Regnskapet for 2013 for Forsvarsdepartementet viser
43 571 mill. kroner i utgifter og 6 349 mill. kroner i inntekter.
3 823 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for fire virksomheter og
ett selskap. Forsvaret og Forsvarsbygg har fått vesentlige merknader
for 2013.
Forsvaret har fått merknader hvert år siden
2009. Forsvarsbygg fikk merknader for 2009 og 2010.
Riksrevisjonen har i en årrekke avdekket svakheter,
feil og mangler ved forvaltningen, spesielt innen Forsvaret. Det
vises i denne forbindelse til Dokument 1 for årene 2009, 2010, 2011
og 2012, der brudd på bevilgningsreglementet, avvik innen sektorens
materiellforvaltning, anskaffelsesvirksomhet, regnskap og lønn, virksomhetsstyring,
utvikling og bruk av ikt-systemer er gjennomgående temaer. Riksrevisjonen viser
videre til Dokument 3:9 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse
av internkontroll i forsvarssektoren. I rapporten ble det pekt på
at rammeverket (systemer, rutiner og regelverk) for internkontroll
innen forvaltningen etter hvert syntes å være tilfredsstillende,
men at sektoren fortsatt hadde utfordringer med forankring og etterlevelse
av rammeverket.
Departementet har hatt fokus på oppfølging av forsvarlig
forvaltning gjennom styringsdialogen med underliggende etater, spesielt
Forsvaret. Det er på flere områder etablert retningslinjer og rutiner
som bidrar til forbedret internkontroll i sektoren. Riksrevisjonens
kontroll for 2013 viser likevel at det til tross for det eksisterende
rammeverket og etableringen av et omfattende opplegg for oppfølging
av forsvarlig forvaltning på alle nivåer i etaten, fortsatt er utfordringer
med deler av internkontrollen.
Riksrevisjonen har hatt følgende merknader til Forsvarsdepartementet
for 2013:
Riksrevisjonen anbefaler at Forsvarsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
følge opp at det
etableres tilfredsstillende tilgangskontroll som sikrer nødvendig
konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet i SAP og underliggende
infrastruktur i Forsvaret
sikre at det er etablert internkontroll
på informasjonssikkerhetsområdet i Forsvaret som baserer seg på
anerkjente standarder for styringssystem for informasjonssikkerhet
sikre at sentrale kontrollrutiner ved bruk
av overtid i forsvarssektoren fungerer slik at arbeidsmiljøloven
ikke blir brutt
Komiteen viser til
at Forsvaret er en gjenganger blant de virksomhetene som har fått
vesentlige merknader fra Riksrevisjonen. I en årrekke er det avdekket
brudd på bevilgningsreglementet, avvik i materiellforvaltningen,
anskaffelsesvirksomheten, regnskap og lønn mv. Komiteen har merket
seg at rammeverket (regelverk, systemer og rutiner) etter hvert
er blitt tilfredsstillende, men at det fremdeles er utfordringer
med/ skorter på etterlevelsen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
for 2013 har gjennomført en tverrgående kontroll av overtid i Forsvarsdepartementet
og alle virksomhetene i forsvarssektoren. Det er avdekket gjennomgående
brudd på arbeidsmiljøloven. Mangelfull planlegging og styring av
ressurser har ført til vedvarende bruk av overtid over flere år,
og at dette i hovedsak er knyttet til de samme personene. Konsekvensene
av bruddene på arbeidsmiljøloven er at vernegrensene brytes, overtid blir
en fast ordning i strid med intensjonene i loven og at kostnadene
øker som følge av økt ressursbruk.
Komiteen har merket seg at statsråden
ikke er tilfreds med de forholdene som er avdekket og at det er
iverksatt tiltak for å følge opp Riksrevisjonens merknader, og at
dette vil bli fulgt opp i styringsdialogen med etatene.
Komiteen har også merket seg
at Forsvarsdepartementet har iverksatt en særskilt gjennomgang av
Forsvarets rutiner på informasjonssikkerhetsområdet, herunder tilgangsstyringen
i sentrale forvaltningssystemer som SAP.