Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen endring i lov om merking av forbruksvarer
mv. (forbrukermerkeloven) § 9 første ledd som gjennomfører EUs forordning
om frivillig miljømerking. Ved lovendringen gjennomføres en endring
av gebyrsystemet for merkeordningen.
EU har siden 1992 hatt en ordning med miljømerking
av produkter. Formålet er at forbrukerne gjennom informasjon om
hvordan produktene innvirker på miljøet, skal bli i stand til å
treffe gode miljøvalg. Ordningen skal også stimulere til produksjon
og markedsføring av de produktalternativene som har minst negativ
innvirkning på miljøet.
EU-miljømerket er en frivillig merkeordning. De
som søker om å merke sine produkter, må dokumentere at produktene
tilfredsstiller en rekke strenge helse- og miljøkrav. Stiftelsen Miljømerking
forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet.
Ved beslutning 54/2014 av 8. april 2014 vedtok EØS-komiteen
å endre EØS-avtalens vedlegg XX (miljø), ved å innlemme kommisjonsforordning
(EU) nr. 782/2013 av 14. august 2013. Denne forordningen erstatter
vedlegg III til miljømerkeforordningen med et nytt vedlegg.
Formålet med endringene i gebyrreglene knyttet til
EU-miljømerket er å stimulere til økt bruk av merket, samtidig som
samlede gebyrinntekter blir tilstrekkelig til å dekke kostnadene
til driften av miljømerkeordningen. Justert gebyrsystem skal medføre
at virksomheter som har en høy omsetning av miljømerkede produkter,
i større grad vil bidra med gebyr til søknadsbehandling, kontroll
og tilsyn med EU-miljømerket, enn virksomheter med liten omsetning
av slike produkter. I gjeldende forordning var årsgebyret per produkt
for å benytte merket begrenset til et maksimumsbeløp.
Utenriksdepartementet legger frem en stortingsproposisjon
om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 54/2014
om å innlemme kommisjonsforordning (EU) nr. 782/2013 i EØS-avtalen,
se Prop. 126 S (2013–2014).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen,
og fra Kristelig Folkeparti, Dag Sele, viser til proposisjonen. Komiteen påpeker
at god miljømerking er viktig for at kundene skal kunne gjøre gode
valg ved kjøp av varer, og at felles europeisk merking og kriterier
således er et godt tiltak i så henseende.
Komiteen har merket seg at den
europeiske merkingen ikke har oppnådd på langt nær samme deltagelse
som den nasjonale merkingen med Svanemerket. Større deltagelse fra
norske produsenter i den europeiske merkingen vil kunne bidra til
at norske produkter totalt sett får en bedret konkurranseposisjon. Komiteen merker
seg at endringene i betalingsregime anslås å gi behov for noe økt
statlig støtte til administrasjon, og viser til at ordningen er
ment å være selvfinansierende. Komiteen forventer
at økt tilrettelegging vil føre til økt bruk og derved over tid
bedre økonomien i merkeordningen.
Komiteen slutter seg til ønsket
om å legge til rette for at flere skal ta i bruk merkingen på sine produkter,
og at det stimuleres til dette gjennom å gi virksomhetene differensiert
betaling knyttet opp til størrelse og omsetning. Komiteen slutter
seg derfor til forslagene i saken.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov om merking av forbruksvarer mv.
(forbrukermerkeloven)
I
I lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer
mv. (forbrukermerkeloven) gjøres følgende endringer:
§ 9 første ledd skal lyde:
EØS-avtalen vedlegg XX nr. 2 a (forordning (EF) nr. 66/2010
og kommisjonsforordning (EU) nr. 782/2013) om
EU-miljømerket gjelder som lov med de tilpasninger som følger av
vedlegg XX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den
4. november 2014
Svein Harberg |
leder og ordfører |