Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen initiere en ekstern ekspertvurdering
av omstillingen i hovedstadsprosessen i Helse Sør-Øst RHF, og legge
fram en plan for Stortinget om den videre hovedstadsprosessen.»
Forslagsstillerne redegjør innledningsvis for hovedstadsprosessen
som er en del av det samlede omstillingsprogram for Helse Sør-Øst
RHF og spesielt for organiseringen av Oslo universitetssykehus (OUS)
og omstillingene dette har medført.
Det vises til at Riksrevisjonen i Dokument 3:2 (2013–2014)
har vurdert hvordan utviklingen i pasientbehandlingen og ressursutnyttelsen
ved OUS har vært i perioden 2010–2012, og om Helse Sør-Østs styring
har lagt til rette for positive effekter av omstillingen i samme
periode. Det framholdes at Riksrevisjonen har avdekt
at det er små endringer
i kvaliteten ved OUS i pasientbehandlingen fra 2010 til 2012,
at det er behov for sterkere overordnet
styring på tvers av klinikkene og oppfølging av faglige gevinster,
at omstillingen hittil ikke har ført til
bedre samlet produktivitet for OUS,
at viktige omstillinger med høy gjennomføringsrisiko
gjenstår,
at Helse Sør-Øst ikke har fulgt opp omstillingsvedtaket
særskilt.
Forslagsstillerne anbefaler at det gjøres en
vurdering fra et eksternt ekspertpanel basert på foreliggende materiale
fra riksrevisjonsrapporter, rapporter fra Statens helsetilsyn, Helse
Sør-Øst, OUS og Ahus, samt de tilleggsundersøkelser som eksterne
eksperter anser som nødvendige. Forslagsstillerne anser eksperter
fra andre nordiske land som aktuelle. Forslagsstillerne foreslår
at det på bakgrunn av vurderingen skal legges fram en plan for Stortinget
om den videre hovedstadsprosessen.
Forslagsstillerne framholder at Riksrevisjonen har
avdekket at Helse- og omsorgsdepartementet og Helse Sør-Øst har
hatt dårlig styring av omstillingen i hovedstadsområdet, og de mener
at det i en ekstern vurdering særlig bør rettes oppmerksomhet mot
den overordnede styringen av omstillingen for å lære av feilene,
løfte fram det som har fungert, og peke på sentrale utfordringer framover.
Et sentralt spørsmål vurderingen må gi svar på, er etter forslagsstillernes
mening hvordan prosessen skal styres videre.
Forslagsstillerne imøteser en nasjonal helse-
og sykehusplan, men mener det er behov for en egen plan for den
videre hovedstadsprosessen før en slik vil foreligge.
Forslagsstillerne mener det er avgjørende å styrke
pasientsikkerheten, og understreker betydningen av gode data for
å følge opp utviklingen i kvaliteten på pasientbehandlingen. Det understrekes
at reell brukermedvirkning er viktig i arbeidet med å styrke pasientsikkerheten,
og forslagsstillerne mener man bør ha en særlig satsing på dette
i planen.
Det framholdes at det i en plan for hovedstadsområdet
må framkomme hvordan kapasiteten i pasientbehandlingen skal øke,
og hvordan ansatte skal ivaretas.
Det påpekes særskilt at det er behov for en
plan for utbygging og vedlikehold av Oslo universitetssykehus, før
dette kommer som en del av nasjonal helse- og sykehusplan. Forslagsstillerne mener
planen særlig må si noe om hvordan landsdekkende funksjoner som
OUS Rikshospitalet har, skal ivaretas og ikke gå på bekostning av
mulig kapasitetsutvidelse for lokalsykehusfunksjoner i hovedstadsområdet.
Forslagsstillerne mener en ekstern ekspertvurdering
må resultere i en konkret plan for det videre arbeidet. De mener
planen bør bestå av beskrivelse av problemer, mål, konkrete tiltak, effekter
av tiltakene, konsekvensanalyser for pasienttilbudet, kostnader,
estimater om framtidige gevinster og tidsangivelser på kort og mellomlang
sikt.