15.1 Forhold rapportert i Dokument 3:2 (2011–2012) under del III

15.1.1 Statkraft – lønnsomhet, kostnadsutvikling og styring

Formålet med statens eierskap i Statkraft SF (Statkraft) er blant annet å ivareta kontrollen med vannressursene og naturmiljøet. Statens eierskap skal sikre at statens investerte kapital oppnår høyest mulig avkastning på lang sikt, og at avkastningen og inntektene fra norsk vannkraft kommer fellesskapet til gode. Riksrevisjonen rapporterte i Dokument 3:2 (2011–2012) at overskuddet til Statkraft i perioden 2006–2010 i hovedsak er knyttet til norsk vannkraft. En vesentlig del av dette overskuddet har i de siste årene blitt investert i ny virksomhet i andre land og andre produksjonsformer. Med enkelte unntak har avkastningen på disse investeringene vært lav eller negativ, noe som blant annet har sammenheng med at den nye virksomheten er i en tidlig fase. Kontroll- og konstitusjonskomiteen var i sin behandling av saken, jf. Innst. 255 S (2011–2012), enig i Riksrevisjonens vurdering om at det er behov for å følge opp disse investeringene, i samsvar med målet om at avkastningen skal komme fellesskapet til gode.

Undersøkelsen viste videre at Nærings- og handelsdepartementet har hatt begrenset informasjon om lønnsomheten på enkeltområder av Statkrafts investeringer, og at det gjennomgående er Statkraft selv som velger hvilken informasjon som formidles til departementet. Komiteen fant dette bekymringsfullt og vurderte at departementet mer aktivt burde ha etterspurt informasjon som kunne ha gjort det i stand til å vurdere om sentrale mål med statens eierskap ble oppnådd.

Nærings- og handelsdepartementet har i brev til Riksrevisjonen av 30. april 2013 redegjort for hvilke endringer og tiltak som er iverksatt for å følge opp kontrollens funn og komiteens merknader.

Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen har merket seg at lønnsomheten i Statkraft fortsatt er knyttet til nordisk vannkraftvirksomhet, mens den internasjonale virksomheten utenfor Norden har hatt lav eller negativ avkastning i både 2011 og 2012. Riksrevisjonen ser positivt på at departementet i økt grad følger opp at Statkraft oppfyller sitt formål, og forutsetter at departementet utover utvidede kvartalsmøter også har etablert rutiner som sikrer at tilstrekkelig og relevant informasjon fra selskapet tilflyter departementet.

Saken følges opp gjennom en igangsatt undersøkelse av Statkrafts utenlandsinvesteringer.

15.2 Den økonomiske utviklingen i Mesta Konsern AS etter omdanningen til aksjeselskaper

I Dokument 3:2 (2011–2012) rapporterte Riksrevisjonen funn fra sin undersøkelse av den økonomiske utviklingen i Mesta AS (Mesta), Baneservice AS (Baneservice) og Secora AS (Secora). Aksjeselskapene ble utskilt fra henholdsvis Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket og er kategorisert som selskaper med forretningsmessige mål. Hovedmålet med statens eierskap er å sikre at statens investerte kapital oppnår høyest mulig avkastning på lang sikt, og å legge til rette for at selskapet skal kunne ha en god industriell utvikling. Undersøkelsen viste imidlertid at selskapene ikke hadde hatt en tilfredsstillende avkastning i perioden 2001–2010. Kontroll- og konstitusjonskomiteen ga uttrykk for at et selskap som Mesta må gå med overskudd, og at Mesta i tiden som kommer, fortsatt må øke sin konkurranseevne for å oppnå en tilfredsstillende avkastning, jf. Innst. 255 S (2011–2012). I tillegg forutsatte komiteen at det videre arbeidet med å sikre statens investerte kapital blir løpende ivaretatt og fulgt opp av departementet.

Nærings- og handelsdepartementet har i brev til Riksrevisjonen av 30. april 2013 redegjort for hvilke endringer og tiltak som er iverksatt for å følge opp kontrollens funn og komiteens merknader.

Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen har merket seg de gjennomførte og planlagte tiltakene som departementet har initiert for å bedre lønnsomheten i Mesta. God lønnsomhet krever et kontinuerlig forbedringsarbeid, og Riksrevisjonen forutsetter at departementet har tilstrekkelig oppmerksomhet rettet mot dette arbeidet også i årene framover.

Riksrevisjonen har avsluttet saken.