7. Forsvarsdepartementet

7.1 Sammendrag

Regnskapet for 2013 for Forsvarsdepartementet viser 43 571 mill. kroner i utgifter og 6 349 mill. kroner i inntekter. 3 823 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvar for fire virksomheter og ett selskap. Forsvaret og Forsvarsbygg har fått vesentlige merknader for 2013.

Forsvaret har fått merknader hvert år siden 2009. Forsvarsbygg fikk merknader for 2009 og 2010.

Riksrevisjonen har i en årrekke avdekket svakheter, feil og mangler ved forvaltningen, spesielt innen Forsvaret. Det vises i denne forbindelse til Dokument 1 for årene 2009, 2010, 2011 og 2012, der brudd på bevilgningsreglementet, avvik innen sektorens materiellforvaltning, anskaffelsesvirksomhet, regnskap og lønn, virksomhetsstyring, utvikling og bruk av ikt-systemer er gjennomgående temaer. Riksrevisjonen viser videre til Dokument 3:9 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse av internkontroll i forsvarssektoren. I rapporten ble det pekt på at rammeverket (systemer, rutiner og regelverk) for internkontroll innen forvaltningen etter hvert syntes å være tilfredsstillende, men at sektoren fortsatt hadde utfordringer med forankring og etterlevelse av rammeverket.

Departementet har hatt fokus på oppfølging av forsvarlig forvaltning gjennom styringsdialogen med underliggende etater, spesielt Forsvaret. Det er på flere områder etablert retningslinjer og rutiner som bidrar til forbedret internkontroll i sektoren. Riksrevisjonens kontroll for 2013 viser likevel at det til tross for det eksisterende rammeverket og etableringen av et omfattende opplegg for oppfølging av forsvarlig forvaltning på alle nivåer i etaten, fortsatt er utfordringer med deler av internkontrollen.

Riksrevisjonen har hatt følgende merknader til Forsvarsdepartementet for 2013:

  • Svakheter ved tilgangsstyringen i sentrale forvaltningssystemer i Forsvaret.

  • Svikt i kontrollen av bruk av overtid i forsvarssektoren.

Riksrevisjonen anbefaler at Forsvarsdepartementet vurderer følgende tiltak:

  • følge opp at det etableres tilfredsstillende tilgangskontroll som sikrer nødvendig konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet i SAP og underliggende infrastruktur i Forsvaret

  • sikre at det er etablert internkontroll på informasjonssikkerhetsområdet i Forsvaret som baserer seg på anerkjente standarder for styringssystem for informasjonssikkerhet

  • sikre at sentrale kontrollrutiner ved bruk av overtid i forsvarssektoren fungerer slik at arbeidsmiljøloven ikke blir brutt

7.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Forsvaret er en gjenganger blant de virksomhetene som har fått vesentlige merknader fra Riksrevisjonen. I en årrekke er det avdekket brudd på bevilgningsreglementet, avvik i materiellforvaltningen, anskaffelsesvirksomheten, regnskap og lønn mv. Komiteen har merket seg at rammeverket (regelverk, systemer og rutiner) etter hvert er blitt tilfredsstillende, men at det fremdeles er utfordringer med/ skorter på etterlevelsen.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen for 2013 har gjennomført en tverrgående kontroll av overtid i Forsvarsdepartementet og alle virksomhetene i forsvarssektoren. Det er avdekket gjennomgående brudd på arbeidsmiljøloven. Mangelfull planlegging og styring av ressurser har ført til vedvarende bruk av overtid over flere år, og at dette i hovedsak er knyttet til de samme personene. Konsekvensene av bruddene på arbeidsmiljøloven er at vernegrensene brytes, overtid blir en fast ordning i strid med intensjonene i loven og at kostnadene øker som følge av økt ressursbruk.

Komiteen har merket seg at statsråden ikke er tilfreds med de forholdene som er avdekket og at det er iverksatt tiltak for å følge opp Riksrevisjonens merknader, og at dette vil bli fulgt opp i styringsdialogen med etatene.

Komiteen har også merket seg at Forsvarsdepartementet har iverksatt en særskilt gjennomgang av Forsvarets rutiner på informasjonssikkerhetsområdet, herunder tilgangsstyringen i sentrale forvaltningssystemer som SAP.