Programkategori 08.40 omfatter statlige bevilgninger
til Den norske kirke. Kommunene har etter kirkeloven det økonomiske
ansvaret for bygging, drift og vedlikehold av kirker, for anlegg
og drift av gravplasser og for enkelte kirkelige stillinger. Andre tros-
og livssynssamfunn får tilskudd som omtrent tilsvarer offentlige
bevilgninger til Den norske kirke, målt pr. medlem, jf. kap. 310
foran.
Det foreslås en bevilgning på kr 1 847 667 000 under
dette kapitlet.
Komiteen ser positivt
på at regjeringen gjennomfører en politikk i tråd med det inngåtte
kirkeforliket. Historisk og kulturelt står Den norske kirke i en
særstilling, og kristen tro og tradisjoner har gjennom tusen år
vært med på å prege norsk kultur og samfunnsliv. Tro, religion og
livssyn spiller en viktig rolle i det norske samfunnet, både for
fellesskapet og for enkeltmennesker. Tros- og livssynsfrihet er
en ukrenkelig menneskerett og en grunnleggende demokratisk verdi. Komiteen viser
til at Den norske kirke skal opprettholdes som en åpen, landsdekkende folkekirke.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Kulturdepartementet har sendt på høring et forslag
om at Den norske kirke skal etableres som et eget rettssubjekt, som
en oppfølging av skillet mellom stat og kirke. Flertallet forventer
at midlene fra budsjettforliket av 21. november 2014 på 16 mill.
kroner i omstillingsmidler til kirken, sammen med resten av overføringene
til den norske kirke, vil bidra til omstillingsprosessen.
Flertallet viser for øvrig til
at avbyråkratiseringsreformen økte til 0,6 pst. i budsjettforliket
av 21. november 2014, noe som får konsekvenser også for bevilgningene
på kap. 240 post 1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti stiller spørsmål
ved at regjeringen har varslet en omfattende reform for å gjennomføre
ytterligere endringer i forholdet mellom stat og kirke, men ikke
bevilget penger til å tilrettelegge for en god prosess i sitt forslag
til statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
tilfreds med at det er foreslått å bevilge midler til omstilling
i regjeringspartienes budsjettforlik med Venstre og Kristelig Folkeparti,
og viser videre til Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen,
hvor det ble foreslått å bevilge 16 mill. kroner til å sikre en
god omstillingsprosess.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjettforslag foreslo
å øke bevilgningen til omstilling i Den norske kirke ved å øke post
1 med 17 mill. kroner utover forslaget i proposisjonen.
Komiteen merker seg
at Den norske kirke er og skal være en landsdekkende og lokalt forankret kirke.
Derfor er kirken også i fremtiden avhengig av en prestetjeneste
som er nærværende i lokalsamfunnene. Komiteen viser
i den sammenheng til at det er betydelige rekrutteringsutfordringer
mange steder.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at en landsdekkende prestetjeneste
er en viktig forutsetning for at den norske kirke skal oppfylle
sin rolle som en bred og åpen folkekirke. Det er utfordrende for
kirken å sikre en tilfredsstillende prestedekning i områder med
stor befolkningsvekst og i spredtbygde strøk. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har varslet at den vil oppheve boplikten for
prester og at sak om dette er under utredning.
Komiteen viser til
at å knytte kirkens organisasjonsenheter sammen i felles ikt-systemer
er viktig for kirkelig organisasjonsutvikling, moderniseringen av
kirkens kommunikasjonsformer og effektivisering av oppgaveløsningen.
Komiteen har merket seg at intranettløsningen skal
være ferdigstilt i løpet av første halvår i 2015, etter at det i
2013 og 2014 ble bevilget vel 20 mill. kroner til en felles inter-
og intranettløsning for kirken. Internettløsningen skal være operativ
i november 2014. Målet med ikt-satsingen er at alle kirkens organisasjonsenheter
får tilgang til felles ikt-løsninger, selv om enhetene er organisert
og finansiert ulikt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
er opptatt av å bevare legitimiteten til Den norske kirke. Flertallet mener
tilliten til kirkens medlemsdatabase må styrkes for å bevare denne
legitimiteten. Flertallet mener at Den norske kirke
må fremskynde arbeidet med å få på plass en mulighet til å melde
seg inn og ut av kirken på Internett.
Komiteen konstaterer
at det etter endringene i kirkeloven i 2013 er bestemt at det skal
gjennomføres direkte valg til bispedømmerådene og Kirkemøtet samtidig
med kommune- og fylkestingsvalgene. For perioden 2015–2019 skal
dette gjennomføres i 2015. Valgene forberedes av Kirkerådet, med
bakgrunn i valgreglene som Kirkemøtet fastsetter for å ivareta demokratiske
verdier og prinsipper.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti, viser til at det skal gjennomføres direkte
valg til bispedømmerådene og Kirkemøtet samtidig med kommune- og
fylkestingsvalget i september 2015. I 2014 ble det bevilget 5,5
mill. kroner til forberedelse av kirkevalgene i 2015, jf. Innst.
260 S (2013–2014) og Prop. 93 S (2013–2014). Utover denne bevilgningen
foreslår regjeringen at det for budsjettåret 2015 bevilges ytterligere
76 mill. kroner til gjennomføring av kirkevalgene. Den samlede bevilgningen
til kirkevalgene i 2015 vil da være 81,5 mill. kroner.
Flertallet viser til at målet
for denne bevilgningen er å sikre at kirkens organer gjennom valg skal
være representative for kirkens medlemmer og ha demokratisk legitimitet.
Sjømannskirken ivaretar på vegne av Den norske kirke
den kirkelige betjeningen av nordmenn i utlandet. Komiteen viser
til det viktige arbeidet som utføres med base i 31 faste stasjoner
og 20 medarbeidere i ambulerende tjeneste. Sjømannskirken er til
stede på alle kontinenter og i mer enn 80 land.
Komiteen har merket seg at det
diakonale arbeidet ved mange stasjoner er økende og i endring med
mange nye grupper nordmenn i utlandet. Dette krever både kompetanse
og kapasitet. Komiteen vil understreke betydningen
av dette arbeidet og ser at det er ressurskrevende.
Komiteen viser til at et økende
antall nordmenn velger å bo i utlandet i lengre eller kortere perioder. Komiteen mener
Sjømannskirken har stor betydning som et kirkelig, kulturelt og
sosialt møtested for mange av disse.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at manglende bevilgninger gjennom flere år gjør at Sjømannskirken
nå har et årlig etterslep på om lag 25 mill. kroner, som tilsvarer 37
stillinger. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti
i sitt alternative budsjett for 2015 foreslo å bevilge 10 mill.
kroner til flere stillinger i Sjømannskirken i 2015.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjettforslag foreslo
å øke bevilgningen til Sjømannskirken med 5 mill. kroner utover
regjeringens forslag i proposisjonen.
Komiteen viser til
at reform av trosopplæringen i Den norske kirke ble igangsatt i
2004, jf. St.meld nr. 7 (2002–2003) Trusopplæring i ei ny tid. Målet
er at menighetene skal kunne tilby et systematisk og sammenhengende
trosopplæringstilbud for alle barn og unge som er døpt i Den norske
kirke. Trosopplæringstilbudet er forankret lokalt. Kirkemøtet vedtok
i 2009 en nasjonal plan for trosopplæringen som er retningsgivende
for det lokale opplæringstilbudet.
Komiteen mener videre at trosopplæringstilbudet
er grunnleggende viktig for å opprettholde en bred og levende, landsdekkende
folkekirke.
Komiteen har merket seg at gjennomsnittlig 49 pst.
av målgruppen deltok i opplæringstilbud i 2013, og at deltakerandelen
generelt er noe økende selv om det fortsatt er de allerede godt
etablerte og innarbeidede tilbudene, slik som dåpssamtalen, konfirmasjonsopplæringen
og tiltak for 4-åringene som har høyest oppslutning. Komiteen peker
også på at trosopplæringsreformen fortsatt er under kontinuerlig
utvikling.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, legger vekt på
at kjennskap og trygghet til eget livssyn er en viktig forutsetning
for toleranse og respekt for andres tro og livssyn. I et flerkulturelt
samfunn er dette grunnleggende for å sikre en god sameksistens og
tillitsfull dialog.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener trosopplæring er en av kirkens viktigste
oppgaver, men tilskuddet til trosopplæring har ikke fått en økning
som tilsvarer lønnsveksten. Disse medlemmer viser til
at dersom kirken skal ha mulighet til å opprettholde innsatsen i
trosopplæringen, må tilskuddet økes slik at de ansatte kan få lønnsvekst
på lik linje med andre.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett for 2015
foreslo å øke bevilgningen til trosopplæring med 7,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjettforslag, foreslo
å øke bevilgningen til trosopplæring med 7,5 mill. kroner utover
regjeringens forslag i proposisjonen.
Det foreslås en bevilgning på kr 126 524 000
under dette kapitlet.
Komiteen viser til
at kommunene har det grunnleggende økonomiske ansvaret for drift
og vedlikehold av kirker. Komiteen viser til tilstandsundersøkelsen
av kirkebyggene som Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon
(KA) gjennomførte i 2013–2014, og registrerer at undersøkelsen indikerer at
vedlikeholdstilstanden stort sett er på samme nivå som kontrollen
utført i 2010 viste. Komiteen merker seg at den positive
utviklingen som framkom mellom undersøkelsene i 2006 og 2010, ser
ut til å avta.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til forliket av 21. november 2014 om å styrke rentekompensasjonsordningen
for kirkebygg, noe som får en budsjetteffekt på 245 000 kroner i
2015. Flertallet er klar over at behovet for vedlikehold
av kirkebygg er stort og mener på bakgrunn av dette at de foreslåtte økte
bevilgningene vil bidra til dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener behovet fortsatt er stort for å ta
vare på den kulturarven som ligger i våre kirkebygg. Disse
medlemmer er kritiske til at regjeringen i sitt forslag
til statsbudsjett foreslår å ikke videreføre ordningen med rentekompensasjon
for opprustning av kirkebygg. Disse medlemmer merker
seg videre at det som resultat av forliket mellom regjeringen, Venstre
og Kristelig Folkeparti ble foreslått styrket, og er tilfreds med
dette.
Disse medlemmer viser til finansinnstillingen
hvor disse partier foreslo å øke investeringsrammen for opprustning
av kirkebygg til 500 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til de
omfattende utfordringer kommunene står overfor når det gjelder vedlikehold
og restaurering av kirkebygg. KA, Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon,
beskriver i rapporten «Felles eie – felles ansvar – En tilstandsrapport
for norske kirker» (2013/2014) at mer enn hver fjerde kirke har
problemer knyttet til ytterveggene, at 21 pst. av kirkene har utilfredsstillende tilstand
på yttertak og tårn. 14 pst. av kirkene har problemer med grunn
og fundamenter. Disse medlemmer ser rapporten som
et varsku om et stort behov for innsats – også fra staten.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjettforslag foreslo
å øke rammen for rentekompensasjonsordningen for kirkebygg med 1,5
mrd. kroner og for 2015 å øke bevilgningen på post 60 med 25 mill.
kroner.
Dette medlem vil minne om de
store utfordringer som knytter seg til automatisk fredede steinkirker,
og mener at staten må ta et særlig medansvar for særlig viktige,
automatisk fredede steinkirker. Dette medlem minner
om at det i en nasjonal kontekst er særlig viktig å ta hensyn til
de utfordringer som knytter seg til domkirkene i Stavanger og Bergen
og viser i den forbindelse til Senterpartiets alternative budsjett
med forslag om å øke kap.1429 post 73 med 40 mill. kroner.
Dette medlem viser i den forbindelse
også til Senterpartiets alternative budsjett med forslag om en sterk
økning av Riksantikvarens tilskuddsmidler, og særlig til økningen
i tilskudd til automatisk fredede bygninger.
Dette medlem viser også til primærkommunenes
hovedansvar for kirkevedlikeholdet. Dette medlem minner
om at det er nær sammenheng mellom en sterk kommuneøkonomi og kommunenes evne
til å ivareta oppgaver som vedlikehold av kirkebygg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser i den forbindelse til forslaget om
en kraftig styrking av kommuneøkonomien i disse partiers alternative
budsjetter for 2015.
Komiteen viser til
at mange kirkebygg er blant de viktigste historiske bygningene Norge
har, og at det er av stor betydning at disse sikres og ivaretas
på en best mulig måte. Komiteen er fornøyd med at
Den norske kirke gjennom Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon
(KA) har etablert et kompetansemiljø innen kirkebyggforvaltningen
som kan bistå kirkeeierne med å forvalte kirkebyggene på best mulig
måte. Komiteen er også positiv til at kompetansemiljøet
blir tildelt støtte i budsjettet til drift og utvikling av kirkebyggdatabasen
(dokumentasjon om kirkebyggene), tilrettelegging for brann- og innbruddsforebyggende
tiltak, kunnskapsutvikling om effektiv energibruk i kirkene, tilstandsundersøkelser
av kirkebyggene og dokumentasjons- og formidlingsarbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket av 21. november 2014 om å styrke bevilgningene til
sikring av kirkebygg med 2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
tilfreds med at det i forliket mellom regjeringspartiene, Venstre
og Kristelig Folkeparti er satt av 2 mill. kroner til sikring av
kirkebygg. Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets
budsjettforslag i finansinnstillingen hvor det ble foreslått en
tilsvarende styrking.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at mellom 70 og 80 pst. av Den norske kirkes 1 625 kirker bør
ha automatisk brannslukningsanlegg, ifølge KA. Dette medlem mener
derfor at innsatsen for å sikre disse byggene bør trappes opp, og
viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett for
2015 foreslo å bevilge 2 mill. kroner for å igangsette et nasjonalt
løft for sikring av kirkebygg i 2015.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til rapporten «Felles eie – felles ansvar – En tilstandsrapport
for norske kirker» (2013/2014), hvor KA konstaterer at kun 11 pst.
av kirkene har slokkeanlegg. Dette medlem noterer
imidlertid også at tilstanden er bedret for de fredede kirkene som
gruppe, men selv i denne gruppen mangler 70 pst. slokkeanlegg. Dette
medlem vil understreke alvoret i situasjonen, og mener det
er behov for en sterkere statlig innsats for å sikre våre kirkebygninger
mot brann og innbrudd. Dette medlem viser i den forbindelse
til de bevilgningsøkninger som er foreslått i Senterpartiets alternative
statsbudsjett på kap. 1429 Riksantikvaren.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
behovet for restaurering og sikring av en rekke av våre eldre kirkebygg. Dette
medlem viser i denne forbindelse til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det med dette som bakgrunn ble satt av 20 mill. kroner
til Stavanger Domkirke og 20 mill. kroner til Bergen Domkirke.