Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til «Politisk plattform for
en regjering utgått av Høyre og Fremskrittspartiet» av 7. oktober
2013 og «Avtale mellom Venstre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet
og Høyre for stortingsperioden 2013–2017» av 30. september 2013. Disse medlemmer mener
at det fremlagte forslaget godt ivaretar plattformen og avtalen
inn mot de endringer som er foreslått innenfor rammeområde 7.
Disse medlemmer mener også at
det fremlagte forslag til budsjett er en god fortsettelse på veien
til å realisere de gode intensjoner og mål som ligger i plattformen
og avtalen.
Disse medlemmer merker seg at
budsjettforslaget styrker det sosiale sikkerhetsnett, slik at flere
inkluderes i samfunnet og bidrar til å skape fremtidens velferd.
Det bygges opp under et velfungerende, inkluderende arbeidsliv som skal
stimulere til at flere kan forsørge seg selv med egen arbeidsinntekt.
Det legges opp til enkelte endringer i velferdsordningene for å
gi økte insentiver til inntektsgivende arbeid for de som helt eller
delvis kan arbeide.
Disse medlemmer viser til at
like muligheter for innbyggere er en styrke. Den største forskjellen
er mellom mennesker som er i jobb og de som faller utenfor arbeidsmarkedet. Disse medlemmer viser
til at et velfungerende arbeidsmarked er avgjørende for at hver
enkelt skal kunne realisere sine drømmer og ambisjoner, og at det
skal lønne seg å jobbe. Disse medlemmer støtter regjeringens
uttalte mål om et trygt og fleksibelt arbeidsmarked som sikrer lav
arbeidsledighet og høy sysselsetting. Velferdsordninger skal hjelpe
de som faller utenfor arbeidslivet, samtidig som de må innrettes
på en slik måte at de ikke bygger terskler for at enkeltmennesket
skal kunne komme seg inn i arbeidslivet.
Disse medlemmer mener at det
er en stor utfordring at så mange står utenfor arbeidslivet og mottar
velferdsytelser. Disse medlemmer viser til at regjeringens
skatte- og avgiftslettelser gjør det mer lønnsomt for arbeidstagere
å jobbe. Disse medlemmer viser til at regjeringen
vil styrke arbeidet for å bedre livssituasjonen for personer med
nedsatt funksjonsevne, og viser til at en mulighet til å delta i
sportsaktiviteter er viktig både sosialt og helsemessig. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til at regjeringen
har en rekke forslag som styrker det sosiale sikkerhetsnettet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen følger opp den enstemmig vedtatte uførereformen. Det
er positivt at den gruppen som ville kommet dårligere ut med ny
ordning, nå får en overgangsordning på tre år. Disse medlemmer støtter
regjeringens omlegging av barnetillegg som likebehandler alle uføre
med barn.
Disse medlemmer mener at budsjettforslaget til
regjeringen Solberg samlet sett gjør det enklere for enkeltmennesker
å få seg, beholde og stå i arbeid. Dette er en styrke for næringslivet
og verdiskapningen. Det er også en fordel for samfunnet og finansieringen
av de offentlige velferdsgodene at det stimuleres til yrkesdeltagelse.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg har som mål et trygt og fleksibelt arbeidsmarked
som sikrer lav arbeidsledighet og høy sysselsetting. Et velfungerende
arbeidsmarked er avgjørende for at hver enkelt skal kunne realisere
sine drømmer og ambisjoner, og at det skal lønne seg å jobbe.
Noen grupper har utfordringer med å komme seg i
arbeid, eller med å holde seg i arbeid over tid. Dette gjelder spesielt
personer med nedsatt funksjonsevne, innvandrere og unge mennesker
uten fullført utdannelse. Psykiske helseutfordringer har blitt en
viktig årsak til sykefravær og frafall fra arbeidslivet. Disse
medlemmer viser til at regjeringen vil iverksette tiltak
for å gjøre det enklere å være delvis i arbeid i perioder med psykisk
sykdom, og på den måten unngå varig uførhet. Regjeringen Solberg
har nedsatt en ekspertgruppe som skal foreta en full gjennomgang av
Nav, med sikte på å avbyråkratisere etaten for brukerne, for å hjelpe
flere fra trygd til arbeid.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen mellom
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre hvor
det legges opp til et tiltaksnivå på 69 400 plasser i 2015, fordelt
på 12 000 tiltaksplasser for ledige og 57 400 plasser for personer
med nedsatt arbeidsevne. I tillegg kommer 500 plasser til forsøket
med arbeidsavklaringspenger som lønnstilskudd. Dette gir et samlet
tiltaksnivå på 69 900 plasser i 2015. Samlet bevilgning for tiltaksnivået
er 7 591,2 mill. kroner. Tiltaksnivået er godt tilpasset ledighetsnivået
og sammensetningen av ledigheten man ser i dag. Tiltaksnivået er
gradvis redusert siden finanskrisen, og er nå på om lag samme nivå
som før krisen. Disse medlemmer merker seg at nivået
har sammenheng med forventninger om en stabil arbeidsmarkedssituasjon. Disse
medlemmermerker seg i tillegg at
det i 2015 blir lagt opp til et høyere tiltaksnivå for personer
med nedsatt arbeidsevne enn det regjeringen Stoltenberg II i Prop.
1 S (2013–2014) la opp til for budsjettåret 2014.
Disse medlemmer merker seg at
evalueringer viser at tiltak generelt øker sannsynligheten for å gå
over til jobb. Effekten av å delta på arbeidsmarkedstiltak varierer
mellom grupper. Tiltakene har best effekt for personer med nedsatt arbeidsevne,
langtidsledige, personer med svake kvalifikasjoner og innvandrere.
Dette passer godt med regjeringens prioriteringer og dagens praksis
i arbeids- og velferdsetaten. Arbeidsmarkedstiltakene kan også ha
andre positive effekter enn overgang til jobb.
Disse medlemmers visjon
er et samfunn der alle kan delta. De aller fleste har utdanning
og arbeid som målsetting, og har forventninger om å leve frie og
selvstendige liv. Det må legges til rette for funksjonshemmede i
arbeidsliv og dagligliv, både fordi samfunnet trenger arbeidskraften
og for at den funksjonshemmede skal kunne delta i fellesskapet på
arbeidsplassen. Disse medlemmer viser til at regjeringen
vil arbeide for å styrke ordningene som legger til rette for funksjonshemmede
i arbeidslivet.
Disse medlemmer vil
jobbe for et velfungerende trepartssamarbeid, høy produktivitet
og høy trivsel blant arbeidstakerne. Det vil sikre et ryddig arbeidsliv
og understøtte rollefordelingen i norsk arbeidsliv. Samtidig har
norsk arbeidsliv noen utfordringer. Mange arbeidstakere ønsker mer
fleksibilitet som gjør det enklere å kombinere jobb og privatliv.
Innen en rekke yrkesgrupper er det en høy andel som jobber ufrivillig deltid.
Vi må også senke terskelen for å komme inn på arbeidsmarkedet for
mennesker med lav utdannelse.
Disse medlemmer ønsker å legge
opp til en politikk som gir grunnlag for sosial mobilitet. Dette
må blant annet fundamenteres på respekten for kunnskap. Kunnskap
skaper sosial mobilitet for den enkelte og muligheter for alle.
Den sterkere satsing på kunnskap og kompetanse, som regjeringspartiene
gjennomfører, vil styrke bærekraften til velferdsordningene og gjøre
arbeidsplassene tryggere. Disse medlemmer vil at
det skal gjennomføres en stor satsing på kunnskap. Kunnskap gir
fremtidsmuligheter for den enkelte, uansett bakgrunn, og danner
grunnlaget for sosial mobilitet i samfunnet. Samtidig er det slik
at et rettferdig utformet skatte- og avgiftssystem også bidrar til
sosial mobilitet, i tillegg til økonomisk vekst og bærekraftig næringsutvikling.
Skatt er ikke et mål, men et middel. Regjeringen Solberg vil bruke
skatte- og avgiftssystemet til å finansiere fellesgoder, sikre sosial
mobilitet, oppnå mer effektiv ressursutnyttelse og sørge for konkurransedyktige
vilkår for norsk næringsliv. Det private eierskapet skal styrkes,
og det skal lønne seg å jobbe, spare og investere.
Mange yrkesgrupper og arbeidsplasser har et høyt
sykefravær. Disse medlemmer viser til at regjeringen
vil jobbe sammen med partene i arbeidslivet for å få ned sykefraværet,
og legge til rette for at flest mulig skal kunne delta i arbeidslivet.
Samtidig vil det alltid være en del personer som er for syke til
å jobbe. Disse skal sikres en anstendig og forutsigbar inntekt. Disse
medlemmer viser til at sentrale hovedtrekk i sykelønnsordningen
ikke skal endres uten forutgående dialog med partene i arbeidslivet.
Sterk internasjonal konkurranse gjør at kravene til
konkurransekraft og omstilling blir større. De neste tiårene vil
det bli færre arbeidstakere per pensjonist, og vi vil møte bemanningsutfordringer
særlig innenfor pleie- og omsorgssektoren. Disse medlemmer viser
til at regjeringen derfor vil legge til rette for en best mulig
anvendelse av arbeidskraften både i privat og offentlig sektor.
Selv om norsk arbeidsliv i all hovedsak preges av
ryddige og ordentlige forhold, er noen bransjer preget av arbeidslivskriminalitet
og uakseptable lønns- og arbeidsvilkår. Dette er uakseptabelt, både
for arbeidstakerne som rammes og for konkurrerende bedrifter som følger
loven. Regjeringen vil derfor fortsette arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Disse
medlemmer mener det er alvorlig at utenlandske arbeidstakere
blir utsatt for arbeidslivskriminalitet i Norge. Disse medlemmer er
opptatt av at bedrifter i Norge skal ha like konkurransevilkår.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen Solberg skal utarbeide en samlet strategi mot arbeidslivskriminalitet.
Denne strategien vil bli drøftet med arbeidslivets parter. I Prop.
1 S (2014–2015) legger regjeringen Solberg opp til en styrket innsats
mot arbeidslivskriminalitet på 25 mill. kroner. Det forutsettes
en rekke felles tiltak og tilsyn mellom Arbeidstilsynet, politiet og
skatteetaten.
Disse medlemmer vil derfor ønske
velkommen konstruktive og gode forslag som kommer fra regjeringen
Solberg som har til hensikt å bekjempe arbeidslivskriminalitet.
Disse medlemmervil
påpeke behovet for å ivareta alle arbeidstakere uavhengig av organisasjonstilhørighet
og om de er organisert eller ikke.
Disse medlemmer er fornøyd med
at det vil bli bevilget ekstra midler til servicekontor for utenlandske
arbeidstakere. Dette kontoret er et meget godt eksempel på at næringslivets
behov blir tatt på alvor, og at prosessen med å hente inn kvalifisert
arbeidskraft gjøres mer effektiv.
Disse medlemmer er
opptatt av å sikre en trygg og verdig alderdom. Pensjon er en opptjent rettighet
som man betaler inn til gjennom et yrkesaktivt liv. Derfor er det
viktig at folk føler trygghet for sine pensjonsrettigheter og at
pensjonssystemet er så enkelt og oversiktlig som mulig. Det er viktig
å stimulere til privat pensjonssparing og oppmuntre til å ta del
i arbeidslivet. Det er positivt både for samfunnet og for husholdningene
at den enkelte bidrar til å sikre egen økonomisk trygghet i pensjonstilværelsen.
På sikt blir det færre arbeidstakere per pensjonist i
Norge. For å sikre økonomisk bærekraft i velferdssamfunnet skal
pensjonsforliket ligge fast.
Disse medlemmer vil
jobbe for at Norge skal være et land med små forskjeller og minimal
fattigdom. De viktigste tiltakene for å bekjempe fattigdom er en
god skole som utjevner sosiale forskjeller og et åpent arbeidsliv
med plass til alle. Likevel vil det finnes mennesker som står utenfor
viktige sosiale arenaer på grunn av dårlig økonomi eller dårlige
levekår. Disse medlemmer viser til at regjeringen
mener det er en viktig samfunnsoppgave å sikre at også disse får
den hjelpen de trenger.
Det må arbeides på bred front for å hindre at mennesker
faller utenfor. Disse medlemmer viser til at regjeringen
vil føre en bedre politikk for integrering. Det er også viktig med
en god politikk for å hjelpe familier som rammes av rusproblematikk
og psykiske helseutfordringer. Uavhengig av årsaken til at mennesker
faller utenfor, må samfunnet stille opp og hjelpe dem tilbake i
arbeidslivet. For dem som blir varig uføré må det også være gode
ordninger.
Disse medlemmer legger opp til
at en rekke hull i det sosiale sikkerhetsnettet skal tettes. Det skal
blant annet bevilges mer til en styrket tolketjeneste for døvblinde,
et talegjennkjenningsprogram på norsk, og at det settes av mer til sosialt
entreprenørskap innenfor rammen. Det legges opp til en utvidelse
av målgruppen for ordningen med aktivitetshjelpemidler for personer
over 26 år. Alt dette er med på å fange opp enkeltmennesker som
tidligere falt gjennom sikkerhetsnettet.
Barn rammes også av fattigdom. Disse
medlemmer viser til at regjeringen derfor vil utarbeide
en tiltakspakke rettet mot barn som vokser opp i fattige familier,
jf. samarbeidsavtalen. Disse medlemmer viser til
at regjeringen vil gjøre det mulig for flere barn å delta på viktige sosiale
arenaer. Derfor skal det innføres en sosial profil på foreldrebetalingen
for barnehage og SFO. Disse medlemmer viser til at
regjeringen også vil styrke tiltak som fremmer sosial integrasjon
for utsatte barn og unge, for eksempel fritidsaktiviteter.
Disse medlemmer viser også til
at regjeringen Solberg vil utvikle en samlet strategi mot barnefattigdom.
Arbeidet omfatter flere departement, og vil derfor kunne bli langt
mer effektivt da tiltak kan koordineres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at arbeid til alle er et politisk hovedmål. Lav arbeidsledighet
og høy sysselsetting bidrar til å sikre universelle velferdsordninger,
utjevne økonomiske forskjeller og forebygge fattigdom. Arbeid trygger
velferden, og en aktiv linje for arbeid er en bærebjelke i Arbeiderpartiets
politikk. Disse medlemmer viser for øvrig til Meld.
St. 46 (2012–2013) Flere i arbeid fra regjeringen Stoltenberg II,
som regjeringen Solberg har trukket tilbake.
Disse medlemmer har jevnbyrdige
kår mellom folk og grupper imellom, rettferdig fordeling og sosial
og geografisk utjevning som grunnleggende verdier. En sterk og effektiv
offentlig sektor har vært og er en forutsetning for utjevning og
jevnbyrdige vilkår for alle. Økonomisk politikk, næringspolitikk,
distriktspolitikk, utdanningspolitikk og arbeids- og velferdspolitikk
må medvirke sammen for å nå målet. Det lønner seg å jobbe. Samtidig
må de som trenger det, få bistand til å komme i arbeid, og det må
gis økonomisk trygghet til disse.
Disse medlemmer mener at et arbeidsliv
for alle forutsetter et godt arbeidsmiljø og et seriøst arbeidsliv
hvor det verken skal være sosial dumping, utnytting av arbeidskraft
eller brudd på de lover og det regelverk som gjelder i Norge. Arbeidsmiljøet
skal bidra til god helse og arbeidsevne gjennom hele yrkeslivet,
noe som også vil gjøre at flere kan delta lenger i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser ellers
til at regjeringen på en rekke poster foreslår et kutt på 0,5 pst. som
etter budsjettforliket har økt til 0,6 pst. Dette fremstår som et
rent kutt på de enkelte postene. Det vises for øvrig til Arbeiderpartiets
merknader i finansinnstillingen.
Disse medlemmer viser
til at arbeidskraften er vår viktigste ressurs, som må utnyttes
på en effektiv måte. En aktiv arbeidsmarkedspolitikk skal stimulere
til arbeid og aktivitet, og bidra til å redusere risikoen for langvarig
arbeidsledighet og varig utstøting fra arbeidslivet. Arbeidsmarkedspolitikken
skal også bidra til å sikre et tilstrekkelig tilbud av kvalifisert
arbeidskraft som kan gå inn i ledige stillinger, slik at bedrifter raskt
får dekket sine rekrutteringsbehov. Disse medlemmer viser
til at offentlig sektor i tiden fremover er ventet å få store utfordringer
med å rekruttere kvalifisert arbeidskraft til utdannings- og omsorgsyrker.
Disse medlemmer viser til at
personer som står utenfor arbeidslivet kan ha behov for bistand som
styrker deres muligheter til å få eller beholde arbeid. Disse
medlemmer er kritiske til regjeringen Solbergs forslag om
å redusere antall tiltaksplasser for personer med nedsatt arbeidsevne
med 1 000.
Disse medlemmer mener at utsatte
grupper som ungdom, innvandrere, langtidsledige og personer med
nedsatt arbeidsevne krever særskilt oppmerksomhet. Det samme gjelder
personer med nedsatt funksjonsevne som møter ulike barrierer på
vei inn i arbeidslivet.
Disse medlemmer vil
føre en politikk for å utjevne økonomiske og sosiale forskjeller
i samfunnet. Disse medlemmer vil bekjempe fattigdom
ved å legge til rette for at alle skal ha mulighet til å delta i
arbeidslivet og gjennom de offentlige og skattefinansierte velferdsordningene. Disse
medlemmer vil bedre forholdene og mulighetene for den delen
av befolkningen som har de laveste inntektene og de dårligste levekårene,
og legge særlig vekt på barns behov når det gjelder tiltak mot fattigdom. Disse medlemmer vil
legge til rette for at alle barn og unge gis muligheter til å utvikle
seg og delta i samfunnet, uavhengig av foreldrenes økonomiske og
sosiale situasjon. Disse medlemmer vektlegger et
bredt forebyggende perspektiv gjennom å bidra til å endre forhold
som skaper og opprettholder fattigdom i oppvekstmiljø, utdanningssystemet,
innenfor arbeidslivet og i velferdsordningene. Disse medlemmer er kritiske
til regjeringen Solbergs forslag om innstramming i overgangsstønaden
til enslige forsørgere.
Disse medlemmer vil
sikre og styrke arbeidstakernes rettigheter og føre en ambisiøs
politikk for et godt arbeidsmiljø både i privat og offentlig sektor.
Gode arbeidsvilkår og et godt arbeidsmiljø er viktig for å oppnå
målet om at så mange som mulig skal delta i arbeidslivet. Disse
medlemmer mener at gode arbeidsforhold og et godt arbeidsmiljø
fremmer høy produktivitet, innovasjon, kompetanseutvikling og mindre sykefravær
hos arbeidstakerne.
Disse medlemmer mener at et godt
samarbeid mellom partene i arbeidslivet og offentlige myndigheter
legger grunnlaget for et velfungerende og organisert arbeidsliv. Disse
medlemmer er kritiske til at regjeringen Solberg ikke foreslår
å øke fagforeningsfradraget.
Disse medlemmer mener at et anstendig
og velregulert arbeidsliv uten sosial dumping er nødvendig både
for å sikre interessene til den enkelte arbeidstaker og for å sikre
at seriøse virksomheter ikke skal tape i konkurranse med useriøse
virksomheter. Disse medlemmer mener derfor det er
svært viktig at tiltakene i regjeringen Stoltenberg IIs handlingsplaner
mot sosial dumping følges opp av regjeringen Solberg. Innsatsen
mot useriøse aktører i utsatte bransjer bør styrkes i nært samarbeid
med bransjene selv. Disse medlemmer viser i denne forbindelse
til at de har fremmet Representantforslag 20 S (2014–2015) om utarbeidelse
av handlingsplan med tiltak mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
i Norge med 22 ulike tiltakspunkter som møter den aktuelle situasjonen
i arbeidslivet, jf. Innst. 90 S (2014–2015).
Disse medlemmer viser
til at det har vært en svært høy netto innvandring til Norge siden
den store utvidelsen østover av Den europeiske unionen (EU) i 2004.
Disse medlemmer påpeker at tryggheten for mange
arbeidstakere i det norske arbeidslivet i dag er under et økende press.
Økt bruk av innleid arbeidskraft og stadig mer uoversiktlige arbeidsforhold,
blant annet gjennom mange ledd i kontraktskjedene, gjør det vanskeligere
å kontrollere om relevante lov- og regelverk og lønns- og avtaleforhold
følges. Disse medlemmer mener det er viktig at Stortinget
tar grep for å motvirke denne utviklingen og viser til Representantforslag
20 S (2014–2015) fra Arbeiderpartiet om utarbeiding av en handlingsplan
med tiltak mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i Norge,
punkt 10, om å stille krav om maksimalt to ledd i kontraktskjedene
i offentlige anbud. Disse medlemmer understreker
at grunnlaget for et trygt arbeidsliv for arbeidstakere er avhengig
av samarbeid mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, en sterk fagbevegelse
og myndigheter som sikrer at reglene respekteres.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av et tett og godt samarbeid mellom blant annet arbeids-
og velferdsetaten, skatteetaten, Arbeidstilsynet, Helsetilsynet, Økokrim,
Toll- og avgiftsdirektoratet og finansnæringen for å avdekke mest
mulig svindel og lovbrudd.
Disse medlemmer viser
til at arbeids- og velferdsforvaltningen skal legge til rette for
realisering av et velfungerende arbeidsmarked og bidra til å innfri
målet om arbeid til alle. Disse medlemmer viser til
at Nav-reformen la grunnlaget for en helhetlig, effektiv og brukerrettet
arbeids- og velferdsforvaltning, men at det fortsatt gjenstår noe
før alle målene med Nav-reformen er innfridd. For disse medlemmer er det
et sentralt mål at arbeids- og velferdsforvaltningen, gjennom et
likeverdig samarbeid mellom kommune og stat, videreutvikles for
å få flere personer i arbeid og aktivitet og færre på stønad. Arbeids-
og velferdsforvaltningen skal fremme overgang til arbeid og aktivitet. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at stønadsmottakere møtes av riktige virkemidler. Det
kan være helsehjelp, aktivitet eller andre vilkår. Disse
medlemmer viser til at lov om sosiale tjenester i Nav gir
kommunene full rett til å bruke aktivitet som vilkår der det er
riktig. Disse medlemmer vil for øvrig vise til kvalifiseringsprogrammet,
der aktivitetsplikten er en helt sentral bestemmelse.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det enkelte mennesket som er i kontakt med Nav-kontoret
møtes med service, smidighet og respekt, og forvaltningen skal bidra
til sosial og økonomisk trygghet.
Disse medlemmer peker
på at uførereformen ble vedtatt av et bredt politisk flertall i
2011, og at den iverksettes fra 1. januar 2015. En viktig del av
omleggingen er at uførepensjon endres til å bli en trygd som kompenserer
for tapt lønnsinntekt, og skal således beskattes som vanlig lønnsinntekt.
Hensikten er at uføre – de som kan – lettere skal kunne kombinere
jobb med uføretrygd med lavere barrierer når det gjelder regler
for skatt og avkortning.
Disse medlemmer understreker
at kutt i det behovsprøvde barnetillegget for uføre ikke er en del
av den vedtatte uførereformen som alle partiene var enige om. Disse
medlemmer minner om at Fremskrittspartiet og Høyre stod
alene om tilsvarende kuttforslag i 2011, da uførereformen ble behandlet.
Da ble forslaget stemt ned av Stortinget. Nå har de samme partiene
fremmet dette forslaget på nytt igjen, men denne gang fra regjeringsposisjon.
Disse medlemmer mener kuttforslaget
i det behovsprøvde barnetillegget som Høyre og Fremskrittspartiet
har lagt frem, får en usosial og brutal virkning for de familiene
som rammes. Hver ufør som mottar barnetillegg kan risikere å tape
opp mot 28 000 kroner per barn per år, og dette vil selvsagt merkes
på familieøkonomien. Disse medlemmer peker på at
forslaget til kutt i barnetillegget satt opp mot regjeringens forslag
om skattekutt til folk som har mye fra før, gir et bilde av et statsbudsjett
med en sosialt skjev profil.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under kap. 3.2.10.
Disse medlemmer viser
til høring i arbeids- og sosialkomiteen 3. november 2014 om statsbudsjettet
for 2015. Disse medlemmer har merket seg innspillene
og vil legge vekt på dem i sitt videre arbeid med statsbudsjettet
for 2015 og i arbeidet med konkrete saker. Spesielt ønsker disse
medlemmer å påpeke den brede tilbakemeldingen fra høringsinstansene
om at videreføring av de nye permitteringsreglene i arbeidslivet
har uheldige ringvirkninger for næringslivet og de enkelte arbeidstakerne. Likeledes
legger disse medlemmer vekt på de mange høringsuttalelsene
som anmoder om å opprettholde det behovsprøvde barnetillegget for
uføre.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at Senterpartiet arbeider for rettferdig utjamning mellom sosiale
grupper, mellom regionar og mellom fattige og rike land i verda.
Denne utjamninga bør skje gjennom eit samspel mellom marknaden,
det frivillige og det offentlege. Rettferdig fordeling er ein av
grunnpilarane i det norske velferdssamfunnet. Menneske som har like
økonomiske og sosiale sjansar, vil møtast på mange arenaer og danne
fellesskap. Dette skapar tillit og samhald i samfunnet. Denne
medlemen viser til at Senterpartiet vil arbeide for å oppretthalde
dette gjennom vår norske arbeids-, velferds- og skattemodell.
Denne medlemen meiner det er
eit politisk ansvar å sørgje for balansert regional utvikling, ein
aktiv distriktspolitikk og tilgang til kompetent arbeidskraft i
alle delar av landet.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
vil stimulere til meir bruk av norsk som fagspråk for å halde på
mangfaldet i det norske språket, og for å skape eit meir inkluderande
arbeids- og samfunnsliv der alle meistrar språket som blir bruka. Denne
medlemen viser til at Senterpartiet vil motverke at norsk
språk blir utfasa på ulike samfunns- eller fagområde.
Denne medlemen viser vidare til
at Senterpartiet meiner at nøkkelen til integrering ligg i aktivitet
– i arbeidslivet, på skulen og i lokalsamfunnet. Derfor bør det
leggjast opp til at innvandrarar så raskt som mogeleg buset seg
i ein kommune, får ein tenleg bustad, deltek på introduksjonsprogram,
lærer norsk og kjem ut i jobb eller startar på utdanning. Velferdsordningar
som er retta mot innvandrarar eller som i stor grad blir nytta av
innvandrarar, bør vere aktivitetsbaserte for å hindre passivisering.
Likestilling er ein heilt fundamental del av integreringa og medverknaden
i det norske samfunnet. Det norske samfunnet er bygt opp rundt toinntektsfamiliar.
Å sikre at også innvandrarfamiliar blir toinntektsfamiliar er det
viktigaste enkelttiltaket for å hindre fattigdom i innvandrarbefolkninga.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet støttar
den innsatsen frivillig arbeid medverkar til og difor vil gje organisasjonane
gode og stabile rammer og eit trygt økonomisk grunnlag.
Denne medlemen viser til at Senterpartiets mål
i velferdspolitikken er å utjamne geografiske og sosiale skilnader,
å gje alle tilgang til utdanning og helsestell av god kvalitet,
å sikre eit arbeidsliv med plass til alle, å sørgje for robuste
og berekraftige velferdsordningar og å ta vare på den norske velferdsmodellen.
For å oppnå dette støttar vi opp om ein sterk offentleg sektor,
som er garantisten for gode velferdstenester i heile landet.
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet ønskjer at samfunnet skal ha eit sterkt tryggingsnett i
form av velferdsytingar for dei som treng det permanent eller i
fasar av livet. Denne medlemen vil slå ring om viktige
velferdsytingar som sjukelønn, alderspensjon og uføretrygd. For
at velferdstenestene skal vere gode nok for dei som treng det, må
vi sørgje for at dei er økonomisk berekraftige på sikt. Derfor meiner denne medlemen vi
både må hindre vekst i tal på stønadsmottakarar og avgrense omfanget
og talet på velferdsordningane. Når ei gruppe blir tilbode ein rett,
får ei anna gruppe plikt til å oppfylle denne retten. I praksis
inneber denne plikta ofte i å betale meir skatt for å finansiere nye
eller betre velferdsordningar. Fordi alle må betale skatt, meiner denne
medlemen det er rett og viktig at alle også får tilgang
til velferdsgoda. Derfor bør universelle velferdsordningar vere
hovudregelen. Velferdsytingane må vere utforma på ein slik måte
at dei byggjer opp under arbeidslinja. Denne medlemen støttar
måla i pensjonsreforma, som stimulerer til arbeid og samtidig gjev
valfridom til å velje tidspunkt for å velje når ein vil gå av med
pensjon. Denne medlemen støttar også uførereforma,
som gjev meir fleksibilitet for dei som ønskjer å utnytte restarbeidsevna
si. Det er grunnleggjande for å oppretthalde arbeidslinja at ingen
skal kunne ta imot meir i velferdsytingar enn det dei kunne ha rekna
med å tene som lønnsmottakarar. Fleirtalet av velferdsytingane bør
også vera knytte til aktivitetsplikt. Permanente ytingar, som uføretrygd,
skal ikkje gjevast til personar som har lidingar som kan ventast
å gå over eller som kan kurerast.
Denne medlemen meiner aktivitetsplikt
skal vere hovudregelen for mottakarar av offentlege stønader. Aktivitet
gjer at terskelen for å kome inn i arbeidslivet blir lågare. Denne
medlemen viser til at Senterpartiet ikkje går inn for å redusere
dagens stønader, men heller stille større krav om aktivitet der
det er mogeleg. Denne medlemen vil verne om sjukelønnsordninga.
Permanent uføretrygd skal ikkje godkjennast
for personar under 40 år, unnateke der det er openbert at vedkomande
ikkje vil kunne kome i arbeid seinare. Dette medlem meiner
det bør væra ei klar hovudregel om at det kan stillast krav om arbeid
og aktivitet for dei som tek imot sosialstønad
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet har som mål at flest mogeleg skal jobbe, og
at arbeidslivet skal ha ordna tilhøve og plass til alle. For å sikre
dette støttar vi opp om trepartssamarbeidet, avtala om inkluderande
arbeidsliv og reformer som gjer det lettare å kombinere arbeid med
pensjon og andre velferdsytingar. Arbeidskrafta er den viktigaste
ressursen vår. Derfor er arbeidslinja ein føresetnad for å oppretthalde det
høge velferdsnivået i Noreg. Eit variert arbeidsliv er nykelen til
å gje alle høve til å finne ein arbeidsplass som passar for dei,
og er dermed også nykelen til høg sysselsetjingsgrad. Derfor vil denne
medlemen halde fram med å arbeide for at vi skal oppretthalde
eit mangfald av næringar, bedrifter og organisasjonar i Noreg, og at
desse skal ha høve til å utvikle seg i alle delar av landet. Denne
medlemen vil arbeide for balanserte løysingar som varetek
behova både for arbeidsgjevar og arbeidstakar og for overordna regelverk
som gjev gode vilkår for arbeidstakarar og hindrar sosial dumping.
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet ønskjer ei sterk arbeidsmiljølov som sikrar
ordna forhold i arbeidslivet. Samtidig går vi inn for at styresmaktene,
saman med partane i arbeidslivet, gjer ein gjennomgang der dei vurderer
behovet for å gjere forbetringar i dagens arbeidsmiljølov. Målet
er å kunne innfri nye krav i arbeidslivet, samtidig som rettane
til arbeidstakarane blir sikra. Yrkesdeltaking bør vere målet også
for personar som til dømes er funksjonshemma og difor har nedsett
funksjonsevne. Dette tyder at vi må ha eit arbeidsliv som er tilstrekkeleg
fleksibelt og ope, slik at alle som har arbeidsevne får sleppe inn.
I tillegg bør ein i langt større omfang satsa på lønnstilskot til
arbeidsgjevar i staden for passive ytingar til personar med nedsett
arbeidsevne. Dermed vil desse personane få utbetalt vanleg løn for
sitt arbeid. Denne medlemen vil slå ring om at faste tilsetjingar
skal halde fram med å vere hovudregelen i norsk arbeidsliv. Vidare
vil denne medlemen arbeide for å unngå ufrivillig
deltid, heve den generelle aldersgrensa i arbeidslivet og over tid
fase ut ulike særaldersgrenser.
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett prioriterer
1 000 fleire tiltaksplassar for personar med varig og midlertidig
nedsett arbeidsevne. Personar med nedsett arbeidsevne blir i dag
pressa ut av arbeidsmarknaden. Utstøytingsmekanismane er fleire,
men ein kraftig auke i omfanget av personar frå EU-land der løns-
og kostnadsnivået er monaleg lågare enn det norske, har pressa ned løner
i fleire sektorar og svekka arbeidsvilkåra til dei tilsette. Ung
og frisk utanlandsk arbeidskraft framstår for arbeidsgjevarar ofte
som meir attraktiv enn arbeidstakarar som treng noko eller mykje
tilrettelegging. Alle som bur i et EU- eller EØS-land kan med dagens
regelverk søka arbeid i Noreg. Fram til no har desse representert
eit fleksibelt reservoar av relativt rimeleg arbeidskraft for mange
arbeidsgjevarar. Denne medlemen meiner dette systemet
korkje er solidarisk eller berekraftig på sikt.
Denne medlemen arbeider for eit
godt regulert arbeidsliv med norske løns- og arbeidsvilkår der det
ikkje er sosial dumping.
Denne medlemen er motstandar
av lovfesta minstelønn, men vil bruke ordninga med allmenngjering
av tariffavtaler som eit verkemiddel i kampen mot sosial dumping.
Vidare vil denne medlemen verne om frontfagsmodellen
som grunnverktøy i lønnsforhandlingar.
Denne medlemen viser også til
at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett prioriterer 250 fleire
tiltaksplasser i ordninga «Raskere tilbake» og gjev 200 fleire personar
ein moglegheit til å koma inn under ordninga «Tidsubestemt lønnstilskudd».
Vidare prioriterer Senterpartiet 250 fleire tiltaksplassar for Varig
tilrettelagt arbeid (VTA) og styrkjer ordninga med Funksjonsassistanse
i arbeidslivet.
Denne medlemen viser
til at i Senterpartiet sitt alternative budsjett blir løyvingane
til hjelpemiddel under arbeid og utdanning auka, noko som vil medverka
til å gjera kvardagen enklare for mange. Denne medlemen viser
til at Senterpartiet også foreslår å vidareføra tilskot til bil
klasse 1 samstundes som forslaget om ei styrka tilskotordning for
bil klasse 2 blir støtta. Denne medlemen viser vidare
til auka løyvingar til betring av funksjonsevna slik at fleire med lese-
og skrivevanskar kan få PC tilrettelagt for seg. Løyvingane til
Bedring av funksjonsevnen blir også auka.
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett foreslår å
reversera forslaget om auka inntektsgrense for sjukepengar, både
for arbeidstakarar og sjølvstendig næringsdrivande. Denne
medlemen viser også til at Senterpartiet forbetrar omsorgspengeordninga
for sjølvstendig næringsdrivande ved å likestilla denne med arbeidstakarar.
Denne medlemen viser
til at Senterpartiet var ein del av fleirtalet som i 2011 vedtok
å vidareføra det behovsprøvde barnetillegget i ny uføretrygd. Denne
medlemen går difor imot forslaget frå regjeringa om å endra
det behovsprøvde barnetillegget til eit standardisert tillegg.
Denne medlemen viser
til at omfanget av utanlandsk arbeidskraft i Noreg dei siste åra
har auka kraftig som følgje av at Noreg er ein del av Den europeiske
unions (EUs) felles arbeidsmarknad gjennom EØS-avtalen. Til liks
med EU er òg fri rørsle av varer, personar, tenester og kapital
pilarane i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS). Norske
løns- og arbeidsvilkår blir svekka både som ein direkte konsekvens
av EØS-avtalen gjennom regelverksutforming i EU som seinare har
blitt innlemma i norsk lov, og fordi stadig fleire yrkesgrupper opplever
negativt press på løns- og arbeidsvilkåra som følgje av det særs
store omfanget av utanlandsk arbeidskraft frå land der løns- og
kostnadsnivået er mykje lågare enn i Noreg.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet meiner
at arbeidsinnvandring i løpet av dei siste tiåra har gjeve eit positivt
tilskot til norsk økonomi og velferdsutvikling.
Denne medlemen viser til at eksport
av velferdsordningar til EØS-området representerer ei utfordring
for dei norske velferdssystema ettersom folk opparbeider seg velferdsrettar
etter kort tids opphald i Noreg. På sikt utfordrar dette berekrafta
til det norske velferdssystemet. Denne medlemen stiller
spørsmål ved innretninga på ordningane og meiner Noreg må utfordre
EØS-avtalen på dette området. Endringar må styrke dei universelle
velferdsordningane i Noreg. Denne medlemen viser
til at dette er ei aktuell sak som får mykje merksemd i fleire europeiske land.
Denne medlemen viser til at det
er tendensar til at arbeidsinnvandring utfordrar lønsdanninga i
Noreg, spesielt i yrke der ein ikkje treng å meistre norsk som arbeidsspråk. Denne
medlemen meiner norske styresmakter må regulere arbeidslivet
best mogeleg for å unngå dette.
Denne medlemen viser til at innvandring
frå EU-land til Noreg utgjer eit monaleg tilskot til folkeoverskotet
i alle regionar. Innvandring stiller oss overfor nye utfordringar
når det kjem til korleis velferdssamfunnet skal innrettast. Den totale
innvandringa må ikkje vere høgare enn at det kan handterast ved
løpande integrering, oppretthalding av den norske arbeidslivsmodellen med
jamnbyrdige inntektsforhold, og innanfor den noverande og framtidige
infrastrukturen vår. Denne medlemen meiner det er
viktig å unngå at den totale innvandringa skjer raskare enn vi kan
tilby skular, veg, kollektivtransport og bustader. Denne
medlemen meiner at den totale innvandringa i pressområde
dei komande åra må reduserast.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
ønskjer å leggje til rette for at arbeidsinnvandringa blir styrt
til alle regionar av landet for å medverke til næringsliv og aktivitetsvekst.
I dag skriv nettoinnflyttinga til Oslo-regionen seg fyrst og fremst
frå innvandring. Å kanalisere denne delen av folkeauken til andre
regionar er naudsynt for å sørgje for god regional balanse i busetjing
og næringsutvikling på sikt. Denne medlemen meiner
arbeidsinnvandring til Noreg må vere basert på behova i norsk arbeidsliv
så langt det lèt seg gjere.
Denne medlemen meiner den svært
store auken i utanlandsk arbeidskraft i Noreg dei siste åra trugar
framtidige løns- og arbeidsvilkår hjå arbeidstakarar i stadig fleire
yrkesgrupper og framtidig sysselsettjing i Noreg. Store deler av den
utanlandske arbeidskrafta som har kome til Noreg det siste tiåret
har kome frå EU-land i det tidlegare Aust-Europa. I desse landa
er løns- og kostnadsnivået mykje lågare enn i Noreg. I dei bransjar
og yrkesgrupper der tilbodet av utanlandsk arbeidskraft er størst
og har auka mest, er òg presset på løns- og arbeidsvilkår størst.
Denne medlemen viser til at i
perioden 2008–2013 fekk 127 000 fleire utlendingar arbeid i Noreg
medan det for norskfødde var ein nedgang på 23 000 sysselsette. Denne
medlemen viser vidare til at det er store skilnader i sysselsetting etter
alder mellom innvandrarar busette i Noreg og befolkninga elles.
Sysselsettinga blant innvandrarar er mellom 13 og 20 prosentpoeng
lågare enn sysselsettinga blant befolkninga elles for personar i
alderen 20 til 60 år. Sysselsettinga blant innvandrarar frå EU-land
i Sentral- og Aust-Europa er lågare enn befolkninga elles for alle
aldersgrupper mellom 15 og 65 år, og størst er denne sysselsettingsskilnaden
for personar mellom 20 og 62 år. Denne medlemen vil
understreka at lågare sysselsetting blant innvandrarar enn hjå befolkninga
elles medfører ei svekking av statens finansar over tid. Denne medlemen meiner
skilnadane i sysselsetting mellom innvandrarar og befolkninga elles
utgjer eit press på våre felles velferdsordningar og den norske
modellen som må få meir merksemd framover.
Denne medlemen viser til at dersom
ein prøver å løysa problema knytt til finansiering av våre felles
velferdsordningar – med økt innvandring – som følgje av fallande
sysselsetting frå auka innvandrardel i befolkninga, vil dette forverra
situasjonen på sikt. Vondt blir til verre. Framfor å satsa på innvandring
for å løysa oppgåvene våre, meiner denne medlemen vi
må prioritera å få endå fleire av våre eigne innbyggjarar i arbeid.
Dess fleire innvandrarar som kjem til Noreg, dess vanskelegare blir
det å sysselsetta våre innvandrarar.
Denne medlemen viser til at det
føregår ei utpressing av norsk arbeidskraft i dei bransjane der innslaget
av utanlandsk arbeidskraft er størst. Dette reduserer samstundes
ungdomar sine incentiv til å arbeida i desse bransjane. Problemet er
størst i privat sektor der språket ikkje er eit vern mot konkurranse
frå utanlandsk arbeidskraft, slik det gjerne vil vera for tilsette
innan deler av privat sektor og store deler av offentleg sektor.
Denne medlemen viser til at det
er godt kjent at den særs store tilstrøyminga av utanlandsk arbeidskraft
til Noreg òg har auka kriminaliteten knytt til arbeidslivet og føretak
innan til dømes bygg- og anleggsbransjen, bilpleiebransjen, reinhaldsbransjen,
utelivsbransjen og daglegvarebransjen. Dette er eit stort problem
både for utviklinga av norsk arbeidsliv og for finansieringa av
våre fellesskapsløysingar. Organiserte kriminelle miljø får stadig
større innpass i Noreg. Når føretaka som opererer på kant med, eller
som bryt norsk lov og regelverk, aukar i omfang, pressar dette på
den andre sida ut dei føretaka som følgjer norske lover og reglar.
Denne medlemen viser til at arbeidslivskriminalitet
er eit samleomgrep for ulike former for grove lovbrot i arbeidsmarknaden
som undergrev og utkonkurrerer det seriøse arbeidslivet, medrekna
bruk av ulovleg arbeidskraft og tvangsarbeid, samt fiktiv fakturering,
kvitvasking av kriminelt utbytte og kamuflering av straffbare handlingar
i legal verksemd. Arbeidslivskriminalitet inneber brot på lover,
forskrifter og reglar som regulerer forhold i arbeids- og næringslivet, til
dømes brot på arbeidsmiljøloven, utlendingsloven, plan- og bygningslov,
skatte- og avgiftslovgjeving m.m.
Denne medlemen viser til at med
opne grenser og mangel på grensekontroll, samstundes som korkje
tilsyns- og kontrolletatar og politi i Noreg er tilført ressursar
i nærleiken av det som er påkravd for å handtera det særs store
omfanget av borgarar frå Aust-Europa etter den store EU-utvidinga
austover i 2004, må det mellom anna tilførast ekstra ressursar både
til Arbeidstilsynet og arbeids- og velferdsetaten utover forslaget
frå regjeringa.
Denne medlemen viser til rapporten
Den nordiske modellen mot 2030 – Et nytt kapittel?, sluttrapporten
til det felles nordiske forskingsprosjektet Forvitring eller fornying
i Norden 2014–2030 – i kortform NordMod – som har sett på korleis
nasjonale og internasjonale endringar påverkar «den nordiske samfunnsmodellen».
Samarbeidskomiteen for arbeidarrørsla i Norden (SAMAK) har vore
oppdragsgjevar for prosjektet, i samarbeid med Foundation for European Progressive
Studies (FEPS). I sluttrapporten står det m.a. følgjande under «Arbeidsinnvandring og
press på den nordiske modellen»:
«Arbeidsinnvandringens konsekvenser for den nordiske
modellen har først og fremst sammenheng med hvordan den påvirker
økonomien og arbeidsmarkedets funksjonsmåte. Rekrutteringen av arbeidsinnvandrere
er gjerne sterkest i bransjer med små kvalifikasjonskrav, manuelt arbeid,
lav organisasjonsgrad, og dårlige lønns- og arbeidsvilkår. Dette
kan føre til at systemet for lønnsdannelse svekkes, produktivitetsveksten
reduseres, at lønnsgolvet brekker opp og at lønns- og inntektsforskjellene
øker. Forskning fra Norge viser at økt innvandring har en målbar effekt
på lønnsnivået (Bratsberg & Rauum 2013). Konsekvensen av dette
kan i neste omgang være større inntektsulikhet. En annen konsekvens
er at skjerpet konkurranse om de lavest lønte jobbene kan øke risikoen
for utstøting av svake grupper fra de nordiske arbeidsmarkedene (Friberg
2013; Ugebrevet A4 15-10-2014).»
Denne medlemen viser vidare til
NOU 2013:13 Lønnsdannelsen og utfordringer for norsk økonomi der
utvalet vurderer konsekvensen av innvandringa frå Det europeiske
økonomiske samarbeidsområdet (EØS) på den norske arbeidsmarknaden
slik:
«Det 'grenseløse arbeidsmarkedet' i Europa har gitt
både nye muligheter og nye utfordringer for norsk økonomi. Utenlandske
individer kan jobbe i Norge som direkte ansatte i norske virksomheter,
som innleid arbeidskraft, som ansatte i utenlandske bedrifter som
yter tjenester her, eller som selvstendig næringsdrivende som selger
sin arbeidskraft til virksomheter i Norge. For arbeidsgiverne kan
det være lønnsomt å bruke de billigste alternativene, som innebærer
de laveste kostnadene for virksomhetene. Dette kan imidlertid undergrave
ordninger som motvirker lavlønnskonkurranse, og dermed føre til
sterkere fortrengning av bosatte arbeidstakere, både norskfødte
og tidligere innvandrere, og ramme virksomheter med vanlig norsk
lønnsnivå. Det vil videre etter utvalgets mening være behov for
stadig forskning og evaluering av hvordan ulike ordninger rettet
mot innvandrere fungerer og vilje til å endre regelverk og ordninger
som ikke fungerer så godt.»
Denne medlemen viser vidare til
at Landsorganisasjonen i Norge (LO) ved sjeføkonom Stein Reegård
ved fleire høve har uttalt at arbeidsinnvandringa vil føra til ei
skeivare inntektsfordeling i Noreg fordi det blir kraftige innslag av
låglønskonkurranse. Denne medlemen seier seg heilt
samd med denne vurderinga og vil følgje opp og foreslå tiltak mot
denne utviklinga.
Denne medlemen meiner Stortinget
i drøftingar av tiltak for personar med nedsett arbeidsevne ikkje
lenger kan sjå bort frå at den svært store tilstrøyminga av utanlandsk
arbeidskraft til Noreg dei 10 siste åra har vore så stor at fortrengingseffekten
har vore den mest markante. Fortrengingseffekt vil seia at etablerte arbeidstakarar
eller personar som står svakt på arbeidsmarknaden i større grad
blir utkonkurrerte av ny arbeidskraft frå utlandet. Både innvandrarar
og personar med redusert arbeidsevne er døme på grupper som er utsette
for denne konkurransen. Personar med nedsett arbeidsevne blir i
dag pressa ut av arbeidsmarknaden. Utstøytingsmekanismane er fleire.
Denne medlemen meiner EU gjev
folkestyret dårlegare kår. EU utviklar seg stadig meir i retning
av ei føderal statsdanning. Den pågåande krisa i Europa, spesielt
i eurolanda, har vist at EU som politisk prosjekt og eurosamarbeidet som
økonomisk konstruksjon har veikskapar som Senterpartiet har åtvara
mot i ei årrekkje. Denne medlemen vurderer dagens
system som korkje solidarisk eller berekraftig på sikt. Denne
medlemen viser til at Senterpartiet vil erstatte EØS-avtalen
med ein handelsavtale med EU, og at Senterpartiet vil arbeide aktivt
mot norsk EU-medlemsskap. Nasjonalstatane må igjen på sjølvstendig
grunnlag få høve til å regulera og utvikla sine arbeidsmarknader
til beste for sine eigne innbyggjarar.
Denne medlemen meiner sterkt
at norske styresmakter må leggja til rette for ei høgast mogleg
sysselsetting i Noreg. Høg sysselsetting er ein føresetnad for finansieringa
av våre felles velferdsordningar og for at Noreg skal kunne verna
om «den norske modellen». Denne medlemen vil arbeida
for å vidareutvikle den norske arbeidslivsmodellen.
Denne medlemen viser til at det
går fram av svar utforma av Arbeids- og sosialdepartementet på budsjettspørsmål
nr. 226 frå Senterpartiet at «Det er ikke mulig å innføre overgangsordning for
alle EU-landene. Det vil være i strid med våre forpliktelser etter
EØS-avtalen.» Denne medlemen vil understreka at det
av svaret går fram at overgangsordningane ikkje kan gjeninnførast med
mindre «… det er strengt nødvendig for å rette opp ‘alvorlige
økonomiske, samfunnsmessige eller miljømessige vanskeligheter’ jf.
artikkel 112» i EØS-avtalen. Denne medlemen meiner
dette konkrete dømet viser at norske styresmakter som følgje av
EØS-avtalen har gjeve avkall på eit sentralt verkemiddel for å regulera tilbodet
av arbeidskraft frå utlandet i den norske arbeidsmarknaden. Overgangsordningane
gav norske styresmakter høve til å stilla som vilkår for å få arbeidsløyve
i Noreg at det låg føre eit konkret tilbod om arbeid, i hovudsak
heiltidsarbeid, med løns- og arbeidsvilkår som var i samsvar med
gjeldande tariffavtale, regulativ eller det som elles var normalt
for vedkomande stad og yrke. Denne medlemen meiner
overgangsordningar burde vore innført for å få ein betre balanse
i arbeidsmarknaden. Denne medlemen meiner konsekvensane
av EØS-avtalen både er negativ for utviklinga av løns- og arbeidsvilkår
i mange bransjar òg for våre offentlege finansar over tid som følgje
av at sysselsettinga til registrerte busette personar frå EU-land
i Sentral- og Aust-Europa er lågare enn befolkninga elles for aldersgrupper
mellom 15 og 62 år.
Denne medlemen viser til at hovudprioriteringa
på arbeids- og sosialfeltet i Senterpartiets alternative budsjett
er ei styrka satsing for å sikra norske løns- og arbeidsvilkår,
motverka arbeidslivskriminalitet og fleire tiltak for å behalda folk
i arbeid, ikkje minst folk med nedsett arbeidsevne.
Denne medlemen viser til at i
Senterpartiets alternative budsjettframlegg, slik dette går fram av
vedlegg til Innst. 2 S (2014–2015), blir budsjettramma til arbeids-
og sosialkomiteen auka med 631,34 mill. kroner samanlikna med framlegget
frå regjeringa. Denne medlemen viser til at Senterpartiet
prioriterer å auke løyvingar både til Arbeidstilsynet inkl. regionale
verneombod og til arbeids- og velferdsetaten for å avdekkja og motverke
det store omfanget av arbeidslivskriminalitet, som har auka kraftig
som følgje av at Noreg er del av Den europeiske unions (EUs) arbeidsmarknad
gjennom EØS-avtalen. Til liks med EU er også fri rørsle av varer,
personar, tenester og kapital pilarane i Det europeiske økonomiske
samarbeidsområdet (EØS). Denne medlemen viser til
at Senterpartiet òg prioriterer fleire tiltaksplassar, auka statleg
finansiering av dagpengeordninga, betre velferdsordningar for sjølvstendig
næringsdrivande og auka løyvingar til hjelpemiddel.
Komiteens medlem frå Venstreviser til at Venstre fremjar eit eige
alternativt statsbudsjett for 2015, jf. innst. 2 S (2014–2015).Venstres heilskaplege
alternative statsbudsjett for 2015 tek utgangspunkt i budsjettforslaget
frå regjeringa, jf. Prop. 1 S (2014–2015).
Denne medlemenviser
til at Venstres liberale ideologi tek utgangspunkt i det einskilde
mennesket. Alle skal ha fridom til å bruke evnene sine til beste
for seg sjølv og samfunnet, men like sjølvsagt er det at dei som
verkeleg treng samfunnet si hjelp til å leve eit verdig liv, skal
få det. Frie samfunn har gode fellesskapsinstitusjonar og eit sosialt
tryggleikstnett for alle. Denne medlemenønskjer difor ein stat som kjempar mot
sosial urett.
Fleire i arbeid og færre på stønad er heilt
grunnleggjande for at vi skal kunne klare å oppretthalde velferdsordningane
våre i framtida. Dei ulike velferdsytingane i kombinasjon med skattesystemet
må utformast slik at det løner seg for den einskilde å vere i inntektsgivande
arbeid framfor å motta offentlege stønader. Dette er heilt avgjerande
for om vi skal lukkast med å bevare eit sterkt og berekraftig velferdssystem
også i framtida. Venstre sitt alternative statsbudsjett for 2015
er derfor målretta mot ei slik kursendring; arbeidslinja blir styrkt
både gjennom skattesystemet og gjennom statsbudsjettet si utgifts-
og inntektsside. Fleire skal få høve til å arbeide etter evne og
færre skal bli passive stønadsmottakarar.
Hovudmåla for Nav-reforma er også fleire i arbeid
og færre på stønad, enklare og betre hjelp tilpassa brukarane sine
behov, samt ei heilskapleg og effektiv arbeids- og velferdsforvalting. Førebels
har ikkje dette skjedd. Denne medlemenstøttar intensjonane med Nav-reforma, men
meiner det er behov for sterkare styring med kostnader, meir fokus
på brukarane sine behov og mindre på systemet. Denne medlemenmeiner at det berre er eit skikkeleg
samarbeid på tvers av etatsgrensene som kan sikre dei einskilde
rettane i møte med det offentlege.
Nav har i løpet av dei seinare åra fått kritikk
frå fleire hald om at livssituasjonen til barn ikkje blir kartlagd
når foreldra søkjer om sosialhjelp. Det gjeld for eksempel barna
sine behov for klede, sko og utstyr, samt om familien har råd til
å delta på ulike aktivitetar. Denne medlemenmeiner det er behov for meir bruk av
lokalt skjøn og handlefridom i Nav ved oppfølgjing og utarbeiding
av tiltak til dei som av ulike grunnar står utanfor arbeidslivet.
Ein del menneske er varig ute av stand til å skaffe
seg ei inntekt dei kan leve av. Dei skal ha eit støttenivå som gir
høve til å leva eit verdig liv. Stønadsordningar som er avgjerande
for barn sine livsvilkår, skal vere rause. Denne medlemen sinfyrsteprioritet
er difor å kjempe mot fattigdom og helseproblem hos barn og barnefamiliar. Denne
medlemen viser til at Venstre i samband med Stortingets
behandling av Fordelingsmeldingen (Meld. St. 30 (2010–2011)), 29. mars
2012 fremma 25 konkrete forslag for å kjempe mot fattigdom – spesielt
retta mot barn og barnefamiliar.
Det aller viktigaste verkemiddelet for å hindre fattigdom
er å sørgje for at folk kjem i arbeid eller beheld arbeid. Arbeid
gir den einskilde økonomisk sjølvstende og gir både sosiale og helsemessige
gevinstar.
I framtida vil Noreg ha eit stort arbeidskraftbehov.
Andelen eldre vil stige kraftig i forhold til yrkesaktive. Nesten
25 pst. av innbyggjarane i Noreg i 2050 vil vere 65 år eller eldre.
Då vi innførte dei velferdsordningane vi har i dag, var det sju
i yrkesaktiv alder per pensjonist. Om 50 år vil det vere to yrkesaktive
per pensjonist. Forsking viser i tillegg at personar mellom 25 og
65 år som bur i eit hushald utan personar med varig yrkestilknyting,
har fem gonger høgare sannsyn for å ha vedvarande låginntekt enn
alle andre i same aldersgruppe. Denne medlemen meiner vi
må møte denne utfordringa med ein målretta politikk for å få fleire
hender i arbeid.
Denne medlemen meiner det er
viktig å leggje til rette for yrkesaktivitet for dei med redusert arbeidsevne.
Mange som ikkje kan arbeide i full stilling, kan likevel gjere ein
monaleg innsats for eksempel i deltidsstillingar, tidsavgrensa oppdrag,
gjennom tilpassa arbeidsoppgåver osv. Godt under halvparten, 41
pst. av funksjonshemma i aldersgruppa 16–66 år, deltek i arbeidslivet. Til
samanlikning er delen sysselsette i heile befolkninga på nær 75
pst. Samtidig viser undersøkingar frå mellom anna SSB at blant dei 307 000
ikkje-sysselsette funksjonshemma var det om lag 27 pst. som sa at
dei hadde eit ynskje om å kome i arbeid. Denne medlemen meiner det
er viktig å ta dette ynskje på alvor, og at det også vil vere samfunnsøkonomisk
lønsamt om vi lukkast.
Denne medlemen viser til Fafo-rapport 2013:54,
«Inkludering av personar med nedsett arbeidsevne», som peikar på
ei rekkje forhold som fungerer som barrierar for arbeidssøkjarar med
nedsett funksjonsevne i møte med arbeidslivet. Eitt moment her er
at nedsett arbeidsevne feilaktig blir assosiert med redusert arbeidsevne.
Eit anna moment er korleis arbeidsgivar vurderer risiko ved rekruttering
av personar med nedsett arbeidsevne. I den samanhengen slår rapporten
fast at det å ha erfaringar med tilsette med nedsett funksjonsevne,
gir meir positive haldningar. Eit siste moment er mangel på tilstrekkeleg
tilretteleggjing og utfordringar med å få føremålstenleg tilretteleggjing.
Denne medlemen viser til Venstres
alternative budsjett, jf. innst. 2 S (2014–2015), der det blei løyvt
20 mill. kroner til å styrkje tilretteleggingstilskotet for arbeidssøkjarar
med nedsett arbeidsevne med 20 mill. kroner.
I tillegg vil denne medlemen ha
meir bruk av ordninga med tidsubestemt lønnstilskot, både for å
sikre dei som er i ferd med å falle ut av arbeidsmarknaden på grunn
av sjukdom eller andre årsaker, og for å gi meir fleksible moglegheiter
til dei som er ute av arbeidsmarknaden. Denne medlemen viser
til Venstres alternative budsjett, jf. Innst. 2 S (2014–2015), der
det blei løyvt 60,6 mill. kroner til å styrkje ordninga.
Denne medlemen viser til at Venstre
foreslår ei rekkje tiltak i det alternative statsbudsjettet for 2014
som vil medføre fleire arbeidsplassar og dermed at fleire vil gå
frå dagpengar til lønna arbeid. Basert på Venstres samla opplegg
har denne medlemen bedømt, svært moderat, at det
vil vere 3 000 færre som har behov for dagpengar i 2015 og dermed
også færre arbeidsmarknadstiltak. Talet på ordinære arbeidsmarknadstiltak
vil likevel vere svært høge. Denne medlemenmeiner likevel at det er eit særleg behov
for å auke innsatsen overfor personar med nedsett arbeidsevne, og
då særleg dei som har behov for meir langvarige og samansette tiltak.
Denne medlemenmeiner
at det no må gjerast ein ekstra innsats for å forhindre at ikkje
desse blir støytte varig ut av arbeidslivet, og meiner at viktige
samarbeidspartnarar som Attføringsbedriftene og Vekstbedriftene
med fordel kan nyttast enda meir i dette arbeidet. Denne medlemenviser til Venstre sitt alternative budsjett,
jf. Innst. 2 S (2014–2015), der 1 000 tiltaksplassar omprioriterast
frå «ordinære plassar» til «varig tilrettelagde» tiltaksplassar.
Ei slik omprioritering vil medføre ein meirkostnad på ca. 105 mill.
kroner.
Denne medlemenviser
til at sjølvstendig næringsdrivande frå og med 1. juli 2008 har
rett til svangerskapspengar og foreldrepengar frå folketrygda med
100 pst. dekning (inntil 6 G), rett nok overfinansiert ved auka
trygdeavgift for den same gruppa.
Denne medlemenønskjer
ein framtidsretta næringspolitikk som verkar. Denne medlemenvil difor sikre at sjølvstendig næringsdrivande
får like rettar til sosiale ordningar som andre arbeidstakarar.
Ikkje berre fordi det er ei urimeleg forskjellsbehandling, men også
fordi det er til hinder for eit innovativt og nyskapande næringsliv,
som treng fleire gründerar og sjølvstendig næringsdrivande. Ei likestilling
av desse rettane vil også leggje betre til rette for at fleire kvinner
vil våge å starte eigen arbeidsplass for seg sjølv og andre.
Dekningsgraden for den sjølvstendige næringsdrivande
sine trygderettar er i dag 65 pst. ved omsorg for eigne små barn,
når det gjeld rett til sjukepengar og pleie- og omsorgspengar og
ved sjukdom under svangerskap. Denne medlemenviser til forslag om endringar i folketrygdlova
m.m. framset i Innst. 4 L (2013–2014) som sikrar at også desse rettane
blir likestilte med dei vanlege arbeidstakarane sin tilsvarande.
Denne medlemen viser til Venstres
alternative budsjett, jf. innst. 2 S (2014–2015), der ein foreslo
at sjølvstendig næringsdrivande, uavhengig av om tilleggsforsikring
er teikna, frå 1. januar 2015 skal få rett til:
Denne medlemenvil
vidare likestille sjølvstendig næringsdrivande med vanlege arbeidstakarar
når det gjeld rett til sjukepengar. Som eit ledd i ein forpliktande
opptrappingsplan mot full likestilling, viser denne medlementil Venstres alternative budsjett, jf.
Innst. 2 S (2014–2015), der det blir foreslått at ein får rett til
80 pst. dekning av sjukepengar frå 17. dag. I dag er dekningsgraden
65 pst. Ei slik endring vil vere viktig for dei sjølvstendig næringsdrivande
og har ein samla kostnad på 191 mill. kroner med innføring frå 1. januar
2015.
Noreg er eit av verdas rikaste land, og dei
fleste har hatt ei god inntektsutvikling dei siste åra. Nokon har
likevel så låg inntekt og levestandard at dei har reduserte moglegheiter
til å delta fullt ut i samfunnet.
Denne medlemener
av den oppfatning at årsakene til fattigdom er samansette. Låg inntekt har
gjerne samanheng med manglande tilknyting til arbeidslivet, men
kan også skuldast ein krevjande omsorgssituasjon med mange barn,
eller at fleire lever på ei inntekt. Samstundes veit vi at dei som
blir utsett for vald eller overgrep, eller blir ramma av psykiske
lidingar eller rusproblem, også har stor risiko for å bli fattig.
Arbeid er ein viktig veg ut av fattigdom. Utdanning og god helse
er samstundes ein føresetnad for arbeid, på lik linje med ein stabil
bustadsituasjon og opplevinga av å vere inkludert i samfunnet.
Mens pensjonistar var ein del av dei største
gruppene innanfor låginntektsgruppa tidlegare, er det i dag ungdom,
unge vaksne, einslege forsørgjarar og særleg barnefamiliar med innvandrarbakgrunn
som utgjer ein større del. Over halvparten av alle fattige barn
som veks opp i Noreg i dag er innvandrarbarn.
Menneske som er varig ute av stand til å skaffe seg
ei inntekt dei kan leve av, skal ha eit støttenivå som gir høve
til å leva eit verdig liv. Stønadsordningar som er avgjerande for
barn sine livsvilkår, skal vere rause. Denne medlemen sinfyrsteprioritet vil difor vere å kjempe mot
fattigdom og helseproblem hos barn og barnefamiliar. For vi startar
ikkje med blanke ark og like moglegheiter når vi kjem til verda.
Ingen vel foreldra sine, og ingen vel barndomen sin.
I dag er det 78 200 barn og unge som lever i
fattigdom i Noreg. For nokre handlar det om å ikkje ha moglegheit
til å delta på ulike fritidsaktivitetar, dra på ferie eller gå på
kino og kafé. Mens for andre handlar det om moglegheita til å kunne ha
ordentlege buforhold, kjøpe sunn mat, klede, leiker, samt moglegheit
til å gå i barnehage eller delta på skulefritidsordninga. Denne
medlemen viser til Venstre sitt alternative budsjett der det
blei løyvt 20 mill. kroner i auka tilskot til tiltak i kommunen
for å førebyggje og redusere fattigdom blant barn og unge.
Det er i dag store forskjellar frå kommune til kommune
når det gjeld satsane for sosialhjelp og om kontantstønad og barnetrygd
blir rekna inn i inntektsgrunnlaget. Paradokset er at forsking viser
at lave sosialhjelpssatsar gir fleire langtidsbrukarar, mens høge
sosialhjelpssatsar får folk vidare i livet. Denne medlemenmeiner det er nødvendig at sosialhjelpssatsane
blir auka for å redusere fattigdom og viser til Venstres alternative
budsjett, jf. Innst. 2 S (2014–2015), der det blir løyvt 450 mill.
kroner for å heve den rettleiande sosialhjelpssatsen med 10 pst.
og gjere den til ei nasjonal minstenorm.
Denne medlemenviser
til at Venstre i fleire år har ynskt å omfordele ytingar som barnetrygd og
differensiere opphaldsbetaling i barnehage og skulefritidsordning.
Dette er eit målretta politikk for å redusere sosial ulikskap. Difor
har Venstre i sitt alternative budsjettet, jf. Innst. 2 S (2014–2015),
prioritert å differensiere barnetrygda, opphaldssatsane i barnehage
og SFO, samt innføre gratis kjernetid i barnehagen for alle 4–5-åringar.
I Venstres alternative budsjett blir det også løyvt 50 mill. kroner
i tiltaksordningar som er direkte retta mot barn i fattige familiar,
og det blir retta meir midlar til å styrkje det kommunale barnevernet,
skulehelsetenesta og helsestasjonane.
Denne medlemenviser
til at eit av hovudelementa i det nye pensjonssystemet er at det
skal vere lønsamt å stå lenger i arbeid. Det er også avgjerande
at vi lukkast med å heve den reelle pensjonsalderen i åra som kjem,
dersom vi skal løyse den store arbeidskraftsituasjonen vi står overfor.
Denne medlemenhar
difor kome til den erkjenninga at det å vidareføre AFP-ordninga
ikkje er i tråd med desse prinsippa. Skal vi styrkje og vidareutvikle
dei mange og gode velferdstilboda vi i dag har, er vi nøydde til
å prioritere og til å gjere politiske val. På denne bakgrunnen meiner denne
medlemenat dei statlege tilskota
til AFP-ordninga må avviklast.
Staten bruker i dag vel 4,6 mrd. kroner på AFP-ordninga
som i realiteten er eit tilskot og påskot for å gjere det motsette
av det som pensjonsreforma legg opp til. Kommunesektoren har også omfattande
utgifter knytt til AFP-ordninga. Desse kostnadene vil berre eskalere
over tid og binde opp midlar som burde og kunne vore gitt til andre
og meir trengande grupper. Denne medlemenvil difor gradvis avvikle dei statlege tilskota
til AFP-ordninga i ein periode over 6 år og suksessivt redusere
dei statlege tilskota til ordninga. Denne medlemenviser til Venstres alternative budsjett
der ein legg til grunn ei innsparing på 783 mill. kroner som følgje
av dette.
Denne medlemenviser
til at Stortinget i fjor vedtok ei ny lov om ny uførepensjon og
alderspensjon til personar som tre i kraft frå og med 2015. Ei av
hovudendringane i omlegginga av uførepensjonen inneber at det skal
vere mogeleg å yte etter evne sjølv om ein er heilt eller delvis ufør.
Venstre støttar dette grunnprinsippet.
Likevel kan ikkje denne medlemenslutte seg til nokre av dei kuttene som
regjeringa har foreslått, når det gjelder å redusere overgangsstønaden
for einslege forsørgjarar og barnetillegget for uføre, samt auke inntektsgrunnlaget
for foreldrepengar, sjukepengar, opplæringspengar og pleiepengar.
Desse vil ha som direkte konsekvens at det blir fleire fattige barn
og fattige barnefamiliar i åra som kjem.
Regjeringa hevdar at utfordringa med barnetillegget,
slik det er utforma i dag, vil føre til at nokon tenar meir på å
velje trygd framfor arbeid. Tal frå Nav viser likevel at dette gjeld
svært få. Denne medlemendeler
regjeringa sitt syn på arbeidslinja, og at arbeid er avgjerande
for å kome ut fattigdom, men Venstre har større tru på stimuleringstiltak
som gratis kjernetid i barnehagen, skattelette for dei med lågast
inntekt og målretta tiltak for å få vanskelegstilte inn i arbeid.
Denne medlemen viser til Venstres
alternative statsbudsjett der det samla blei foreslått følgjande
konkrete endringar under rammeområde 7, Arbeid og sosial:
Tekst | Bokført mill. kr |
Omfordeling av 1 000 plasser fra «ordinære» til «varig
tilrettelagt arbeid» | 105,0 |
Dobling av antall i forsøkene med lønnstilskudd til arbeidsgivere
som ansetter personer med rett til arbeidsavklaringspenger. | 53,5 |
Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte grupper
på arbeidsmarkedet. | 20,0 |
Sosialt entreprenørskap m.m. | 10,0 |
Caritas | 1,0 |
Forsøk, utviklingstiltak: Bla tilretteleggingstilskudd
for rekruttering av arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne | 25,0 |
Styrke ordningen med tidsubestemt lønnstilskudd | 60,6 |
Gå mot regjeringens forslag om å avvikle forsørgingstillegget
til mottakere av supplerende stønad som forsørger ektefelle under
67 år og/eller barn under 18 år | 7,6 |
Gå mot regjeringens forslag om å redusere stønadsperioden
i overgangsstønaden for enslige foreldre fra 3 til 1 år med virkning
fra 1.1.2016. | 0,0 |
Gå mot regjeringens forslag om å øke inntektsgrunnlaget
for å opparbeide rett til sykepenger, opplæringspenger og
pleiepenger ved pleie av nære pårørende i livets sluttfase fra 0,5
G til 1 G fra 1. juli 2015. | 0,0 |
Styrking av sykelønnsordning for selvstendig næringsdrivende | 191,0 |
Likestille selvstendig næringsdrivendes rettigheter knyttet
til omsorgspenger og pleie- og opplæringspenger med «vanlige» arbeidstakere. | 9,5 |
Gå mot regjeringens forslag om omlegging av barnetillegget
i uføretrygd fra en behovsprøvd ordning til en sjablongordning fra
2016. | 0,0 |
2 000 færre ordinære tiltaksplasser | -211,0 |
Omfordeling av 1 000 plasser fra «ordinære» til «varig
tilrettelagt arbeid» | -92,0 |
Gradvis avvikling av det statlige bidraget til AFP over
6 år | -783,1 |
2 000 færre AFP-pensjonister som følge av skatte-stimuli. | -235,1 |
Mindre dagpenger som følge av 3 000 flere arbeidsplasser
i vårt samlede opplegg | -570,0 |
Utvide antall ventedager fra 3 til 4 i dagpengeordningen | -70,0 |
Dobling av antall i forsøkene med lønnstilskudd til arbeidsgivere
som ansetter personer med rett til arbeidsavklaringspenger = redusert
utbetaling av arbeidsavklaringspenger. | -53,5 |
SUM RAMME 7: ARBEID OG SOSIAL | -1 531,5 |
Denne medlemen viser til den
framforhandla avtalen mellom Venstre, Kristelig Folkeparti og regjeringspartia
Høyre og Fremskrittspartiet av 21. november 2014. Venstre sine stortingsrepresentantar
vil stemme subsidiært for den avtalen dersom ikkje Venstres forslag
til alternativt statsbudsjett får fleirtal. Som følgje av denne avtalen
fremjar ikkje Venstre alternative forslag til løyvingar i denne
innstillinga, men gjer greie for dei primære posisjonane våre under
dei ulike kapitla og postar under.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti jobber
for et trygt og godt arbeidsliv der folk har ei lønn å leve av og
en arbeidsdag å leve med. Hele og faste stillinger skal være hovedregelen.
De som ikke kan jobbe må trygges av fellesskapet og sikres inntekt.
Sosialistisk Venstreparti vil ha ei arbeidslinje som virker.
Dette medlem mener at et arbeidsliv
for alle forutsetter et godt arbeidsmiljø og et seriøst arbeidsliv
hvor det verken skal være sosial dumping, utnytting av arbeidskraft
eller brudd på de lover og det regelverk som gjelder i Norge. Arbeidsmiljøet
skal bidra til god helse og arbeidsevne gjennom hele yrkeslivet,
noe som også vil gjøre at flere kan delta lenger i arbeidslivet. Regjeringens
forslag til endringer av arbeidsmiljøloven, som har vært ute på
høring, vil gi arbeidstakerne et redusert vern, samtidig som det vil
kunne øke omfanget av arbeidslivskriminalitet.
Dette medlem viser til at arbeidsmiljøloven
er en vernelov, som skal sikre arbeidstakere mot fysiske og psykiske
skadevirkninger, sikre trygge ansettelsesforhold, likebehandling
i arbeidslivet, innflytelse og medvirkning i virksomhetens arbeidsmiljøaktiviteter.
Arbeidsmiljøloven er i dag fleksibel, med et rammeverk for lokalt
selvstyre og demokratisk partssamarbeid i virksomhetene. Dette
medlem ønsker å styrke, ikke å svekke, arbeidsmiljøloven
som vernelov.
Dette medlem viser
til at kvinner fremdeles har mindre makt enn menn. Kvinner eier
mindre og tjener mindre enn menn, og lønnsforskjellene øker. Sosialistisk
Venstreparti mener det er et politisk ansvar å gjøre noe med denne
urettferdigheten. Kvinners deltakelse i arbeidslivet er en viktig
kilde til frihet. Sosialistisk Venstreparti vil bruke 100 mill.
kroner på nye erfaringer med redusert arbeidstid. Vi har tro på
at kortere normalarbeidsdag vil kunne gjøre det mulig for flere
å jobbe fullt, samtidig som det kan gi mer fritid, bedre livskvalitet
og økt likestilling. Vi bruker penger på å bekjempe ufrivillig deltid,
slik at flere som ønsker å jobbe fullt skal få muligheten til det.
Sosialistisk Venstreparti styrker trepartssamarbeidet for likestilling.
Dette medlem mener at tid og
arbeid bør fordeles mest mulig rettferdig. I dag jobber menn overtid
og kvinner deltid. Sosialistisk Venstreparti vil ha et arbeidsliv
der flere tar del og der forskjeller som avgjør makt og mulighet mellom
menn og kvinner reduseres. Sosialistisk Venstreparti vil bruke 100
mill. kroner på nye erfaringer med redusert arbeidstid. Vi vil også løsne
på tidsklemma ved å gi småbarnsforeldre en halv time redusert arbeidstid
til hver, fra barnet er 12 til 18 måneder. En forutsetning må være
at begge foreldre jobber fulltid og at begge benytter seg av ordningen.
Vi bruker penger på å bekjempe ufrivillig deltid, slik at flere
som ønsker å jobbe fullt skal få muligheten til det.
Dette medlem vil dele
goder og bekjempe klasseskiller. Hvis vi deler mer, skapes det mer, både
av økonomiske verdier og gode liv for flere. Derfor fremmer vi en
politikk for omfordeling. Folk som får god bistand og økonomisk
trygghet når de opplever sykdom, arbeidsløshet eller vanskeligheter
i livet, klarer bedre å overkomme problemene.
Dette medlem viser til at det
å leve med dårlig råd i et samfunn der de aller fleste har flust
av penger, er både vondt og vanskelig, særlig for barn. Sosialistisk
Venstreparti vil derfor øke inntektene til familier med dårlig råd.
Vi øker barnetrygden for familier som har mange barn og enslige
forsørgere, og vi fjerner kommunenes mulighet til å avkorte sosialhjelpa
for barnetrygden.
Dette medlem vil reversere regjeringens
usosiale kutt og opprette et Nav-ombud, for å styrke rettighetene
til brukerne ved Nav. Sosialistisk Venstreparti styrker innsatsen
mot sosial dumping ved å gi mer penger til Arbeidstilsynet og opprette
et servicesenter for utenlandske arbeidstakere i Trondheim.
Dette medlem viser
til at det er vondt å ha dårlig råd i et samfunn der så mange har
veldig god råd. Samfunnet har et helt spesielt ansvar for barn i
familier som opplever økonomisk krise. Sosialistisk Venstreparti
mener alle barn må sikres muligheter til å delta på samme arenaer som
vennene sine, og vil innføre en aktivitetsstøtte til barn som trenger
det. Sosialistisk Venstreparti vil bekjempe fattigdom med de virkemidlene
som faktisk fungerer. For mye av fattigdomspolitikken handler om
å avbøte situasjonen for folk som er fattige, i stedet for å bekjempe
selve fattigdommen.
Dette medlem mener at regjeringens
forslag til budsjett var usosialt. Det kutter i inntektene til de
som har minst og gir til de som har mest fra før. Dette medlem går
blant annet mot de usosiale kuttene i barnetillegget til uføre,
i overgangsstønad og andre kutt til enslige, i bilstøtte og feriepengene
til dagpengemottakere. Sosialistisk Venstreparti har lagt frem et
alternativ budsjett som går i helt motsatt retning.
Dette medlem viser
til at flere enn før opplever usikkerhet rundt egen arbeidssituasjon. Derfor
er det nødvendig med flere tiltaksplasser og et permitteringsregelverk
som gir trygghet. Sosialistisk Venstreparti vil opprette flere tiltaksplasser
for arbeidsledige og personer med nedsatt arbeidsevne. Sosialistisk
Venstreparti vil endre permitteringsregelverket, slik at arbeidsgiverperioden
blir ti dager. Da kan flere beholde jobben i usikre tider, samtidig
som bedrifter slipper å tømmes for kunnskap og erfaring.
Dette medlem mener at målrettet
innsats som sørger for at unge får trygg og stabil tilknytning til
arbeidslivet er et viktig virkemiddel for å bekjempe fattigdom i
Norge. Derfor går Sosialistisk Venstreparti inn for en ny ungdomsgaranti som
gir unge under 25 år rett til arbeidsmarkedstiltak, eller annen
hjelp de trenger for å komme i arbeid.
Dette medlem mener at å legge
til rette for gode og trygge arbeidsvilkår er et viktig virkemiddel
for å få et inkluderende arbeidsliv. Det er viktig at den borgerlige
regjeringen viderefører arbeidet for et mer inkluderende arbeidsliv
i nært samarbeid med partene i arbeidslivet. Et godt samarbeid mellom
partene i arbeidslivet og offentlige myndigheter legger grunnlaget
for et velfungerende og organisert arbeidsliv.
Dette medlem vil sikre og styrke
arbeidstakernes rettigheter og føre en ambisiøs politikk for et
godt arbeidsmiljø både i privat og offentlig sektor. Gode arbeidsvilkår
og et godt arbeidsmiljø er viktig for å oppnå målet om at så mange som
mulig skal delta i arbeidslivet. Gode arbeidsforhold og et godt
arbeidsmiljø fremmer høy produktivitet, innovasjon, kompetanseutvikling og
mindre sykefravær hos arbeidstakerne.
Dette medlem mener at et anstendig
og velregulert arbeidsliv uten sosial dumping er nødvendig både
for å sikre interessene til den enkelte arbeidstaker og for å sikre
at seriøse virksomheter ikke skal tape i konkurranse med useriøse
virksomheter. Sosialistisk Venstreparti ønsker å styrke Arbeidstilsynet
ytterligere. Innsatsen mot useriøse aktører i utsatte bransjer bør
styrkes i nært samarbeid med bransjene selv.
Dette medlemviser
til at Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, rammeområde
7, ble økt med 921, 5 mill. kroner sammenlignet med forslaget fra
regjeringen.
Tabellen viser budsjettforliket
mellom Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre innenfor vedtatt ramme,
jf. Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015) og primærbudsjettene til Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti slik de fremkommer
i finansinnstillingen med Tillegg 1. Avvik i forhold til regjeringens
forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | Prop 1 S med Tillegg 1 | H, FrP, V (Budsjettforliket) | A | Sp | V | SV |
| | | | | | | | |
Utgifter (i tusen kroner) |
600 | | Arbeids- og sosialdepartementet | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 181 120 | 180 942
(-178) | 178 120
(-3 000) | 181 120
(0) | 181 120
(0) | 161 120
(-20 000) |
601 | | Utredningsvirksomhet, forskning m.m. | | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 67 170 | 67 108
(-62) | 67 170
(0) | 67 170
(0) | 67 170
(0) | 57 170
(-10 000) |
| 22 | Deltidspott | 0 | 0
(0) | 10 000
(+10 000) | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) |
| 22 | Tiltak for heltid | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 25 000
(+25 000) |
| 50 | Norges forskningsråd | 137 850 | 137 716
(-134) | 137 850
(0) | 137 850
(0) | 137 850
(0) | 237 850
(+100 000) |
604 | | Utviklingstiltak i arbeids- og velferdsforvaltningen | | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 31 300 | 31 300
(0) | 31 300
(0) | 31 300
(0) | 31 300
(0) | 43 300
(+12 000) |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 11 147 157 | 11 154 507
(+7 350) | 11 121 157
(-26 000) | 11 194 457
(+47 300) | 11 154 857
(+7 700) | 11 160 157
(+13 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 30 640 | 30 610
(-30) | 30 640
(0) | 30 640
(0) | 30 640
(0) | 30 640
(0) |
606 | | Trygderetten | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 67 524 | 67 458
(-66) | 67 524
(0) | 67 524
(0) | 67 524
(0) | 67 524
(0) |
612 | | Tilskudd til Statens
pensjonskasse | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 10 059 000 | 10 059 000
(0) | 10 059 000
(0) | 10 059 000
(0) | 9 331 500
(-727 500) | 10 059 000
(0) |
621 | | Tilskudd til sosiale
tjenester og sosial
inkludering | | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 73 500 | 73 436
(-64) | 73 500
(0) | 73 500
(0) | 73 500
(0) | 73 500
(0) |
| 63 | Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte | 172 720 | 172 720
(0) | 172 720
(0) | 172 720
(0) | 192 720
(+20 000) | 172 720
(0) |
| 70 | Frivillig arbeid | 68 660 | 68 660
(0) | 70 660
(+2 000) | 70 000
(+1 340) | 79 660
(+11 000) | 68 660
(0) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | | | | | | |
| 21 | Forsøk, utviklingstiltak mv. | 52 280 | 52 220
(-60) | 53 080
(+800) | 53 080
(+800) | 77 280
(+25 000) | 53 080
(+800) |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere | 6 355 000 | 6 401 000
(+46 000) | 6 655 000
(+300 000) | 6 497 500
(+142 500) | 6 263 400
(-91 600) | 6 839 000
(+484 000) |
| 77 | Varig tilrettelagt arbeid | 1 236 660 | 1 253 460
(+16 800) | 1 236 660
(0) | 1 257 760
(+21 100) | 1 236 660
(0) | 1 236 660
(0) |
| 79 | Funksjonsassistanse i arbeidslivet | 41 200 | 41 200
(0) | 41 200
(0) | 45 200
(+4 000) | 41 200
(0) | 41 200
(0) |
640 | | Arbeidstilsynet | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 541 130 | 540 620
(-510) | 560 130
(+19 000) | 618 630
(+77 500) | 541 130
(0) | 548 930
(+7 800) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
regionale verneombud | 10 200 | 10 189
(-11) | 10 200
(0) | 10 200
(0) | 10 200
(0) | 10 200
(0) |
642 | | Petroleumstilsynet | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 215 400 | 215 185
(-215) | 220 400
(+5 000) | 217 500
(+2 100) | 215 400
(0) | 215 400
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 21 300 | 21 276
(-24) | 21 300
(0) | 21 300
(0) | 21 300
(0) | 21 300
(0) |
643 | | Statens arbeidsmiljøinstitutt | | | | | | |
| 50 | Statstilskudd | 114 700 | 114 588
(-112) | 114 700
(0) | 114 700
(0) | 114 700
(0) | 114 700
(0) |
648 | | Arbeidsretten,
Riksmekleren m.m. | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 17 180 | 17 163
(-17) | 17 180
(0) | 17 180
(0) | 17 180
(0) | 17 180
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 900 | 1 898
(-2) | 1 900
(0) | 1 900
(0) | 1 900
(0) | 1 900
(0) |
649 | | Treparts bransjeprogrammer | | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter -
Treparts bransjeprogrammer | 2 710 | 2 699
(-11) | 13 710
(+11 000) | 2 710
(0) | 2 710
(0) | 2 710
(0) |
666 | | Avtalefestet pensjon (AFP) | | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 1 510 000 | 1 510 000
(0) | 1 510 000
(0) | 1 510 000
(0) | 1 219 300
(-290 700) | 1 510 000
(0) |
667 | | Supplerende stønad
til personer over 67 år | | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 437 400 | 437 400
(0) | 444 400
(+7 000) | 437 400
(0) | 445 000
(+7 600) | 445 000
(+7 600) |
847 | | Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne | | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 13 857 | 13 841
(-16) | 13 857
(0) | 13 857
(0) | 13 857
(0) | 15 957
(+2 100) |
| 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner | 178 567 | 178 567
(0) | 178 567
(0) | 183 567
(+5 000) | 178 567
(0) | 178 567
(0) |
| 71 | Tiltak for økt tilgjengelighet og universell utforming | 16 229 | 26 029
(+9 800) | 26 029
(+9 800) | 16 229
(0) | 16 229
(0) | 22 229
(+6 000) |
| 72 | Tilskudd | 14 968 | 14 968
(0) | 14 968
(0) | 15 968
(+1 000) | 14 968
(0) | 14 968
(0) |
2541 | | Dagpenger | | | | | | |
| 70 | Dagpenger | 12 400 000 | 12 400 000
(0) | 11 937 000
(-463 000) | 12 507 000
(+107 000) | 11 760 000
(-640 000) | 12 507 000
(+107 000) |
2620 | | Stønad til enslig
mor eller far | | | | | | |
| 72 | Stønad til barnetilsyn | 357 300 | 357 300
(0) | 370 000
(+12 700) | 370 000
(+12 700) | 357 300
(0) | 370 000
(+12 700) |
| 73 | Utdanningsstønad | 52 680 | 52 680
(0) | 53 980
(+1 300) | 53 980
(+1 300) | 52 680
(0) | 53 980
(+1 300) |
2650 | | Sykepenger | | | | | | |
| 71 | Sykepenger for selvstendige | 1 640 000 | 1 640 000
(0) | 1 640 000
(0) | 1 640 000
(0) | 1 831 000
(+191 000) | 1 640 000
(0) |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m. | 545 000 | 554 100
(+9 100) | 545 000
(0) | 554 500
(+9 500) | 554 500
(+9 500) | 545 000
(0) |
| 73 | Tilskudd til tilretteleggingstiltak mv. | 310 720 | 310 720
(0) | 321 020
(+10 300) | 321 020
(+10 300) | 310 720
(0) | 321 020
(+10 300) |
2651 | | Arbeidsavklaringspenger | | | | | | |
| 70 | Arbeidsavklaringspenger | 33 387 300 | 33 387 300
(0) | 33 387 300
(0) | 33 387 300
(0) | 33 333 800
(-53 500) | 33 387 300
(0) |
| 71 | Tilleggsstønad | 322 500 | 322 500
(0) | 330 000
(+7 500) | 330 000
(+7 500) | 322 500
(0) | 330 000
(+7 500) |
2661 | | Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler
mv. | | | | | | |
| 70 | Grunnstønad | 1 810 000 | 1 810 000
(0) | 1 849 800
(+39 800) | 1 849 800
(+39 800) | 1 810 000
(0) | 1 849 800
(+39 800) |
| 71 | Hjelpestønad | 1 670 000 | 1 670 000
(0) | 1 706 700
(+36 700) | 1 706 700
(+36 700) | 1 670 000
(0) | 1 706 700
(+36 700) |
| 73 | Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning | 122 500 | 122 500
(0) | 122 500
(0) | 127 500
(+5 000) | 122 500
(0) | 122 500
(0) |
| 74 | Tilskudd til biler | 740 000 | 740 000
(0) | 805 000
(+65 000) | 795 000
(+55 000) | 740 000
(0) | 790 000
(+50 000) |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler | 2 799 700 | 2 799 700
(0) | 2 801 000
(+1 300) | 2 804 000
(+4 300) | 2 799 700
(0) | 2 801 000
(+1 300) |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler som tjenester | 256 000 | 256 000
(0) | 256 000
(0) | 269 000
(+13 000) | 256 000
(0) | 256 000
(0) |
| 77 | Ortopediske hjelpemidler | 1 278 670 | 1 278 670
(0) | 1 289 970
(+11 300) | 1 289 970
(+11 300) | 1 278 670
(0) | 1 289 970
(+11 300) |
| 78 | Høreapparater | 540 700 | 540 700
(0) | 550 000
(+9 300) | 550 000
(+9 300) | 540 700
(0) | 550 000
(+9 300) |
2680 | | Etterlatte | | | | | | |
| 75 | Stønad til barnetilsyn | 7 000 | 7 000
(0) | 7 200
(+200) | 7 200
(+200) | 7 000
(0) | 7 200
(+200) |
2686 | | Gravferdsstønad | | | | | | |
| 70 | Gravferdsstønad | 165 200 | 165 200
(0) | 171 000
(+5 800) | 171 000
(+5 800) | 165 200
(0) | 171 000
(+5 800) |
| | Sum utgifter | 406 323 306 | 406 410 844
(+87 538) | 406 397 106
(+73 800) | 406 954 646
(+631 340) | 404 791 806
(-1 531 500) | 407 244 806
(+921 500) |
Inntekter (i tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop 1 S med Tillegg 1-3 | H, FrP | A | Sp | V | SV |
3605 | | Arbeids- og velferdsetaten | | | | | | |
| 6 | Gebyrinntekter for
fastsettelse av bidrag | 23 625 | 23 602
(-23) | 23 625
(0) | 23 625
(0) | 23 625
(0) | 23 625
(0) |
3640 | | Arbeidstilsynet | | | | | | |
| 4 | Kjemikaliekontroll, gebyrer | 6 280 | 6 274
(-6) | 6 280
(0) | 6 280
(0) | 6 280
(0) | 6 280
(0) |
| 5 | Tvangsmulkt | 2 272 | 2 270
(-2) | 2 272
(0) | 2 272
(0) | 2 272
(0) | 2 272
(0) |
| 7 | Byggesaksbehandling, gebyrer | 20 342 | 20 322
(-20) | 20 342
(0) | 20 342
(0) | 20 342
(0) | 20 342
(0) |
3642 | | Petroleumstilsynet | | | | | | |
| 3 | Gebyr tilsyn | 50 090 | 50 090
(0) | 55 090
(+5 000) | 50 090
(0) | 50 090
(0) | 50 090
(0) |
5607 | | Renter av boliglånsordningen
i Statens
pensjonskasse | | | | | | |
| 80 | Renter | 2 887 000 | 3 012 000
(+125 000) | 2 982 000
(+95 000) | 2 887 000
(0) | 2 887 000
(0) | 2 887 000
(0) |
| | Sum inntekter | 5 690 514 | 5 815 463
(+124 949) | 5 790 514
(+100 000) | 5 690 514
(0) | 5 690 514
(0) | 5 690 514
(0) |
| | Sum netto | 400 632 792 | 400 595 381
(-37 411) | 400 606 592
(-26 200) | 401 264 132
(+631 340) | 399 101 292
(-1 531 500) | 401 554 292
(+921 500) |