Riksrevisjonen rapporterte i Dokument 3:2 (2010–2011)
at Statskog SF i perioden 2007–2009 hadde svak lønnsomhet i den
løpende driften. Ved Stortingets behandling av saken, jf. Innst.
246 S (2010–2011), bekreftet kontroll- og konstitusjonskomiteen
at det var tilfellet. Riksrevisjonens undersøkelse viste videre
at Landbruks- og matdepartementets styring og oppfølging av foretakets
forretningsmessige resultater ikke hadde vært tilstrekkelig tilpasset foretakets
situasjon. I behandlingen av saken forutsatte komiteen at det videre
arbeidet med mål- og resultatstyring i Statskogs forretningsmessige drift
ville bli løpende ivaretatt og fulgt opp av departementet i tråd
med de planlagte tiltakene.
I Dokument 3:2 (2012–2013) pekte Riksrevisjonen
på at Landbruks- og matdepartementet i flere år har opplyst at foretakets
avkastningsmål ikke lenger er relevant, og at departementet ennå ikke
har satt et avkastningsmål som er tilpasset foretakets virksomhet.
I statsrådens beretning for 2012, datert 4. juli 2013,
opplyser Landbruks- og matdepartementet at det i 2011 ble gjennomført
en ekstern verdivurdering av Statskog SF. Verdivurderingen anslo
egenkapitalverdien til Statskog til 3444 mill. kroner per 31. desember
2011. Vektet avkastningskrav ved verdivurderingen var 6 pst. for
virksomheten. Dette er en avkastning som må måles over tid, og den
tilsvarer et gjennomsnittlig årsresultat på i overkant av 200 mill.
kroner. Departementet opplyser videre at forventet egenkapitalrentabilitet
i den kommende 20-årsperioden er lavere enn 6 prosent, og at den
viser stor variasjon mellom enkelte år. Nye verdivurderinger vil
derfor være nødvendig for å måle om årlige resultater og underliggende
verdiøkning vil gi avkastning tilsvarende avkastningskravet. Landbruks-
og matdepartementet vil legge dette til grunn ved oppfølgingen av
virksomheten.
Statskog-konsernets driftsresultat var i 2012
på 160,2 mill. kroner, mot 109,7 mill. kroner i 2011. Justert for
inntekter fra eiendomssalg og skogvernerstatninger var imidlertid
driftsresultatet på 10,4 mill. kroner i 2012, mot 37,8 mill. kroner
i 2011. Rentekostnadene på det ansvarlige lånet som ble tatt opp
ved oppkjøpet av skogseiendommene fra Orkla ASA, var i 2012 på 22,7
mill. kroner. I statsrådens beretning for 2012 er det opplyst at
resultatet fra Statskog SFs ordinære drift i 2012 i hovedsak er
i samsvar med de forutsetningene som ble lagt til grunn ved investeringen
i skogseiendommene fra Orkla ASA. Etter statsrådens vurdering er
resultatet for 2012 i tråd med målsettingene for forretningsdriften
til Statskog SF.
Riksrevisjonen har merket seg at Landbruks-
og matdepartementet har fått gjennomført en verdivurdering, og at
det gjennom verdivurderingen har framkommet et avkastningskrav,
som vil bli lagt til grunn for den videre oppfølgingen av Statskogs
virksomhet. Dette avkastningskravet bygger ikke på den bokførte
egenkapitalverdien, og en reell oppfølging vil kreve nye verdivurderinger.
På bakgrunn av forventningen om fortsatt lav avkastning i årene
som kommer, legger Riksrevisjonen til grunn at Landbruks- og matdepartementet
etablerer gode rutiner for oppfølging av avkastningen i Statskogs
virksomhet.
Riksrevisjonen har avsluttet saken.