Oversikten nedanfor viser budsjettforslaga frå
regjeringa i Prop.1 S (2014–2015) for rammeområde 1.
90-postar vert behandla av finanskomiteen utanfor
rammesystemet.
Oversikt over budsjettkapittel
og postar i rammeområde 1
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S
(2014-2015) |
| | | |
Utgifter |
Regjering |
20 | | Statsministerens kontor | |
| 1 | Driftsutgifter | 99 600 000 |
21 | | Statsrådet | |
| 1 | Driftsutgifter | 154 700 000 |
24 | | Regjeringsadvokaten | |
| 1 | Driftsutgifter | 62 600 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 14 400 000 |
| | | |
Kommunal- og moderniseringsdepartementet |
502 | | Tilskudd til kompetanseutvikling | |
| 70 | Tilskudd, kan overføres
| 17 500 000 |
503 | | Midler til opplæring
og utvikling av tillitsvalgte | |
| 70 | Tilskudd | 166 200 000 |
510 | | Departementenes sikkerhets-
og serviceorganisasjon | |
| 1 | Driftsutgifter | 568 900 000 |
| 22 | Fellesutgifter for departementene og
Statsministerens kontor | 124 500 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 18 800 000 |
520 | | Tilskudd til de politiske
partier | |
| 1 | Driftsutgifter | 8 650 000 |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
organisasjoner | 282 000 000 |
| 71 | Tilskudd til de politiske partiers kommunale
organisasjoner | 32 900 000 |
| 73 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner
| 71 800 000 |
| 75 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesungdomsorganisasjoner
| 20 400 000 |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
ungdomsorganisasjoner | 7 600 000 |
525 | | Fylkesmannsembetene | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 517 900 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
kan overføres | 154 400 000 |
530 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | |
| 30 | Prosjektering av bygg,
kan overføres | 105 000 000 |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres | 1 224 600 000 |
| 36 | Kunstnerisk utsmykning,
kan overføres | 19 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 78 000 000 |
531 | | Eiendommer til kongelige
formål | |
| 1 | Driftsutgifter | 25 300 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 11 400 000 |
532 | | Utvikling av Fornebuområdet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
kan overføres | 300 000 |
| 30 | Investeringer, Fornebu,
kan overføres | 10 900 000 |
533 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | |
| 1 | Driftsutgifter | 20 200 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 30 000 000 |
534 | | Erstatningslokaler
for departementene | |
| 1 | Driftsutgifter | 385 222 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 233 300 000 |
540 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | |
| 1 | Driftsutgifter | 190 200 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
kan overføres | 28 300 000 |
| 22 | Betaling for bruk av elektronisk ID
og sikker digital posttjeneste | 18 300 000 |
| 23 | Elektronisk ID og sikker digital posttjeneste, kan overføres | 107 100 000 |
545 | | Datatilsynet | |
| 1 | Driftsutgifter | 37 300 000 |
546 | | Personvernnemnda | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 900 000 |
| | | |
Statens forretningsdrift |
2445 | | Statsbygg | |
| 24 | Driftsresultat: | -762 093 000 |
| | 1 Driftsinntekter
| -4 281 421 000 |
| | 2 Driftsutgifter
| 1 660 044 000 |
| | 3 Avskrivninger
| 839 000 000 |
| | 4 Renter av statens
kapital | 69 700 000 |
| | 5 Til investeringsformål
| 1 029 976 000 |
| | 6 Til reguleringsfondet
| -79 392 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg,
kan overføres | 152 400 000 |
| 31 | Igangsetting av ordinære byggeprosjekter, kan overføres | 49 000 000 |
| 32 | Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres | 199 100 000 |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres | 1 523 600 000 |
| 34 | Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres | 450 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 206 000 000 |
| 49 | Kjøp av eiendommer,
kan overføres | 72 000 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
1 | 7 739 179 000 |
| | | |
Inntekter |
Inntekter under
departementene |
3021 | | Statsrådet | |
| 1 | Leieinntekter | 300 000 |
3024 | | Regjeringsadvokaten | |
| 1 | Erstatning for utgifter i rettssaker
| 14 400 000 |
3510 | | Departementenes sikkerhets-
og serviceorganisasjon | |
| 2 | Ymse inntekter | 21 200 000 |
| 3 | Brukerbetaling for tilleggstjenester
fra departementene | 77 850 000 |
3525 | | Fylkesmannsembetene | |
| 1 | Inntekter ved oppdrag | 164 700 000 |
3531 | | Eiendommer til kongelige
formål | |
| 1 | Ymse inntekter | 150 000 |
3533 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | |
| 2 | Ymse inntekter | 2 950 000 |
3540 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | |
| 3 | Diverse inntekter | 3 050 000 |
| 4 | Internasjonale oppdrag | 2 300 000 |
| 5 | Betaling for bruk av elektronisk ID
og sikker digital posttjeneste | 10 400 000 |
| 6 | Betaling for tilleggstjenester knyttet
til elektronisk ID og sikker digital
posttjeneste | 1 650 000 |
| | | |
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i
samband med nybygg, anlegg mv. |
5445 | | Statsbygg | |
| 39 | Avsetning til investeringsformål | 1 029 976 000 |
5446 | | Salg av eiendom, Fornebu | |
| 40 | Salgsinntekter, Fornebu | 200 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
1 | 1 329 126 000 |
| | Netto rammeområde
1 | 6 410 053 000 |
Komiteen viser til at forslaget til
disponering av ramme 1 frå komiteens fleirtal, medlemene frå Høgre,
Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre er ført opp under
Tilråding frå komiteen under kapittel 7 i innstillinga. Dette forslaget
summerer seg til kr 6 173 469 000. Nettobeløpet avviker frå forslaga
i Prop. 1 S (2014–2015). Sjå tabell 1a.
Komiteen viser til at medlemene
frå komiteen frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti ikkje fremmar forslag innanfor
den vedtekne ramma, da dei respektive opplegga frå desse fraksjonane
for disponering av ramme 1 avvik frå det vedtekne nettobeløpet. Sjå
tabell 1a. Det blir vist til Innst. 2 S (2014–2015), jf. Innst.
2 S Tillegg 1 (2014–2015) hvor dei alternative budsjettforslaga
til Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti går fram.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil stemme imot
forslaget frå fleirtalet til vedtak om løyvingar under ramme 1.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det er viktig å skape en enklere
hverdag for folk flest gjennom forenkling av lover og regler og
fjerning av unødvendige og særnorske forbud og påbud. Disse
medlemmer mener samfunnet må bli mindre byråkratisk, og
at enkeltmennesket bør ha større frihet til å styre eget liv uten
innblanding fra politikere og byråkrater.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at fellesskapets ressurser skal brukes mest mulig
effektivt for å sikre alle gode velferdstjenester. Offentlig sektor
skal virke stabiliserende på arbeidsmarkedet, og det offentlige
skal være en moderne arbeidsgiver. Disse medlemmer viser
til at en velfungerende offentlig sektor bidrar til å øke konkurransekraften
i norsk økonomi. Disse medlemmer støtter regjeringens
arbeid med å forbedre offentlige tjenester og ta i bruk mulighetene
for modernisering og bruk av IKT. Disse medlemmer mener
regjeringens digitaliseringspakke vil fjerne dobbeltarbeid, frigjøre
tid og gjøre offentlige tjenester mer tilgjengelige for innbyggere
og næringsliv.
Disse medlemmer mener at fylkesmannens adgang
til å overprøve folkevalgtes skjønn må reduseres, ved at muligheten
til å overprøve kommunale vedtak begrenses til legalitetskontroll,
ivaretakelse av viktige nasjonale hensyn og til klagebehandling. Teknologiske
muligheter og bedret tilgang på informasjon gjør også at fylkesmennenes
aktiviteter kan effektiviseres.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen vil bygge sin politikk på en effektiv bruk av fellesskapest
ressurser. Det er etter disse medlemmers syn potensial
for en mer effektiv statsforvaltning, og disse medlemmer er
derfor fornøyde med at regjeringen setter i gang en avbyråkratisering-
og effektiviseringsreform der 0,6 pst. av virksomhetenes driftsutgifter
blir frigjort, bl.a. for å styrke offentlige tjenester.
Disse medlemmer viser til Prop.
1 S (2014-2015) der det er foreslått å innføre nøytral merverdiavgift
i staten fra 1. januar 2015, for å unngå en konkurranseulempe for
private aktører. Det er positivt at regjeringen har fokus på forenklinger
og samtidig legger til rette for likere konkurransevilkår mellom offentlige
og private aktører.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen som et ledd i arbeidet med styrking av lokaldemokratiet,
har varslet en melding til Stortinget våren 2015 med forslag til
nye oppgaver til sterke og bærekraftige kommuner. Regionalt nivå
og deres oppgaver blir også en del av denne gjennomgangen. Disse medlemmer mener
det er viktig med styrking av lokale folkevalgte organers mulighet
til å fatte egne beslutninger, og imøteser derfor en gjennomgang både
av oppgaver og redusert statlig detaljstyring av kommunesektoren. Disse
medlemmer viser til at et slikt arbeid fordrer innsats på
tvers av sektorer, og legger til grunn at alle departementer bidrar
til å realisere målsettingen om økt lokalt selvstyre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen og sitt alternative budsjett.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens såkalte avbyråkratiseringsreform, som økes til 0,6 pst
i budsjettforliket innebærer et ostehøvelkutt på flere hundre poster. Disse
medlemmer velger for enkelthets skyld å legge hele kuttet
på kapittel 20 post 1. Følgelig vil ramme 1 statsforvaltningen bli
redusert med 275,2 mill. kroner. Dette er å anse som en teknisk
justering. Disse medlemmer foreslår at rammeområde
1 settes til 5 898 853 000 kroner, som er en reduksjon på 511 200 000
kroner sammenlignet med Gul bok.
Disse medlemmer er opptatt av
at ressursene i offentlig sektor brukes på en effektiv og hensiktsmessig
måte. Vår felles velstand og velferd er avhengig av at vi bruker
ressursene så effektivt som mulig gitt de overordnede politiske
prioriteringene.
Disse medlemmer mener at regjeringens forslag
om flatt effektiviseringskutt på 0,6 pst. i alle statlige virksomheter
vitner om manglende evne til å prioritere, og forutsetter at disse
kuttene ikke tas på direkte tjenester til befolkningen. Befolkningens
tilfredshet med det offentlige tjenestetilbudet er avgjørende for
tilliten til og oppslutningen om fellesskapsløsninger og den norske
velferdsmodellen. Disse medlemmer er opptatt av at
demokratiutviklingen gis gode rammevilkår, og at regjeringen må
legge til rette for at det norske demokratiet kan fortsette sin videreutvikling.
Disse medlemmer mener at effektiv
og innovativ bruk av IKT på alle områder i forvaltningen er et viktig
innsatsområde. Samtidig som IKT-utviklingen går framover, må de
grunnleggende forvaltningsverdiene som demokrati og rettssikkerhet
ligge fast.
Disse medlemmer mener derfor
at Datatilsynet og Personvernnemda er viktige verktøy for å ivareta
rettssikkerhet for den enkelte innbygger.
Disse medlemmer viser til anmodningsvedtak
454 (2013–2014) som omhandler strategi for lokalisering av statlige
arbeidsplasser, og etterlyser regjeringens arbeid med dette.
Disse medlemmer viser til regjeringens
forslag om innføring av nøytral moms. Disse medlemmer støtter
ikke forslaget og mener dette kun er et grep for ytterligere å privatisere
statlige offentlige tjenester.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
en effektiv og moderne offentlig forvaltning er viktig for å sikre
befolkningen et godt og tilpasset tjenestetilbud. Fortsatt er det
mye som kan gjøres for at det skal bli enklere for innbyggerne å
finne fram i det offentlige byråkratiet og gjennom forenkling av
skjemaer og regelverk.
Dette medlem vil samtidig understreke
at det norske velferdssamfunnet har kvaliteter som det er viktig
å ta vare på. Forandring må gjøres for å forbedre, fornye
og forenkle, ikke for forandringens egen skyld.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative budsjett for 2015 har foreslått å
øke bevilgningene til partistøtte med 5 mill. kroner, noe som vil
gi de politiske partiene en økonomisk utvikling om lag i samsvar
med pris- og lønnsutviklingen.
Dette medlem viser også til at
det i det alternative budsjettet for 2015 ble foreslått enkelte
endringer på kap. 2445 Statsbygg. Det ble foreslått planleggingsmidler
til nytt tinghus i Stavanger og midler til oppussing av naturhistorisk
museum i Bergen. Det ble også foreslått å utsette igangsetting av
utbyggingen av politiets utlendingsinternat på Trandum.
Dette medlem viser for øvrig
til budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at et effektivt byråkrati med høy tillit i befolkningen er en
forutsetning for en velfungerende moderne stat. Et velfungerende
byråkrati gir en effektiv stat både når det gjelder å løse velferdsoppgaver,
opprettholde en rettsstat, bygge infrastruktur og kreve inn skatter.
Samtidig kan byråkratisering og rettsliggjøring gå på bekostning
av folkevalgt myndighet og demokratisk deltakelse, dersom samfunnet ikke
utvikler den rette balanse mellom politikernes og byråkratiets myndighetsutøvelse.
Dagens norske samfunn har generelt sett en offentlig forvaltning som
på en god måte balanserer disse hensyn, men vi ser samtidig en utvikling
hvor det flyttes myndighetsutøvelse over til styringsorgan som direktorater og
offentlige foretak på bekostning av folkevalgt styring. Senterpartiet
mener dette må reverseres.
Dette medlem viser til at regjeringen
har lansert en avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform. Reformen
presenteres i statsbudsjettet, men materialiserer seg i 2015 først
og fremst med et kutt på 0,5 pst. med proveny 1,4 mrd. kroner, i
driftsbudsjettene i statlig forvaltning. Dette medlem mener
kravet om mindre byråkrati og høyere effektivitet i forvaltningen,
må komme til uttrykk gjennom tiltak som går inn i den enkelte virksomhet.
Dersom regjeringens reform skal oppleves som en reell satsing, kan
den ikke avgrenses til gjennomføring av ostehøvelkutt i budsjettene.
Dette medlem mener et av de viktigste
tiltakene i en avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform vil
være å redusere omfanget av rapporteringskrav og kontroll- og tilsynstiltak
gjennom direktoratene og fylkesmennene. Forenklingstiltak på disse områdene
vil være det viktigste i arbeidet for å bygge ned uønsket byråkrati
og å effektivisere statsforvaltningen.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
i sitt alternative statsbudsjett for 2015 har lagt inn en reduksjon
i driftsutgiftene under kap. 20 Statsministerens kontor på 2,3 mill.
kroner og under kap. 21. Statsrådet på 4,1 mill. kroner, som kommer
i tillegg til flertallets forslag til effektiviseringstiltak.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre fremmer et eget alternativt statsbudsjett for 2015 jf.
Innst. 2 S (2014–2015). Venstres alternative statsbudsjett tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen, jf. Prop. 1 S (2014–2015).
Dette medlem mener at det offentlige
er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringsliv. Like
klart er det at næringslivet er avhengig av en velfungerende offentlig
sektor. Ikke minst er gode skoler nødvendig for at norske bedrifter
skal kunne fortsette å hevde seg i kunnskapsindustrien, og et godt
barnehagetilbud er viktig for deltagelsen i yrkeslivet. For dette
medlem er det likevel et mål at veksten i det offentliges
utgifter må være lavere enn veksten i samfunnet for øvrig.
Det ytes stor innsats fra ansatte i offentlig
sektor, som vi alle er avhengig av. Men systemene må reformeres
for å bedre tjenestene for borgerne. Å ta i bruk ny teknologi i
offentlig sektor er en del av dette. Bedre samordning mellom forvaltningsnivåer
og forenkling er en annen del av det. I tillegg mener dette medlem at
det er en del å hente på å utfordre offentlig sektor på å konkurrere
mer, både med seg selv og med andre. Dette medlem vil
særlig peke på potensialet vi har i frivillig sektor, som ofte har
et idealistisk formål og engasjement som mobiliserer til innsats.
Dette medlem mener videre at
det er en stor utfordring at offentlig sektor stadig blir større
og mer omfattende og at den statlige kontroll og statlige oppgaver
blir flere. Dette medlem ønsker å effektivisere offentlig
sektor, og flytte flere statlige oppgaver ned til kommunene. Dette
medlem mener derfor at det ikke er grunnlag for å styrke
fylkesmannsembetene gjennom økte bevilgninger og foreslår i stedet
en nominell videreføring av bevilgninger for 2014.
Dette medlem viser til at offentlig
forvaltning som stor kunde og bestiller kan bidra til konkurranse
som skjerper og utvikler norske tjenester, produsenter og leverandører.
Det offentlige bør føre en åpen anbudspolitikk med likebehandling
av tilbydere. Det bør også stilles krav til at alle produkter som det
offentlige kjøper er de beste på markedet når det gjelder miljøegenskaper.
Dette medlem mener at det er
behov for kompetanseheving i arbeidet med å sikre miljøbevisste
offentlige anskaffelser. Ulike offentlige organer trenger verktøy
og veiledere for ivaretakelse av miljøhensyn og vurdering av livsløpskostnader
i offentlige anskaffelser.
Dette medlem vil legge til rette
for omfattende bruk av elektronisk handel, også innenfor det offentlige.
I løpet av neste stortingsperiode bør minst halvparten av alle offentlige
innkjøp gjøres elektronisk, og ressursene frigjøres til å yte bedre
tjenester i stat, fylker og kommuner. I rapporten «Kunnskap som
virkemiddel i offentlige innkjøpsprosesser» fra 2013, konkluderes
det med et årlig innsparingspotensial på mellom 30 og 45 mrd. kroner
ved mer profesjonaliserte innkjøp. Nøkkelord er ifølge rapporten innovasjon,
kompetanse og kultur i offentlig sektor.
Dette medlem mener at det offentlige
har et særlig ansvar for å tilrettelegge for at personer med nedsatt
funksjons- og/eller arbeidsevne kan delta i yrkeslivet.
Dette medlem viser til den fremforhandlede avtalen
mellom Venstre, Kristelig Folkeparti og regjeringspartiene Høyre
og Fremskrittspartiet av 21. november 2014. Venstres stortingsrepresentanter stemte
subsidiært for den avtalen da ikke Venstres forslag til alternativt
statsbudsjett fikk flertall. Som følge av denne avtalen fremmer
ikke Venstre alternative forslag til bevilgninger i denne innstillingen, men
redegjør for våre primærposisjoner under de ulike kapitler og poster
under.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at staten er en meget stor arbeidsgiver. Det er derfor viktig
at staten tar ansvar for å sikre likelønn, og å sikre hele stillinger
til ansatte som ønsker det. Staten som arbeidsgiver har et stort
ansvar for å ivareta og sikre at seniorene ansatt i staten og statlige
virksomheter kan stå i jobb til pensjonsalderen, og at dette blir
ivaretatt løpende og i prosessen med effektiviseringstiltakene foreslått
i statsbudsjettet for 2015. På samme måte må statens ansvar for
å rekruttere og beholde ansatte med funksjonsnedsettelser i staten
og statlige virksomheter bli ivaretatt løpende og i prosessen med
effektiviseringstiltakene foreslått i statsbudsjettet for 2015. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis forslag i finansinnstillingen,
Innst. 2 S (2014–2015), om dette.
Dette medlem viser også til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett for 2015 der det er satt av 10 mill. kroner
slik at statsforvaltningen kan åpne for 200 ekstra traineeplasser
for funksjonshemmede.
Dette medlem frykter at så sjablonmessige effektiviseringskutt
som regjeringen legger opp til ved å kutte 0,5 pst. i alle statlige
virksomheter, kan ramme sårbare funksjoner i jakten på innsparing. Dette
medlem forutsetter at regjeringen sikrer etterprøvbarhet
hva gjelder de antatte effektiviseringsgevinstene og rapporterer
på hva som er oppnådd, hvordan det påvirker helheten i forvaltningen,
samfunnet generelt og enkeltpersoner spesielt.
Dette medlem påpeker at forslaget
i regjeringens budsjettforslag om et ostehøvelkutt på 0,5 pst. og
forliket om ytterligere krav til effektivisering med 0,1 pst., viser
at dette kun er et innsparingstiltak for å få budsjettet i balanse. Dette
medlem påpeker at det kan ha alvorlige konsekvenser for
statlig drift, som for eksempel lengre saksbehandlingstid og økte køer. Dette
medlem påpeker også at samarbeid på tvers av etater og nivåer
er viktig for å oppnå det optimale resultat og at denne type sjablonmessig
innsparing fører til at etater må konsentrere innsatsen om å redusere
eget budsjett framfor å se på hva som gir best resultat totalt.
Det er behov for mer og ikke mindre samarbeid på tvers. Mye god
synergieffekt kan gå tapt ved denne type innsparing som regjeringen,
Venstre og Kristelig Folkeparti nå foreslår.
Dette medlem viser til regjeringens
forslag om å innføre nøytral merverdiavgift i offentlig sektor. Dette
medlem peker på at dette er et forslag som har som mål å
øke bruken av konkurranseutsetting i offentlig sektor. Med dette
forslaget blir lønns- og pensjonsordningene til de ansatte satt
under ytterligere press, og det vil føre til at ressurser skyves
over fra lønn til overskudd. Gjennom skatteplanlegging vil selskaper
også kunne oppnå lavere beskatning, slik at den totale skatteinngangen
vil reduseres. I tillegg kommer en rekke andre problemer som vanskeliggjør
offentlig styring og planlegging av velferdstjenestene. Dette
medlem viser til Innst. 2 S (2014–2015) hvor Sosialistisk
Venstrepartis medlem går imot innføringen av nøytral merverdiavgift
i offentlig sektor og støtter dette.
Dette medlem viser til at regjeringen
ikke legger opp til tilstrekkelige bevilgninger for å gjennomføre
klimaforliket i statlig virksomhet. Det er en alvorlig forsømmelse.
Dette medlem viser til at staten
og det offentlige som stor innkjøper, byggherre og eiendomsbesitter
må bruke sin markedsmakt til å sikre innovasjon, klima- og miljøhensyn,
universell utforming og tilgjengelighet gjennom sine innkjøp, og
at dette krever både kompetanse og øremerkede midler for å bli realisert. Dette
medlem påpeker nødvendigheten av å ta i bruk energisparende
hus og bygningsmasse. Dette medlem påpeker viktigheten
av å øke bygging av Plusshus, og at staten må ta langt større ansvar
for at dette skjer. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015 hvor det settes
av 15 mill. kroner til Statlig Plusshus og 10 mill. kroner til Difi
for å sikre og sørge for kompetanse på miljøvennlige innkjøp i det
offentlige. Dette medlem viser også til at klimaforliket
forutsetter utfasing av fossil oppvarming i statlige bygg og viser
til egne forslag om å øke bevilgningen til dette ellers i innstillingen.
Dette medlem viser til behovet
for å sette i gang en tillitsreform, både på statlig og kommunalt nivå,
der de ansattes faglige handlingsrom styrkes på bekostning av markedsprinsipper
og byråkratisk kontroll.
Dette medlem understreker viktigheten
av å forsterke styring og samordning på IKT-feltet ut over det regjeringen
legger opp til. Kommunen gir i dag liten grad digitale tjenester
til befolkningen. Dette må økes kraftig, samhandlingen mellom stat
og kommune må forsterkes og dette må skje etter en helhetlig plan. Dette
medlem viser til egne forslag om dette.
Dette medlem påpeker viktigheten
av universell utforming av IKT-feltet.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti prioriterer blant annet 15 mill. kroner til
oppstart av arkivbygget på Tynset, som skal inneholde fellesdepot
for Arkivverket og Norsk Helsearkiv, noe regjeringen har trenert. Dette
medlem mener det er nødvendig at det nye museumsbygget for
Saemien Sijte blir realisert og derfor settes det av 5 mill. kroner
i oppstartsbevilgning i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
for 2015. Tiltaket, som kulturinstitusjon, kompetansesenter, formidlingsarena og
reiselivsmål, vil være viktig for regional kultur- og næringsutvikling
og fremstå som et fyrtårn for den sørsamiske kulturen.
Dette medlem viser til at Datatilsynet
er avgjørende viktig for personvernet. Derfor er det betenkelig
at regjeringen kutter i bevilgningene når personvernet er under
så stort press. Dette medlem mener derfor at Datatilsynet
må styrkes, og dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015 hvor Datatilsynet
er styrket med 2 mill. kroner.
Dette medlem viser for øvrig
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015,
samt mer detaljert omtale under de ulike kapitlene i innstillingen
her.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
viser til at det i regjeringsplattforma står at lokal medverknad
er viktig i forvaltninga av naturressursane, og at regjeringa vil ha
forsøk med grunneigarstyrt forvaltning av verneområde. Fleirtalet viser
også til at Kommunal- og moderniseringsdepartementet har oppretta
«Prosjekt forenkling av utmarksforvaltningen» der målsettinga er
at brukarane skal oppleve ei vesentlig forenkling i forvaltning
og saksbehandling og at kommunane skal tildelast større ansvar og
myndigheit innanfor utmarksforvaltinga.
Fleirtalet meiner at dette er
eit viktig reformarbeid, og ser fram til at det blir prøvd ut ulike
modellar for forvaltninga av verneområde der både kommunane og grunneigarane
blir langt sterkare involverte. Fleirtalet viser
mellom anna til at fleire grunneigarlag (sameige) i Valdres har
ønska å prøve ut ein modell for grunneigarstyrt forvaltning som
dei har kalla Fullsenn-modellen.
Flertallet viser til disse partiers
budsjettavtale for 2015 som øker effekten av avbyråkratiseringsreformen
i staten fra 0,5 pst. til 0,6 pst. og støtter dette.
Tabell 1a. Samanlikning
av regjeringas forslag på rammeområde 1, med budsjettforliket og
dei alternative budsjetta frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti. Berre postar
med avvik er med. Avvikstall i parentes. I heile tusen kroner.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | Budsjettforlik | A | KrF | Sp | V | SV |
| | | | | | | | | |
Utgifter (i tusen
kroner) |
20 | | Statsministerens kontor | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 99 600 | 99 502
(-98) | -175 600
(-275 200) | 99 600
(0) | 97 300
(-2 300) | 99 600
(0) | 99 600
(0) |
21 | | Statsrådet | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 154 700 | 154 549
(-151) | 154 700
(0) | 154 700
(0) | 150 600
(-4 100) | 154 700
(0) | 154 700
(0) |
24 | | Regjeringsadvokaten | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 62 600 | 62 538
(-62) | 62 600
(0) | 62 600
(0) | 62 600
(0) | 62 600
(0) | 62 600
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 14 400 | 14 382
(-18) | 14 400
(0) | 14 400
(0) | 14 400
(0) | 14 400
(0) | 14 400
(0) |
510 | | Departementenes sikkerhets- og
serviceorganisasjon | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 568 900 | 568 302
(-598) | 568 900
(0) | 568 900
(0) | 568 900
(0) | 568 900
(0) | 568 900
(0) |
| 22 | Fellesutgifter for departementene og
Statsministerens kontor | 124 500 | 124 370
(-130) | 124 500
(0) | 124 500
(0) | 124 500
(0) | 124 500
(0) | 124 500
(0) |
520 | | Tilskudd til de politiske
partier | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 8 650 | 8 640
(-10) | 8 650
(0) | 8 650
(0) | 8 650
(0) | 8 650
(0) | 8 650
(0) |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers
sentrale organisasjoner | 282 000 | 282 000
(0) | 282 000
(0) | 287 000
(+5 000) | 292 000
(+10 000) | 282 000
(0) | 282 000
(0) |
| 71 | Tilskudd til de politiske partiers
kommunale organisasjoner | 32 900 | 32 900
(0) | 32 900
(0) | 32 900
(0) | 34 100
(+1 200) | 32 900
(0) | 32 900
(0) |
| 73 | Tilskudd til de politiske partiers
fylkesorganisasjoner | 71 800 | 71 800
(0) | 71 800
(0) | 71 800
(0) | 74 400
(+2 600) | 71 800
(0) | 71 800
(0) |
| 75 | Tilskudd til de politiske partiers
fylkesungdomsorganisasjoner | 20 400 | 20 400
(0) | 20 400
(0) | 20 400
(0) | 21 200
(+800) | 20 400
(0) | 20 400
(0) |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers
sentrale ungdomsorganisasjoner | 7 600 | 7 600
(0) | 7 600
(0) | 7 600
(0) | 8 000
(+400) | 7 600
(0) | 7 600
(0) |
525 | | Fylkesmannsembetene | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 517 900 | 1 516 409
(-1 491) | 1 517 900
(0) | 1 517 900
(0) | 1 517 900
(0) | 1 490 900
(-27 000) | 1 517 900
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 154 400 | 154 224
(-176) | 154 400
(0) | 154 400
(0) | 154 400
(0) | 154 400
(0) | 154 400
(0) |
530 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | | | | | | | |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter | 1 224 600 | 1 064 600
(-160 000) | 1 064 600
(-160 000) | 1 224 600
(0) | 1 224 600
(0) | 1 099 600
(-125 000) | 1 224 600
(0) |
531 | | Eiendommer til kongelige
formål | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 25 300 | 25 275
(-25) | 25 300
(0) | 25 300
(0) | 25 300
(0) | 25 300
(0) | 25 300
(0) |
533 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 20 200 | 20 180
(-20) | 20 200
(0) | 20 200
(0) | 20 200
(0) | 20 200
(0) | 20 200
(0) |
534 | | Erstatningslokaler
for departementene | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 385 222 | 384 816
(-406) | 385 222
(0) | 385 222
(0) | 385 222
(0) | 385 222
(0) | 385 222
(0) |
540 | | Direktoratet for forvaltning og
IKT | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 190 200 | 190 011
(-189) | 190 200
(0) | 190 200
(0) | 200 200
(+10 000) | 210 200
(+20 000) | 210 200
(+20 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 28 300 | 28 246
(-54) | 28 300
(0) | 28 300
(0) | 28 300
(0) | 28 300
(0) | 28 300
(0) |
| 23 | Elektronisk ID og sikker digital posttjeneste | 107 100 | 106 984
(-116) | 107 100
(0) | 107 100
(0) | 107 100
(0) | 107 100
(0) | 107 100
(0) |
545 | | Datatilsynet | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 37 300 | 37 262
(-38) | 37 300
(0) | 37 300
(0) | 37 300
(0) | 37 300
(0) | 39 300
(+2 000) |
546 | | Personvernnemnda | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 900 | 1 898
(-2) | 1 900
(0) | 1 900
(0) | 1 900
(0) | 1 900
(0) | 1 900
(0) |
2445 | | Statsbygg | | | | | | | |
| 24 | Driftsresultat: | -762 093 | -762 093
(0) | -762 093
(0) | -762 093
(0) | -762 093
(0) | -762 093
(0) | -752 093
(+10 000) |
| | 2 Driftsutgifter | 1 660 044 | 1 660 044
(0) | 1 660 044
(0) | 1 660 044
(0) | 1 660 044
(0) | 1 660 044
(0) | 1 670 044
(+10 000) |
| 30 | Prosjektering av bygg | 152 400 | 155 400
(+3 000) | 152 400
(0) | 154 400
(+2 000) | 242 400
(+90 000) | 152 400
(0) | 167 400
(+15 000) |
| 31 | Igangsetting av ordinære byggeprosjekter | 49 000 | 49 000
(0) | 49 000
(0) | 0
(-49 000) | 10 000
(-39 000) | 49 000
(0) | 20 000
(-29 000) |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter | 1 523 600 | 1 447 600
(-76 000) | 1 447 600
(-76 000) | 1 523 600
(0) | 1 523 600
(0) | 1 373 600
(-150 000) | 1 523 600
(0) |
| 34 | Videreføring av kurantprosjekter | 450 000 | 450 000
(0) | 450 000
(0) | 470 000
(+20 000) | 450 000
(0) | 450 000
(0) | 450 000
(0) |
| 49 | Kjøp av eiendommer | 72 000 | 72 000
(0) | 72 000
(0) | 72 000
(0) | 72 000
(0) | 0
(-72 000) | 72 000
(0) |
| | Sum utgifter | 7 739 179 | 7 502 595
(-236 584) | 7 227 979
(-511 200) | 7 717 179
(-22 000) | 7 808 779
(+69 600) | 7 385 179
(-354 000) | 7 757 179
(+18 000) |
Inntekter (i tusen
kroner) |
| | Sum inntekter | 1 329 126 | 1 329 126
(0) | 1 329 126
(0) | 1 329 126
(0) | 1 329 126
(0) | 1 329 126
(0) | 1 329 126
(0) |
| | Sum netto | 6 410 053 | 6 173 469
(-236 584) | 5 898 853
(-511 200) | 6 388 053
(-22 000) | 6 479 653
(+69 600) | 6 056 053
(-354 000) | 6 428 053
(+18 000) |
Komiteen har ingen merknader
til dei kapitla som ikkje er omtala nedanfor, og viser til Prop.
1 S (2014–2015) og dei generelle merknadane frå dei respektive
partia.
Forslag 2015: kr 166 200 000 Saldert budsjett 2014:
kr 159 021 000.
Komiteen merker seg
at staten ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet og hovedsammenslutningene
i Hovedtariffavtalen i staten 2014–2016 har videreført avtale om
avsetning av midler til organisasjonenes opplærings- og utviklingstiltak. Komiteen viser
til Prop. 1 S (2014–2015) og slutter seg til forslaget.
Forslag 2015: kr 712 200 000 Saldert budsjett 2014:
kr 767 701 000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
digitaliseringen er nøkkelen til effektivisering og fornying av
offentlig sektor. Disse medlemmer viser til utfordringer med
dataløsninger i regjeringskontorene og at regjeringen Stoltenberg
II lanserte et større prosjekt som skulle løse treghet, dårlig responstid
og etablere et sikrere nett for samhandling mellom departementene. Disse
medlemmer mener det er nødvendig at et nytt nett kommer
på plass før et nytt regjeringskvartal skal stå ferdig. Disse
medlemmer stiller spørsmål ved at prosjektet «Ny IKT-løsning
for departementene og statsministerens kontor» er stanset av regjeringen.
Forslag 2015: kr 423 350 000 Saldert budsjett 2014:
kr 411 412 000.
Komiteen viser til
Prop. 1 S (2014–2015) der regjeringen foreslår å bevilge 423,4 mill.
kroner og støtter dette.
Komiteen viser til at den statlige
partistøtten i Norge er høy i europeisk målestokk, og har hatt en betydelig
vekst de siste 40 årene. Komiteen er opptatt av at
rapportering fra og tilskudd til partiene sine organisasjoner på
lokalplan og fylkesplan blir gjort på en så effektiv og lite byråkratisk
måte som mulig.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
de politiske partiene har en viktig rolle i det norske demokratiske
og politiske system. Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti foreslo å øke bevilgningen til partistøtte med 5 mill.
kroner i sitt alternative statsbudsjett for 2015.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett har økt støtten
til de politiske partiene med til sammen 15 mill. kroner fordelt
slik i mill. kroner; 10 til sentrale organisasjonsledd, 1,2 til
kommunale ledd, 2,6 til fylkesorganisasjonene, 0,8 til fylkesungdomsorganisasjonene
og 0,4 til sentrale ungdomsorganisasjoner. Dette medlem mener
det er viktig å sikre partiorganisasjonene og de politiske ungdomsorganisasjonene
vilkår som gir rom for god aktivitet.
Forslag 2015: kr 1 672 300 000 Saldert budsjett 2014:
kr 1 666 825 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er positive til at regjeringen utvider
forsøket der fylkesmennene får samordningsansvar for alle statlige
innsigelser. Med det grepet blir terskelen for å fremme innsigelser
hevet og fylkesmannen kvalitetssikrer at det er nasjonale interesser
som er begrunnelsen.
Flertallet merker seg at de ulike
departementene har mange krav og forventninger til fylkesmannen
når det gjelder tilsyn. Også innenfor dette feltet mener flertallet at
det er muligheter for å fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor
og ønsker at departementet sammen med fylkesmennene arbeider for
å finne en god balanse mellom statlige krav til tilsyn og muligheter
for fylkesmennene til å ta egne initiativ basert på lokale
forhold og lokal kjennskap. Flertallet peker også
på at oppfordringen til kommunesektoren om å drive mer egenkontroll
fremfor statlig tilsyn vil være positivt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at fylkesmennene har fått
en sentral rolle i arbeidet med kommunereformen og at det er tilført
ekstra ressurser for at fylkesmennene skal ivareta denne rollen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener kommunal- og moderniseringsministerens
brev til alle landets ordførere og til fylkesmennene om utredningsansvar
for alle kommuner i kommunereformen, gir et uheldig inntrykk av
at dette er et pålegg. Kommunene instrueres ikke gjennom flertallsmerknader
i behandlingen av en stortingsmelding. Fylkesmennene er gitt en
rolle som prosesskoordinator i gjennomføring av regjeringens kommunereform
og blir dessuten bedt om å gi en vurdering på selvstendig grunnlag
av de samlede tilbakemeldingene fra kommunene. Disse medlemmer mener
det er viktig at fylkesmennenes rolle knyttes til veiledning og
at rollen ikke blir en pådriverrolle for bestemte løsninger.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
positiv til at regjeringen utvider forsøket der fylkesmennene får
samordningsansvar for alle statlige innsigelser. Dette medlem mener dette
skal gjøres for å hindre motstridende innsigelser, for å få en tidlig
oversikt over helheten og kunne komme til beslutning raskere, ikke
for å heve terskelen for innsigelser og svekke de nasjonale interessene fylkesmannen
skal ivareta.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringen varsler at ordningen med kontor hos fylkesmannen for
de frivillige organisasjonene 4H Norge, Skogselskapet, Landbruksselskapet
og Hageselskapet, vil avvikles fra 1. juli 2016. Gjennom dette ønsker
regjeringen å avslutte et langvarig samarbeid med organisasjoner som
har bidratt til rekruttering til landbruket, og til utvikling av
og opplysningsvirksomhet om grønne næringer og hagekultur.
Disse medlemmer mener samarbeidet
bør videreføres og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre samarbeid med
4H Norge, Skogselskapet, Landbruksselskapet og Hageselskapet ved
at dagens ordning med kontorfellesskap med fylkesmannsembetene videreføres.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at deler av driftsutgiftene
til fylkesmennene i 2015 vil gå til å dekke kontorhold for fire
frivillige organisasjoner: 4H Norge, Skogselskapet, Landbruksselskapet
og Hageselskapet. Disse medlemmer er enige i at denne ordningen
bør avvikles og er positiv til regjeringens forslag om å gjøre dette
gjeldende fra 1. juli 2016. Det er viktig å sikre et ryddig skille
mellom offentlige myndigheter og frivillige organisasjoner, som
fylkesmennene også fører tilsyn med. Videre er det viktig at frivillige
organisasjoner har like muligheter til offentlig støtte. Disse
medlemmer legger vekt på at de nevnte fire organisasjonene
gjør et viktig arbeid, og at de fortsatt vil ha en viktig samfunnsrolle. En
større grad av uavhengighet fra fylkesmennene kan styrke organisasjonenes
rolle som korrektiv til offentlige myndigheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor støtten til frivillige organisasjoner
på næringskomiteens budsjett er styrket med 10 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at det er behov for å sikre god veiledningskompetanse i fylkesmennenes
miljøavdelinger når flere beslutninger skal tas raskere og regjeringen
ønsker å utvide rammene for det lokale skjønnet. Dette medlem ber
regjeringen i alle saker om å delegere myndighet og be om raskere
saksbehandling, også utrede nødvendig økning av kompetanse og kapasitet
til å gjennomføre påleggene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti viser til at fylkesmennene har overtatt ansvaret
for vergemål og at det er et stort behov for å følge dette arbeidet
tett og styrke oppfølgingen og sikringen av interessene til de som
er under vergemål. Flertallet ber regjeringen i revidert
nasjonalbudsjett gi Stortinget tilbakemelding for hvordan arbeidet
med vergemål hos Fylkesmannen nå står med hensyn til restanser,
behandlingstid, kapasitet og opplæring av verger.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
redegjøre for restanser, behandlingstid, kapasitet i fylkesmannens
arbeid med vergemål og om status for opplæring av verger.»
Forslag 2015: kr 1 426 600 000 Saldert budsjett 2014:
kr 889 740 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen der det foretas en endring i utbetalingstakt
for byggeprosjektet i Tromsø, ved nytt fakultet for medisin og helsefag,
og legger til grunn at dette ikke påvirker ferdigstilling av prosjektet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til det store kuttet som ligger i budsjettforliket mellom regjeringen
og støttepartiene Venstre og Kristelig Folkeparti om endret utbetalingstakt
for byggeprosjektet i Tromsø, ved nytt fakultet for medisin og helsefag. Dette
medlem kan ikke se at det er redegjort for hvilke konsekvenser
dette kuttet kan få og mener det er svært uheldig at regjeringen
i sak etter sak utsetter nødvendig modernisering av bygg i statlig
ansvarsområde.
Forslag 2015: kr 50 200 000 Saldert budsjett 2014:
kr 44 153 000.
Komiteen viser til
at budsjettkapitlet omfatter eiendommer som forvaltes av Statsbygg,
men som ikke gir leieinntekter av betydning, såkalte ikke-inntektsgivende
eiendommer. Komiteen vil understreke at dette kapitlet
omfatter kulturhistorisk verdifulle eiendommer, med samlet bygningsareal
på ca. 31 000 kvm.
Komiteen viser til at for 2015
blir det foreslått å øke bevilgningen for å gjennomføre ekstraordinært vedlikehold
på Bygdø kongsgård samt 10 mill. kroner til videreføring av minnestedet
for 22. juli i Hole kommune.
Komiteen viser til regjeringens
forslag, jf. Prop. 1 S (2014–2015), og støtter dette.
Forslag 2015: kr 618 522 000 Saldert budsjett 2014:
kr 621 107 000.
Komiteen viser til
at det fortsatt vil være behov for erstatningslokaler for flere
av departementene etter angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011. Komiteen ser
det som hensiktsmessig at Statsbyggs interne kostnader dekkes over
denne posten, i tillegg til leieforpliktelser i innleide erstatningslokaler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at en velfungerende sentraladministrasjon
med høyt kvalifiserte og motiverte medarbeidere er en viktig brikke
i en god statsforvaltning. Disse medlemmer mener
derfor at det ved utformingen av et nytt regjeringskvartal er viktig
at de ansatte får være med og bidra til løsninger som sikrer en
hensiktsmessig oppgaveløsning og gode arbeidsprosesser.
Disse medlemmer mener også at
det ved utformingen av et nytt regjeringskvartal må legges til grunn
arealnormer og anslag for antall ansatte, som gir rom for tilpasninger
til endrede forutsetninger for sentraladministrasjonens virksomhet,
og fleksibilitet i oppgaveløsningen også i et langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at de ansatte
og deres tillitsvalgte får reell medbestemmelse i utformingen av
nytt regjeringskvartal, og at valg av kontorløsninger og arbeidsplassutforming
bygger på langsiktighet og et bredt kunnskapsgrunnlag om oppgaveløsningen
og arbeidsprosessene i berørte virksomheter.»
Forslag 2015: kr 343 900 000 Saldert budsjett 2014:
kr 364 055 000.
Komiteen påpeker at
det offentlige er en stor innkjøper og vil derfor også være en viktig
pådriver for innovasjon i næringslivet. Eksempler på dette er klima
og miljø, tilgjengelighet, universell utforming og velferdsteknologi.
Komiteen viser til Innst. 45
S (2014–2015) hvor rådgivning om miljø- og klimahensyn blir definert
som Difis ordinære ansvarsområde. Komiteen mener
det er viktig at det finnes slik kompetanse i offentlige etater
som foretar innkjøp, og ny organisering må ikke svekke dette arbeidet.
Komiteen påpeker viktigheten
av universell utforming av IKT-feltet.
Komiteen mener det offentlige
har et særskilt ansvar for å tilrettelegge for at personer med nedsatt funksjonsevne
og/eller arbeidsevne kan delta i arbeidslivet. Komiteen mener
det er viktig å legge til rette for at flere med nedsatt funksjonsevne
kan arbeide i statsforvaltningen. Videre vil komiteen trekke
fram viktigheten av den statlige traineeordningen for personer med
høyere utdanning og nedsatt funksjonsevne for å bidra til at offentlig
sektor kan lykkes bedre med å inkludere medarbeidere med nedsatt
funksjonsevne og dermed få nytte av deres kompetanse. Komiteen viser
til at ved forrige utlysning ble 37 stillinger lyst ut og 26 traineer
ble tilsatt.
I den forbindelse vil komiteen be
regjeringen om at man ved neste utlysning søker å få med flere virksomheter,
øker antall stillinger og søker bredere for å få tak i kvalifiserte
kandidater.
Komiteen viser til at flere av
høringsinstansene under budsjetthøringene i komiteen påpekte at fjerning
av lokal ansvarsrett krever høyt tempo i arbeidet med å få på plass
kvalitetssystem for bedrifter i bygg- og anleggsnæringen. Komiteen mener derfor
regjeringen må følge opp forslagene i «Enkelt å være seriøs»-rapporten
snarest mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at digital postkasse
til innbyggere vil være et viktig grep for å øke digitaliseringen
i offentlig sektor og at en viktig oppgave for Difi i 2015 vil være
å jobbe for at Digital postkasse til innbyggerne tas i bruk både
av tjenesteeierne og innbyggerne. Flertallet viser
videre til at det på Difis budsjett foreslås en bevilgning på 11 mill.
kroner til å etablere en felles løsning for elektronisk innlevering
av tilbud ved offentlige anbudskonkurranser, noe som vil bidra til
å spare næringsliv og offentlige virksomheter for tid og kostnader.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til Innst. 45 S (2014–2015) hvor det slås fast at miljøhensyn
er en integrert del av det norske innkjøpsregelverket, og legger
vekt på at offentlig sektor som kunde skal bidra til å ta i bruk
og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier og løsninger.
Dette flertallet registrerer
at EU har vedtatt nye direktiver på anskaffelsesområdet, og at direktivene
åpner for økt grønt handlingsrom og innovasjon gjennom anskaffelsesprosesser.
Ett av formålene med EUs arbeid med å revidere anskaffelsesdirektivet
har vært å bedre muligheten for å ivareta andre samfunnshensyn i
offentlige anskaffelser, som for eksempel klima og miljø. Mulighetene
til å stille krav til miljø i alle faser av en anskaffelsesprosess
er tydeliggjort og utvidet. Direktivet tydeliggjør og utvider også
muligheten til å trekke inn livssykluskostnader i tildelingsfasen.
Dette flertallet er tilfreds
med at regjeringen ser behov for en gjennomgang av dagens regelverk
med sikte på å fornye arbeidet med miljø- og klimahensyn i offentlige
anskaffelser. Regjeringen er nå i gang med en bredere gjennomgang
av arbeidet med miljø- og klimahensyn i offentlige anskaffelser som
en del av satsingen på det grønne skiftet og økt konkurransekraft
for norske arbeidsplasser.
Dette flertallet viser til at
Difi bidrar med sin fagkompetanse inn i regelverket, og i oppfølgingen
av dette inngår også hvordan livssykluskostnader skal ivaretas. Dette
flertallet ønsker å påpeke at det er viktig i det videre
arbeidet med anskaffelsesregelverket å få formidlet de muligheter
som ligger i regelverket til de enkelte innkjøpere i offentlig sektor.
Det blir viktig å få så vel statlige som kommunale og fylkeskommunale
organer til å bruke regelverket i miljøet og klimaets tjeneste.
Dette flertallet viser til Sundvolden-erklæringen
der det stadfestes at regjeringen vil at:
«offentlig sektor som kunde bidrar til å ta i bruk og
utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier og løsninger.»
Dette flertallet viser til at
omstillingen av samfunnet generelt og offentlig sektor i retning
lavutslippssamfunnet er en så stor oppgave at det ikke finnes noen
god grunn til at miljø- og klimahensyn skal være et adskilt anskaffelsestema,
men at dette bør integreres med den øvrige satsingen myndighetene
har på anskaffelser.
Dette flertallet viser til at
Difi er myndighetenes organ for å utvikle offentlig sektor på feltet anskaffelser.
Hovedmålet er at offentlig sektor skal gjennomføre samfunnsnyttige,
kostnadseffektive og kvalitetsrettede anskaffelser i henhold til
regelverket. Dette flertallet mener derfor det er
naturlig at ansvaret for miljø- og klimahensyn er forankret her, som
et minimum inntil en omlegging og etter at en gjennomgang er gjennomført.
Dette flertallet viser til at
bevilgningene til bredbånd er overført til kap. 1380 post 71 Tilskudd
til bredbåndsutbygging, jf. Samferdselsdepartementets budsjettproposisjon.
Dette flertallet viser til budsjettavtalen mellom
de fire partiene der tilskudd til bredbåndsutbygging styrkes med
60 mill. kroner.
Dette flertallet mener at regjeringens
budsjettforslag vil legge til rette for økt digitaliseringstakt
i offentlig sektor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
behov for nye retningslinjer for å stimulere til innovasjon i offentlige
anskaffelser og ber regjeringen etablere tilskuddsordninger for
å sikre innovative innkjøp.
Disse medlemmer påpeker at det
er viktig at det finnes innkjøps- og bestillerkompetanse i offentlig
sektor på miljøvennlige innkjøp. Det er også viktig å etablere kompetanse
på utvikling og innovative kontrakter. Direktoratet for forvaltning
og IKT (Difi) hadde tidligere en egen avdeling for miljøretting
av offentlige innkjøp. Mange kommuner og offentlige etater har ikke
nok kunnskap som må til for å stille de rette klima- og miljøkrav,
eller for å kontrollere dem i ettertid. Videre har regjeringen unnlatt å
gi direktoratet føringer om å opprettholde aktiviteten og kompetansen
innen miljøhensyn i offentlige anskaffelser gjennom tildelingsbrevet
fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet fra januar 2014.
Disse medlemmer viser til konsekvensene av
dette, som innebærer at aktivitetene til Difi på området er i ferd
med å legges ned, og man risikerer at miljø- og livssykluskostnadskompetanse
forsvinner ut av organisasjonen. Disse medlemmer mener at
miljøkriteriesettene og annen veiledning fra Difi har gitt tiltrengt
og faglig trygghet for hvordan miljøkrav og kriterier kan stilles
i konkurranser og anbud.
Disse medlemmer vil påpeke at
inntil fornyet satsing er på plass, vil hver enkelt aktør og virksomhet
i det offentlige Norge måtte utvikle egne krav, noe som står i kontrast
til regjeringens målsetting om forenkling av offentlig sektor.
Disse medlemmer påpeker viktigheten
av å forsterke styring og samordning på IKT-feltet ut over det regjeringen
legger opp til. Kommunen gir i dag liten grad digitale tjenester
til befolkningen. Styringen må økes kraftig, og samhandlingen mellom
stat og kommune forsterkes. Dette arbeidet må skje etter en helhetlig
plan. Det er i denne forbindelse nødvendig med tettere forpliktende
samarbeid og styring av digitaliseringsarbeidet, og dette behovet
må inngå i en vurdering av organiseringen av Difi, KOMMIT og Altinn.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en helhetlig
plan for bruk av felles IKT-løsninger i den offentlige sektor, på
tvers av etater og forvaltningsnivåer.»
Disse medlemmer viser til regjeringen
Stoltenberg II og oppstart av arbeidet «Digital agenda for Norge»
i Meld. St. 23 (2012–2013). Disse medlemmer viser
til en visjonær målsetting om at Norge skal være i front internasjonalt
på å levere digitale offentlige tjenester til innbyggere og næringsliv. Disse
medlemmer viser til utrulling av planene om å innføre en
digital postkasse som ett av flere konkrete forslag. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen bygger videre på disse
forslagene og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er kritisk til at regjeringen kutter i
bredbåndsbevilgningene. Arbeiderpartiet er opptatt av at befolkningen
skal ha lik tilgang til digitale infrastruktur og at det skal være
mulig for vekst i hele landet. Disse medlemmer viser
til sine respektive partiers alternative budsjetter hvor det bevilges
100 mill. kroner til bredbånd utover regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sine forslag i de
respektive partiers alternative statsbudsjett for 2015 der det blir
foreslått å avsette 10 mill. kroner til i Difis arbeid med miljøvennlige offentlige
innkjøp.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis forslag i finansinnstillingen, Innst.
2 S (2014–2015), om å opprettholde en egen avdeling i Difi til dette formålet.
Dette medlem påpeker at midlene
til satsing på miljøhensyn i offentlige innkjøp ble kuttet av regjeringen
i budsjettet for 2014. Dette medlem mener Difis rolle
i å sikre at miljøhensyn og livssykluskostnader tas hensyn
til i offentlige anskaffelser, har vært viktig.
Dette medlem viser til at i Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015 er det
satt av 10 mill. kroner for å sette av 200 ekstra traineeplasser
for personer med nedsatt funksjonsevne i statsforvaltningen.
Dette medlem påpeker at bredbånd
er nøkkelen til at digitale tjenester kan tas i bruk av alle over hele
landet. Skal digitaliseringen tas i bruk, må derfor bredbånd bygges
ut. Regjeringen sikrer ikke dette.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis forslag i sitt alternative statsbudsjett for 2015 om
økte midler til utbygging av bredbånd i distriktene med 50 mill.
kroner over transport- og kommunikasjonskomiteens budsjett. Det
er også viktig at det sikres felles regelverk i stat og kommune
for graving til kabler for bredbånd.
Forslag 2015: kr 37 300 000 Saldert budsjett 2014:
kr 38 264 000.
Komiteen viser til
at økende bruk av elektroniske hjelpemidler fører til at vi legger
igjen stadig flere elektroniske spor, og behandling av personopplysninger
forekommer i svært mange sammenhenger. Gode ordninger for personvern
er avgjørende for å ivareta den grunnleggende retten til privatliv. Komiteen minner
om at lagringen av personopplysninger ikke styres utelukkende av
hva som er hensiktsmessig fra et sektorsynspunkt, for eksempel administrative
fordeler for en etat. Lagring av personlige opplysninger er ikke
berettiget hvis det ikke klart kan dokumenteres at lagringen er
nødvendig – at den er formålstjenlig veid opp mot kravet til proporsjonalitet.
I proporsjonalitetsvurderingen ligger en vurdering
av hvilken nytte man har av at opplysningene lagres, og
ut fra hvor stort inngrep lagringen representerer.
Graden av hvor personlige opplysningene er,
og det potensielle skadeomfang hvis de kommer på avveie påvirker
også proporsjonalitetsvurderingen.
Jo tidligere i en prosess personvern settes
på dagsordenen, jo lettere og rimeligere er det å ivareta personvernhensyn.
Komiteen vil understreke at et
sterkt vern om den enkeltes privatliv er avgjørende for frihet og
for demokratiet. Frihet forutsetter vern mot utilbørlig registrering,
overvåking og inngripen i privatlivet.
Komiteen legger til grunn at
regjeringen vil fremme forslag som ivaretar disse hensynene.
Komiteen vil understreke at borgerrettighetene
skal vernes like godt i den digitale som i den analoge verden. Stadig
mer av vår hverdag og av private og offentlige aktørers virksomhet
skjer på nett og ved hjelp av elektronisk kommunikasjon. Utviklingen
av nye løsninger gjør at presset mot personvernet blir stadig sterkere.
Det må derfor stilles strenge krav til lagring, bruk og videreformidling
av informasjon som er innhentet elektronisk, uavhengig av aktør.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, mener videre at det er viktig å oppnå
en god balanse mellom personvernhensyn og bekjempelse av kriminalitet. Flertallet peker
også på at regjeringen har varslet at EU-domstolens dom om datalagringsdirektivet
vil gjennomgås grundig og at regjeringen deretter vil komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at reduksjonen i budsjettet for Datatilsynet i 2015 kun
skyldes teknisk justering på grunn av nøytral merverdiavgift i staten,
og ikke representerer noen reduksjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen vil føre
en IKT-politikk som tar personvern på alvor.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at behovet for å styrke Datatilsynet er stort og økende. Disse
medlemmer vil også minne om at Stoltenberg-regjeringen (Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti tok dissens) vedtok å innføre Datalagringsdirektivet
(DLD), på tross av alle advarsler om at en med det ville bryte mange
vesentlige personvernhensyn, legge opp til et meget kostbart kontrollsystem
og at det heller ikke var noen dokumentasjon for at dette ville
føre til mindre alvorlig kriminalitet. I ettertid dømte EU-domstolen
direktivet ugyldig. Det som felte direktivet var nettopp at det
la aller mest vekt på en konstant masseovervåkning av hele befolkningen.
Dette ble vurdert som å være altfor inngripende i folks privatliv. Disse
medlemmer viser til at det også har vært et av hovedargumentene til
DLD-motstandere.
Komiteens medlemmerfra
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti er
glad for at DLD nå er skrinlagt, men vil advare mot å tro at en
får godt personvern og datalagringstrygghet uten å sette prinsippene
om vern mot masseovervåkning høyere enn det regjeringen har gjort
til nå, og uten å øke kapasiteten i Datatilsynet når utfordringene
øker, slik regjeringspartiene også medgir.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at bevilgningen til Datatilsynet i 2013 var på 37 753 000 kroner,
og for 2015 foreslås det en bevilgning på 37 300 000 kroner. Dette
er både reell og nominell nedgang og en tydelig nedprioritering
fra regjeringen.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015 der bevilgningen
til Datatilsynet er foreslått økt med 2 mill. kroner.
Forslag 2015: kr 1 900 000 Saldert budsjett 2014:
kr 1 858 000.
Komiteen viser til
at Personvernnemnda behandler klager over vedtak truffet av Datatilsynet.
Komiteen understreker at tillit
og sikkerhet er overordnede verdier i arbeidet med personvern. En enkel
og rimelig tilgang til store mengder data kan utfordre personvernet
og innbyggernes tillit til at personvernet er sikret og hensyntatt.
Komiteen understreker og gir
støtte til departementets påpekning om å drøfte personvernspørsmål
tidlig i utrednings- og planprosesser.
Komiteen påpeker at ny teknologi
og utvikling av nye teknologiske løsninger kan utfordre personvernet,
men også gi mulighet for å sikre personvernet i nye former.
Komiteen understreker viktigheten
av at elektroniske system er stabile, pålitelige og personvernvennlige,
slik at innbyggerne har tillit til disse.
Komiteen vektlegger at tillit
er den grunnleggende verdi for at innbyggere skal benytte elektronisk
kommunikasjon i møte med den offentlige forvaltning og næringslivet
i sin alminnelighet.
Komiteen understreker at et oppdatert
regelverk, Datatilsynets virksomhet og Personvernnemnda som uavhengig
overprøvingsinstans for Datatilsynets vedtak, skal sikre en forsvarlig
ivaretagelse av personvernet.
Komiteen påpeker at alle virksomheter
har ansvar for å handle i samsvar med gjeldende personvernlovgivning.
Komiteen understreker at Personvernnemnda er
klageorgan for vedtak fattet av Datatilsynet etter personopplysningsloven,
helseregisterloven, helseforskningsloven, politiregisterloven og
SIS-loven.
Komiteen har videre merket seg
at stadig flere klagesaker gjelder overføring av opplysninger til
utlandet. Dette er en naturlig konsekvens av økende internasjonal
handel og internasjonalt samarbeid. Videre at mange av sakene omhandler
helsesektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
legger til grunn at Personvernnemnda kan utøve sin virksomhet også
ved noe økt pågang innenfor rammen av den foreslåtte bevilgning.
Forslag 2015: kr 1 890 007 000 Saldert budsjett 2014:
kr 1 443 441 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til disse partiers budsjettavtale for 2015 som setter av 6 mill.
kroner over kap. 260 post 50 til ekstra tilskudd til arkivarutdanning
på Høgskolen Sør-Trøndelag, jf. fremtidig helsearkiv på Tynset.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til regjeringens manglende satsing for å gjennomføre klimaforliket
i statlig virksomhet.
Dette medlem påpeker at utfasing
av fossil oppvarming i statlige bygg er nødvendig og må gjennomføres
raskt. For å realisere dette raskere enn det regjeringen legger
opp til, viser dette medlem til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett for 2015 der det foreslås å bevilge 10
mill. kroner mer til dette formålet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil peke på at miljøhensyn i statlige bygg er et omfattende og sammensatt
tema, som dreier seg om alt fra materialvalg og energibruk til vedlikehold
av bygg. Flertallet merker seg at Statsbyggs bygningsmasse
generelt er godt vedlikeholdt og at Statsbygg arbeider systematisk
med energieffektivisering i eksisterende bygningsmasser. Flertallet er
også fornøyd med at regjeringen vil forsere utfasingen av olje som
grunnlast (hovedenergikilde) i Statsbyggs eiendommer til innen utgangen
av 2016, og vektlegger at Statsbygg skal legge til rette for at
anskaffelser i statlige byggeprosjekter skal stimulere til innovasjon
i byggebransjen (Prop. 1 S (2014–2015) side 68).
Flertallet viser til disse partiers
budsjettavtale for 2015 som over kap. 2445 post 30 setter av 3 mill. kroner
til prosjektering av nytt forprosjekt for et redusert utbyggingsprosjekt
for Saemien Sijte.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er avsatt
15 mill. kroner til Universitetet i Bergen, restaurering av Naturhistorisk
museum, i de respektive partiers alternative budsjettforslag. Det er
gitt bevilgninger til rehabilitering av sørfløyen i Museumsbygget.
Oppussing av midt- og nordfløyen som huser de naturhistoriske samlingene,
er også viktig å få startet opp for å unngå langvarig stenging.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2015 hvor det er
satt av 75 mill. kroner til Arkivet på Tynset.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til sine generelle merknader under rammeområde 1 og til sitt alternative
statsbudsjett for 2015.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at innovasjon er svært viktig på klimafeltet. Derfor må staten
som stor byggherre og eiendomsbesitter, gjennom sin virksomhet, utvikle
nye byggemetoder som kan bidra til å kommersialisere og ta i bruk
energisparende hus og bygningsmasse. Dette medlem påpeker
at vi kan frigjøre store mengder energi fra bygg som vi trenger
til klimatiltak i andre sektorer. De mest ambisiøse byggene blir
plusshus (ekstremt energigjerrige bygg som produserer mer energi
enn det forbruker til materialer, oppføring og drift over byggets
livsløp). Staten som en stor eier og bruker av bygg må bidra til
å løfte slike prosjekter. Statsbygg må starte arbeidet med å prosjektere
et statlig signalbygg som er et plusshus. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015
hvor det derfor foreslås en bevilgning til statlig plusshus på 15
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at forslaget om bevilgning til
fellesdepot for Arkivverket og Norsk Helsearkiv på Tynset fra den
rød-grønne regjeringen i 2014, ble trukket tilbake med henvisning
til at det skulle foretas en ekstern kvalitetssikring av prosjektet
(KS2). Denne ble framlagt i mars 2014, og det er viktig at prosjektet
gjennomføres uten ytterligere forsinkelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
bygget også skal inkludere Norsk helsearkiv for forsvarlig oppbevaring
av eldre, bevaringsverdige pasientarkiv fra spesialisthelsetjenesten.
For ett år siden brukte regjeringen som påskudd for
utsettelsen at KS 2 ikke var gjennomført. Det er den nå og den viser
at tidligere beslutningsgrunnlag var godt. Nå foreligger KS 2, men
fremdeles blir igangsetting nedprioritert av regjeringen. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Kulturdepartementets svar til Stortingets
anmodningsvedtak nr. 74 (2013–2014) av 4. desember 2013:
«Stortinget ber regjeringen stadfeste lokalisering av
nybygg for Arkivverkets sentraldepot og Norsk helsearkiv på Tynset,
forutsatt at fullført kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsoverslag
tilsier bygging av et eventuelt nybygg.»
Regjeringen
vil følge opp Stortingets anmodningsvedtak. Regjeringen vil realisere
arkivbygget på Tynset og gi Stortinget tilbakemelding så snart vurderingen
av det innsparingspotensialet som omtales i KS 2-rapporten, er fullført.»
Disse medlemmer er glad for at
regjeringen slår fast lokalisering, men mener at prosjektet må igangsettes
og ikke skyves fra budsjett til budsjett med positiv omtale, men
ingen realisering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2015 hvor det
er satt av 30 mill. kroner til oppstartbevilgning til Arkivet på
Tynset over familie- og kulturkomiteens budsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at for andre år på rad svikter regjeringen i gjennomføringskraft
når det gjelder å sikre behovet for magasinkapasitet i arkivsektoren, som
er planlagt løst gjennom et nytt fellesdepot lokalisert til Tynset.
Det er utarbeidet forprosjekt for nytt arkivbygg på Tynset for Arkivverkets
fellesdepot.
Dette medlem mener det nå er
uhyre viktig å komme i gang og fremmer derfor forslag om oppstartsbevilgning
til arkivet på Tynset med 15 mill. kroner på post 31og oppstart
av arkivutdanning over utdanningskomiteens budsjett med 4 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener det er viktig å gi plass til nytt
museums- og kultursenter for Saemien Sijte på Snåsa. Planene for
nybygg har vært forberedt gjennom mange år og forprosjektet ble
ferdigstilt for over ett år siden. Utbyggingen av Saemien Sijte
er høyt prioritert av Sametinget og vil ha stor betydning for å
fremme samisk kultur.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2015 hvor det
på kap. 320 post 73, på familie- og kulturkomiteens budsjett, er
satt av 20 mill. kroner til oppstartsbevilgning til Saemien Sijte.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett for 2015 hvor det er satt
av oppstartbevilgning til Saemien Sijte på Snåsa med 10
mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre mener det
er viktig å synliggjøre og ta vare på sørsamisk kultur. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett der
det ble satt av 10,0 mill. kroner til stiftelsen Saemien Sitje –
sørsamisk museum og kultursenter til å realisere et nytt og bedre
museumsbygg.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er nødvendig at det nye museumsbygget for Saemien Sijte blir
realisert. Dette medlem viser til at det i Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2015 derfor
settes av 5 mill. kroner i oppstartsbevilgning. Tiltaket, som kulturinstitusjon,
kompetansesenter, formidlingsarena og reiselivsmål, vil være viktig
for regional kultur- og næringsutvikling og fremstå som et fyrtårn
for den sørsamiske kulturen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at foreslått bevilgning på 49 mill. kroner til utvidelse av
kapasiteten ved utlendingsinternat på Trandum er strøket i Senterpartiets
alternative budsjettforslag. Det er fortsatt kapasitet i utledningsinternatet
og det ansees dessuten som lite ønskelig at mottaket brukes til
internering av barn og deres familier som venter på uttransportering.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
videre til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett hvor
det foreslås å kutte i den planlagte utvidelsen av en ny modul på
politiets utlendingsinternat på Trandum som skal være klar i 2016. Dette
medlem mener regjeringen ensidig har prioritert returtiltak
foran bedring av rettssikkerhet, ved å styrke flere returtiltak
og kutte i tiltak som kan bedre rettssikkerhet, som driftsmidler
til utlendingsforvaltningen, kutt i muligheten for personlig frammøte
(nemndsmøte) og rettshjelp for asylsøkere og lengeværende asylbarn. Dette
medlem understreker viktigheten av rask retur av personer
som har fått avslag på søknad om oppholdstillatelse i Norge, og
viser til at det er ledig kapasitet på Trandum om internering er
nødvendig.
Dette medlem viser også til Innst.
49 L (2014–2015) hvor dette medlem skrev følgende:
«Dette medlem viser til at det i dag ikke eksisterer
et eget regelverk for hvor lenge barn kan bli sittende på Trandum,
og dette medlem mener det er alvorlig at barn i dag kan bli sittende
i internatet i flere måneder. Dette medlem viser til at det i Meld.
St. 27 (2011–2012) Barn på flukt, går fram at 'Barn skal som hovedregel
ikke pågripes og plasseres på utlendingsinternatet i mer enn 24
timer. Juridisk avdeling i Politiets utlendingsenhet skal alltid
underrettes når det er spørsmål om å plassere et barn på internatet. Varslingsplikten
gjelder både for enslige, mindreårige asylsøkere og for barn som
kommer sammen med sine foreldre'. Dette medlem etterlyser et eget
regelverk for hvordan, og eventuelt om, barn skal interneres på
Trandum, og hva som i så fall skal være makstiden for internering
og konsekvensen av at makstiden er brukt.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til disse partiers budsjettavtale for 2015 som reduserer posten
med 76 mill. kroner til sikring av departementsbygg. Flertallet viser
til at bevilgning til sikker teknisk infrastruktur (STI) kan settes
ned uten at det påvirker planlagt ferdigstillingstidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til kuttet som ligger i budsjettforliket mellom regjeringen, Kristelig
Folkeparti og Venstre på 76 mill. kroner på sikring av departementsbygg,
og forutsetter at dette ikke rammer sikkerheten eller driften av
departementslokalene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til det store kuttet som ligger i budsjettforliket mellom regjeringen
og støttepartiene Venstre og Kristelig Folkeparti om kutt på 76
mill. kroner på sikring av departementsbygg, med en udokumentert
påstand om at dette ikke påvirker planlagt ferdigstillelse. Dette
medlem finner det lite troverdig at dette ikke var klarlagt
og tatt inn i regjeringens opplegg dersom det er tilfellet at en
uten virkninger kan redusere en post med 76 mill. kroner.
Dette medlem mener det er kritikkverdig
at regjeringen ikke følger opp rehabiliteringsprosjektet av Universitetsmuseet
i Bergen med videre bevilgninger. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett og
Innst. 12 S (2014–2015) der det foreslås 15 mill. kroner til rehabilitering
av Universitetsmuseet i Bergen.
Dette medlem viser også til forslag
i alternativt statsbudsjett og Innst. 12 S (2014–2015) med bevilgning
til Forskningsbygg på Høyskolen i Lillehammer med 20 mill. kroner.