I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
en uavhengig og helhetlig gjennomgang av Norges engasjement i Afghanistan,
med oppstart i 2014.»
Forslagsstillerne viser til at etter mer enn
sju år med norsk base i Faryab-provinsen i Afghanistan, markerte
Forsvaret 11. september 2012 overføringen av leiren og sikkerhetsansvaret
til afghanske myndigheter. Med dette gikk Norges engasjement i Afghanistan
over i en ny fase, men situasjonen innbefatter fortsatt norsk militær tilstedeværelse
i landet i årene som kommer. Nylig understreket forsvarsminister
Ine M. Eriksen Søreide til NTB at:
«Vi er fortsatt tungt til stede i Afghanistan, og trekker
oss ikke ut nå.»
Forslagsstillerne stiller seg bak forsvarsministerens
uttalelse, men mener dette igjen aktualiserer behovet for en helhetlig
evaluering av Norges engasjement i Afghanistan.
Forslagsstillerne viser til at det var bred
enighet i det forrige storting om at man skulle gjennomføre en slik
evaluering, men at en samlet utenriks- og forsvarskomité understreket
at det ville være naturlig å komme tilbake til spørsmålet om en
gjennomgang av hele innsatsen i Afghanistan når transisjonsprosessen
med avviklingen av ISAF er sluttført i 2014, jf. Innst. 226 S (2012–2013).
Det har således ikke vært uenighet om at det skal gjennomføres en
evaluering av Norges engasjement i Afghanistan, men når denne formelt
skulle påbegynnes.
Forslagsstillerne mener det er behov for snarlig å
igangsette en helhetlig evaluering av Norges engasjement i Afghanistan
av flere grunner: for å gjøre opp status for Norges innsats så langt, justere
innretningen på innsatsen i fortsettelsen, men særlig for å være
bedre forberedt til liknende operasjoner dersom Norge blir bedt
om å bidra med styrker utenfor NATOs tradisjonelle kjerneområde
i fremtiden.
En slik gjennomgang bør blant annet ha som mandat
å evaluere det opprinnelige oppdraget Norge forpliktet seg til,
strategisk og operasjonelt, samarbeidet og samordningen mellom sivilt
og militært engasjement, sikkerhetssituasjonen for norsk personell
og oppfølging av personell etter endt oppdrag mv.
Forslagsstillerne mener det er et selvstendig
mål at evalueringen som gjøres er helhetlig, det vil si at man ser
på alle aspekter knyttet til Norges engasjement i Afghanistan, samt
at man fra regjeringens side sikrer uavhengighet i en slik gjennomgang.
Forslagsstillerne mener en evaluering vil gi
verdifull innsikt i hvordan Norge kan forbedre engasjementet i tiden
som kommer. Den sivile delen av Norges tilstedeværelse, som vil
utgjøre hoveddelen av Norges engasjement i Afghanistan i tiden som
kommer, vil åpenbart kunne nyte spesielt godt av dette.
Forslagsstillerne vil understreke at dette representantforslaget,
blant annet, fremmes på grunn av alle innspillene som har kommet
fra dem som «har gjort jobben» i Afghanistan, enten militært eller
sivilt, og som har sagt at det er viktig at man får en ordentlig
gjennomgang av den innsatsen de har gjort.
Komiteen sendte 8. januar 2014 brev til Utenriksdepartementet
ved statsråd Børge Brende og Forsvarsdepartementet ved statsråd
Ine Marie Eriksen Søreide og ba om departementenes vurdering av
forslaget.
Et felles svarbrev fra de to statsrådene av 17. januar
2014 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Kristian
Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig
Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes, fra Senterpartiet, Jenny Følling,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til representantforslaget der
det anmodes om at regjeringen legger til rette for at Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en uavhengig og helhetlig gjennomgang
av Norges engasjement i Afghanistan, med oppstart i 2014.
Komiteen viser til at et lignende
representantforslag ble behandlet av Stortinget våren 2013. En enstemmig
komité konkluderte i Innst. 226 S (2012–2013) med at det den gang
var for tidlig å sette i gang en slik evaluering. Komiteen mente
derimot at det ville være naturlig å komme tilbake til en gjennomgang
av hele innsatsen i Afghanistan når avviklingen av ISAF er sluttført i
2014.
Komiteen viser til at det foreliggende
representantforslaget munner ut i et forslag om at Stortinget ber
regjeringen legge til rette for at arbeidet med en helhetlig og
uavhengig evaluering kan starte opp i løpet av 2014.
Komiteen har forelagt spørsmålet
for både Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet. I et felles
svarbrev fra utenriksministeren og forsvarsministeren av 17. januar
2014 opplyses det at regjeringen ønsker å foreta en helhetlig gjennomgang
av norsk innsats i Afghanistan først etter at ISAF-operasjonen er
avsluttet. Komiteen konstaterer at dette er i tråd
med den brede enigheten som det var i Stortinget i fjor da spørsmålet
også ble drøftet.
Komiteen har videre notert seg
at selv om regjeringen mener evalueringen først bør starte opp i
2015, opplyses det i svarbrevet at de berørte departementene vil
starte forberedelsene til en slik helhetlig evaluering i år. Det
opplyses i svarbrevet fra de to ministrene også at
«Regjeringen vil vedta et mandat for gjennomgangen
av Afghanistan-innsatsen i løpet av medio 2014. Det vil bli lagt
opp til at gjennomgangen blir utført av en gruppe eksperter med
støtte fra en faglig referansegruppe. Regjeringen tar sikte på at
evalueringen blir gjennomført i løpet av ett år. Stortinget vil
bli informert om mandat, sammensetting og fremdriftsplaner for gjennomgangen.»
Komiteen ser positivt på at regjeringen
har besluttet å starte forberedelsene til evalueringen i år og starte
gjennomføringen av den helhetlige gjennomgangen i 2015, og at Stortinget
vil bli informert om mandat, sammensetning og fremdriftsplaner for
gjennomgangen.
Komiteen mener i likhet med regjeringen
at det er viktig at det blir gjennomført en slik helhetlig gjennomgang,
selv om det på ulike måter er gjennomført både løpende erfaringsgjennomgang
og politiske diskusjoner i Stortinget basert på årlige redegjørelser
fra regjeringen, både om den internasjonale militære operasjonen,
den sivile bistanden og den politiske prosessen som skulle bidra
til å stabilisere situasjonen i landet og sikre en positiv utvikling.
Komiteen har spesielt notert
seg at det i 2012 ble gjennomført en omfattende evaluering av ti år
med norsk sivil bistand til Afghanistan, noe som har sammenheng
med at det innenfor bistandssektoren er innarbeidet sterkere rutiner
for uavhengige evalueringer av innsatsen og resultatene. Som det
påpekes i svarbrevet fra de berørte departementene har Forsvaret
hatt en løpende gjennomgang av egen planlegging, organisering og
gjennomføring av de militære operasjonene i Afghanistan, så vel
som løpende oppfølging av personell som har tjenestegjort i utlandet.
Det er også etablert et system i NATO for å evaluere ISAF-operasjonen
hvert halvår.
Det er etter komiteens syn naturlig
at dette internasjonale perspektivet også blir ivaretatt i den helhetlige
norske gjennomgangen i 2015, siden rammene for den norske militære
innsatsen er lagt i samråd med internasjonale partnere og Afghanistans
myndigheter. På samme måte mener komiteen at Norges
engasjement for å støtte opp om den politiske prosessen må sees
i et slikt internasjonalt perspektiv. Komiteen ser
fram til at den kommende evalueringen også kaster lys over hvordan
samspillet har vært mellom det som har vært gjort innenfor den sivile
bistandsinnsatsen, den militære operasjonen og den politiske prosessen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti understreker viktigheten
av at kunnskap på alle disse områdene er representert i utvalget
som skal foreta evalueringen.
Komiteen viser i denne
sammenheng til evalueringsrapporten fra 2012 om den sivile bistandsinnsatsen
gjennom ti år, der det blant annet ble vist til at graden av resultatoppnåelse
innenfor sivil sektor klart hadde sammenheng med utviklingen innen
sikkerhetssektoren og den politiske prosessen.
Det er etter komiteens syn videre
naturlig at når man gjennomfører en evaluering av i hvilken grad
man har oppnådd de mål som er satt innenfor den sivile utvikling,
den politiske prosessen og sikkerhetssektoren, så bør vurderingen
også relateres til de målsettinger og strategier som er lagt av
ansvarlige beslutningsorganer innenfor disse ulike virksomhetsområdene. Komiteen mener
den helhetlige gjennomgangen derfor må evaluere det som er utført
og oppnådd ikke bare ut fra de mål som er lagt for den militære
ISAF-operasjonen av NATO, men også ut fra de mål som er satt av
andre organer for den sivile utviklingen og den politiske prosessen.
Komiteen anerkjenner at Norges
engasjement i Afghanistan er blitt utført i en internasjonal ramme,
like fullt har det vært et betydelig nasjonalt handlingsrom for
utførelse av de ulike oppdragene. Det er viktig at en vurdering
av hvordan Norge har utnyttet dette handlingsrommet inngår i en
evaluering.
Komiteen ser for øvrig fram til
at regjeringen, slik det opplyses i svarbrevet fra utenriksministeren
og forsvarsministeren, på egnet måte vil informere Stortinget om
det videre arbeid med mandat, sammensetning og fremdriftsplaner
for gjennomgangen. Komiteen anser det på denne bakgrunn
klargjort at forslagsstillernes ønske om en helhetlig gjennomgang
vil bli fulgt opp, og foreslår på dette grunnlag at representantforslaget
vedlegges protokollen.
Komiteen legger til grunn at
regjeringen ikke bare vil informere, men også på egnet måte konsultere
Stortinget om det videre arbeidet med mandat, sammensetning og fremdriftsplan
for gjennomgangen. Det er naturlig at også Stortinget får bidra
i denne prosessen.
Komiteens medlem fra Venstre vil
fastholde Venstres standpunkt om at igangsettelsen av en helhetlig
gjennomgang av Norges engasjement i Afghanistan kunne vært påbegynt
tidligere, jf. bl.a. debatt i Stortinget 14. mai 2013 vedr. Innst.
226 S (2012–2013), men er tilfreds med at det nå synes som om oppstart
av en slik prosess vil skje medio 2014.
Dette medlem vil i denne forbindelse
ytterligere understreke behovet for det «helhetlige perspektivet»
i en slik gjennomgang – dvs. politisk og sivilt så vel som militært. Dette
medlem er tilfreds med at det i svarbrevet fra utenriksministeren
og forsvarsministeren slås fast at regjeringen ønsker å foreta «en
helhetlig gjennomgang av norsk innsats i Afghanistan», men vil samtidig
understreke at dette må innebære at man i mandatet for gjennomgangen
ikke utelukkende kan ta utgangspunkt i vårt engasjement «som en del
av NATOs overordnede strategi».
I forlengelsen av dette ser dette medlem det som
naturlig at man søker uavhengighet i gjennomgangen, blant annet
ved sammensetningen av ekspertgruppen og den faglige referansegruppen,
slik at gjennomgangen – og prosessen knyttet til denne – ikke bare
«eies» av ett departement eller har ett faglig fokus. Dette medlem ser
i denne forbindelse det også som naturlig at gjennomgangen drar
veksler på så vel norske som internasjonale frivillige organisasjoner,
akademikere og forskningsinstitusjoner som har vært engasjert i
Afghanistan over lengre tid. Mandat mv. bør etter dette medlems syn reflektere
disse hensynene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:12 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande, André N. Skjelstad
og Ola Elvestuen om evaluering av Norges engasjement i Afghanistan
– vedlegges protokollen.
Det vises til likelydende brev til forsvarsministeren
og utenriksministeren av 8. januar 2014 der det bes om en uttalelse
til dokument 8: 12 S – representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine
Skei Grande, André N. Skjelstad og Ola Elvestuen.
Forslagstillerne viser til at det var bred enighet
i det forrige storting om en evaluering av hele den norske innsatsen
i Afghanistan. Det var enighet om at en ville komme tilbake til
spørsmålet når avviklingen av ISAF er sluttført ved utgangen av 2014.
Forslagsstillerne mener at det nå er behov for snarlig å igangsette
en evaluering. Dette er begrunnet med et behov «for å gjøre opp
status for Norges innsats så langt, justere innretningen på innsatsen
i fortsettelsen, men særlig for å være forberedt til liknende operasjoner
dersom Norge blir bedt om å bidra med styrker utenfor NATOs tradisjonelle
kjerneområde i fremtiden».
Regjeringen vil ha konsultasjoner med Stortinget
om den norske Afghanistan-politikken.
Norge inngikk i 2013 en strategisk partnerskapsavtale
med Afghanistan. I avtalen har Norge og Afghanistan inngått gjensidige
forpliktelser. Norge har gitt uttrykk for at vi planlegger å videreføre
den norske støtten til Afghanistan ut 2017. Afghanistan har inngått
liknende avtaler med en lang rekke land. Regjeringen står ved Norges
tilsagn om sivil bistand ut 2017.
ISAFs mandat gjelder ut 2014. Det vil likevel være
behov for et visst militært engasjement også etter 2014. NATO har
derfor begynt å planlegge for operasjonen Resolute Support, som etter
planen skal avløse ISAF-operasjonen. Den nye operasjonens mandat
vil være å videreføre arbeidet med rådgivning og opplæring av afghanske
sikkerhetsstyrker og institusjoner. En eventuell ny NATO-operasjon
etter 2014 vil ikke utføre kampoperasjoner. Styrken vil også være
betydelig mindre enn ISAF.
Regjeringen ser det som naturlig at Norge bidrar i
en eventuell fremtidig NATO-operasjon i Afghanistan, men det er
ikke tatt noen beslutning om dette. Det forutsetter dessuten at
det blir inngått en bilateral sikkerhetsavtale mellom USA og Afghanistan
og deretter mellom NATO og Afghanistan. Uten disse avtalene vil
det ikke bli noen NATO-operasjon etter 2014.
Regjeringen ønsker å foreta en helhetlig gjennomgang
av norsk innsats i Afghanistan først etter at ISAF-operasjonen er
avsluttet. Regjeringen mener dette er i tråd med den brede enigheten
i Stortinget fra i fjor vår. Det er viktig at både Afghanistan og
det internasjonale samfunnet nå konsentrerer seg om gjennomføringen av
det viktige presidentvalget i første halvår 2014 og deretter om
å fullføre overgangsprosessen. Den bilaterale sikkerhetsavtalen
mellom USA og Afghanistan er heller ikke på plass ennå. For å sikre
en best mulig evaluering, er det nødvendig at vi ser på ISAFs samlede
engasjement, også i sluttfasen. Derfor bør evalueringen først starte
i 2015. Forberedelsene til en slik helhetlig evaluering vil vi imidlertid
starte i år.
Erfaringene fra ISAF-operasjonen er viktige
i planleggingen av en mulig militær innsats i Afghanistan også etter
2014. Det er etablert et system i NATO for å evaluere ISAF-operasjonen hvert
halvår. Det gir en kontinuerlig og systematisk læringsprosess internt
i NATO. Norge deltar aktivt i dette. På norsk side har Forsvaret dessuten
hatt løpende gjennomgang av egen planlegging, organisering og gjennomføring
av de militære operasjonene i Afghanistan, så vel som oppfølging
av personell som har tjenestegjort i utlandet. Målet har vært å
trekke lærdom og benytte dette i pågående og eventuelt nye militære
operasjoner. Det er derfor ikke noe kunnskapsvakuum i Forsvaret
som tilsier at det er nødvendig med en annen type evaluering før ISAF
er avsluttet.
I 2012 ble det gjennomført en omfattende evaluering
av ti år med norsk sivil bistand til Afghanistan. Evalueringen er
offentliggjort på NORADs hjemmeside. Resultatene fra evalueringen
ligger til grunn for gjennomføringen av dagens bistand. Dette tilsier
også at det ikke er noen grunn til å forsere planene om en gjennomgang
av norsk Afghanistan-innsats.
Regjeringen er opptatt av å foreta en evaluering som
ser helhetlig på den sivile og militære innsatsen som en del av
NATOs overordnede strategi. Som forslagsstillerne fremhever vil
målet for en evaluering være å gjøre opp status og trekke lærdommer
som kan benyttes fremover i Afghanistan og i andre fremtidige operasjoner. Prioriteringen
for 2014 bør imidlertid være å følge opp våre militære og sivile
forpliktelser og sørge for en forsvarlig avslutning av ISAF-operasjonen.
Regjeringen vil vedta et mandat for gjennomgangen
av Afghanistan-innsatsen i løpet av medio 2014. Det vil bli lagt
opp til at gjennomgangen blir utført av en gruppe eksperter med
støtte fra en faglig referansegruppe. Regjeringen tar sikte på at
evalueringen blir gjennomført i løpet av ett år. Stortinget vil
bli informert om mandat, sammensetting og fremdriftsplaner for gjennomgangen.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 12. februar 2014
Anniken Huitfeldt
|
Astrid Aarhus Byrknes
|
leder
|
ordfører
|