Oversikten nedanfor viser budsjettforslaget
i Prop.1 S (2013–2014) (regjeringen Stoltenberg II) og Prop. 1 S
Tillegg 1 (2013–2014) (regjeringen Solberg) for rammeområde 18.
90-postar blir handsama av finanskomiteen utanfor
rammesystemet.
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 18 |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | Prop. 1 S med Tillegg 1 |
| | | | |
Utgifter i hele
kroner |
|
Kommunal- og moderniseringsdepartementet |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | 121 939 704 000 | 121 363 704 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 19 500 000 | 19 500 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 116 469 972 000 | 115 893 972 000 |
| 61 | Distriktstilskudd Sør-Norge | 378 317 000 | 378 317 000 |
| 62 | Nord-Norge- og Namdalstilskudd | 1 503 297 000 | 1 503 297 000 |
| 63 | Småkommunetilskudd | 946 140 000 | 946 140 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan
nyttes under kap. 572 post 64 | 2 141 000 000 | 2 141 000 000 |
| 66 | Veksttilskudd | 61 198 000 | 61 198 000 |
| 67 | Storbytilskudd | 420 280 000 | 420 280 000 |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | 29 449 029 000 | 29 863 129 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 28 337 599 000 | 28 751 699 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 599 430 000 | 599 430 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan
nyttes under kap. 571 post 64 | 512 000 000 | 512 000 000 |
575 | | Ressurskrevende tjenester | 6 649 205 000 | 6 649 205 000 |
| 60 | Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning | 6 649 205 000 | 6 649 205 000 |
| | | | |
| | Sum utgifter rammeområde
18 | 158 037 938 000 | 157 876 038 000 |
| | | | |
| | Netto rammeområde
18 | 158 037 938 000 | 157 876 038 000 |
Komiteen viser til at forslaget til disponering av
ramme 18 frå fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet
og Kristeleg Folkeparti, med subsidiær støtte frå Venstre, er ført
opp under Tilråding frå komiteen under kapittel 6 i innstillinga. Dette
forslaget summerer seg til kr 157 876 038 000. Nettobeløpet avviker
frå regjeringas forslag i Prop. 1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014). Sjå tabell 3a. Regjeringspartia, Kristeleg Folkeparti og
Venstre har inngått ei avtale om statsbudsjettet for 2014. Sjå tabell
3b.
Komiteen viser til at medlemene
frå komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre ikkje fremmar forslag innanfor den vedtekne ramma, da
dei respektive opplegga frå desse fraksjonane for disponering av
ramme 18 avvik frå det vedtekne nettobeløpet. Sjå tabell 3a. Det
visast til Innst. 2 S (2013–3014) hvor dei alternative budsjettforslaga
til Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre går fram.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil stemme imot
forslaget frå fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet
og Kristeleg Folkeparti, til vedtak om løyvingar under ramme 18.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringen Stoltenberg IIs budsjettframlegg gir en reell vekst
i kommunesektorens samlede inntekter for 2014 på 7,7 mrd. kroner,
tilsvarende 2 pst. Av veksten er 5,2 mrd. kroner frie inntekter.
Budsjettframlegget legger til rette for fortsatt vekst i tjenestetilbudet
i kommunesektoren. Disse medlemmer er tilfreds med
at regjeringen Stoltenberg IIs kommunebudsjett følger opp den sterke
satsingen på skole, eldreomsorg, lokale kulturtiltak og andre velferdstilbud
til innbyggerne som har ligget til grunn i budsjettforslagene alle
år siden 2005. Realveksten i kommunesektorens inntekter fra 2005
til 2013 har vært 69,6 mrd. kroner. Det tilsvarer en årlig realvekst
på 2,6 pst.
Disse medlemmer vil understreke
at realveksten i kommunenes inntekter de siste åtte årene er fulgt
av en vekst i oppgaveporteføljen. Spesielt barnehagereformen har
krevd økte ressurser, men også innen skole, omsorg, helse, barnevern
og kultur er kommunene gitt økte oppgaver. Disse medlemmer deler
dessuten KS sin påpeking i komiteens høring om at kommunene har
fått økte kostnader som følge av alderssammensetningen av innbyggerne.
De økonomiske rammene for kommunesektoren, slik de var lagt opp
av regjeringen Stoltenberg II de siste åtte årene, ga rom for veksten
i kommunenes kostnader og utvidelse av velferdstilbudet til innbyggerne.
Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen Solberg i tilleggsproposisjonen, jf. Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014), legger opp til en reduksjon i velferdstilbudet gjennom
å fjerne bevilgninger som har viktige fordelingsvirkninger og som
bidrar til å utvikle skole, barnehager og det lokale kulturlivet.
Fjerning av bevilgningene til frukt og grønt og kulturskoletimen
i skolen, økt foreldrebetaling og reversering av forslaget om innføring
av to opptak til barnehagene, er tiltak som svekker tjenestetilbudet
til innbyggerne på noen av de viktigste kommunale ansvarsområdene.
Disse medlemmer reagerer sterkt
på de dramatiske kuttene til regional utvikling. Fylkeskommunene
mister 27 pst. av sine overføringer til å ivareta rollen som aktør
innen næringsutvikling og distriktssatsing. Dette følges av flere
andre kutt i regjeringen Solbergs budsjett innenfor innovasjon og
næringsutvikling som kan få store og langsiktige konsekvenser i
satsingen på verdiskapning og utvikling av arbeidsplasser i hele
landet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at kommunene er grunnmuren
i det norske demokratiet. Alle bor i en kommune, og alle vil på
et eller annet tidspunkt i løpet av livet ha behov for mange av
de tjenestene som norske kommuner yter. Disse medlemmer er positive
til at regjeringen Solberg vil styrke lokaldemokratiet ved å flytte
makt og ansvar til kommunene. Det betyr at folk flest får økt innflytelse
over sin egen hverdag og sitt eget lokalmiljø. Kommunene har ansvaret
for grunnleggende velferdstjenester, og skal være mest til for de
som trenger det mest.
Disse medlemmer mener at enkeltmennesker
og lokalsamfunn skal ha stor frihet til å ta beslutninger som gjelder
dem selv. Det lokale folkestyret sikrer nærhet mellom folkevalgte
og folk, og bidrar til medbestemmelse, frihet og tilhørighet. Kommunene
utgjør selve fundamentet for det lokale folkestyret og representerer
nærhet, tilhørighet, trygghet og mulighet for innflytelse for befolkningen. Disse medlemmer viser
til at forholdet mellom stat og kommune i en velferdsstat med sterke
sentralistiske trekk, men samtidig med en tradisjon for lokalt selvstyre,
er spenningsfylt. Rettspraksis spiller en svært beskjeden rolle
i kommunalretten i Norge. Delvis til erstatning for dette står praksis
i statsforvaltningen sentralt. En åpenbar fordel med dette kan være
bedre ivaretakelse av hensyn til rettssikkerhet og likhet på tvers
av kommunegrensene. I relasjon til det lokale selvstyre og kommunenes
handlingsrom, er den største ulempen at statsforvaltningen lett
blir den dominerende kilden til «gjeldende rett» av betydning for kommuner
og fylkeskommuner. Dette gjelder selv på områder der staten og kommunene
kan ha motsatte interesser.
Derfor er det også et mål for disse medlemmer å
legge forholdene til rette slik at det å være lokalt folkevalgt
skal gi muligheter og reell innflytelse.
Disse medlemmer viser til at
kommunesektoren har et selvstendig ansvar overfor sine innbyggere
for å løse grunnleggende oppgaver ved å yte tjenester, drive samfunnsutvikling,
utøve myndighet og være en lokalpolitisk institusjon. Samtidig har
staten et ansvar for å tilby kommunesektoren de rette forutsetninger
for at oppgavene kan løses til det beste for innbyggerne. Norge
står overfor en rekke velferdsutfordringer som berører kommunene
både direkte og indirekte. Kommunene har under regjeringen Stoltenberg
II i større grad blitt bundet av økningen i individuelle rettigheter
på stadig flere områder. Samtidig blir kommunene også direkte berørt
av bl.a. aldringen i befolkningen gjennom et økt behov for kommunale
tjenester på dette området. Dette vil være krevende for kommunene.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg tar på alvor at kommunenes utgifter under regjeringen
Stoltenberg II økte mer enn det regjeringen overførte. Disse
medlemmer er positive til at regjeringen Solberg kutter
en rekke av de underfinansierte lovpålagte oppgavene fra regjeringen
Stoltenberg II.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg øker frie inntekter med 280 mill. kroner utover
framlegget fra regjeringen Stoltenberg II. Disse medlemmer er
tilfredse med den nye kursen. Disse medlemmer viser
til at budsjettet for kommunesektoren for 2014 er godt for kommunene, og
øker overføringene til kommunene utover forslaget fra regjeringen
Stoltenberg II. Disse medlemmer viser samtidig til
at mye av veksten som kommunesektoren har fått er frie inntekter
som skal dekke utgifter som følge av demografiske endringer og pensjonskostnader.
Det vil fortsatt være nødvendig for lokale folkevalgte å prioritere
mellom gode formål, samt å effektivisere kommunale tjenester.
Disse medlemmer viser til at
kommunesektoren har fått store utfordringer med økende pensjonsutgifter.
I regjeringsplattformen står det at regjeringen Solberg sammen med
partene i arbeidslivet vil finne løsninger som reduserer forskjellene
mellom pensjonssystemene i privat og offentlig sektor. Disse
medlemmer er positive til slikt arbeid og mener at det bør
være lettere å bytte arbeidsgiver fra privat til offentlig og omvendt.
Når offentlige konkurrerer med private om utførselen av offentlige
tjenester finansiert av det offentlige kan det med to ulike pensjonssystem
og kostnader oppstå ulike konkurransevilkår. Disse medlemmer håper
man sammen med partene i arbeidslivet finner løsninger innenfor
pensjonsområdet.
Disse medlemmer viser til at
økt kommunal gjeld gir kommunene økte driftsutgifter. Gjeldsoppbyggingen
bidrar også til at kommunesektorens økonomi blir mer sårbar for
fremtidige renteøkninger. Disse medlemmer er bekymret
over at netto lånegjeld per innbygger har økt fra 17 055 kroner
i 2003, til hele 36 120 kroner i 2012. Dette er høyere enn gjeldsnivået
på slutten av 80-tallet.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at mye av den viktigste velferdsproduksjonen skjer i den enkelte
kommune. For Kristelig Folkeparti er subsidiaritetsprinsippet et
bærende prinsipp, som fordrer mer lokal makt og styring. Dette
medlem mener regjeringen Stoltenberg II la flere oppgaver
til kommunene uten å følge opp med tilstrekkelig med midler og således
har skapt et gap mellom befolkningens forventning til velferdsgoder
og kommunenes økonomiske handlingsrom.
Dette medlem viser til at det
er i distriktene det meste av våre naturressurser ligger. Verdiskapingen
i lokalsamfunnet danner grunnlaget for velferden både i distriktene
og i urbane strøk. Dette medlem mener folk skal ha
reell valgfrihet med hensyn til bosted, det skal være likeverdige
levekår i hele landet, og hovedtrekkene i bosettingsmønsteret må opprettholdes. Dette
medlem vil påpeke at kultur- og fritidstilbudet stadig blir
viktigere når folk velger bosted. Det skal være tilgang til et bredt
spekter av kulturopplevelser også i distriktene. Satsing på barn
og unge er god distriktspolitikk. Distriktspolitikken skal også
utjevne forskjeller mellom ulike deler av landet.
Dette medlem mener at inntektssystemet
må sikre forutsigbarhet, opprettholdelse av bosettingsmønsteret
og gode velferdstjenester i alle kommuner. Dette medlem mener
det må være samsvar mellom kommunenes pålagte oppgaver og kommunenes økonomi. Dette
medlem viser undersøkelser har vist at det er et gap mellom
forventninger og hva kommuneøkonomien gir rom for, og at dette gapet har
økt de siste årene (Perduco 2010). Dette medlem peker
på at kommunene er førstelinjetjeneste med tanke på tilrettelegging
for næringsliv og samfunnsutvikling. Dette medlem mener
også dette krever at inntektene må stå i forhold til det ansvaret og
plikter dette medfører.
Dette medlem er videre bekymret
over kommunenes stadig økende gjeld og store vedlikeholdsetterslep. Dette
medlem ser dette som et resultat av tidligere stramme økonomiske
opplegg, som har tvunget kommunene å bruke lånefinansiering i investeringene
og til tider også i drift. Dette medlem viser til
at det i Kommuneproposisjonen for 2014 kom frem at nettogjelden
økte ytterligere i 2012 og at kommunesektoren hadde opparbeidet
seg en netto gjeld på 44 pst. av sektorens inntekter. Dette medlem viser
at nettogjelden, til sammenlikning, var på 10 pst. i årene 1997–2000. Dette
medlem viser til at drøyt 60 pst. av den samlede langsiktige gjelden
nettobelaster kommunesektorens budsjetter og regnskaper. Det utgjør
vel 200 mrd. kroner. Dette medlem er bekymret over
at det høye gjeldsnivået gjør kommunesektoren svært sårbar for eventuelle
renteøkninger.
Dette medlem viser til at pensjonspremieavviket
nå er på om lag 28,6 mrd. kroner, og at veksten i de regnskapsmessige
pensjonskostnadene (inklusive amortisering) for kommunesektoren
i 2014 vil være i størrelsesorden 1,75 mrd. kroner utover det som
dekkes av den kommunale deflatoren. Dette, kombinert med betydelig
gjeld, gjør dette medlem bekymret for situasjonen
i kommuneøkonomien, og forventer at regjeringen følger situasjonen tett
for å hindre at deler av kommunesektoren kommer i økonomiske vanskeligheter.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge 159 088 938 000
kroner under rammeområde 18, som er 1 212 900 000 kroner mer enn
det som følger av regjeringen Solbergs forslag i Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014).
Dette medlem viser til at Venstres
helhetlige alternative statsbudsjett for 2014, jf. finansinnstillingen,
tar utgangspunkt i budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg
II, jf. Prop. 1 S (2013–2014), samt regjeringen Solbergs tilleggsproposisjon,
jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Dette medlem viser til at Venstres
primære forslag til bevilgninger på ramme 18 ikke fikk flertall ved
behandlingen av finansinnstillingen. Dette medlem viser
til at regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre har inngått
en avtale om statsbudsjettet for 2014, noe som medfører at Venstre danner
flertall med nevnte øvrige partier for rammene på statsbudsjettet
for 2014. Venstres primære standpunkt, slik det fremgår av Venstres
alternative statsbudsjett, er dog synliggjort i merknader til det enkelte
kapittel og generelle merknader i denne innstillingen.
Dette medlem viser til at rammeoverføringene
til kommunesektoren i realiteten er svært avgjørende for hvilket
tjenestetilbud innbyggerne i Norge kan nyte godt av. Alle bor i
en kommune, og det er kommunene som er hovedleverandør av våre velferdstjenester.
Venstres visjon om et levende folkestyre forutsetter at de lokale
folkevalgte organene har rammevilkår og politisk handlingsrom som
er tilpasset dagens samfunn og fremtidens utfordringer.
Dette medlem viser til at Venstre
vil styrke lokaldemokratiet ved å flytte makt fra staten til lokale folkevalgte
organer, og på den måten gi borgerne økt innflytelse over egen hverdag.
I tillegg vil vi ha en ny kommunestruktur som gir større kommuner
med større ansvar enn i dag, spesielt innen velferdstjenester og
helsevesen. Dette vil gi mulighet for behandling, pleie og omsorg
i folks nærmiljø. Større kommuner vil være bedre i stand til å bygge
nødvendige fagmiljøer.
Dette medlem viser til at det
lokale selvstyret innskrenkes stadig mer av statlig detaljstyring
og taper terreng overfor statlige forskrifter, rundskriv og stortingspolitikeres
trang til å blande seg opp i små ting.
Dette medlem viser til Venstres
utgangspunkt om at desentralisering av makt og myndighet er en aktiv
distriktspolitisk handling. Venstres politikk for kommunestruktur,
næringsutvikling, landbruk, samferdsel og kommunikasjon, kunnskap
og helse – for å nevne de mest sentrale politikkområdene – er innrettet
med sikte på å styrke og myndiggjøre lokale samfunn og distriktssentre,
og gjøre det mulig å bo og leve over hele landet.
Tabell 3a. Samanlikning av regjeringa Solbergs
forslag med budsjettforliket og dei alternative budsjetta frå Arbeidarpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, inkludert dei
endringar som har skjedd under behandlinga i komiteen. Tabellane
må lesast med utgangspunkt i at det er gjort endringar i departementsstrukturen. Berre
postar med avvik er med. Avvikstall i parentes i heile tusen kroner.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 | Prop. 1 S | H, FrP, KrF | A, Sp, SV | V |
| | | | | | | |
Utgifter rammeområde
18 (i hele tusen kroner) |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 115 893 972 | 116 469 972 (+576
000) | 115 616 047 (-277
925) | 116 729 272 (+835
300) | 116 882 972 (+989
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 2 141 000 | 2 141 000 (0) | 2 157 000 (+16
000) | 2 156 000 (+15
000) | 2 141 000 (0) |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 28 751 699 | 28 337 599 (-414
100) | 28 766 999 (+15
300) | 28 392 699 (-359
000) | 28 761 599 (+9
900) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 512 000 | 512 000 (0) | 512 000 (0) | 591 000 (+79
000) | 512 000 (0) |
575 | | Ressurskrevende tjenester | | | | | |
| 60 | Toppfinansieringsordning | 6 649 205 | 6 649 205 (0) | 6 863 205 (+214
000) | 6 649 205 (0) | 6 863 205 (+214
000) |
| | Sum utgifter rammeområde
18 | 157 876 038 | 158 037 938 (+161 900) | 157 843 413 (-32 625) | 158 446 338 (+570 300) | 159 088 938 (+1 212 900) |
| | Sum inntekter rammeområde
18 | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum netto rammeområde 18 | 157 876 038 | 158 037 938 (+161 900) | 157 843 413 (-32 625) | 158 446 338 (+570 300) | 159 088 938 (+1 212 900) |
Tabell 3b. Budsjettforliket. Samanlikning
av regjeringa Solberg sitt forslag med budsjettforliket, utan dei
endringar som har skjedd under behandling i komiteen. Berre kapittel
med avvik frå regjeringa sitt forslag er med. I heile tusen kronar.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 | Budsjettforliket |
| | | | |
Utgifter rammeområde
18 (i hele tusen kroner) |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 115 893 972 | 115 632 047 (-261
925) |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 28 751 699 | 28 766 999 (+15
300) |
575 | | Ressurskrevende tjenester | | |
| 60 | Toppfinansieringsordning | 6 649 205 | 6 863 205 (+214
000) |
| | Sum utgifter rammeområde
18 | 157 876 038 | 157 843 413 (-32 625) |
| | Sum inntekter rammeområde
18 | 0 | 0 (0) |
| | Sum netto rammeområde
18 | 157 876 038 | 157 843 413 (-32 625) |
Komiteen har ingen merknader
til dei kapitla som ikkje er omtala nedanfor, og viser til Prop.1
S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteen viser til at rammeområde
18 tidligere har vært behandlet av finanskomiteen, men at som en
følge av endringer i Stortingets forretningsorden vil dette rammeområdet
nå behandles av kommunal- og forvaltningskomiteen.
Komiteen merker seg at det i
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) foreslås en realvekst i kommunenes frie
inntekter for 2014 på 5,48 mrd. kroner. Videre merker komiteen seg
at anslaget for pris- og kostnadsvekst i kommunesektoren er noe
oppjustert i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), noe som får budsjettmessig
konsekvenser for bl.a. innbyggertilskudd over kap. 571 og 572.
Forslag 2014: kr 121 363 704 000 Saldert budsjett
2013: kr 115 083 469 000
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg at regjeringen Solberg i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) varsler
at den vil styrke økonomien i kommuner med store investeringsbehov
som følge av sterk befolkningsvekst. Flertallet viser
til at det i dag finnes et eget vekstkommunetilskudd der kriteriene
for å få tilskuddet er at man har over 175 pst. av nasjonal vekst
og lavere enn 140 pst. av landsgjennomsnittet i skatteinntekter.
Tilskuddet svinger mye fra år til år, og i 2014 utgjør veksttilskuddet
kun 61 mill. kroner. Dette er på langt nær nok til å imøtekomme
vekstkommunenes behov, spesielt til investeringer. Til sammenlikning
er småkommunetilskuddet 946 mill. kroner i 2014. Langt flere kommuner
enn de som er med i ordninga har utfordringer med store investeringsbehov.
I tillegg opplever vekstkommunene utfordring med dagens telledato
for innbyggertilskuddet. Med dagens ordning blir det et etterslep
i beregningene av rammetilskuddet, og det kan ta noe tid før kommunen
får uttelling for nye innbyggere i form av rammetilskudd. Flertallet deler
derfor regjeringen Solbergs mål om å vurdere innretning og omfang av
veksttilskuddet og telletidspunktet fram mot kommuneproposisjonen
for 2015.
Flertallet viser til at kontantstøtten
øker med 1 000 kroner for ettåringer til 6 000 kroner. Dette vil etter flertallets syn
bety redusert etterspørsel etter barnehageplasser som kommunene
yter tilskudd til. Derfor blir post 60 Innbyggertilskudd redusert med
344 mill. kroner.
Flertallet er enige med regjeringen
Solberg i at større endringer/omlegginger av inntektssystemet må
varsles i god tid til kommunene. Derfor beholder flertallet også
dagens innretning av inntektssystemet for 2014. Flertallet forutsetter
at regjeringen arbeider med forbedringer av inntektssystemet i 2014
slik at forbedringer i tråd med regjeringens plattform kan presenteres
i kommuneproposisjonen for 2015 som blir lagt fram til våren. Flertallet viser
til omtale i plattformen om at regjeringen Solberg vil gjennomføre
en helthetlig gjennomgang av inntektssystemet som sikrer at kommunene
får beholde en større del av verdiskapingen lokalt. Flertallet peker
konkret på at deler av selskapsskatten må inngå i dette arbeidet.
Det understrekes at det er viktig å finne en modell som sikrer at
det er der arbeidsplassene, og ikke hovedkontorene, er som danner
grunnlag for kommunal del av selskapsskatten. Flertallet ber
også om at skatteutjevningsprosenten blir sett på.
Flertallet, viser også til komiteens
høring der Nettverket for kyst og fjordkommuner bad om å få på plass
inntekter fra havbruksnæringa til vertskommuner som setter av areal. Flertallet imøteser
en utgreiing om dette. Det vises til regjeringsplattformen som sier
at kommuner som stiller arealer til disposisjon for næringen bør
oppleve større positive ringvirkninger fra aktiviteten. Flertallet er
enig i dette og tror det er avgjørende for en positiv holdning i kommunene
at man opplever større ringvirkninger, og da må de etter flertallets mening
i tillegg til engangstilskudd fra nye konsesjoner også være basert
på inntekter som er innrettet på en måte slik at samlede skatte-
og avgiftstrykk for næringen ikke går opp.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til komiteens
høring der Nettverket for kyst og fjordkommuner ba om å få på plass
årlige inntekter fra havbruksnæringa til vertskommuner som setter
av areal. Disse medlemmer viser til behandlingen
av Meld. St. 22 (2012–2013) Verdens fremste sjømatnasjon, og partienes merknader
til denne, jf. Innst. 418 S (2012–2013) om at regjeringen må «bidra
til at lokalsamfunnene får tilstrekkelig tilbake for å stille sine
arealer til disposisjon for havbruksnæringen ved at en andel av
vederlaget fra nye konsesjoner skal tilfalle kommunene».
Disse medlemmer viser videre
til Prop. 1 S (2013–2014) Fiskeri- og kystdepartementet hvor dette
er fulgt opp.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at en andel av vederlaget fra nye konsesjoner allerede i dag
tilfaller fylkeskommunene, og at disse midlene i noen tilfeller
er satt av til fond som finansierer tiltak for å redusere negativ miljøpåvirkning
fra havbruksnæringen. Dette medlem viser til høringsuttalelsen
fra Nettverk fjord- og kystkommuner (NFKK), der regjeringen oppfordres
til å innføre en årlig oppdrettsavgift pr. m3 anvendt
areal til de berørte kommuner. NFKK anbefaler videre at en slik
årlig avgift kan kreves fratrukket i utlignet skatt til staten av
alminnelig inntekt.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti fremmet forslag om en ordning der kommuner som har anvendt
areal til havbruk får en kompensasjon fra oppdretter for dette uten
at det skal medføre økte utgifter for oppdretter, under behandlingen
av Meld. St. 22. (2012–2013) Verdens fremste sjømatnasjon, jf. Innst
418 S (2012–2013).
Komiteen viser til redegjørelsen
vedrørende denne posten i Prop. 1 S (2013–2014), og merker seg videre
at det i tilleggsproposisjonen fra regjeringen Solberg, jf. Prop
1 S Tillegg 1 (2013–2014), foreslås en rekke endringer med budsjettmessig
konsekvens på posten for 2014. Dette gjelder bl.a. forslag om økt likebehandling
av kommunale og ikke-kommunale barnehager, videreføring av maksimalpris
for barnehageplasser på 2013-nivå, avlysning av opptrapping mot
to årlige barnehageopptak, avvikling av kulturskoletime i skole/SFO,
avvikling av ordningen med gratis frukt og grønt, redusert egenandel
for personer på dobbeltrom, øremerking av midler til kommunalt rusarbeid
og forslag om styrket tilsyn med barn i fosterhjem. Komiteen viser
til at det er politisk uenighet om en rekke av disse foreslåtte
endringene, jf. generelle merknader under pkt. 4.2 og i det følgende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti og Venstre,
konstaterer at regjeringen legger opp til høyere vekst i frie inntekter
enn forslaget i Prop. 1 S (2013–2014). Flertallet er
tilfreds med at regjeringen vrir offentlige utgifter mer i retning
av investeringer innen kunnskap og infrastruktur, herunder 280 mill.
kroner ekstra til fylkesveier, videreføring av rentekompensasjonsordningen for
transporttiltak i fylkene, økte midler til videreutdanning av lærere
og økt lærlingtilskudd. Videre er flertallet glad
for at regjeringen bidrar til økt likebehandling av kommunale og
ikke-kommunale barnehager og at det blir økte midler til kompetansetiltak i
omsorgstjenesten.
Flertallet vil også understreke
viktigheten av målrettede tiltak for personer og grupper som trenger det
mest, herunder øremerkede midler til rustiltak, bedre tilpasset
skolegang for barnevernsbarn og styrket tilsyn med barn i fosterhjem.
I tillegg kommer investeringstilskudd til 500 flere sykehjemsplasser/omsorgsboliger,
høyere tilskuddssatser og høyere maksimal anleggskostnad i pressområder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer at
regjeringen Solberg i tilleggsproposisjonen, Prop. 1 S (2013–2014),
legger opp til en reduksjon i velferdstilbudet gjennom å foreslå
å fjerne bevilgninger som har viktige fordelingsvirkninger og som
bidrar til å utvikle skole, barnehager og det lokale kulturlivet.
Forslagene om å fjerne bevilgningene til frukt og grønt og kulturskoletimen
i skolen, økt foreldrebetaling og reversering av forslaget om innføring
av to opptak til barnehagene, er tiltak som svekker tjenestetilbudet
til innbyggerne på noen av de viktigste kommunale ansvarsområdene.
Disse medlemmer viser til regjeringen
Stoltenberg IIs forslag i Prop. 1 S (2013–2014) og støtter dette.
Disse medlemmer viser også til
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) der regjeringen Solberg foreslår
å øke innbyggertilskuddet til kommunene med 250,3 mill. kroner som
kompensasjon for økt pris- og kostnadsvekst, og støtter dette.
Disse medlemmer viser til at
det er store variasjoner i skattegrunnlag mellom kommunene, noe som
skaper store forskjeller i inntektsnivå. Forskjeller i inntektsnivå
er den viktigste årsaken til ulikt tjenestetilbud. For å sikre en
jevnere fordeling av inntekter mellom landets kommuner og utjevne
uønskede forskjeller, viser disse medlemmer til at Stortinget
tidligere har sørget for større omfordeling gjennom å øke skatteutjevningsprosenten
i inntektssystemet. Disse medlemmer vil understreke
at redusert skatteandel og økt utjevningsprosent er viktige omfordelingsgrep.
Med dette overføres midler fra skattesterke til skattesvake kommuner. Disse medlemmer vil
videre peke på at man ved å benytte innbyggertall fra 1. juli året
før budsjettåret, gir større forutsigbarhet ved at rammetilskuddet
er kjent i forkant. Videre vil disse medlemmer peke
på at det er innført et veksttilskudd til kommuner med særlig høy
befolkningsvekst.
Disse medlemmer mener øremerking
i utgangspunktet er en innskrenkning av kommunenes handlefrihet
og medfører økt byråkrati. Øremerking bør derfor i hovedsak begrenses
til nye satsinger og da i en tidsbegrenset periode. Disse
medlemmer viser til at andelen øremerkede midler til kommunesektoren
kom ned på et historisk lavt nivå under regjeringen Stoltenberg
II. En flytting av midler til kommunalt rusarbeid fra rammefinansiering
til en søknadsbasert øremerking, vil også medføre en omfordeling
mellom kommunene og vil skape større uforutsigbarhet om hvor mye
midler den enkelte kommune faktisk vil ha til rådighet.
Disse medlemmer viser til at
det i Prop. 1 S (2013–2014) er foreslått å øke kommunenes rammetilskudd
for å sørge for bedre tilsyn med barn i fosterhjem. Endringene er
planlagt å tre i kraft 15. juli 2014. Disse medlemmer viser
til behandlingen av Innst. 2 S (2013–2014) i Stortinget 26. november 2014
hvor finanskomiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti foreslo å øke rammetilskuddet med 9
mill. kroner slik at iverksettelsen av endringene i reglene om tilsyn
med barn i fosterhjem kan fremskyndes. Disse medlemmer støtter
dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen foreslår
å redusere innbyggertilskuddet til kommunene med 576 mill. kroner
sammenlignet med Prop. 1 S (2013–2014) som følge av regelendringer,
øremerking mv. Av den foreslåtte bevilgningsendringen er 250,3 kroner
en økning i innbyggertilskuddet som kompensasjon for økt pris- og
kostnadsvekst i kommunesektoren i 2014. I Prop. 1 S (2013–2014)
ble pris- og kostnadsveksten i kommunesektoren i 2014 anslått til
3 pst. I regjeringen Solbergs tilleggsproposisjon er anslaget oppjustert
til 3,1 pst. Bakgrunnen er at anslaget for konsumprisveksten i 2014
er oppjustert.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solbergs forslag om endringer i oppgaver, øremerkinger
mv. som har økonomiske konsekvenser, medfører at kommunesektoren
kompenseres eller trekkes i frie inntekter på grunnlag av beregnet
endring i økonomisk belastning. Endringene som gjennomføres for
2014 berører dermed ikke kommunenes samlede evne til å gjennomføre
sine oppgaver.
Komiteens medlem fra Venstre er
tilfreds med at den nye regjeringen prioriterer økt likebehandling
av kommunale og ikke-kommunale barnehager. Dette medlem viser
også til at forslagene om avvikling av kulturskoletime og frukt
og grønt i skolen er i tråd med Venstres prioriteringer gjennom
de siste år og i Venstres alternative statsbudsjett for 2014.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett hvor forslaget om opptrapping mot to barnehageopptak,
jf. Prop. 1 S (2013–2014), videreføres.
Dette medlem viser for øvrig
til at en rekke tiltak i Venstres alternative statsbudsjett har
budsjettmessig konsekvens på dette kapitlet, herunder forslag til
bevilgninger knyttet til opptrappingsplan for 1 000 nye skolehelsesøstre
og spesialpedagoger; omprioritering av betydelige midler fra statlig
til kommunal barnevern; økning av de statlig veiledende satser for
sosialhjelp med 10 pst.; nominell videreføring av makspris i barnehagen;
innføring av differensiert foreldrebetaling i barnehage og SFO;
gratis kjernetid i barnehage for alle 4–5-åringer fra lavinntektsfamilier;
reversering av en timetallsutvidelse i skolen innført i 2010; samt
en påbegynt opptrapping for å gjøre alle skoler/undervisningsbygg
universelt utformet innen 2025.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen Solberg vil prioritere skjønnsmidler over
kap. 571 til prosesser knyttet til kommunereformen. Flertallet merker
seg videre at regjeringen fram mot kommuneproposisjonen for 2015
vil vurdere positive virkemidler som kan stimulere til kommunesammenslutninger. Flertallet vil
understreke viktigheten av at departementet og fylkesmennene nå
når det er en positiv holdning i kommune-Norge til å arbeide med
kommuneprosess får satt i gang slike prosesser. Flertallet merker
seg kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanners svar på
Spørsmål nr. 74 der han varsler en positiv holdning til å støtte
lokale prosesser. Flertallet er ellers positiv til
at regjeringen varsler at man ønsker en god prosess med Stortinget
og kommunene om kommunereformen, og synes det er en klok start.
Likevel er det også utålmodighet i kommunene etter å komme i gang
og få klare rammer for reformen fra regjering og storting. Dette
må avklares tidlig i prosessen.
Flertallet viser til den inngåtte
avtalen om statsbudsjettet for 2014. Som følge av avtalen vil arbeidet
med psykisk helse i kommunene styrkes med 16 mill. kroner. Flertallet viser
til at midlene ved behandlingen av Innst. 2 S (2013–2014) fra finanskomiteen
er plassert på rammeområde 18. Flertallet legger
til grunn at formålet med midlene er knyttet til psykisk helsearbeid
i kommunene. Flertallet foreslår at midlene bevilges
på post 64 Skjønnstilskudd, og at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet på egnet måte avklarer den konkrete
disponeringen av midlene. Flertallet foreslår derfor
at kap. 571 post 60 reduseres med 16 mill. kroner og at post 64 økes
med 16 mill. kroner. Dette vil sikre en målrettet bruk av midlene
i tråd med intensjonen bak bevilgningen. Slik flertallet ser
det, bør organisasjonen MOT kunne søke midler over denne posten
for å styrke sitt forebyggende arbeid blant unge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
skjønnstilskudd skal dekke en rekke formål. Midlene støtter fornyings-
og utviklingsprosjekter i kommunene. Skjønnsmidlene dekker også
støtte til kommuner som tapte på endringer i inntektssystemet fra
2011, til inntektssvake kommuner i Sør-Norge, til kompensasjon for kommuner
som har fått økt sats for differensiert arbeidsgiveravgift og til
kommuner som får ekstraordinære kostnader ved naturskader.
Disse medlemmer registrerer at
komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at
regjeringen Solberg vil prioritere skjønnsmidler til prosesser knyttet
til kommunereformen og at partiene i sin merknad ensidig viser til
bruk av midlene for å stimulere til kommunesammenslutninger. Dette
vil være en svært uheldig vridning av hvordan skjønnsmidlene brukes. Disse
medlemmer mener retningslinjene for bruk av skjønnsmidlene
fortsatt må legge til grunn at fornyings- og utviklingsprosjekt skal
støttes, uavhengig om de er ledd i en prosess for sammenslutning
av kommuner eller ikke. Rammene for de andre tiltakene skjønnsmidlene
skal dekke, må heller ikke reduseres.
Forslag 2014: kr 29 863 129 000 Saldert budsjett 2013:
kr 28 402 803 000
Komiteen viser til
høringa i komiteen, hvor både Nordland fylkeskommune og Nettverket
for fjord og kystkommuner pekte på høgere utgifter til ferjedrift.
Fylkeskommunene har etter 2010 fått ansvaret for mesteparten av
ferjesambanda i landet. Nye myndighetskrav og generell økt forventning
til bedre materiell og økt kapasitet i ferjesamband gjør at dette
feltet i framtida får økte kostnader. Komiteen ber
regjeringen Solberg merke seg dette, og ha det med når arbeidet
med nye kostnadsnøkler for fylkeskommunene skal utarbeides.
Komiteen viser til redegjørelsen
vedrørende denne posten i Prop. 1 S (2013–2014), og merker seg videre
at det i tilleggsproposisjonen fra regjeringen Solberg, jf. Prop.
1 S Tillegg 1 (2013–2014), foreslås noen endringer som har budsjettmessig
konsekvens på posten for 2014. Dette gjelder bl.a. forslaget om
å øke rammen til opprustingen av fylkesveier, innenfor veksten i
fylkeskommunens frie inntekter, finansiert delvis gjennom en omprioritering
fra tilskuddet til regional utvikling (kap. 551 post 60). I tillegg
fremmes det forslag om økt lærlingtilskudd, noe som også har budsjettkonsekvens
på posten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er uenige i kuttene
til regional utvikling. Fylkeskommunene mister ca. 27 pst. av sine
overføringer til å ivareta rollen som aktør innen næringsutvikling
og distriktssatsing. Dette følges av flere andre kutt i regjeringens
budsjett innenfor innovasjon og næringsutvikling som kan få store
og langsiktige konsekvenser i satsingen på verdiskapning og utvikling
av arbeidsplasser i hele landet.
Disse medlemmer viser til regjeringen
Stoltenberg IIs forslag i Prop. 1 S (2013–2014) og støtter dette.
Disse medlemmer viser også til
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) der regjeringen Solberg foreslår
å øke innbyggertilskuddet til fylkeskommunene med 55,1 mill. kroner
som kompensasjon for økt pris- og kostnadsvekst, og bevilgning til
økt lærlingtilskudd på 79 mill. kroner, og støtter dette.
Komiteens medlem fra Venstre er
tilfreds med at regjeringen Solberg foreslår en økning i lærlingtilskudd,
og støtter dette. Den nye tilskuddssatsen innebærer ca. 3 500 kroner
mer per år per kontrakt. Dette medlem viser i denne
forbindelse til forslaget i Venstres alternative statsbudsjett om
å styrke tilsvarende formål, men da slik at tilskuddet utgjør hele
7 500 kroner mer per år per kontrakt.
Dette medlem er videre tilfreds
med at regjeringen Solberg vil prioritere opprustning av fylkesveier,
og viser til at grepet ved å finansiere dette gjennom en omprioritering
fra tilskuddet til regionale utviklingsmidler langt på vei er i
tråd med tilsvarende i Venstres alternative statsbudsjett.
Forslag 2014: kr 6 649 205 000 Saldert budsjett 2013:
kr 5 850 000 000
Komiteen viser til at formålet
med ordningen med toppfinansiering av ressurskrevende tjenester
er å sikre at tjenestemottakere som krever stor ressursinnsats fra
det kommunale tjenesteapparatet, får et best mulig tilbud uavhengig
av kommunens økonomiske situasjon. Behovet for ressurskrevende tjenester
varierer betydelig mellom kommunene, men komiteen er
kjent med at det totale antallet tjenestemottakere i denne kategorien
har vokst den senere tid.
Komiteen merker seg forslaget
fra regjeringen Stoltenberg II i Prop. 1 S (2013–2014) om å redusere kompensasjonsgraden
i ordningen fra 80 pst. til 77,5 pst. I tillegg foreslås innslagspunktet
for ordningen oppjustert fra 975 000 kroner til 1 010 000 kroner. Komiteen merker
seg at det i tilleggsproposisjonen fra regjeringen Solberg, jf.
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), ikke foreslås noen endringer av
disse forslagene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at ordningen med toppfinansiering for ressurskrevende
tjenester ble innført under regjeringen Bondevik II, for å sikre at
brukere med store bistandsbehov får gode tjenester uavhengig av
bosted. Flertallet viser til at regjeringen Stoltenberg
II i budsjettforslaget for 2014 foreslo å redusere kompensasjonen
til kommunene fra 80 pst. til 77,5 pst. av utgiftene utover innslagspunktet.
Som følge av budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Kristelig
Folkeparti og Venstre videreføres imidlertid dagens ordning med
kompensasjon for 80 pst. av utgiftene utover innslagspunktet, som for
2014 er kr 1 010 000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til initiativ
fra KS under finanskomiteens høring om å få nedsatt en arbeidsgruppe
mellom aktuelle departement og KS for å gjennomgå refusjonsordningen
til kommunene for ressurskrevende tjenester. Målet om bedre kostnadsstyring
må nås gjennom omforente tiltak mellom kommunesektoren og statlige
myndigheter, og disse medlemmer ber regjeringen følge
opp KS' initiativ til en felles arbeidsgruppe.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen nedsette en egen
arbeidsgruppe mellom aktuelle departement og KS for å gjennomgå
refusjonsordningen til kommunene for ressurskrevende tjenester.»
Komiteens medlem fra Venstre viser for
øvrig til at kompensasjonsgraden er opprettholdt på 80 pst. også
i Venstres alternative statsbudsjett. Dette er avgjørende både for
å sikre et godt tilbud til denne gruppen av tjenestemottakere, samt
for å sikre at kommunene kan unngå å redusere øvrige deler av sitt
tjenestetilbud – hvilket kommunene ville blitt tvunget til dersom
dette forslaget hadde fått flertall.