I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
legge fram sak om flere karriereveier i skolen, samt tiltak for
å øke antallet doktorgradsutdannede personer i undervisningsstillinger
i skolen.
2. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for en gjennomgang og modernisering av stillingskategoriene
for undervisningspersonell, slik at stillingskategoriene bedre reflekterer
kompetanse og faglig bakgrunn. Arbeidet skal gjøres i samråd med
partene i skolesektoren.
3. Stortinget ber regjeringen, i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2014, innføre et prøveprosjekt
med ekstra lønnstilskudd for doktorgradsutdannede personer som underviser
i grunnopplæringen.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders
Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin
Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til representantforslaget.
Komiteen er opptatt av at læreryrket
skal være et attraktivt yrke med høy status i samfunnet. Gode lærere
med høy faglig kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for å
sikre alle elever en god utdanning. Samtidig trenger samfunnet flere lærere.
Det betyr at det må legges til rette for at flere ser læreryrket
som et naturlig valg etter endt utdanning, også personer med doktorgrad.
Komiteen mener flere karriereveier
i skolen er viktig for både å beholde dyktige lærere og å rekruttere
nye. En undersøkelse Respons har gjort på oppdrag fra Utdanningsforbundet
viser at hele 79 pst. av rektorene i grunnskolen og 69 pst. av rektorene
i videregående opplæring mener at flere karriereveier er svært eller
nokså viktig for å rekruttere og beholde dyktige lærere. Komiteen mener
derfor arbeidet med å utvikle flere karriereveier i skolen må intensiveres.
Komiteen mener flere personer
med doktorgrad i skolen vil kunne bidra til faglig utvikling og
til økt status i læreryrket. Komiteen er derfor positiv
til tiltak som øker andelen med doktorgrad i skolen. Komiteen mener
imidlertid at også annen faglig kompetanse og erfaring må kunne
være utløsende i adgangen til nye karriereveier i skolen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, støtter
derfor hovedintensjonen i representantforslaget og ber regjeringen
legge fram en sak om flere karriereveier i skolen – etter samråd med
partene i skolesektoren. Forslaget om ekstra lønnstilskudd for doktorgradsutdannede
bør vurderes i denne sammenhengen.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev 20. april 2014 til komiteen, der det fremkommer at
departementet samarbeider med KS og Utdanningsforbundet om å finne
nye karriereveier for lærerne. Komiteen mener det
er positivt at partene er involvert i dette arbeidet, og viser til at
statsråden mener representantforslagets intensjon bør vurderes i
de forsøk som skal gjennomføres.
Komiteen vil styrke skolen med
flere yrkesgrupper som barnevernspedagoger, sosionomer, psykologer,
og ikke minst styrke helsesøsterressursene. Det er viktig å gi læreren
tid til å være pedagog, og at yrkesgrupper trekkes inn for å følge
opp elever med andre utfordringer enn de rent faglige. Læreren må
primært kunne fokusere på å være lærer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, avventer derfor departementets
arbeid med karriereveier for lærere og ber regjeringen legge frem
disse på hensiktsmessig måte for Stortinget.
Komiteens medlem fra Venstre er
tilfreds med at statsråden i sitt svarbrev til komiteen 30. april
2014 slår fast at: «Lærere med doktorgrad vil ha en naturlig plass
i en fremtidig ordning med nye karrieremuligheter.»
Dette medlem legger til grunn
at statsråden vil vektlegge dette i sin videre dialog med partene
i skolesektoren og i forbindelse med utprøving av ulike modeller
for karriereveier for lærere. Videre legger dette medlem til
grunn at det i statsbudsjettet for 2015 vil settes av midler til
et prøveprosjekt med ekstra lønnstilskudd for doktorgradsutdannede
som underviser i grunnopplæringen – i tråd med representantforslaget.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
legge fram sak om flere karriereveier i skolen, samt tiltak for
å øke antallet doktorgradsutdannede personer i undervisningsstillinger
i skolen.
2. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for en gjennomgang og modernisering av stillingskategoriene
for undervisningspersonell, slik at stillingskategoriene bedre reflekterer
kompetanse og faglig bakgrunn. Arbeidet skal gjøres i samråd med
partene i skolesektoren.
3. Stortinget ber regjeringen, i forbindelse
med statsbudsjettet for 2015, innføre et prøveprosjekt med ekstra
lønnstilskudd for doktorgradsutdannede personer som underviser i
grunnopplæringen.»
Forslag fra Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge fram sak om flere
karriereveier i skolen, samt tiltak for å øke antallet doktorgradsutdannede
personer i undervisningsstillinger i skolen.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
en gjennomgang og modernisering av stillingskategoriene for undervisningspersonell,
slik at stillingskategoriene bedre reflekterer kompetanse og faglig
bakgrunn. Arbeidet skal gjøres i samråd med partene i skolesektoren.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2015, innføre et prøveprosjekt med ekstra lønnstilskudd for
doktorgradsutdannede personer som underviser i grunnopplæringen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:45 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande, Pål Farstad og Iselin
Nybø om flere lærere med doktorgrad som en del av satsingen på karriereveier
i skolen – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 27. mai 2014
Trond Giske
|
Torgeir Knag Fylkesnes
|
leder
|
ordfører
|