Det vises til brev av 11. november 2014 der helse-
og omsorgskomiteen ber om en uttalelse til representantforslaget
– Dokument 8:2 S (2014–2015) fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe
og Trygve Slagsvold Vedum om en handlingsplan i helsevesenet mot
utbredelse av antibiotikaresistente bakterier. I dokumentet fremmes
følgende forslag:
1. Stortinget
ber regjeringen i løpet av våren 2015 fremme en handlingsplan i
helsevesenet mot utbredelse av antibiotikaresistente bakterier,
jamfør tiltaksområder under Helsedepartementets ansvarsområder i
”Rapport fra tverrsektoriell ekspertgruppe, Folkehelseinstituttet
2014” med mål om å redusere antibiotikabruken i befolkningen med
30 pst. innen utløpet av 2020.
2. Stortinget ber
regjeringen snarest innføre krav om diagnosekoder ved forskrivning
av antibiotika på alle typer resepter.
3. Stortinget ber
regjeringen snarest, under temaet ”kropp og helse” i lærerplanen
for faget naturfag, tilføye kompetansemål om bruk av antibiotika
og antibiotikaresistens.
4. Stortinget ber
regjeringen snarest innføre kvalitetsindikatorer for antibiotikabruk
utenfor sykehus og målrettede intervensjoner mot leger med for høyt
forskrivningsnivå.
5. Stortinget ber
regjeringen snarest styrke undervisningen om faglig, forsvarlig
antibiotikabruk for leger utdannet i utlandet og i norsk medisinerutdanning.
6. Stortinget ber
regjeringen snarest sikre at alle sykehus utarbeider planer for
implementering av retningslinjer og kompetanseheving om rasjonell
antibiotikabruk.
7. Stortinget ber
regjeringen sikre at alle sykehus overvåker eget antibiotikabruk,
med systematisk rapportering til ledere og forskrivende leger.
8. Stortinget ber
regjeringen snarest sikre at alle sykehus behandler eget antibiotikabruk
regelmessig i antibiotikakomite, kvalitetsutvalg eller lignende,
med konkrete forbedringsmål.
La meg innledningsvis si at jeg er helt enig
i forslagsstillernes bekymring for den helsetrusselen antibiotikaresistens
representerer for verdenssamfunnet og for Norge. Sjelden kan man med
større rett si at det som med en fellesbetegnelse kalles antimikrobiell
resistens (AMR) er en utfordring for hele verden som vi alle må
bidra til å løse. AMR er allerede en av de aller viktigste truslene
mot global helse og vil bli et økende problem i årene framover.
Både overforbruk og feil bruk av antibiotika har bidratt til denne
situasjonen.
I vår kom Verdens helseorganisasjon (WHO) med
den første globale overvåknings-rapporten om AMR. Konklusjonen fra
rapporten er klar: Vi er på vei inn i en postantibiotisk æra hvor
vanlige infeksjoner kan komme til å ta mange menneskeliv. Fremover
vil ikke resistens bare ramme behandlingen av infeksjonssykdommer,
som allerede er et alvorlig problem. Kirurgisk behandling som hofteleddsoperasjoner,
behandlingen av premature og kreftbehandling krever også at det
finnes virksomme antibiotika. Uten slike legemidler vil behandlingen
kunne bli vanskelig eller umulig.
Den 13. og 14. november arrangerte Norge sammen
med seks andre land og WHO en konferanse i Oslo for å drøfte framtidige
tiltak i kampen mot AMR. Nasjonalt folkehelseinstitutt var teknisk
arrangør for konferansen. I mitt åpningsinnlegg ga jeg støtte til
WHO som internasjonal leder i dette arbeidet gjennom utviklingen av
Global Action Plan mot AMR. Samtidig understreket jeg at det er
helt nødvendig at mange sektorer samarbeider for å løse problemet.
Ikke minst gjelder det human- og veterinærsiden gjennom det som
kalles ”one health approach”. Men også annen landbruksproduksjon
enn dyrehold og havbruk samt miljøet i vid forstand er viktige områder
for spredning av resistente mikrober og resistensgener. En helhetlig,
tverrsektoriell tilnærming er derfor helt nødvendig.
Det er behov for et bedre kunnskapsgrunnlag.
I den forbindelse er arbeidet i det internasjonale forskningsinitiativet
Joint Programme Initiative - Antimicrobial Resistance (JPI-AMR)
viktig. Her samarbeider Norge med 18 andre europeiske land og Canada
for å tette kunnskapshullet. Det er her laget en ambisiøs forskningsagenda
som også kan være til nytte i det arbeidet WHO nå gjør med å mobilisere
landene til en aktiv innsats mot AMR. Jeg har satt av 4,6 millioner
kroner til dette forskningssamarbeidet fra 2014.
Det finnes ikke én enkel løsning på problemet med
antimikrobiell resistens. Som forslagsstillerne skriver, ble det
den 18. august i år lagt fram en rapport fra en tverrsektoriell
ekspertgruppe på antibiotikaresistens som hadde fått i oppgave å adressere
kunnskapshull knyttet til norske forhold. Arbeidsgruppen framhever
åtte ulike tiltaksområder: 1) kartlegging av reservoar, 2) rensing
av reservoar, 3) økt smittevern, 4) vaksiner, 5) bedre diagnostikk,
6) bedre forskrivning/bruk av antibiotika og andre kjemiske stoffer,
7) flere konsekvensanalyser, 8) andre regulatoriske tiltak.
For å styrke helsesidens arbeid med disse spørsmålene
har jeg satt av 2,6 millioner kroner ekstra til Folkehelseinstituttet
i år, og 3 millioner kroner fra 2015. Sammen med midlene til forskning
gjennom det felleseuropeiske forskningsinitiativet utgjør dette
7,2 millioner kroner for inneværende år. Vi må være forberedt på
å bruke flere midler på dette arbeidet i årene som kommer.
Forslag 1. Stortinget ber
regjeringen i løpet av våren 2015 fremme en handlingsplan i helsevesenet
mot utbredelse av antibiotikaresistente bakterier, jamfør tiltaksområder
under Helsedepartementets ansvarsområder i ”Rapport fra tverrsektoriell
ekspertgruppe, Folkehelseinstituttet 2014” med mål om å redusere
antibiotikabruken i befolkningen med 30 pst. innen utløpet av 2020.
Jeg kan forsikre forslagsstillerne om at rapporten fra
arbeidsgruppen vil bli fulgt opp. Jeg mener vi trenger en overordnet,
tverrsektoriell nasjonal strategi på området og har allerede, sammen
med de tre andre departementene som sto bak denne rapporten (Landbruk-
og mat, Næring- og fiskeri og Klima- og miljø), satt i gang et arbeid
med å utarbeide en slik strategi.
Forslag 2. Stortinget ber
regjeringen snarest innføre krav om diagnosekoder ved forskrivning av
antibiotika på alle typer resepter.
Jeg mener i likhet med representantene at en
bedre oversikt over antibiotikabruken i Norge vil være et viktig
og nyttig virkemiddel til å fremme og sikre best mulig forskrivning
av antibiotika. Data fra Reseptregisteret kan per i dag ikke gi opplysninger
om antibiotika forskrives i tråd med anbefalinger i retningslinjene.
Manglende oversikt over hvilke typer antibiotika som brukes i behandlingen
av de ulike infeksjonssykdommene gjør det vanskelig å vurdere om
dagens forskrivningspraksis er optimal.
Ved å innføre krav om diagnosekoder på antibiotikaresepter
vil vi kunne få statistikk som er nyttig for kvalitetssikring av
antibiotikabruk, tilsyn, styring og planlegging. Legene vil kunne bruke
kunnskapen som grunnlag for internkontroll og kvalitetsforbedring
for å sikre god behandling.
Hva en resept skal inneholde er regulert i forskrift
om legemidler fra apotek. Et krav om diagnosekoder på alle antibiotikaresepter
vil kreve regelverksendringer. Ved å påføre diagnosekoder på resepter,
vil diagnoseinformasjon kunne gjøres tilgjengelig for flere enn
det som strengt tatt er nødvendig. Hva en resept skal inneholde av
informasjon må derfor vurderes grundig og knyttes til formålet med
bruk av resepter. Opplysninger om diagnose er omfattet av helsepersonells
taushetsplikt etter helsepersonelloven § 21. Jeg vil vurdere mulige
løsninger for å innføre krav om diagnosekoder på antibiotikaresepter,
og vil omtale saken nærmere i meldingen om legemidler som planlegges
lagt fram for Stortinget våren 2015.
Forslag 3. Stortinget ber
regjeringen snarest, under temaet ”kropp og helse” i lærerplanen
for faget naturfag, tilføye kompetansemål om bruk av antibiotika
og antibiotikaresistens.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet gir skolen og
lærerne stor frihet til å vurdere hvilket lærestoff, hvilke arbeidsmåter
og hvilke organiseringsmåter som egner seg best for at den enkelte elevgruppe
og slik at den enkelte elev skal nå kompetansemålene.
Læreplanenes kompetansemål er utformet på et overordnet
nivå og det er derfor ikke verken hensiktsmessig eller naturlig
å innlemme et tema som bruk av antibiotika og antibiotiaresistens
i læreplanen for naturfag.
Bruk av antibiotika og antibiotiaresistens kan knyttes
til flere kompetansemål i læreplanen i naturfag slik den er utformet.
Etter 10. trinn skal elevene blant annet ”forklare hvordan kroppen beskytter
seg mot sykdom” og ”beskrive hvordan man kan forebygge og behandle
infeksjonssykdommer”.
Forslag 4.Stortinget ber regjeringen snarest innføre kvalitetsindikatorer
for antibiotikabruk utenfor sykehus og målrettede intervensjoner mot
leger med for høyt forskrivningsnivå.
Gode data fra tjenestene er nødvendig for å
drive lokalt kvalitetsarbeid, forskning, tjenesteutviking og styring.
I dag foreligger lite data fra deler av den kommunale helse- og
omsorgstjenesten. Helse- og omsorgsdepartementet arbeider derfor for
å få etablert er kommunalt helse- og omsorgsregister. Det er foreslått
30 millioner kroner til utvikling av dette i statsbudsjettet for
2015. I påvente av et register vil Helse- og omsorgsdepartementet
vurdere hvordan eksisterende data kan benyttes til å utvikle kvalitetsindikatorer. Antibiotikaforskrivning
vil kunne være en aktuell indikator da man kan hente data fra reseptregisteret,
jf. også svar på spørsmål 2. Et viktig tiltak for å legge til rette
for en faglig riktig forskning vil være å tilgjengeliggjøre data
om egen forskrivning for legene, slik at de kan sammenlikne egen
praksis med andres.
Forslag 5. Stortinget ber
regjeringen snarest styrke undervisningen om faglig, forsvarlig
antibiotikabruk for leger utdannet i utlandet og i norsk medisinerutdanning.
Før leger med utenlandsk utdanning kan få autorisasjon
eller lisens i Norge, må de godkjennes av Statens autorisasjonskontor
for helsepersonell (SAK). Godkjennings-prosedyren varierer ut i
fra utdanning og utdanningsland. Enkelte helsefaglige utdanninger
i EØS-området, herunder medisin, er harmoniserte, dvs., at de må
oppfylle visse minstekrav. Norske myndigheter er forpliktet av EØS-regelverket
til å godkjenne disse utdanningene, uten å se nærmere på hva de
faktisk inneholder. I disse tilfellene kan ikke norske myndigheter
stille ekstra faglige krav som obligatoriske kurs i antibiotikabruk,
før disse gruppene med helsepersonell kan utøve yrket sitt i Norge.
Leger med utdanning fra land utenfor EØS-området
blir godkjent basert på en helhetlig vurdering av om utdanningen
er jevngod med norsk medisinutdanning. En slik vurdering av utdanningene
vil imidlertid ikke avdekke forskjellige tilnærminger til antibiotikabruk
hos søkerne.
Riktig bruk av antibiotika, virkningsmekanismer og
resistensproblemer forbundet med antibiotikabruk, er formulert som
konkrete læringsmål i de medisinske studieplaner ved de fire studiesteder.
Universitets- og høgskoleloven gir i utgangspunktet universiteter
og høyskoler stor faglig frihet i innholdet i utdanningen. Ingen
kan gi pålegg om læreinnholdet i undervisningen. Det ligger samtidig
føringer fra blant annet Stortingets behandling av Meld. St. 13
(2011-2012) Utdanning for velferd – Samspill i praksis om at de
helse- og sosialfaglige skal svare på tjenestenes behov. Kunnskapsdepartementet
har videre lovhjemmel for å fastsette rammeplaner for å styre innholdet
i utdanningen på et overordnet nivå.
Medisinutdanning har i dag ikke rammeplan. Et tiltak
i Meld. St. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd – Samspill i praksis,
er å sette i gang et tverrdepartementalt utviklingsarbeid for å
vurdere nærmere på hvilken måte kompetansekrav knyttet til den enkelte
utdanning skal utformes, fastsettes og formidles i framtiden. Målet
er å få på plass et styringssystem som i større grad enn i dag bidrar
til at utdanningsinstitusjonene utdanner kandidater med kompetanse
som er i tråd med tjenestenes behov. Oppfølgingen av dette tiltaket
pågår, og vil kunne bidra til at tjenestene får større innflytelse
på innholdet i utdanningene. Styrking av undervisningen om antibiotikabruk
er et eksempel på et tema som vil kunne bli ivaretatt i et slikt
system.
Det er arbeidsgivere som har hovedansvaret for at
legene de tilsetter har gode rutiner for bruk av antibiotika. Det
er også mulig for arbeidsgivere å arrangere egne kurs eller opplæring
om dette til de tilsatte, om de finner behov for dette. Helsedirektoratets
nasjonale faglige retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten bør være styrende for hvordan tjenestene
forholder seg til antibiotikabruk.
Forslag 6. Stortinget ber
regjeringen snarest sikre at alle sykehus utarbeider planer for
implementering av retningslinjer og kompetanseheving om rasjonell
antibiotikabruk.
Nasjonal retningslinje for bruk av antibiotika
i sykehus ble gitt ut i juni 2013. Arbeidet med retningslinjen involverte
de regionale helseforetakene, Legemiddelverket, Folkehelseinstituttet, Kompetansesenteret
for antibiotikabruk i sykehus, samt flere andre instanser. For de
ulike fagområdene var det arbeidsgrupper med til sammen over 80
klinikere og mikrobiologer fra ulike spesialiteter som sto for det
faglige innholdet.
Anbefalinger i faglige retningslinjer er normerende
og retningsgivende for praksis i sykehusene. Individuelle vurderinger
skal likevel alltid gjøres ved hvert handlingsvalg. Der helsepersonell
velger løsninger som i vesentlig grad avviker fra gitte anbefalinger,
bør dette dokumenteres. En bør også være forberedt på å begrunne
sine valg i eventuelle klagesaker eller ved tilsyn. Helsetjenestens
eiere og ledelse har ansvar for tilrettelegging av virksomheten
slik at anbefalinger gitt i nasjonale retningslinjer kan følges.
Helse- og omsorgsdepartementet har i oppdragsbrevet for 2014 til
de regionale helseforetakene satt som langsiktig mål at ”Helseforetakene
har implementert sentrale anbefalinger i relevante nasjonale faglige
retningslinjer”.
Forslag 7. Stortinget ber
regjeringen sikre at alle sykehus overvåker eget antibiotikabruk, med
systematisk rapportering til ledere og forskrivende leger.
Folkehelseinstituttet har siden 1999 fulgt forekomsten
av helsetjenesteassosierte infeksjoner i norske sykehus gjennom
prevalensundersøkelser. Forskrift om Norsk overvåkingssystem for
antibiotikabruk og helsetjenesteassosierte infeksjoner (NOIS-registerforskriften)
ble vedtatt i 2005 og endret i juli 2012. I henhold til denne forskriften
har Helsedirektoratet bestemt at alle sykehus skal delta i prevalensundersøkelse
to ganger årlig. Private rehabiliteringsinstitusjoner som har avtale
med regionale helseforetak har siden 2010 vært invitert til å delta
i prevalensundersøkelsene. I 2014 gjennomføres undersøkelsene i
mai og november. Ved å delta i prevalensundersøkelsene kan sykehusene
vurdere egen forskrivning av antibiotika.
Forslag 8. Stortinget ber
regjeringen snarest sikre at alle sykehus behandler eget antibiotikaforbruk
regelmessig i antibiotikakomite, kvalitetsutvalg eller lignende,
med konkrete forbedringsmål.
Som nevnt i svaret til forslag 6 over, er det
et ledelsesansvar å legge til rette for at anbefalinger gitt i nasjonale
retningslinjer kan følges. De enkelte sykehus og institusjoner må
selv etablere de administrative ordninger de finner hensiktsmessige
for bl.a. å kunne rapportere om antibiotikabruk slik NOIS-registerforskriften
krever.