Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Kristian
Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig
Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes, fra Senterpartiet, Jenny Følling,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til representantforslaget der
det anmodes om at regjeringen legger til rette for at Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en uavhengig og helhetlig gjennomgang
av Norges engasjement i Afghanistan, med oppstart i 2014.
Komiteen viser til at et lignende
representantforslag ble behandlet av Stortinget våren 2013. En enstemmig
komité konkluderte i Innst. 226 S (2012–2013) med at det den gang
var for tidlig å sette i gang en slik evaluering. Komiteen mente
derimot at det ville være naturlig å komme tilbake til en gjennomgang
av hele innsatsen i Afghanistan når avviklingen av ISAF er sluttført i
2014.
Komiteen viser til at det foreliggende
representantforslaget munner ut i et forslag om at Stortinget ber
regjeringen legge til rette for at arbeidet med en helhetlig og
uavhengig evaluering kan starte opp i løpet av 2014.
Komiteen har forelagt spørsmålet
for både Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet. I et felles
svarbrev fra utenriksministeren og forsvarsministeren av 17. januar
2014 opplyses det at regjeringen ønsker å foreta en helhetlig gjennomgang
av norsk innsats i Afghanistan først etter at ISAF-operasjonen er
avsluttet. Komiteen konstaterer at dette er i tråd
med den brede enigheten som det var i Stortinget i fjor da spørsmålet
også ble drøftet.
Komiteen har videre notert seg
at selv om regjeringen mener evalueringen først bør starte opp i
2015, opplyses det i svarbrevet at de berørte departementene vil
starte forberedelsene til en slik helhetlig evaluering i år. Det
opplyses i svarbrevet fra de to ministrene også at
«Regjeringen vil vedta et mandat for gjennomgangen
av Afghanistan-innsatsen i løpet av medio 2014. Det vil bli lagt
opp til at gjennomgangen blir utført av en gruppe eksperter med
støtte fra en faglig referansegruppe. Regjeringen tar sikte på at
evalueringen blir gjennomført i løpet av ett år. Stortinget vil
bli informert om mandat, sammensetting og fremdriftsplaner for gjennomgangen.»
Komiteen ser positivt på at regjeringen
har besluttet å starte forberedelsene til evalueringen i år og starte
gjennomføringen av den helhetlige gjennomgangen i 2015, og at Stortinget
vil bli informert om mandat, sammensetning og fremdriftsplaner for
gjennomgangen.
Komiteen mener i likhet med regjeringen
at det er viktig at det blir gjennomført en slik helhetlig gjennomgang,
selv om det på ulike måter er gjennomført både løpende erfaringsgjennomgang
og politiske diskusjoner i Stortinget basert på årlige redegjørelser
fra regjeringen, både om den internasjonale militære operasjonen,
den sivile bistanden og den politiske prosessen som skulle bidra
til å stabilisere situasjonen i landet og sikre en positiv utvikling.
Komiteen har spesielt notert
seg at det i 2012 ble gjennomført en omfattende evaluering av ti år
med norsk sivil bistand til Afghanistan, noe som har sammenheng
med at det innenfor bistandssektoren er innarbeidet sterkere rutiner
for uavhengige evalueringer av innsatsen og resultatene. Som det
påpekes i svarbrevet fra de berørte departementene har Forsvaret
hatt en løpende gjennomgang av egen planlegging, organisering og
gjennomføring av de militære operasjonene i Afghanistan, så vel
som løpende oppfølging av personell som har tjenestegjort i utlandet.
Det er også etablert et system i NATO for å evaluere ISAF-operasjonen
hvert halvår.
Det er etter komiteens syn naturlig
at dette internasjonale perspektivet også blir ivaretatt i den helhetlige
norske gjennomgangen i 2015, siden rammene for den norske militære
innsatsen er lagt i samråd med internasjonale partnere og Afghanistans
myndigheter. På samme måte mener komiteen at Norges
engasjement for å støtte opp om den politiske prosessen må sees
i et slikt internasjonalt perspektiv. Komiteen ser
fram til at den kommende evalueringen også kaster lys over hvordan
samspillet har vært mellom det som har vært gjort innenfor den sivile
bistandsinnsatsen, den militære operasjonen og den politiske prosessen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti understreker viktigheten
av at kunnskap på alle disse områdene er representert i utvalget
som skal foreta evalueringen.
Komiteen viser i denne
sammenheng til evalueringsrapporten fra 2012 om den sivile bistandsinnsatsen
gjennom ti år, der det blant annet ble vist til at graden av resultatoppnåelse
innenfor sivil sektor klart hadde sammenheng med utviklingen innen
sikkerhetssektoren og den politiske prosessen.
Det er etter komiteens syn videre
naturlig at når man gjennomfører en evaluering av i hvilken grad
man har oppnådd de mål som er satt innenfor den sivile utvikling,
den politiske prosessen og sikkerhetssektoren, så bør vurderingen
også relateres til de målsettinger og strategier som er lagt av
ansvarlige beslutningsorganer innenfor disse ulike virksomhetsområdene. Komiteen mener
den helhetlige gjennomgangen derfor må evaluere det som er utført
og oppnådd ikke bare ut fra de mål som er lagt for den militære
ISAF-operasjonen av NATO, men også ut fra de mål som er satt av
andre organer for den sivile utviklingen og den politiske prosessen.
Komiteen anerkjenner at Norges
engasjement i Afghanistan er blitt utført i en internasjonal ramme,
like fullt har det vært et betydelig nasjonalt handlingsrom for
utførelse av de ulike oppdragene. Det er viktig at en vurdering
av hvordan Norge har utnyttet dette handlingsrommet inngår i en
evaluering.
Komiteen ser for øvrig fram til
at regjeringen, slik det opplyses i svarbrevet fra utenriksministeren
og forsvarsministeren, på egnet måte vil informere Stortinget om
det videre arbeid med mandat, sammensetning og fremdriftsplaner
for gjennomgangen. Komiteen anser det på denne bakgrunn
klargjort at forslagsstillernes ønske om en helhetlig gjennomgang
vil bli fulgt opp, og foreslår på dette grunnlag at representantforslaget
vedlegges protokollen.
Komiteen legger til grunn at
regjeringen ikke bare vil informere, men også på egnet måte konsultere
Stortinget om det videre arbeidet med mandat, sammensetning og fremdriftsplan
for gjennomgangen. Det er naturlig at også Stortinget får bidra
i denne prosessen.
Komiteens medlem fra Venstre vil
fastholde Venstres standpunkt om at igangsettelsen av en helhetlig
gjennomgang av Norges engasjement i Afghanistan kunne vært påbegynt
tidligere, jf. bl.a. debatt i Stortinget 14. mai 2013 vedr. Innst.
226 S (2012–2013), men er tilfreds med at det nå synes som om oppstart
av en slik prosess vil skje medio 2014.
Dette medlem vil i denne forbindelse
ytterligere understreke behovet for det «helhetlige perspektivet»
i en slik gjennomgang – dvs. politisk og sivilt så vel som militært. Dette
medlem er tilfreds med at det i svarbrevet fra utenriksministeren
og forsvarsministeren slås fast at regjeringen ønsker å foreta «en
helhetlig gjennomgang av norsk innsats i Afghanistan», men vil samtidig
understreke at dette må innebære at man i mandatet for gjennomgangen
ikke utelukkende kan ta utgangspunkt i vårt engasjement «som en del
av NATOs overordnede strategi».
I forlengelsen av dette ser dette medlem det som
naturlig at man søker uavhengighet i gjennomgangen, blant annet
ved sammensetningen av ekspertgruppen og den faglige referansegruppen,
slik at gjennomgangen – og prosessen knyttet til denne – ikke bare
«eies» av ett departement eller har ett faglig fokus. Dette medlem ser
i denne forbindelse det også som naturlig at gjennomgangen drar
veksler på så vel norske som internasjonale frivillige organisasjoner,
akademikere og forskningsinstitusjoner som har vært engasjert i
Afghanistan over lengre tid. Mandat mv. bør etter dette medlems syn reflektere
disse hensynene.