Programkategori 7.50 Voksenopplæring m.m. omfatter
tilskudd til å delta i Erasmus+, som er EUs program for utdanning,
opplæring, ungdom og idrett i 2014–2020, tilskuddsordninger for
folkehøyskoler, studieforbund, nettskoler, studiesentre og voksenopplæringsorganisasjoner,
samt drift av Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk og
tilskudd til ulike freds- og menneskerettssentre. Videre gis overførbare
tilskudd til Program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA), som
skal bidra til å styrke grunnleggende ferdigheter blant voksne arbeidstakere
og arbeidssøkere.
Det foreslås en bevilgning på kr 439 921 000, vesentlig
kontingent til deltakelse i utdanningsprogrammet Erasmus+ 2014–20
gjennom EØS-avtalen.
Komiteen viser til
at Norge gjennom EØS-avtalen deltar i EUs program for utdanning,
ungdom og idrett, Erasmus+. Programperioden er 2014–2020. Norge
dekker også sine forpliktelser i prosjekter under livslang læring
(LLP) som ikke er avsluttet fra programperioden 2007–2013. LLP har
bidratt til økt utveksling, samarbeid og mobilitet mellom utdanningssystemene
i Europa. Programmet besto av fire sektorprogrammer; Comenius for
barnehage, grunnskole og videregående, samt lærerutdanning; Erasmus
for samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner; Grundtvig for
voksenopplæring og Leonardo da Vinci for yrkesopplæring og yrkespraksis,
samt samarbeid mellom utdanningssektoren og næringslivet. Fra 2014
vil Erasmus+ slå sammen og bygge videre på LLP, Erasmus Mundus og
Aktiv Ungdom. Komiteen viser til at samarbeidet med
land utenfor EU, EFTA/EØS-landene og EUs kandidatland i større grad
vil bli integrert i Erasmus+ enn i tidligere program og at norsk
deltakelse dermed vil gi norske skoler, universiteter, høgskoler
og andre aktører tilgang til et omfattende nettverk av samarbeidspartnere
av høy kvalitet. Programmet omfatter både mobilitet, institusjonssamarbeid,
samarbeid med arbeids- og næringsliv og politikkutforming.
Komiteen viser videre til at
det er av stor betydning at institusjoner, elever, studenter og
ansatte tilegner seg internasjonal språkkompetanse og kulturforståelse.
Dette er kunnskap som arbeidslivet har stort behov for i et globalisert
marked. Internasjonalt samarbeid om utdanning og opplæring er viktig
for ytterligere å styrke kvaliteten, relevansen og attraktiviteten
til det norske utdanningssystemet og arbeidsmarkedet. Det er derfor
svært viktig med systematisk arbeid for å gjøre ordningen godt kjent
for aktuelle brukere og dermed sikre at tiltakene når ut til flest
mulig.
Det foreslås en bevilgning på kr 748 597 000
under dette kapitlet.
Komiteen vil fremheve
betydningen folkehøyskolene har i utdanningssystemet. Komiteen mener
folkehøyskolene har vært og fortsatt skal være viktige arenaer for
kunnskap, kultur, folkeopplysning og dannelse. Komiteen er
opptatt av å bevare skoleslagets egenart. Komiteen mener
folkehøyskolene bidrar til livslang læring med grunnlag i at kunnskap
læres best når man er sammen med andre. Komiteen mener
at folkehøyskolene fortsatt må ha anledning til å tilby kortkurs.
Komiteen vil understreke at folkehøyskolene har
en viktig rolle i utdanningssystemet og gir et variert og verdifullt
tilbud til ungdom og fremmer allmenndannelse, folkeopplysning og
egenutvikling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket der det ble satt av 22,7 mill. kroner
i økt bevilgning til folkehøyskoler sammenlignet med regjeringens
forslag til statsbudsjett. Dette betyr at det foreslåtte kuttet
i bevilgningene til kortkurs ved folkehøyskoler ikke blir vedtatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at folkehøyskolene er en
viktig del av det norske utdanningssystemet for ungdom i overgangen
til videre utdanning og arbeidsliv. Langkurs er folkehøyskolenes
kjernevirksomhet og har lang tradisjon. Kortkurs er gjennomgående
kurs i fritidsrelaterte aktiviteter som ikke er en del av folkehøyskolenes
tradisjonelle samfunnsoppdrag. Dette er kurs som har størst deltakelse
i aldersgruppen 40–70 år. Kursene gir ingen kompetansegivende opplæring
til senere bruk i arbeidslivet eller utdanningssystemet. Disse
medlemmer tar til etterretning at den foreslåtte reduksjon
er reversert i budsjettforliket.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til proposisjonen
og regjeringens kutt på 22,7 mill. kroner. Regjeringen begrunner
sitt kutt med at lange kurs er kjernevirksomheten til folkehøgskolene,
og at kuttet derfor skal rettes inn mot kortkurs. Det ville betydd
nedleggelse av Nestor seniorutvikling i Vestfold og Nordnorsk Pensjonistskole
i Nordland. Disse medlemmer viser til at kun 10 pst.
av folkehøgskolenes virksomhet er korte kurs. Skolene har lagt opp
sin virksomhet etter gjeldende beregningsregelverk. Regjeringens
forslag midt i skoleåret resulterer derfor i kutt i all virksomhet
ved skolene. Disse medlemmer understreker folkehøgskolenes
særstilling i Kunnskaps-Norge. Videre er disse medlemmer opptatt
av at sommerkurs for psykisk utviklingshemmede, forebygging av seksuelle
overgrep, skrivekurs, kurs om spiseforstyrrelser og arbeid for dialogmøter
for fred i regi av Nansenskolen, som bare er noen av de over 500
kortkurs folkehøgskolene tilbyr, fortsetter.
Disse medlemmer frykter at regjeringens forslag
om å kutte i støtten for folkehøgskoler vil føre til en skjevere
sosial rekruttering og et svekket tilbud. Et år på folkehøgskole
er et modningsår som har gitt mange unge mennesker kunnskap, mestring
og nye perspektiver, og økt motivasjon for videre utdanning. For
flere som ville hatt stor nytte av et år på folkehøgskole, vil en
redusert studiestøtte gjøre at folkehøgskole ikke lenger er en reell
valgmulighet.
Disse medlemmer viser til finansinnstillingen
hvor disse partiene gikk inn for å reversere regjeringens kuttforslag
på 22,7 mill. kroner. Disse medlemmer er tilfreds
med at i forliket med Venstre og Kristelig Folkeparti er regjeringens
opprinnelige forslag lagt bort.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å øke bevilgningen på post 70 med 20 mill. kroner for å opprettholde
statsstøtten og tilbudene med kortkurs ved folkehøgskolene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig å legge
til rette for at det kan utvikles nye og nyskapende tilbud på folkehøgskolene
i samarbeid med Folkehøgskolerådet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser i den forbindelse særlig til forslaget
om å etablere en kreativ folkehøgskole, SKAP, i Mandal kommune og
freds- og menneskerettsskolen i Eresfjord i Nesset kommune, som disse
medlemmer mener hadde vært svært positive tilskudd til opplæringstilbudet
i Norge.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti ønsker at SKAP kreative folkehøgskole
i Mandal skal realiseres. Målet med skolen er å fremme kreativitet
og innovasjon.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett for 2015 hvor det
ble foreslått å bevilge 0,7 mill. kroner i oppstartsmidler til folkehøgskolen.
Komiteen medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Fauske kommunes søknad om opprettelse av Sjunkhatten folkehøgskole,
en skole som skiller seg ut som et spesielt godt tilbud til ungdom
med funksjonsnedsettelser og andre utfordringer.
Dette medlem vil styrke folkehøgskoletilbudet,
og viser til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett
også ga støtte til Sjunkhatten på Fauske.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti påpeker at Genèveskolen
har hatt sin plass på statsbudsjettet i en årrekke, og fikk også
offentlige tilskudd før det. Det samme er tilfellet i de andre nordiske
landene. Skolen er et nordisk samarbeidsprosjekt som har eksistert
siden 1931 hvor tusenvis av tillitsvalgte fra hele fagbevegelsen
i de fem nordiske land har hatt muligheten til å lære om internasjonale
faglige og politiske spørsmål. Disse medlemmer viser
til at regjeringens eneste grunn for å fjerne tilskuddet er at skolen
ikke er en godkjent folkehøgskole etter folkehøgskoleloven. Folkehøgskolebegrepet
ble knyttet til Genèveskolen lenge før folkehøgskoleloven ble vedtatt
og viser til skolens pedagogiske tilnærming og internattilværelse
i Genève. Disse medlemmer er uenige i at dette er
en begrunnelse for å fjerne det offentlige tilskuddet til skolen. Disse
medlemmer finner det oppsiktsvekkende at Norge da blir stående som
det eneste landet i Norden uten offentlig bevilgning til dette viktige
fellesnordiske tiltaket.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til finansinnstillingen
der disse partier foreslo å opprettholde støtten med 0,7 mill. kroner.
Det foreslås en bevilgning på kr 168 703 000
under dette kapitlet.
Komiteen viser til
at studieforbundene har som hovedoppgave å tilby opplæring ubundet
av pensum og eksamener, men også å gi formell kompetansegivende
utdanning som supplement og alternativ til det offentlige utdanningssystemet.
Deres viktigste fortrinn er å være en åpen og tilgjengelig læringsarena
for alle. Komiteen viser til at frivillige organisasjoner
gjennom studieforbundene bidrar med samfunnsnyttig innsats og kompetanseheving rettet
mot voksne og målgrupper med spesielle behov som for eksempel funksjonshemmede. Komiteen mener
studieforbundene blant annet driver et uvurderlig arbeid når det
gjelder demokratiopplæring, å skape møtesteder og å ta vare på kultur,
tradisjoner og mangfold. Etter at den nye voksenopplæringsloven
trådte i kraft kan studieforbundene vise til økende aktivitet, i
tråd med intensjonene i loven. Komiteen er kjent
med at det gjennomføres en evaluering av voksenopplæringen. Komiteen vil
i denne sammenhengen fremheve at studieforbundene på en ubyråkratisk
måte støtter opp om det opplæringsarbeidet som foregår i frivillig
sektor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke betydningen
av å beholde tilskudd til studieforbund som en forutsigbar, fri
og fleksibel tilskuddsordning. Det er viktig å opprettholde prinsippet
om brukerstyring: Behov og ønsker for hva slags kurs og opplæring
som skal tilbys blir definert lokalt, fritt for statlig styring.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket der det foreslås 40 mill. kroner i økt
bevilgning til studieforbund sammenlignet med regjeringens forslag
til statsbudsjett. Dette betyr at det foreslåtte kuttet i bevilgninger
til studieforbund ikke blir vedtatt. Dette flertallet mener
studieforbundene bidrar til livslang læring og gir gode og viktige
utdanningstilbud over hele landet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil prioritere kompetansegivende utdanningstilbud
og viser til at bare en viss andel av kurstilbudene er av relevant
kompetansegivende karakter. Disse medlemmer mener
at tilskuddsordningen bør endres slik at tilbudet konsentreres om
relevant kompetansegivende kursvirksomhet med vekt på grunnleggende
ferdigheter, videregående og høyere utdanning, og kurs til mennesker
med nedsatt funksjonsevne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til regjeringens forslag om å kutte 40 mill. kroner i tilskudd til
studieforbundene. Flertallet viser til alle de brev,
mailer og innspill som komiteen har mottatt fra ulike organisasjoner
i denne saken. Alle er meget bekymret for det kuttet som regjeringen
foreslo. Mange opplyser at mye av det lokale studiearbeidet må legges
ned, og en fersk forskningsrapport fra Oxford Research, bestilt
av Kunnskapsdepartementet, viser at 35 pst. av kursvirksomheten
til de frivillige organisasjonene vil forsvinne uten voksenopplæringstilskuddet.
Totalt arrangeres det ca. 43 000 kurs i løpet av et år med ca. 500 000
deltakere, det vil si at ca. 10 pst. av Norges befolkning deltar. Flertallet mener det
er over tid vi virkelig vil se de store konsekvensene av regjeringens
kuttforslag. Flertallet er opptatt av at rekruttering
og spesialisering til ulike fagområder og kulturuttrykk opprettholdes.
Flertallet påpeker at kuttet
på 40 mill. kroner er foreslått uten begrunnelse i proposisjonen,
og har merket seg at de frivillige organisasjonene stiller seg uforstående
til kuttet. Det bemerkes at regjeringen tidligere har uttalt at
en ønsker en levende frivillig sektor. Norge forpliktet seg til
UNESCOs konvensjon om immateriell kulturarv i 2007, og koblingen mellom
utdanning, formidling og opplæring er en viktig del av konvensjonen. Flertallet mener
at kunnskap og kompetanse ikke bare handler om det som gir studiepoeng. Flertallet er
opptatt av at frivillige organisasjoner også i framtiden skal være kunnskapsformidlere
og kulturbærere. Det skal være en lav økonomisk terskel for deltagelse
på kurs, og opplæring i organisasjoner skal være tilgjengelig for alle,
og ikke bare for de som har god betalingsevne.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at
i regjeringspartienes forlik med Venstre og Kristelig Folkeparti
legges forslaget om å kutte i bevilgningene til studieforbundet
bort.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen hvor Arbeiderpartiet foreslo å reversere
regjeringens kuttforslag med 40 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Venstre mener det er potensial fra statens side å redusere
byråkratiet knyttet til voksenopplæring. Disse medlemmer mener
med fordel organisasjonene selv kan ta større ansvar, og at Vox
kan avbyråkratiseres. Det kan også være formålstjenlig å se om Vox
kan samorganiseres med relevante direktorater.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til finansinnstillingen og Senterpartiets alternative budsjettforslag,
der det ble foreslått å øke bevilgningene til studieforbund med
45 mill. kroner, øke tilskuddet til voksenopplæringsorganisasjoner
med 7 mill. kroner, samt opprettholde tilskudd til nettskoler og
studiesenter ved å øke bevilgningen med hhv. 10 mill. kroner til
studiesenter og 18 mill. kroner til nettskoler.
Videre viser dette medlem til
finansinnstillingen og Senterpartiets alternative budsjett med forslag
om å innlemme studieforbundene i ordningen med merverdiavgiftskompensasjon
for frivillige organisasjoner ved å øke bevilgningen under kap.
315 post 70 med 10 mill. kroner utover regjeringens forslag i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Venstre mener at
for at studieforbundenes aktivitet ikke skal svekkes i 2015, må
budsjettet kompensere for prisveksten. Dette medlem viser
til at det på denne bakgrunn ble foreslått i Venstres alternative
statsbudsjett å øke bevilgningen til studieforbundene med 47,2 mill.
kroner og til voksenopplæringsorganisasjonene med 6,2 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, der det ble
foreslått å reversere regjeringens kuttforslag på 40 mill. kroner.
Komiteen mener det
er viktig å bidra til at det fins et godt utbygd norskspråklig undervisningstilbud
på Internett.
Komiteen mener staten skal legge
til rette for at nettbaserte studier er tilgjengelige for alle som
er kvalifisert til å delta i dem.
Komiteen viser til at dagens
utdanningstilbud innen voksenopplæring er fragmentert og lite oversiktlig. Komiteen viser
også til at det skjer en digitalisering av ordinær campusundervisning
ved institusjonene.
Komiteen viser til at det har
utviklet seg nye muligheter for voksne som vil ta utdanning. Komiteen er
derfor positiv til at departementet sammen med Voksenopplæringsforbundet
(VOFO) har startet et arbeid med å vurdere hvordan tilskuddsordning, lov
og forskrift, kan utvikles for å bedre nå måloppnåelse og gi en
mer effektiv forvaltning av voksenopplæring som er mer i tråd med
dagens muligheter innen nettbasert utdanning.
Komiteen viser til at livslang
læring er avgjørende for omstillingsevnen til den enkelte og for
å sikre at bedrifter og yrkesliv har tilgang til ansatte mednødvendig
kompetanse.
Komiteen viser til at utvikling
av utdanningstilbud over Internett, blant annet «Massive Open Online
Courses» (MOOC), innebærer nye utfordringer og muligheter for livslang
læring. Komiteen er kjent med at det opprettede MOOC-utvalget
i sin innstilling «MOOC til Norge. Nye digitale læringsformer i
høyere utdanning» (NOU 2014:5) foreslår en rekke konkrete tiltak
rettet mot myndighetene og institusjonene.
Komiteen ser frem til videre
arbeid med digitale læringsplattformer, forelesinger tilpasset podcast for
mobil, eller læringsprogram og simuleringer som blir gjort tilgjengelige
på nettet.
Komiteen viser til partienes
ulike merknader om Studiesenteret Finnsnes AS også under kap. 260.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til merknad og bevilgning til Studiesenteret Finnsnes AS under
rammen til Universitetet i Tromsø, kap. 260.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til regjeringens
kuttforslag til Studiesenteret.no AS og Studiesenteret Finnsnes
AS.
Studiesenteret.no er et nettverk av 46 studiesentre
i hele Norge, som i dag har ca. 1 300 studenter i ulike utdanningsretninger. Disse
medlemmer viser til at sentrene skal medvirke til at det
tilbys eller formidles kurs, høyere utdanning og andre voksenopplæringstiltak
der folk bor og er etablert. Disse medlemmer er kjent
med at for svært mange av studentene er det ikke noe alternativ
å ta høyere utdanning andre steder. I statsbudsjettet foreslår regjeringen
å fjerne tilskuddet til sentrene. Disse medlemmer mener
dette er svært lite fremtidsrettet med hensyn til å sikre kompetanse
og kapasitet over hele landet. Studiesenteret.no er en drivkraft
i å utvikle nordisk utdanningssamarbeid. Studiesenteret.no har gjennom
14 år levert utdanning til tusenvis av mennesker i distriktene.
Dette vil være et miljø som kan være ett av flere verktøy i arbeidet
med å gi alle mulighet til utdanning og deltakelse i kunnskapssamfunnet.
Disse medlemmer mener det er
viktig å videreutvikle distribuert læring og anvendelse av ny teknologi
og pedagogiske metoder. Her spiller sentrene en viktig rolle. Disse
medlemmer påpeker at dette nasjonale samarbeidet, tuftet
på offentlig eierskap og partnerskap med statlige høgskoler, er
et godt eksempel på at et bredt samarbeid lar seg etablere, og at
det effektivt kan skape bedre studietilbud i distriktene. Bevilgningen
på statsbudsjettet gir stort utbytte i kompetansehevning, og er
i mange regioner avgjørende for rekruttering og utdanning av blant
annet sykepleiere og lærere. Disse medlemmer viser
også til NILUs (Norsk interesseorganisasjon for lokale utdanningssentre)
epost 6. november 2014 til komiteen:
«Regjeringens kutt vil også få ringvirkninger i mange
av landets kommuner som satser på kompetanseutvikling for sine ansatte
og befolkningen som helhet, og rammer høyskoler og universitet som
leverer utdanning inn i nettverket og risikerer å miste studenter».
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen hvor Arbeiderpartiet foreslo å bevilge 6,
3 mill. kroner til Studiesenteret Finnsnes AS og Studiesenteret.no
AS.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti vil styrke satsingen
på fjernundervisning og desentralisert undervisning, både i regi
av nettskoler og studiesentre og i regi av andre offentlig finansierte
utdanningsinstitusjoner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å videreføre tilskuddet til Studiesenteret.no AS og Studiesenteret
Finnsnes AS med til sammen 10 mill. kroner og å styrke nettskolene
med 18 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre stiller seg
undrende til regjeringens forslag til kutt i bevilgninger til nettskoler
og studiesentre. Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å bevilge 15,7
mill. kroner til nettskoler og 6,3 mill. kroner til studiesentre.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at nettskolene er blant de mest innovative miljøene på fleksible
og nettbaserte utdanningstilbud, og at behovet for slike utdanningstilbud
er økende. I et slikt perspektiv er det et mysterium at regjeringen
kutter all støtte til utvikling av dette tilbudet. Dette
medlem registrerer at regjeringen senker ambisjonsnivået
på dette viktige området i en tid hvor nettets muligheter blir stadig
større og viktigere, og viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjett hvor nettskolene styrkes med 15 mill. kroner.
Dette medlem viser videre til
Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, der det ble foreslått å
bevilge 6,6 mill. kroner til Studiesenteret Finnsnes AS og Studiesenteret.no
AS.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
høgskolesenteret i Kongsvinger gir et viktig tilbud om høyere utdanning rettet
mot privat og offentlig sektor, og har som mål å bidra til å utløse
potensialet for vekst og utvikling i en region som har kritisk behov
for tilgang til kompetanseutvikling.
Komiteen medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
også til at det i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
ble foreslått en driftsstøtte til Høgskolesenteret i Kongsvinger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
foreslår at bevilgningene på kap. 254 post 73 økes med 6,2 mill.
kroner som tilskudd til VoFo og FuN, mot en reduksjon på kap. 256
post 21 på 1,6 mill. kroner, en reduksjon på kap. 228 post 78 på
3,1 mill. kroner og en reduksjon på kap. 258 post 21 på 1,5 mill.
kroner. Flertallet mener det er potensial fra statens
side til å redusere byråkratiet knyttet til voksenopplæring. Flertallet mener
VoFo og Fleksibel utdanning Norge er viktige samarbeidsorgan for
utvikling av denne typen utdanning. Derfor ønsker flertallet å
opprettholde støtten til VoFo og FuN.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til voksenopplæringsorganisasjonens
rolle i å representere studieforbundene i offentlige utvalg, arbeidsgrupper
og prosesser på voksenopplæringsfeltet. Videre viser disse
medlemmer til arbeidet som gjøres ved å fremme kunnskap
om, og utvikling innenfor, fagområdet voksnes læring, og alle de
viktige fellesoppgavene som blir utført for studieforbundene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen hvor Arbeiderpartiet foreslo å bevilge 4
mill. kroner utover regjeringens forslag på post 73, uten å kutte
i overføringene til Vox og i komplementerende undervisning for elever
på internasjonale skoler, slik flertallet gjør.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett der det ble foreslått å
øke tilskuddet på post 73 med 7 mill. kroner utover regjeringens
forslag.
Det foreslås en bevilgning på kr 104 526 000
under dette kapitlet.
Komiteen gjør oppmerksom
på det viktige arbeidet som utføres av freds- og menneskerettssentrene
i Norge.
Komiteen mener Stiftelsen Arkivet
tilbyr et viktig opplæringstilbud om fred og menneskerettigheter
for barn og unge. Komiteen mener det er viktig at
barn og unge får god kjennskap til krigshistorie, folkeretten og
menneskerettighetene, og Stiftelsen Arkivets tilbud er viktig for
å oppnå dette.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
derfor dette tilbudet bør styrkes, og viser til at Kristelig Folkeparti
i sitt alternative budsjett for 2015 foreslo å øke bevilgningen
til Stiftelsen Arkivet med 0,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket av 21. november 2014 hvor det bevilges
2 mill. kroner til Raftostiftelsen, utover regjeringens forslag på
over 2,8 mill. kroner. Raftostiftelsen har i 2013 gitt opplæring
i menneskerettigheter og demokrati til nærmere 3 400 elever. Flertallet er
positive til opplæring i menneskerettigheter og demokrati, og forventer
at denne stiftelsen vil gi flere elever opplæring i 2015 som følge
av økt bevilgning.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å bevilge 2 mill. kroner til Rafto-stiftelsen for å sikre videre
drift.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at det ble satt av 2 mill. kroner til formålet i Venstres alternative
statsbudsjett.
Det foreslås en bevilgning på kr 65 283 000
under dette kapitlet.
Komiteen vil understreke
viktigheten av arbeidet Vox gjør for å øke deltakelsen i samfunns-
og arbeidsliv ved å heve kompetansenivået for voksne.
Komiteen viser til sekretærfunksjonene
Vox har for Nordisk Nettverk for Voksens Læring og Nasjonalt fagskoleråd. Komiteen har
merket seg det gode arbeidet som er gjort med informasjonskampanjen
om fagskoleutdanningen. Komiteen mener det er positivt
at samarbeidet med kommunal grunnopplæring for voksne, rusomsorgen,
kriminalomsorgen, Nav og tilbydere i BKA fortsetter. Videre har komiteen merket
seg at Vox har levert en rekke publikasjoner, og at de deltar i
flere nasjonale og internasjonale prosjekter for å fremme voksnes
læring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
foreslår at bevilgningen på kap. 256 post 21 reduseres med 1,6 mill.
kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 254 post 73.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til bygge-
og anleggsnæringens rapport «Enkelt å være seriøs» og ber regjeringen
starte et arbeid med å etablere et nasjonalt kompetanseregister,
som et grunnlag for utvidet ID-kort-ordning for arbeidstakere på
bygge- og anleggsarbeidsplasser. Disse medlemmer mener
det må opprettes en database som grunnlag for et slikt register.
Dette registeret etableres og administreres av Vox.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere et nasjonalt kompetanseregister,
som grunnlag for en ordning med et utvidet ID-kort i bygge- og anleggsbransjen. Registeret
administreres av Vox.»
Det foreslås en overførbar bevilgning på kr 168 716 000
under dette kapitlet om utvidelse av programmet.
Komiteen viser til
at over 400 000 voksne nordmenn har svake grunnleggende ferdigheter innen
lesing og tallforståelse og har dermed økt risiko for å falle ut
av arbeidsmarkedet. Én av fem arbeidstakere behersker ikke data,
og svake leseferdigheter er tredje viktigste årsak til utstøting
fra arbeidslivet etter alder og helse. Komiteen støtter derfor
en styrking av programmet for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA),
samt utvidelsen med basiskompetanse i frivilligheten (BKF).
Komiteen viser til BKA-ordningen
hvor det er et prioritert mål at opplæringen skal nå voksne med svake
grunnleggende lese-, skrive-, regne- og IKT-ferdigheter. Fra 2014
inkluderes også ferdigheter i norsk muntlig da dette er nødvendig
for å ta i bruk kunnskaper, samt fungere godt både i arbeidslivet
og samfunnet for øvrig. Dette vil innebære at minoritetsspråklige
og arbeidsinnvandrere kan gis opplæring i norsk muntlig i tilknytning
til opplæring i øvrige grunnleggende ferdigheter.
Komiteen viser til at en del
av innvandrerne fra EØS-land har grunnopplæring og/eller fagbrev fra
hjemlandet, noe som medfører at de faller utenfor BKA-ordningen. Komiteen er
derfor fornøyd med den varslede utredningen fra departementet for
denne gruppen.
Komiteen viser til regjeringens
forslag om opprettelse av en ny BKF-ordning, som har til formål å
styrke grunnleggende ferdigheter for voksne gjennom frivilligheten
og dermed enklere nå ut til voksne både i og utenfor arbeidslivet. Komiteen mener den
nye BKF-ordningen vil kunne bidra til å gi flere voksne et tilbud
om opplæring og dermed øke deres muligheter i arbeidsmarkedet.
Komiteen peker på at det er viktig
å fortsette arbeidet med å få på plass gode modeller for samarbeid
mellom Nav, fylkeskommuner, næringslivets organisasjoner og enkeltbedrifter,
et samarbeid som må gjøre tilbudet tilgjengelig for flere arbeidssøkere og
nye grupper ansatte med lav eller manglende utdanning i lesing,
skriving, regning og IKT.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti reagerer på at
regjeringen foreslår en reduksjon bevilgningene til organisasjoner
og studieforbundene, samtidig som en ønsker å styrke voksenopplæringen
gjennom programmet Basiskompetanse i frivilligheten (BKF) der frivillige organisasjoner
er tenkt å være arena for kompetanseutvikling for personer med manglende
lesekompetanse. Disse medlemmer mener frivillig sektor vil
være en god arena for å gi tilbud som styrker basiskompetansen hos
personer som trenger det, men mener det da er inkonsekvent av regjeringen
å svekke de samme organisasjonenes økonomi og egen opplæringsaktivitet. Disse
medlemmer mener dette er en overstyring av frivillig sektor
og mener det er mer naturlig at organiseringen av BKF bør tilligge
for eksempel VOFO eller andre overbygninger innen frivillig sektor
som driver med voksenopplæring.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til regjeringens forslag til
statsbudsjett der bevilgningene til BKA foreslås styrket med 15
mill. kroner, i tillegg til at det foreslås 10 mill. kroner til
etablering av et program for Basiskompetanse i frivilligheten. I
det nye programmet BKF vil landsomfattende frivillige organisasjoner
og frivillighetssentralene kunne søke om støtte til opplæringsaktiviteter
for personer med manglende lesekompetanse. Disse medlemmer mener
det er viktig å gi voksne som har falt gjennom skolen en ny sjanse,
og anser derfor begge tiltak som verdifulle tilbud rettet inn mot
voksne som mangler grunnleggende ferdigheter i for eksempel lesing
eller skriving.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at god opplæring i norsk språk og arbeidskultur er viktig. Disse
medlemmer viser til finansinnstillingen, hvor Arbeiderpartiet foreslo
å øke bevilgningen til Program for basiskompetanse i arbeidslivet
(BKA) med 5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
den nye ordningen med Basiskompetanse for frivilligheten (BKF) må
utformes i nær dialog med de frivillige organisasjonene.
Det foreslås en bevilgning på kr 101 700 000
under dette kapitlet.
Komiteen viser til
at den menneskelige kapitalen er Norges viktigste ressurs og utgjør
ca. 80 pst. av nasjonalformuen. Forskning viser at personer som ikke
har fullført videregående opplæring, har større mulighet for å falle
ut av både utdanning og arbeidsliv. I Statistisk sentralbyrås framskriving
av kunnskapsbehovet i arbeidslivet kommer det frem at behovet for
ufaglært arbeidskraft vil bli kraftig redusert i fremtiden. I tillegg
endres innholdet i etablerte yrker, og stadig utvikling av nye arbeidsmetoder
krever at mange må tilegne seg nye ferdigheter. Verden er i stadig
utvikling, og livslang læring og kompetanseutvikling er derfor en
nødvendighet innen alle utdanningsnivåer og de fleste typer yrker.
For å benytte befolkningens kompetanse godt nok så er det viktig
å ha en koordinert og en målrettet innsats for livslang læring.
Komiteen har merket seg utfordringer
og anbefalinger som fremkommer i OECD-rapporten, diagnose av det
norske kompetansesystemet. Komiteen har merket seg
at det er satt i gang flere tiltak for å styrke livslang læring. Komiteen ser
også behov for å følge anbefalingene fra rapporten og slutter seg
til forslagene som fremkommer i saken. Komiteen vil
spesielt peke på behovet for å utarbeide en nasjonal strategi for
kompetansepolitikken.
Komiteen har merket seg at departementet følger
opp komiteens merknad i Innst. 12 S (2013–2014) om å utvikle et
helhetlig system for rådgivningstjeneste og karriererettledning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
foreslår at bevilgningen på kap. 258 post 21 reduseres med 1,5 mill.
kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 254 post 73.
Komiteen mener det
er viktig å satse på historieformidling, menneskerettigheter og
fredsbygging og vil peke på at stiftelsen Narviksenteret er et godt
tiltak i så måte.
Komiteen er derfor fornøyd med
at regjeringen ivaretar at Narviksenteret skal kunne følge opp bygging
av nytt museumsbygg.