6. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet

6.1 Sammendrag

Regnskapet for 2013 for Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet viser 9 424 mill. kroner i utgifter og 1 563 mill. kroner i inntekter. 497 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvar for 15 virksomheter, 11 bispedømmeråd og 18 fylkesmannsembeter. Ni av disse har fått vesentlige merknader for 2013; Departementenes service- og sikkerhetsorganisasjon (DSS), Kirkerådet, Opplysningsvesenets fond (OVF), Sametinget og fem fylkesmannsembeter.

OVF fikk merknader også i 2010 og 2012. DSS fikk merknader også i 2009 og 2012.

Riksrevisjonen har i flere år påpekt at Opplysningsvesenets fond (OVF) har hatt svakheter i internkontrollen på ulike forretningsområder. Det er fortsatt vesentlige svakheter ved internkontrollen i OVF, og i tillegg mangler det vesentlig dokumentasjon på flere områder. Riksrevisjonen har i tidligere år også påpekt den komplekse konsernstrukturen. Departementet opplyser at konsernstrukturen vil bli endret, og at dette vil redusere kontrollspennet og lette oppfølgingen.

Ved revisjonen for 2012 fant Riksrevisjonen det kritikkverdig at departementet ikke hadde sørget for at det er etablert en tilstrekkelig intern kontroll for fylkesmannsembetenes håndtering av brukere, brukerrettigheter og ressurskontroll. Revisjonen for 2013 viser at to av fem embeter fortsatt har mangler med hensyn til å etterleve lov om behandling av personopplysninger og tilhørende forskrift, og at flere tiltak som disse embetene skulle iverksette i 2012, ikke er iverksatt. Departementet har gitt Fylkesmannen i Hedmark fullmakt til å pålegge øvrige embeter å følge opp avvik, og bedt embetet om å prioritere informasjonssikkerheten.

Riksrevisjonen har flere ganger tidligere år påpekt svakheter og mangler på anskaffelsesområdet i virksomheter under Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Revisjonen for 2013 viste at det blant annet var manglende konkurranse ved flere fylkesmannsembeter og ett bispedømmeråd.

Riksrevisjonen har merket seg at det har vært god framgang i arbeidet med risikostyring ved fylkesmannsembetene, men at det fortsatt gjenstår noe ved enkelte embeter.

Riksrevisjonen har følgende merknader til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet for 2013:

  • Manglende gjennomføring av informasjonssikkerhet i statsforvaltningen.

  • Manglende fastsettelse av finansielt rammeverk.

  • Mangler ved resultatrapporteringen fra fylkesmannsembetene.

  • Mangelfull oppfølging av internkontrollen i Opplysningsvesenets fond.

Riksrevisjonen anbefaler at Kommunal- og moderniseringsdepartementet vurderer følgende tiltak:

  • styrke departementets gjennomføringsevne til å forbedre informasjonssikkerheten i statsforvaltningen

  • fastsette finansielt rammeverk for Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon og Sametinget

  • sikre at fylkesmannsembetenes årsrapportering i større grad bringes i samsvar med kravene til mål- og resultatrapportering

Riksrevisjonen anbefaler at Kulturdepartementet vurderer følgende tiltak:

  • sikre en helhetlig gjennomgang av internkontroll og dokumentasjon på alle virksomhetsområder i Opplysningsvesenets fond, og sikre at dette blir implementert og fulgt opp i hele organisasjonen

Riksrevisjonen registrerer at departementet heller ikke i 2014 legger fram en handlingsplan for arbeidet med informasjonssikkerhet i statsforvaltningen, men avventer et utkast fra Difi.

Riksrevisjonen har videre merket seg at tiltaket med forenkling og harmonisering av regelverk for informasjonssikkerhet ikke vil bli fulgt opp i opprinnelig form.

6.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at det daværende Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet hadde ansvar for 15 virksomheter, 11 bispedømmeråd og 18 fylkesmannsembeter. Ni av disse har fått vesentlige merknader for 2013; Departementenes service- og sikkerhetsorganisasjon (DSS), Kirkerådet, Opplysningsvesenets fond (OVF), Sametinget og fem fylkesmannsembeter.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen er kritisk til departementets evne til gjennomføring av informasjonssikkerhet i statsforvaltningen. Komiteen mener det er alvorlig at departementet som har et særskilt samordningsansvar for informasjonssikkerhet, etter fire år fortsatt ikke har en plan for hvordan arbeidet med å bedre informasjonssikkerheten skal gjennomføres. Videre stiller komiteen seg uforstående til at informasjonsinnhenting om allerede velkjente behov for forenkling og harmonisering av regelverk, stadig gjentas.

Komiteen registrerer at Riksrevisjonen ikke kan uttale seg om regnskapet til DSS for 2013, fordi departementet ikke har ivaretatt styringsansvaret og avklart det finansielle rammeverket for DSS. Likeledes er det heller ikke fastsatt et tilstrekkelig finansielt rammeverk for Sametingets regnskap.

Komiteen har merket seg at OVF, som også i 2010 og 2012 fikk vesentlige merknader, heller ikke i år slipper påpekninger om svak internkontroll, i tillegg til at det mangler vesentlig dokumentasjon på flere områder. Komiteen har videre merket seg at departementet vil endre konsernstrukturen i OVF, og at dette vil redusere kontrollspennet og lette oppfølgingen.

Komiteen viser til at det fortsatt er to fylkesmannsembeter som ikke etterlever lov om behandling av personopplysninger og tilhørende forskrift, og vil understreke viktigheten av at dette følges opp.

Komiteen viser til Riksrevisjonens merknader og anbefalinger til henholdsvis Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Kulturdepartementet, og forutsetter at disse følges opp.

Komiteen har ingen ytterligere merknader.