Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen initiere en ekstern ekspertvurdering
av omstillingen i hovedstadsprosessen i Helse Sør-Øst RHF, og legge
fram en plan for Stortinget om den videre hovedstadsprosessen.»
Forslagsstillerne redegjør innledningsvis for hovedstadsprosessen
som er en del av det samlede omstillingsprogram for Helse Sør-Øst
RHF og spesielt for organiseringen av Oslo universitetssykehus (OUS)
og omstillingene dette har medført.
Det vises til at Riksrevisjonen i Dokument 3:2 (2013–2014)
har vurdert hvordan utviklingen i pasientbehandlingen og ressursutnyttelsen
ved OUS har vært i perioden 2010–2012, og om Helse Sør-Østs styring
har lagt til rette for positive effekter av omstillingen i samme
periode. Det framholdes at Riksrevisjonen har avdekt
at det er små endringer
i kvaliteten ved OUS i pasientbehandlingen fra 2010 til 2012,
at det er behov for sterkere overordnet
styring på tvers av klinikkene og oppfølging av faglige gevinster,
at omstillingen hittil ikke har ført til
bedre samlet produktivitet for OUS,
at viktige omstillinger med høy gjennomføringsrisiko
gjenstår,
at Helse Sør-Øst ikke har fulgt opp omstillingsvedtaket
særskilt.
Forslagsstillerne anbefaler at det gjøres en
vurdering fra et eksternt ekspertpanel basert på foreliggende materiale
fra riksrevisjonsrapporter, rapporter fra Statens helsetilsyn, Helse
Sør-Øst, OUS og Ahus, samt de tilleggsundersøkelser som eksterne
eksperter anser som nødvendige. Forslagsstillerne anser eksperter
fra andre nordiske land som aktuelle. Forslagsstillerne foreslår
at det på bakgrunn av vurderingen skal legges fram en plan for Stortinget
om den videre hovedstadsprosessen.
Forslagsstillerne framholder at Riksrevisjonen har
avdekket at Helse- og omsorgsdepartementet og Helse Sør-Øst har
hatt dårlig styring av omstillingen i hovedstadsområdet, og de mener
at det i en ekstern vurdering særlig bør rettes oppmerksomhet mot
den overordnede styringen av omstillingen for å lære av feilene,
løfte fram det som har fungert, og peke på sentrale utfordringer framover.
Et sentralt spørsmål vurderingen må gi svar på, er etter forslagsstillernes
mening hvordan prosessen skal styres videre.
Forslagsstillerne imøteser en nasjonal helse-
og sykehusplan, men mener det er behov for en egen plan for den
videre hovedstadsprosessen før en slik vil foreligge.
Forslagsstillerne mener det er avgjørende å styrke
pasientsikkerheten, og understreker betydningen av gode data for
å følge opp utviklingen i kvaliteten på pasientbehandlingen. Det understrekes
at reell brukermedvirkning er viktig i arbeidet med å styrke pasientsikkerheten,
og forslagsstillerne mener man bør ha en særlig satsing på dette
i planen.
Det framholdes at det i en plan for hovedstadsområdet
må framkomme hvordan kapasiteten i pasientbehandlingen skal øke,
og hvordan ansatte skal ivaretas.
Det påpekes særskilt at det er behov for en
plan for utbygging og vedlikehold av Oslo universitetssykehus, før
dette kommer som en del av nasjonal helse- og sykehusplan. Forslagsstillerne mener
planen særlig må si noe om hvordan landsdekkende funksjoner som
OUS Rikshospitalet har, skal ivaretas og ikke gå på bekostning av
mulig kapasitetsutvidelse for lokalsykehusfunksjoner i hovedstadsområdet.
Forslagsstillerne mener en ekstern ekspertvurdering
må resultere i en konkret plan for det videre arbeidet. De mener
planen bør bestå av beskrivelse av problemer, mål, konkrete tiltak, effekter
av tiltakene, konsekvensanalyser for pasienttilbudet, kostnader,
estimater om framtidige gevinster og tidsangivelser på kort og mellomlang
sikt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Mari Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Freddy de
Ruiter og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
mener at omstillingene i hovedstadsprosessen har vært krevende,
og det er hevet over enhver tvil at helseforetakene Akershus universitetssykehus
HF (Ahus) og Oslo universitetssykehus HF (OUS) har stått og står
overfor store utfordringer.
Komiteen påpeker at hensikten
og mål med sammenslåingen av Helse Sør RHF og Helse Øst RHF var
at den skulle føre til bedre ressursutnyttelse og samordning av
sykehusene i hovedstaden. Dette skulle føre til bedre kvalitet og effektivitet
i behandlingen. I denne prosessen ble de tre tidligere helseforetakene
Aker, Ullevål og Rikshospitalet slått sammen til OUS. Ansvaret for
om lag 10 prosent av pasientbehandlingsaktiviteten ble overført
fra OUS til Ahus og Vestre Viken HF fra 1. januar 2011.
Komiteen viser til at omstillingsprosessen
og konsekvenser av denne har vært gjenstand for behandling i Stortinget
ved en rekke anledninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser også til Riksrevisjonens
rapporter som avdekket at eier ikke tok tilstrekkelig hensyn til
kjente utfordringer ved en så stor omstillingsprosess som sykehusene
i hovedstaden gjennomfører. Dette gjaldt blant annet forhold som
spredte lokalisasjoner for sykehusene, ulike IKT-løsninger ved sykehusene,
de økonomiske rammene og at enkelte omstillinger var avhengig av
at andre var fullført.Flertallet merker
seg at Riksrevisjonen i Dokument 3:2 (2013–2014) om utviklingen
i pasientbehandlingen og ressursutnyttelsen i OUS påpeker at det
er små endringer i kvaliteten i pasientbehandlingen fra 2010 til 2012,
og at omstillingen ikke har medført bedre produktivitet.
Komiteen viser til
at omstillingen i hovedstadsområdet blant annet ble grundig behandlet
av kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 316 S (2011–2012).
Det ble rapportert om omstillingen i hovedstadsområdet i Helse-
og omsorgsdepartementets budsjettproposisjoner St.prp. nr. 1 (2008–2009),
Prop. 1 S (2009–2010), Prop. 1 S (2010–2011), Prop. 1 S (2011–2012),
Prop. 1 S (2012–2013) og Prop 1 S (2013–2014). Komiteen legger
til grunn at departementet fortsatt vil holde Stortinget orientert.
Komiteen viser også til at Riksrevisjonens
rapporter har blitt behandlet av Stortinget, senest 20. mars 2014,
jf. Innst. 134 S (2013–2014).
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
er Stortingets viktigste verktøy for å drive kontroll med forvaltningen.
Riksrevisjonen har en uavhengig stilling overfor forvaltningen og
rapporterer resultatene av revisjonen og kontrollen til Stortinget. Komiteen mener
det er positivt at Riksrevisjonen ved en rekke anledninger har revidert
omstillingene i hovedstadsprosessen og rapportert til Stortinget. Komiteen viser
blant annet til Dokument 3:2 (2012–2013) og Dokument 3:2 (2013–2014)
om kontroll av statlige selskaper i henholdsvis 2011 og 2012. Komiteen har
tillit til at Riksrevisjonen utøver sitt kontrolloppdrag på en uavhengig
måte og gjør de undersøkelser som den finner nødvendig. I tillegg
har en rekke statlige tilsyn et tilsynsansvar overfor sykehusene.
Komiteen viser til at siste interpellasjon
om omstillingsprosessen på hovedstadssykehusene var i desember 2013
da representanten Bøhler tok opp spørsmålet vedrørende kapasitetsproblemer
i hovedstadsområdet, da ved Ahus og OUS. Komiteen er
tilfreds med ministerens svar på interpellasjonen der han orienterte
om det pågående arbeid som SINTEF gjennomfører.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at daværende helse- og omsorgsminister Støre også informerte
Stortinget om det samme 27. november 2012 i Dokument 3:2 (2012–2013). Disse
medlemmer mener det er positivt at den nye helse- og omsorgsministeren
viderefører dette viktige evalueringsarbeidet.
Komiteen viser til
at arbeidet «Evaluering av omstillingsprosessen i Helse Sør-Øst. Kunnskapsgrunnlag
for videre utvikling frem mot 2020» har hovedstadsområdet som særlig tema.
Rapporten vil fremlegges i juni 2014. Komiteen er
også tilfreds med at Helse Sør-Øst har engasjert SINTEF til å gjøre
et langsiktig kartleggingsarbeid av kapasiteten frem mot 2030–2040
innen somatikk, psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
Komiteen har merket seg at Helse
Sør-Øst har opprettet en rådgivende styringsgruppe som gir råd om
forbedringer av tjenestetilbudet til pasienter og befolkning i hovedstadsområdet. Det
stadfestes i styringsgruppens rapport at det vil bli særlig kapasitetsproblemer
ved Ahus, at det er utfordringer med utdanning av enkelte faggrupper,
f.eks. operasjons- og anestesisykepleiere, at realisering og standardisering
av IKT er utfordrende, at det er investeringsbehov ved Vestre Viken
og OUS, og at effektene av Samhandlingsreformen vil utfordre kommunene. Komiteen påpeker
viktigheten av at det er etablert tiltak for å møte disse utfordringene
på kort og lang sikt.
Komiteen viser til Prop. 1 S
(2013–2014) hvor departementet orienterte Stortinget om blant annet
investeringene i «Samlokalisering fase I ved Oslo universitetssykehus
inklusiv nytt akuttmottak og investeringer ved Samhandlingsarena
Aker» og «nytt felles sykehus i Vestre Viken».
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke viktigheten av disse prosjektene for hovedstadsområdet. Disse medlemmer forventer
at departementet følger opp fremdrift og bevilgninger til disse
prosjektene slik at de gjennomføres så raskt som mulig i tråd med
vedtatte planer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at det ikke er hensiktsmessig
å legge frem egen plan for Oslo universitetssykehus.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Venstre vil understreke at disse partier arbeider for
at det skal være tre fullverdige akuttsykehus i Buskerud: Drammen,
Kongsberg og Ringerike, der områdefunksjoner legges til Drammen.
Komiteen ble i komitéhøringen
25. februar 2014 kjent med at det ved OUS vil foretas en gjennomgang
av omstillingsprosessen med tanke på videre utvikling av organisasjonen. Dette
skal organiseres som et forskningsprosjekt, og det skal innhentes
ekstern bistand fra utlandet i et rådgivingspanel.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at Høyre og Fremskrittspartiet
har vært kritiske til hvordan prosessen har vært gjennomført. Disse
medlemmer mener det nå er viktig at vi gjennom de pågående
utredninger får dokumentert erfaringer og kunnskap om denne store
omstillingsprosessen. Disse medlemmer mener spesielt
det planlagte forskningsprosjektet ved OUS vil gi relevant informasjon.
Komiteen mener at
det nå foregår flere prosesser som fokuserer på kapasitetsutfordringer, pasientsikkerhet
og tjenestetilbud i hovedstadsprosessen. Komiteen påpeker
at det nå er viktig å gjennomføre tiltak som sikrer nettopp oversikt
over kapasitet, bedring av pasientsikkerhet og tjenestetilbudet.
Dette gjelder særlig arbeidet med felles, samordnet, elektronisk pasientjournal
og pasientadministrative systemer for alle enhetene i OUS. Komiteen viser
til oversikt over gjennomførte og igangsatte gjennomganger om omstillingene
i hovedstadsområdet i brev av 21. mars 2014 fra helse- og omsorgsministeren,
jf. Vedlegg 2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, mener at omstillingen i hovedstadssykehusene
vil pågå i mange år fremover. Flertallet merker seg
at det vil foreligge en rapport om lokalisering og utvikling av sykehuset
i juni 2014.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har merket seg at administrerende
direktør ved OUS tar sikte på å fremme en sak til styret ved OUS
om videre lokalisering og utvikling av sykehuset i juni 2014, og
at Helse Sør-Øst samme måned vil legge frem resultatet av kartleggingen
av kapasitetsbehovet i regionen frem mot 2030–2040. Disse
medlemmer mener derfor at det ikke er behov for enda en
plan. Disse medlemmer mener det nå er viktig å følge
opp og arbeide videre med de tiltak som gir økt pasientsikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at helse- og omsorgsministeren har bebudet en ny nasjonal helse-
og sykehusplan som skal være så detaljert at den overflødiggjør
de regionale helseforetakene. Hvis det er tilfellet, så forventer disse
medlemmer at denne planen også inneholder en egen plan for Oslo
universitetssykehus basert blant annet på rapportene omtalt i denne
innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, påpeker at den
varslede nasjonale helse- og sykehusplan vil gi føringer som OUS
må ta hensyn til i det videre omstillingsarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti legger
til grunn at den varslede nasjonale helse- og sykehusplanen blir
styrende for OUS sitt videre omstillingsarbeid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet forutsetter at regjeringen legger opp til
fullfinansiering av alle eventuelle tilleggskostnader knyttet til
nye krav og tiltak i sykehusplanen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at nåværende
helse- og omsorgsminister Høie tidligere var aktiv i å kreve en
såkalt uavhengig gransking av Oslo-sykehusene. Disse medlemmer har
også merket seg at statsråden har forlatt dette synspunktet etter
å ha satt seg nærmere inn i saken. I 2012 krevde stortingsrepresentant
Bent Høie i VG at daværende statsråd Støre:
«… initierer en uavhengig granskning av sykehussammenslåingen,
og hvorvidt folk har mistet livet som følge av dårlig planlegging
og rot.»
Høie begrunnet dette med at:
«Vi må komme til bunns i spørsmål om manglende forberedelse
for fusjonen, som regjeringen har ansvar for, faktisk har ført til
skader og tap av liv. Vi får ikke svar på disse spørsmålene gjennom
Fylkeslegens rapporter, de har en annen rolle. Hvis vi ikke får
prosessen vurdert av en uavhengig gruppe, da får vi aldri vite hva
som var konsekvensen av at denne regjeringen ikke forberedte den
største omorganiseringen i norsk helsevesen, godt nok.»
Disse medlemmer merker seg at
Bent Høie som helse- og omsorgsminister i november 2013 opplyser
på departementets hjemmesider:
«Etter oppfølgingsmøtene har Høie konkludert at det
ikke er behov for en gransking av Oslo universitetssykehus.»
I Dagens Medisin 25. november 2013 begrunnet statsråden
sin endrede oppfatning ved å vise til:
«… flere rapporter som har tatt for seg prosessen rundt
OUS, blant annet SINTEF følgeforskning, Riksrevisjonens rapport
og arbeidet som nå pågår i Helse Sør-Øst.»
Disse medlemmer vil i denne sammenheng bemerke
at Stortinget 27. november 2012 i Dokument 3:2 (2012–2013) ble informert
fra daværende statsråd Støre gjennom brev til Riksrevisjonen om
blant annet at:
«Omstillingsprosjektet i hovedstadsområdet vil gi
grunnlag for læring som kan benyttes ved andre omstillinger og det
vil derfor nå bli gjennomført en følgeevaluering av omstillingene
i hovedstadsområdet.» og «Evaluering og kunnskapsutvikling innen
omstilling, styring og ledelse av helseforetak i Helse Sør-Øst er
nå startet opp i regi av SINTEF.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at
utfordringene knyttet til hovedstadsområdet er omtalt i dokumenter
til Stortinget helt tilbake til 1980-tallet, og de ble også tatt
opp som en problemstilling i Ot.prp. nr. 66 (2000–2001). Disse
medlemmer viser til at ved sammenslåingen av Helse Sør og
Helse Øst i 2007 var det med bakgrunn i tidligere utredninger om
en organisering i hovedstadsområdet som da ikke var til beste for
pasientene.
Disse medlemmer mener at de ulike
helseregionene må forholde seg lojalt til Stortingets budsjettvedtak
og fordele midlene rettferdig mellom de ulike sykehusene i regionen. Disse medlemmer viser
til at Helse Sør-Øst består av flere sykehus, og styret må derfor
balansere behovene mellom de ulike fagområdene og geografiske delene
av regionen. Det har vært gjennomført krevende omstillinger også
i andre deler av landet og i øvrige deler av Helse Sør-Øst.
Komiteen merker seg
at departementet tidligere har redegjort overfor Riksrevisjonen
og Stortinget om at det er omfattende omstillingsarbeid som gjennomføres
ved Oslo-sykehusene. Komiteen er enig med departementets
uttalelser til Riksrevisjonen om at det er krevende å samle sterke
fagmiljøer, forene ulike kulturer og tilrettelegge for dette fysisk
og teknologisk innenfor gitte rammebetingelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, er enig
med forslagsstillerne i at det er knyttet risiko til omstilling. Flertallet vil likevel
påpeke at risiko i seg selv ikke medfører at man ikke skal omstille.
Det er etter flertallets oppfatning mange eksempler
innen andre virksomheter på at nettopp mangelfull evne og vilje
til omstilling er forbundet med større risiko enn å gjennomføre
endringer. Endring og omstilling er og bør derfor være en naturlig
del av all virksomhet – også offentlig sykehusvirksomhet – for å
sikre nødvendig utvikling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet legger
til at hele spesialisthelsetjenesten trenger et tilstrekkelig økonomisk
handlingsrom for å løse sine oppgaver. Disse medlemmer slutter
seg til uttalelsene fra daværende helse- og omsorgsminister Støre
og daværende stortingsrepresentant Bent Høie i september 2013 om
at det er behov for økte budsjetter på 12 mrd. kroner til sykehusene
de neste fire årene. Disse medlemmer vil også advare
mot nye finansierings- og organiseringsreformer som gjør det mer krevende
å gjennomføre omstillinger i de offentlige sykehusene.
Disse medlemmer mener at Riksrevisjonen er
det best egnede organet til å gjennomføre undersøkelser av statlige
selskap inkludert helseforetak på vegne av Stortinget. Disse medlemmer ser
positivt på at statsråd Høie november 2013 ifølge mediene i hovedsak
slutter seg til vurderingene til daværende statsråd Støre fra november
2012 angående evalueringer og granskinger av sykehusene i hovedstadsområdet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil, i tillegg
til å legge vekt på læring og omstilling, fremheve hvor avgjørende det
er at sykehusene får tilstrekkelige bevilgninger. Disse medlemmer viser
til hvordan nullvekstbudsjetter i forrige tiår medførte store underskudd,
og at det tok lang tid før alle helseregionene kom i balanse etter
de økte bevilgningene under Stoltenberg II-regjeringen. Disse
medlemmer forutsetter at bevilgningene blir fordelt rettferdig
mellom de ulike delene av landet, og at Stortinget blir grundig orientert
i budsjettproposisjonene om utfordringsbildet ved de ulike offentlige
sykehusene i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil påpeke at i perioden etter at reformen ble vedtatt og innført
fra 2002, var det en implementeringsperiode for en stor og omfattende
ansvarsreform. Flertallet vil understreke at reformen
ble vedtatt av Stoltenberg I-regjeringen, men at det var Bondevik II-regjeringen
som fikk ansvar for innføringen. Flertallet vil peke
på at det på gjennomføringstidspunktet var mye som fortsatt var
uavklart. Flertallet vil vise til at det var en samlet forståelse
på tvers av politiske skillelinjer på Stortinget om at det var nødvendig
med rom for underskudd i spesialisthelsetjenesten for å sikre det
aktivitetsnivået man ønsket, i en situasjon der mange av rammebetingelsene
var uavklart.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det ikke bare vil bli, men allerede er, store kapasitetsutfordringer
ved både OUS og Ahus. Leger på sykehusene har gang på gang skrevet
brev og bekymringsmeldinger til sine ledere om forholdene. Resultatet
er korridorpasienter, lange ventetider og fristbrudd; det vil si
at pasienter ikke får behandling innen den medisinske fristen som er
satt. Sykehusene har ikke klart å ta unna planlagte operasjoner
fordi akutte innleggelser fyller opp kapasiteten. I tillegg forekommer
såkalte «usynlige» fristbrudd. Det vil si at til tross for at et
behandlingsforløp har startet opp innenfor den medisinske fristen,
mottar ikke pasienten de nødvendige delbehandlingene i behandlingsforløpet
innenfor det som er medisinsk forsvarlig. Dette er særlig alvorlig
for tilstander der helbredelse av en livstruende sykdom avhenger
av et raskt behandlingsforløp.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at
de gjennomførte og igangsatte gjennomgangene av omstillingene i hovedstadsområdet
har vært positive og helt nødvendige. Disse medlemmer støtter forslagsstillerne
i at dette arbeidet nå må danne grunnlag for en overordnet, ekstern
vurdering av hovedstadsprosessen og en plan for å løse kapasitets-
og kompetanseutfordringene på kort sikt, det vil si fram til 2018.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
en ekstern ekspertvurdering av hovedstadsprosessen vil gi visshet
om at man ser det fulle bildet. Disse medlemmer mener
det vil kunne styrke tilliten til sentral, regional og lokal helseledelse
hos pasienter, ansatte, politikere og befolkningen generelt. Det
bør gjøres en vurdering fra et eksternt ekspertpanel basert på rapporter
fra Riksrevisjonen, Statens helsetilsyn, Helse Sør-Øst, OUS og Ahus,
samt de tilleggsundersøkelser som eksterne eksperter, gjerne fra
andre nordiske land, anser som nødvendige. I en ekstern vurdering bør
det særlig rettes oppmerksomhet mot den overordnede styringen av
omstillingen for å lære av feilene, løfte fram det som har fungert,
og peke på sentrale utfordringer framover. Et sentralt spørsmål
vurderingen må gi svar på, er hvordan prosessen skal styres videre.
Disse medlemmer mener en ekspertvurdering
må ses på som en mulighet til å lære av det som har skjedd, og gi
et grunnlag for å gå videre. Den kan gjøre oss bedre rustet til
framtidige beslutningsprosesser om organisering og omstilling av
sykehustjenester.
Disse medlemmer mener at en ekstern, uavhengig
evaluering også vil være et viktig bidrag for å øke erfaringene
med fusjonsprosesser i norske sykehus, og kunne ta lærdom av dem. Dette
vil kunne gi mere kunnskapsbaserte vurderinger og beslutninger i
fremtiden, også med tanke på utarbeiding av en nasjonal helse- og sykehusplan.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil særlig understreke
at Legeforeningen og tillitsvalgte på høringen sterkt tok til orde
for behovet for en ekstern gransking av hovedstadsprosessen, for
å sikre Stortinget nødvendig informasjon.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil presisere at tilbakemeldingene fra
ansatte på komiteens høring klart ga uttrykk for at fagmiljøet ikke
ville ha tillit til en evaluering dersom den i all hovedsak skulle
være intern. Med et slikt utgangspunkt er det innlysende at en internevaluering
vil ha liten verdi. Disse medlemmer mener dette viser
behovet for en ekstern gransking.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
at en ekstern gransking vil legge grunnlaget for utarbeidelse av
en videre plan for omstillingene ved OUS, slik at omstillingene
faktisk fører til forbedringer.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
det er nødvendig med egen plan for hovedstadsområdet, og at denne
utarbeides i samarbeid med ansatte og tillitsvalgte og forankres
politisk gjennom å bli en del av nasjonal helse- og sykehusplan.
Behovet for strakstiltak for å løse kapasitets- og organisasjonsproblemer
i hovedstadsområdet er påpekt av flere instanser, og disse
medlemmer forutsetter at dette blir en viktig del av den
konkrete planen for OUS.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at
Helse Sør-Østs hovedstadsrapport legger opp til å øke kapasiteten
ved en økning av beleggsprosent fra nåværende 85 prosent til omkring
90 prosent. Disse medlemmer mener beleggsprosenten ikke
bør økes, men at kapasitetsutfordringene i stedet bør løses med
andre tiltak. Dette fordi det finnes god dokumentasjon på at høyt
belegg er kritisk for pasientsikkerheten, fører til økte strykninger
av planlagte operasjoner, er svært belastende for pasientene og
de ansatte og i realiteten en videreføring av en uønsket korridorpolitikk
(jf. Legeforeningens høringsnotat).
Disse medlemmer støtter Legeforeningens krav
om at OUS må reorganiseres med stedlig ledelse på alle nivåer for
å sikre at alle ansatte har en tilstedeværende leder, motvirke for
lange beslutningslinjer mellom toppledelse og de pasientnære ledelsesnivåene
og bidra til bedre styring på tvers av klinikkene, jf. Riksrevisjonens
rapport 2013.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener dagens kapasitetsutfordringer i hovedstadsområdet
gjør nedleggelsen av Aker universitetssykehus uforståelig. Det er
grunn til å gå grundigere inn i beregningene for befolkningsvekst
som ble gjort, beregninger av liggetid, forventninger til effektiviseringsgevinster
og hvilke pasientgrupper som inngikk. Tillitsvalgte leger ved Ahus
skrev i 2009 til sykehusets direktør at det ikke var plass til alle
pasientene man planla å ta inn i sykehuset. Også i OUS ble det reist
bekymring.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at styret ved OUS har vedtatt å starte utredning av fremtidig
samlokalisering av alle de store enhetene i dagens sykehus – Rikshospitalet,
Ullevål, Aker, Radiumhospitalet, Dikemark, Gaustad og Epilepsisenteret
i Sandvika. Dette medlem vil påpeke at en utredning
av «Campus Oslo» allerede har hatt en kostnadsramme på 36 mill.
kroner. Dette medlem ser det som en fare at utredning
av et nytt storsykehus langt frem i tid, om det i det hele tatt
er realistisk, vil ta fokus vekk fra endringer og omstillinger som
er nødvendige for å sikre god pasientbehandling ved OUS på kortere
og mellomlang sikt.
Dette medlem mener at en beslutning
om «Idéfase Campus Oslo» må skje i den politiske behandlingen av
nasjonal helse- og sykehusplan.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til følgende
merknader i Innst. 134 S (2013–2104) til Dokument 3:2 (2013–2014)
fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens beretning
om kontrollen med statlige selskaper:
«Komiteen deler Riksrevisjonens vurdering om at det
er alvorlig at en så omfattende omstilling gjennomføres uten en
plan for forbedring i pasientbehandlingen eller andre presiseringer
på hva som skal bli bedre, og til hvilken tid dette skal gjennomføres.
Komiteen
merker seg at mangelen på forbedring i pasientbehandlingen ved OUS
er bekymringsfull og noe man bør ta lærdom av før politiske organer
eventuelt beslutter å gå i gang med andre sykehusfusjoner.
..
Komiteen
merker seg at helsepersonell gjentatte ganger har påpekt mangler
i planlegging og gjennomføring i omstillingsprosessen. Det hersker
utstrakt bekymring blant helsepersonell for at omstillingsprosessen
svekker behandlingskvalitet og pasientsikkerhet. Tilbakemeldinger fra
helsepersonell viser at problemene i hovedstadsområdet er av en
slik karakter at det må lages en konkret plan for hvordan dette
kan løses på kort, mellomlang og lang sikt.
..
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, påpeker at
ulik virkelighetsforståelse, for lav kapasitet/for høy beleggsprosent/for
lange ventelister, for lange beslutningslinjer, manglende stedlig
ledelse og manglende lokal beslutningsmyndighet er klare tilbakemeldinger
fra helsepersonell. På kort sikt må det lages strakstiltak for å
løse kapasitets- og organisasjonsproblemer ved å reorganisere OUS for
å få stedlig ledelse på alle nivåer.»
Disse medlemmer støtter disse
påpekningene fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om at vi må
ta lærdom av det som har skjedd ved OUS før politiske organer eventuelt
beslutter å gå i gang med andre sykehusfusjoner, at det trengs å
lage en konkret plan for omstillingene ved OUS, og at OUS må få
stedlig ledelse på alle nivåer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil anføre at det i debatten 20. mars
2014 ble påpekt fra Høyre at merknaden skal oppfattes som en oppsummering av
tilbakemeldinger fra helsepersonell ved OUS. Det skal ikke oppfattes
og tolkes som et anmodningsvedtak til regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen initiere en ekstern ekspertvurdering
av hovedstadsprosessen i Helse Sør-Øst RHF, og legge fram en plan
for Stortinget om den videre omstillingen i hovedstadsområdet.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, vil stemme
mot det fremsatte forslaget.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen initiere en ekstern
ekspertvurdering av hovedstadsprosessen i Helse Sør-Øst RHF, og
legge fram en plan for Stortinget om den videre omstillingen i hovedstadsområdet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:15 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Olaug V. Bollestad, Hans Olav Syversen,
Ketil Kjenseth og Trine Skei Grande om ekstern ekspertvurdering
og fremleggelse av en plan for den videre omstillingen i hovedstadsprosessen
i Helse Sør-Øst RHF – vedlegges protokollen.
Jeg viser til henvendelse av 28. januar 2014
der helse- og omsorgskomiteen ber om min uttalelse til forslaget
fra representantene Olaug V. Bollestad, Hans Olav Syversen, Ketil
Kjenseth og Trine Skei Grande om ekstern ekspertvurdering og fremleggelse
av en plan for den videre omstillingen i hovedstadsprosessen. Jeg
viser til at det er innkalt til en høring om saken slik at enkeltelementene
som blir tatt opp i representantforslaget vil bli belyst der.
Når det gjelder omstillingene i hovedstadsområdet
så har det vært erkjent at det har vært mangler ved planleggingen
og gjennomføringen av prosessen. Jeg har fra Stortinget ved flere
anledninger underveis nettopp tatt opp dette. Jeg har vært spesielt
opptatt av pasientsikkerheten og at kapasitetsutfordringene i hovedstadssområdet
på mellomlang sikt må møtes.
Jeg har hatt en rekke møter med Helse Sør-Øst og
sykehusene i hovedstadsområdet for å sette meg inn i situasjonen
slik den er nå, og hvor jeg har vært særlig opptatt av spørsmål
rundt pasientsikkerhet og kapasitet. Som kjent behandlet styret
i Helse Sør-Øst 19. desember en rapport som viser at det er kapasitetsutfordringer
i hovedstadsområdet. Disse er håndtert på kort sikt gjennom en rekke
tiltak som jeg orienterte Stortinget om i forbindelse med interpellasjonen 11. desember
2013. Helse Sør-Øst vil i juni 2014 legge fram en ny rapport som
omhandler kapasiteten i hele Helse Sør-Øst og som også vil ta for seg
kapasitetsutfordringene i hovedstadsområdet på litt lengre sikt.
Når det gjelder sak 094-2013 ”Kapasitetsutvidelser
og koordineringstiltak i hovedstadsområdet – premisser for videre
utredning og kapasitetsanalyse” som ble behandlet i styret i Helse
Sør-Øst 19. desember så opplyser Helse Sør-Øst at arbeidet ble ledet
av en rådgivende styringsgruppe bestående av ledende personer i helseforetakene
og private sykehus i hovedstadsområdet, Oslo kommune, KS, brukere,
konserntillitsvalgte og konsernverneombud. Styringsgruppens hovedoppgave
var å gi råd om forbedringer i tjenestetilbudet til pasienter og
befolkning, ved å utrede/avklare premisser/føringer på sentrale
aktivitets- og kapasitetsspørsmål i hovedstadsområdet, i et kort-
og langsiktig perspektiv.
Helse Sør-Øst har oppsummert arbeidet som følger:
«Det
forventes en betydelig befolkningsvekst i perioden 2012-2020. Prognosen
er at innbyggertallet i de tre fylkene i hovedstadsområdet vil øke
med om lag 210.000. I denne perioden vil aldersgruppen 80+ holde
seg nærmest uendret, mens gruppen 60-79 år vil vokse med over 51.000
personer. Både de siste årenes befolkningsvekst og den forventede
økningen i dette området er vesentlig større enn i resten av regionen/landet.
Når det gjelder utviklingen
i hovedstadområdet er det også viktig å nevne følgende:
Oslo
har i mange år hatt store forskjeller mellom bydelene i sykelighet
og dødelighet for innbyggerne.
Press på kapasiteten
og manglende positiv utvikling i tilgjengelighetsparametere ved
Akershus universitetssykehus og Oslo universitetssykehus, jf. bl.a.
fristbrudd og ventetider, gir behov for ytterligere dreining mot dag-
og poliklinisk behandling.
Det er identifisert
særlige kapasitetsutfordringer ved Akerhus universitetssykehus,
dette er også tidligere belyst i en egen Sintef-rapport og styresaker
i Akershus universitetssykehus.
Det er betydelig medisinsk
og helsefaglig kompetanse i området, men samtidig en del utfordringer,
bl.a. i forhold til kompetanseutvikling, rekruttering, utdanning mv.
innenfor enkelte faggrupper og -områder (eksempel operasjons- og
intensiv-sykepleiere).
Samhandlingsreformen
vil ha særlige effekter i hovedstadsområdet. Dette kan innebære
både utfordringer og vesentlige muligheter. Tilsvarende vil videreutvikling
av storbylegevakten ha betydning for sykehusene og tjenestene på
kommunalt nivå.
Det er et betydelig
investeringsbehov. Dette utredes i utviklingsplan og idefase for
Vestre Viken og Oslo universitetssykehus. Videre prosess for disse
arbeidene må avstemmes mot de pågående regionale prosjektene.
Realisering og standardisering
av dataløsningene med felles IKT-systemer vil gi større muligheter
for raskere utveksling av pasientdata og mer effektiv pasientbehandling.
I rapporten gjøres
også vurderinger i et mer langsiktig perspektiv og en drøfter enkelte
prinsipielle spørsmål med betydning for behandlingskapasiteten i
hovedstadsområdet og i helseregionen forøvrig. Det fremgår at befolkningsveksten
og den demografiske utviklingen fortsetter frem mot 2030 og videre
i det neste tiåret. Aldersgruppen 80+ vil vokse betydelig.
Helse Sør-Øst viser til
at i forhold til utfordringene i hovedstadsområdet er det etablert
tiltak både på kort og mellomlang sikt:
Iverksatte tiltak
ved Akershus universitetssykehus begynner å gi positive resultater
og driftsmessige forbedringer. I tillegg vil Akershus universitetssykehus
realisere egne planer om ytterligere tiltak de nærmeste måneder.
Dette arbeidet videreføres og videreutvikles. Helse Sør-Øst følger
utviklingen med tettere oppfølging enn vanlig, og bl.a. bidra med
innsatsteam, spille inn gode erfaringer fra andre sykehus mv.
Det er i dialogen
med helseforetakene og de private sykehusene klarlagt ledig kapasitet
av forskjellig art og muligheter for kapasitetsutvidelser på kort
og mellomlang sikt. På de private sykehusene omfatter dette bl.a.
følgende:
Diakonhjemmet
sykehus har etablert nytt akuttmottak og kan ta i mot 2-5 ekstra
øyeblikkelighjelpspasienter per døgn fra primo desember, med en
opptrapping på inntil 10 pasienter per døgn fra 1. februar 2014.
Diakohjemmet sykehus
kan ta en større andel av alle eldre Oslo-pasienter med brudd.
Lovisenberg diakonale
sykehus kan ta i mot 2 øyeblikkelighjelpspasienter fra desember.
Lovisenberg diakonale
sykehus kan videre dekke opp for en sengepost i løpet av fire måneder,
noe som er aktuelt fra høsten 2014.
Helse Sør-Øst vil inngå
avtale med Diakonhjemmet sykehus og Lovisenberg diakonale sykehus om
kapasitetsutvidelser i et langsiktig perspektiv, noe som kan gi
disse sykehusene et større befolkningsgrunnlag, som også kan styrke
den faglige virksomheten.
Helse Sør-Øst vil bidra
til at det inngås konkrete avtaler mellom Akershus universitetssykehus, Oslo
universitetssykehus, Lovisenberg diakonale sykehus, Diakonhjemmet
sykehus og Helse Sør-Øst om rutiner og kriterier for hvilke pasienter
som kan henvises og følges opp på denne måten, samt avklaringer
knyttet til premissene for økonomisk oppgjør. En vil i denne sammenheng
særlig sikre pasientenes behov for kontinuitet og oppfølging gjennom
forutsigbar triagering og gode samhandlingsrelasjoner med kommune/bydelene,
og at unødvendig ventetid og transport mellom sykehusene må unngås.
Helse Sør-Øst vil etablere
et samarbeidsutvalg for samordnet oppfølging og evaluering av kortsiktige
tiltak, samt kriterier for styring/koordinering av pasientstrømmer
og ledig kapasitet i hovedstadsområdet. Utvalget skal primært arbeide
i en overgangsperiode, eventuelt med sikte på å etablere en mer
permanent samordning.»
Når det gjelder pasientsikkerhet har både Oslo universitetssykehus
og Akershus universitetssykehus gjennom hele omstillingsprosessen
hatt stor oppmerksomhet på dette. Jeg redegjorde for hvordan dette
følges opp og gjennomgås i interpellasjonen 11. desember 2013. Forslagstillerne
ber Regjeringen legge fram en plan for når og hvordan ventetider
og fristbrudd skal reduseres. Denne Regjeringen har styrket sykehusenes
økonomi for å redusere ventetidene i årets budsjett. Budsjettet
for 2014 legger til rette for en vekst i all pasientbehandling på
om lag 2,6 prosent. I oppdragsdokumentene til de regionale helseforetakene
har jeg stilt krav til mer bruk av private aktører for å redusere
ventetidene og for at fristbrudd ikke skal forekomme. Jeg har økt
innsatsstyrt finansiering fra 40 til 50 prosent. Jeg vil også innføre
behandlingsvalg innen rus og psykisk helsevern neste år. Vi er også
i full gang med å lage en ny helse- og sykehusplan der det overordnede
målet er bedre utnyttelse av ressursene i helsetjenesten til beste for
pasienten.
Jeg har tidligere, ut fra de gjennomganger jeg
har hatt med Oslo universitetssykehus og Akershus universitetssykehus,
oppgitt at jeg ikke kan se at det er hensiktsmessig å sette i gang
en ekstern granskning. Bakgrunnen for dette var at jeg mente det
var lite hensiktmessig å bruke ressurser på å belyse en prosess
som allerede var godt belyst og hvor det pågår flere gjennomganger. Jeg
mente dessuten at en granskning vil medføre et uheldig negativt
fokus med en utenfra styrt prosess på jakt etter syndebukker og
feil. Det pågår en evaluering som SINTEF gjennomfører ”Evaluering
av omstillingsprosessen i Helse Sør-Øst. Kunnskapsgrunnlag for videre
utvikling frem mot 2020”, som omfatter omstillingene i hovedstadsområdet
og som vil bli lagt fram i 2015 og det pågår også flere gjennomganger
på enkeltområder. Direktøren ved Oslo universitetssykehus har imidlertid
orientert meg om at de selv ønsker å sette i gang en gjennomgang
med tanke på den videre utviklingen av organisasjonen, hvor de bl.a.
innhenter ekstern bistand fra utlandet. Dette arbeidet vil bli organisert
som et forskningsprosjekt. Jeg mener at en slik internt forankret
forskningsbasert gjennomgang med sikte på å se framover og finne
organisasjonsmessige områder som kan forbedres, er en hensiktsmessig
framgangsmåte.
I representantforslaget blir jeg videre bedt
om å legge fram en plan for den videre omstillingen i hovedstadsområdet.
Omstillingene i hovedstadsområdet vil pågå i mange år framover,
ikke minst som følge av befolkningsveksten. Sykehuset må jobbe videre
med å få tilpasset aktiviteten til nytt befolkningsgrunnlag, samtidig
som det vil bli jobbet med å gjøre forbedringer i alle ledd.
Det er flere forhold som fortsatt vil være krevende
i mange år framover når det gjelder de bygningsmessige og tekniske
forholdene ved Oslo universitetssykehus. Selv om dette er forhold
som gjelder for alle sykehus, må det erkjennes at Oslo universitetssykehus
har en særlig stor utfordring, men også mulighet, med sin enorme
bygningsmasse med et stort potensiale for samling og avhending av
denne. Sykehuset har flere bygg som er over 100 år gamle og i underkant
av 1/3 del av bygningsmassen er fredet, noe som byr på betydelige
utfordringer i forhold til å ha bygg som er egnet for pasientbehandling
og med en standard som er i tråd med dagens krav. Sykehuset har
betydelige behov for investeringer, både vedlikehold og oppgraderinger
og nyanskaffelser av MTU. Dette innebærer både økonomiske og logistikkmessige utfordringer.
Oslo universitetssykehus har så langt ikke nyttet fullt ut de omstillingsmidler som
Helse Sør-Øst har stilt til disposisjon, men det foreligger nå planer
for bruken. Samtidig holder de på med en idefase for den videre
utviklingen av sykehuset, noe som også inkluderer vurdering av eventuelle
nybygg i Gaustad/Blindernområdet. Dette er en omfattende prosess
som også vil måtte involvere Oslo kommune, Universitetet i Oslo
og de andre sykehusene i hovedstadsområdet. Oslo universitetssykehus
opplyser at de tar sikte på å legge fram en anbefaling om videre
lokalisering og utvikling av sykehuset for styret i juni. En endelig
beslutning i denne saken ligger imidlertid fram i tid.
En viktig milepæl for Oslo universitetssykehus nå
er innføringen av en felles samordnet løsning for elektronisk pasientjournal
og pasientadministrativt system for alle enhetene i Oslo universitetssykehus
i oktober 2014. Det pågår videre et prosjekt for innføring av felles
IKT-plattform for hele Oslo universitetssykehus og det pågår regionale
prosjekter for innføring av felles laboratoriesystem og felles radiologisystem
i Helse Sør-Øst, hvor Oslo universitetssykehus prioriteres høyt.
Dette vil være viktige bidrag til å forenkle og forbedre informasjonsflyten.
Den videre omstillingen ved Oslo universitetssykehus
må planlegges innenfor sykehusets årlige ramme og oppdrag og er
administrerende direktør sitt ansvar. Det vil ikke være hensiktsmessig
at jeg legger fram en egen plan for Oslo universietetssykehus for
Stortinget. Derimot vil Regjeringen legge fram en nasjonal helse-
og sykehusplan for Stortinget, og denne vil gi føringer som Oslo
universitetssykehus må ta hensyn til i sitt videre omstillingsarbeid.
Jeg viser til mitt brev av 25. februar 2014.
Jeg finner det hensiktsmessig å oversende helse- og omsorgskomiteen
følgende oversikter, som tillegg til mitt tidligere brev:
1. Gjennomførte og igangsatte
gjennomganger om omstillingene i hovedstadsområdet
2. Tiltak som er etablert ved OUS og Ahus
i forbindelse med omstillingen for å følge opp pasientsikkerheten
3. Tilsyn, revisjoner og gjennomganger
ved Oslo universitetssykehus i perioden 2010-2013
Tittel | Formål/problemstillinger | Ansvar/tidsløp |
| | |
Evaluering av omstillingsprosessen i Helse Sør-Øst. Kunnskapsgrunnlag
for videre utvikling frem mot 2020. | Styrke kunnskapsgrunnlaget for denne type omstillingsprosesser og
oppnå læring som vil ha verdi for arbeid på ulike nivå i spesialisthelsetjenesten.
Delprosjekter: 1. Utvidete opptaksområder som strukturelt
grep. 2. Styring og ledelse ”helt ut” gjennom medvirkning
og omstilling 3. Omstillingsprosessene innen- og mellom Oslo
universitetssykehus HF, Akershus universitetssykehus HF og Vestre Viken
HF 4. Brukerperspektivet 5. Effekter og resultater 6.
Komparativt perspektiv 7. Kunnskapsutvikling 8. Helsetjenesteforskning 9.
Rapporter og erfaringsutveksling | Startet opp høsten 2012, treårig prosjekt, kostnadsramme
6 mill. kroner. Gjennomføres av SINTEF. HSØ er prosjekteier. Det
vil som del av evalueringen bli gjennomført erfaringskonferanser
med ledere, tillitsvalgte, brukerrepresentanter og øvrige nøkkelpersoner.
Til disse møtene vil også representanter for departement, direktorater
og tilsyn bli invitert. Den første rapporten ble
lagt fram i januar 2014: SINTEF A24485 1ste delrapport fra prosjektet: Evaluering
av omstillingsprosessen i Helse Sør-Øst RHF. Utvidet opptaksområde.
Forutsetningene for omstillingsprogrammet. |
Planleggingen av omstillingen i Oslo universitetssykehus | 1. I hvilken grad var omstillingsoppdraget til OUS basert
på en tilfredsstillende utredning 2. I hvilken grad ble det
gjennomført tilstrekkelig risikostyring av omstillingsprosessen
i 2009 og 2010 av OUS, HSØ og HOD | Gjennomført av Riksrevisjonen i 2012. Inngår i Dokument
3:2 (2012-2013) Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige
selskaper for 2011. |
Status for gjennomføring av omstillingsoppdraget til Oslo
universitetssykehus | 1. I hvilken grad har OUS gjennomført omstillinger? 2.
I hvilken grad har ventetiden og kvaliteten i pasientbehandlingen
blitt forbedret fra 2010 til 2012? 3. I hvilken grad har
ressursutnyttelsen i OUS blitt forbedret fra 2010 til 2012? 4.
I hvilken grad har OUS i styringen sikret av omstillingen fører til
bedre ressursutnyttelse og bedre pasientbehandling? 5. I
hvilken grad har HSØ i styringen lagt til rette for at omstillingen
av OUS fører til bedre ressursutnyttelse og bedre pasientbehandling? | Gjennomført av Riksrevisjonen i 2013. Inngår i Dokument
3:2 (2013-2014) Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige
selskaper for 2012. |
‘Renewing hospital organization’ [REHORG] – an analysis
of the decision process of the Oslo University Hospital merger and
the significance for organizational innovation | – Hospital mergers – lessons from the past, plans for
the future | OUS vil være prosjekteier og partner, men selve arbeidet
med datainnsamling og analyse vil bli utført av forskere ved Universitetet
i Oslo og Høyskolen i Lillehammer. Det vil bli opprettet en referansegruppe
med representanter blant annet fra Aarhus Universitetssykehus og
Syddanske Universitet samt Universitetet i København og Karolinska
Institutet. Er sendt til en ekstern jury som vurderer prosjektet
ift gjennomførbarhet og kvalitet. Søkes gjennomført innenfor helse-
og omsorgsprogrammet i Forskningsrådet. Budsjett 8 mill.
kroner (inkl søkt Forskningsrådet om 3,5 mill, OUS forplikter å
bidra med tilsvarende sum). Tidsramme: 3 år, med oppstart september
2014 |
OUS. (2012). Mandat Idefaseprosjekt Campus Oslo. OUS.
(2013a). Fra fjordby til kunnskapshovedstad, Delprosjekt Campus
Oslo. OUS. (2013b). Strategi 2013-2018. | – Utredninger ifbm strategi og planprosesser ved OUS. | Gjennomført av OUS. |
SINTEF-rapport A18917 Ledelse i et sykehus i omstilling.
En oppsummering av et følgeforskningsprosjekt ved Akershus universitetssykehus
i perioden 2006-2010. | – Sluttrapport fra følgeevalueringsprosjektet som er gjennomført
ved Akershus universitetssykehus i perioden 2006-2010. | Lippestad, J., Harsvik, T., & Kjekshus, L. E. (2011). Oppdragsgiver:
Akershus universitetssykehus. Gjennomført i 2010. |
SINTEF-rapport A24350 Akershus universitetsssykehus –
gjennomgang og fremskrivning av aktivitet og kapasitetsbehov | – En aktivitets- og kapasitetsanalyse for Ahus. Oppdraget
har omfattet kartlegging av aktivitet og kapasitet for dagens sykehus, beregning
av kapasitetsbehov 2012, framskriving av aktivitet 2020 og beregning
av kapasitetsbehov 2020. | Myrbostad og Lavsnes (2013). Oppdragsgiver: Helse
Sør-Øst. Gjennomført i 2013. |
Premissavklaringer for hovedstadsområdet | – Rapporten er underlagsmateriale til sak nr 094-2013
Kapasitetsutvidelser og koordineringstiltak i hovedstadsområdet
– premisser for videre utredning og kapasitetsanalyse | Behandlet i styremøte i Helse Sør-Øst 19. desember. |
Kapasitetsbehov i Helse Sør-Øst fram mot 2030-2040 | – Kartleggingen vil gi oversikt over kapasitetsbehovet
i regionen på kort og på lang sikt, innen både somatikk, psykisk
helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling. | SINTEF har fått oppdraget. HSØ er prosjekteier. Skal ferdigstilles
i juni 2014. |
Oversikt tiltak ved OUS
Etablert en egen
stabfunksjon som skal etablere og utvikle kvalitetssystemer og rutiner
for å overvåke pasientsikkerhet og bidra til systematisk forbedringsarbeid.
Etablert et felles system for registrering
av uønskede hendelser.
Etablert pasientsikkerhetsutvalg og brukerutvalg i
alle klinikker.
Sentralt pasientsikkerhetsutvalg hvor ledergruppen,
samt representanter fra Brukerrådet og Helse-,sosial- og eldreombudet
i Oslo møtes hver måned. Alvorlige hendelser, prinsipielle saker
og saker der Helsetilsynet gir brudd på forsvarlighetskrav er eksempler
på saker i dette utvalget.
Administrerende direktør rapporterer til
styret hvert tertial ift risikoforhold, potensielle og faktiske
hendelser.
Ansatt kvalitetsrådgivere og helsefaglige
rådgivere med ansvar for oppfølging av pasientsikkerhet i alle klinikker.
Etablert faggrupper for å sikre innføring
av pasientsikkerhetskampanjens tiltakspakker. Administrerende direktør
har fra og med i år gjennomført egne pasientsikkerhetsvisitter med representanter
for ansatte i direkte pasientkontakt for å diskutere risiko i pasientbehandlingen med
fokus på tiltak og forbedringer.
Etableringen av en sentral analysegruppe
som i de mest alvorlige hendelsene vil gi ekstra bistand i prosessen
med fokus på støtte til pårørende og ansatte samt gjøre årsaksanalyser
og tiltak.
Egne interne revisjoner.
Det er under arbeid flere egne studier/forskningsprosjekter
knyttet til pasientsikkerheten ved OUS. Det publiseres snart en
undersøkelse av alle uønskede hendelser og infeksjoner hos pasienter
som døde i OUS i 2011. Det er under etablering en studie for gjennomgang
av alle pasientdødsfall i 2012, og det er under vurdering satt i
gang en studie knyttet til pasientsikkerhet på sengepost og teknologistøttet
pasientovervåkning.
Oversikt tiltak ved Ahus
Sykehuset har fokus
på å skape en åpen og god meldekultur slik at den ansatte opplever
en verdi av å melde avvik og at det er trygt å si fra.
Ahus har et elektronisk avviks- og dokumentasjonssystem
(EQS) hvor alle ansatte kan melde alle typer uønskede hendelser.
Avviksmeldingene saksbehandles av lokal
leder. Saksbehandlingen i meldingen lagres og er tilgjengelig for
den ansatte, inkludert forslag til forbedringer med fokus på læring.
Det skal ved lukking av avvik settes tiltak for å forebygge lignende
hendelser.
Ved behov løftes saksbehandlingen til kvalitets- og
pasientsikkerhetsutvalget for uttalelse.
Alvorlige hendelser meldes til kunnskapssenteret
(§3.3 meldinger).
Sykehuset gjennomgår og analyserer § 3.3 meldinger
på en strukturert måte, og de publiserer åpent på internett.
I forbindelse med overtakelse av nytt opptaksområde
ble det i ettertid reist spørsmål om antallet alvorlige hendelse
hadde økt mer enn befolkningsøkningen tilsa. Det ble derfor i 2012 gjennomført
en grundig analyse av alle alvorlige hendelser (inklusive uventede
dødsfall) som ledd i et tilsynssvar. Analysen fant ikke holdepunkter
for en slik økning.
I tillegg har sykehuset nå stort fokus
på resultatene knyttet til Kunnskapssenterets rapporter om 30 dagers
dødelighet i 2011 og 2012. Ahus kommer dårligere ut enn gjennomsnittet
når det gjelder lårhalsbrudd i begge periodene og har et noe dårligere
resultat knyttet til total dødelighet i 2012.
En intern arbeidsgruppe har jobbet med forholdene rundt lårhalsbrudd
og på bakgrunn av dette iversettes nå et fast-track løp for disse
pasientene som reduserer den preoperative ventetid.
Når det gjelder total dødelighet tror Ahus
at opprettelsen av en stor medisinsk overvåkningsavdeling i 2012
er det viktigste enkelttiltaket.
Sykehusets overordnede kvalitet og pasientsikkerhetsutvalg
(KPU) analyserer systematisk alvorlige uønskede hendelser og forbedringsbehov for
å forebygge at uønskede hendelser oppstår. Akershus universitetssykehus
(Ahus) har etablert Kvalitet og arbeidsmiljøutvalg (KAM) grupper
på alle avdelinger. I KAM gruppene saksbehandles uønskede hendelser
og arbeidsmiljøtiltak. Møtene ledes av avdelingsleder sammen med
en kvalitetsrådgiver og et verneombud.
Sykehusledelsen møter i dialogmøte hver
andre uke tillitsvalgte og verneombud for å sikre involvering og
deltagelse i prosesser som angår kvalitet og pasientsikkerhet på
sykehuset.
I sykehusets forberedelse til utarbeidelse
av Ledelsens gjennomgang, som er en rapportering til Styret, beskriver
avdelingene risikobildet opp mot de spesifikke områdene som angår
kvalitet og pasientsikkerhet. Det rapporteres på lokale mål for
sykehuset, regionale mål og nasjonale kvalitetsindikatorer.
Ahus deltar i pasientsikkerhetskampanjen
I Trygge Hender med lokale arbeidsgrupper på de utvalgte nasjonale
innsatsområdene med en kampanjeledergruppe lokalt på Ahus. Det arbeides
med å implementere tiltak på alle avdelinger hvor det er aktuelt.
Det er utarbeidet spredningsplan for samstemning av medisinlister
i Medisinsk divisjon og Trygg Kirurgi sjekkliste for Kirurgisk divisjon.
Divisjoner og klinikker deltar i læringsnettverket “ledelse av pasientsikkerhet”,
hvor ledere får opplæring i, samt bistand til å gjennomføre et pasientnært forbedringsarbeid.
Sykehuset rapporterer årlig nasjonalt på Global Trigger Tool (GTT).
Resultatene herfra er overordnede funn på foretaket og det settes
forbedringstiltak for de hyppigste triggerne.
De kliniske avdelinger arbeider med interne pasientforløp
for å sikre gode prosesser og høy kvalitet på de tjenester som tilbys.
Ahus har et regionalt koordineringsansvar for helhetlige pasientforløp
i Helse Sør Øst og samarbeider med Sykehuset Innlandet for å understøtte klinikken
i arbeidet med å kunnskapsbasere prioriterte pasientforløp. Det
er et tett samarbeid med regionalt- og lokalt brukerutvalg i pasientforløpsarbeidet.
Ahus deltar også i læringsnettverket System for kontinuerlig forbedringsarbeid
som ledes av Vestre Viken. Det pågår en opplæring av ansatte i klinikken
i metodikk for utarbeidelse av kunnskapsbaserte fagprosedyrer i
samarbeid med Høyskolen i Oslo og Akershus.
Det er utarbeidet en årlig plan for interne
revisjoner ved foretaket.
Kilde: OUS/Ahus
1 høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite
1 høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget
2 revisjoner av det pasientadministrative systemet ved sykehuset
gjennomført av Helse Sør-Øs
93 tilsyn
592 tilsynssaker i Helsetilsynet - både enkeltsaker og systemsaker
| Antall eksterne tilsyn |
2010 | 27 |
2011 | 23 |
2012 | 23 |
2013 | 20 |
Totalt | 93 |
OUS forholder seg til følgende tilsyn:
Arbeidstilsynet
Branntilsyn
Bydelsoverlegen
Datatilsynet
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Fylkesmannen helseavdeling (tidligere Helsetilsynet
i fylket)
Det lokale el-tilsyn (netteier)
Helse Sør-Øst
Helsedirektoratet
Helseforetakenes senter for pasientreiser
ANS
Luftfartstilsynet
Mattilsynet
Riksrevisjonen
Statens helsetilsyn
Statens legemiddelverk
Statens strålevern
Vann- og avløpsetaten
Kilde: OUS
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 27. mars 2014
Kari Kjønaas Kjos
|
Kristin Ørmen Johnsen
|
leder
|
ordfører
|