14. Landbruks- og matdepartementets oppfølging av tidligere rapporterte forhold

14.1 Forhold rapportert i Dokument 3:2 (2012–2013) under del V

Statskog SFs forretningsmessige drift

Riksrevisjonen rapporterte i Dokument 3:2 (2010–2011) at Statskog SF i perioden 2007–2009 hadde svak lønnsomhet i den løpende driften. Ved Stortingets behandling av saken, jf. Innst. 246 S (2010–2011), bekreftet kontroll- og konstitusjonskomiteen at det var tilfellet. Riksrevisjonens undersøkelse viste videre at Landbruks- og matdepartementets styring og oppfølging av foretakets forretningsmessige resultater ikke hadde vært tilstrekkelig tilpasset foretakets situasjon. I behandlingen av saken forutsatte komiteen at det videre arbeidet med mål- og resultatstyring i Statskogs forretningsmessige drift ville bli løpende ivaretatt og fulgt opp av departementet i tråd med de planlagte tiltakene.

I Dokument 3:2 (2012–2013) pekte Riksrevisjonen på at Landbruks- og matdepartementet i flere år har opplyst at foretakets avkastningsmål ikke lenger er relevant, og at departementet ennå ikke har satt et avkastningsmål som er tilpasset foretakets virksomhet.

I statsrådens beretning for 2012, datert 4. juli 2013, opplyser Landbruks- og matdepartementet at det i 2011 ble gjennomført en ekstern verdivurdering av Statskog SF. Verdivurderingen anslo egenkapitalverdien til Statskog til 3444 mill. kroner per 31. desember 2011. Vektet avkastningskrav ved verdivurderingen var 6 pst. for virksomheten. Dette er en avkastning som må måles over tid, og den tilsvarer et gjennomsnittlig årsresultat på i overkant av 200 mill. kroner. Departementet opplyser videre at forventet egenkapitalrentabilitet i den kommende 20-årsperioden er lavere enn 6 prosent, og at den viser stor variasjon mellom enkelte år. Nye verdivurderinger vil derfor være nødvendig for å måle om årlige resultater og underliggende verdiøkning vil gi avkastning tilsvarende avkastningskravet. Landbruks- og matdepartementet vil legge dette til grunn ved oppfølgingen av virksomheten.

Statskog-konsernets driftsresultat var i 2012 på 160,2 mill. kroner, mot 109,7 mill. kroner i 2011. Justert for inntekter fra eiendomssalg og skogvernerstatninger var imidlertid driftsresultatet på 10,4 mill. kroner i 2012, mot 37,8 mill. kroner i 2011. Rentekostnadene på det ansvarlige lånet som ble tatt opp ved oppkjøpet av skogseiendommene fra Orkla ASA, var i 2012 på 22,7 mill. kroner. I statsrådens beretning for 2012 er det opplyst at resultatet fra Statskog SFs ordinære drift i 2012 i hovedsak er i samsvar med de forutsetningene som ble lagt til grunn ved investeringen i skogseiendommene fra Orkla ASA. Etter statsrådens vurdering er resultatet for 2012 i tråd med målsettingene for forretningsdriften til Statskog SF.

Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen har merket seg at Landbruks- og matdepartementet har fått gjennomført en verdivurdering, og at det gjennom verdivurderingen har framkommet et avkastningskrav, som vil bli lagt til grunn for den videre oppfølgingen av Statskogs virksomhet. Dette avkastningskravet bygger ikke på den bokførte egenkapitalverdien, og en reell oppfølging vil kreve nye verdivurderinger. På bakgrunn av forventningen om fortsatt lav avkastning i årene som kommer, legger Riksrevisjonen til grunn at Landbruks- og matdepartementet etablerer gode rutiner for oppfølging av avkastningen i Statskogs virksomhet.

Riksrevisjonen har avsluttet saken.