Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
i løpet av våren 2015 fremme en handlingsplan i helsevesenet mot
utbredelse av antibiotikaresistente bakterier, jamfør tiltaksområder
under Helsedepartementets ansvarsområder i ‘Rapport fra tverrsektoriell ekspertgruppe,
Folkehelseinstituttet 2014’, med mål om å redusere antibiotikabruken
i befolkningen med 30 pst. innen utløpet av 2020.
2. Stortinget ber regjeringen snarest innføre
krav om diagnosekoder ved forskrivning av antibiotika på alle typer
resepter.
3. Stortinget ber regjeringen snarest,
under temaet ‘kropp og helse’ i læreplanen for faget naturfag, tilføye
kompetansemål om bruk av antibiotika og antibiotikaresistens.
4. Stortinget ber regjeringen snarest innføre kvalitetsindikatorer
for antibiotikabruk utenfor sykehus og målrettede intervensjoner
mot leger med et for høyt forskrivningsnivå.
5. Stortinget ber regjeringen snarest styrke
undervisningen om faglig, forsvarlig antibiotikabruk for leger utdannet
i utlandet og i norsk medisinerutdanning.
6. Stortinget ber regjeringen snarest sikre
at alle sykehus utarbeider planer for implementering av retningslinjer
og kompetanseheving om rasjonell antibiotikabruk.
7. Stortinget ber regjeringen snarest sikre
at alle sykehus overvåker eget antibiotikabruk, med systematisk
rapportering til ledere og forskrivende leger.
8. Stortinget ber regjeringen snarest sikre
at alle sykehus behandler eget antibiotikabruk regelmessig i antibiotikakomité,
kvalitetsutvalg eller lignende, med konkrete forbedringsmål.»
Forslagsstillerne framholder at antibiotikaresistens
er et økende problem både i Norge og globalt. Det vises til at antibiotikaresistens
er definert av Verdens helseorganisasjon (WHO) som et globalt helseproblem
og blir oppfattet som en trussel på linje med terror og klimaendringer,
og at WHO i mai 2014 oppfordret sine medlemsland til å styrke innsatsen
mot antibiotikaresistens og vedtok at det skal utarbeides en «Global
action plan in antimicrobial resistance». I Norge er det lagt fram
en rapport fra en tverrsektoriell ekspertgruppe på antibiotikaresistens
(«Antibiotikaresistens – kunnskapshull, utfordringer og aktuelle
tiltak», Nasjonalt folkehelseinstitutt, 2014).
Det vises til ulike planer og tiltak for å motvirke antibiotikaresistens
i Norge.
Forslagsstillerne mener det er stort behov for både
strakstiltak og en ny handlingsplan i helsevesenet for å stanse
utbredelsen av antibiotikaresistente bakterier, gjennom faglig,
forsvarlig antibiotikabruk og godt smittevern i både spesialisthelsetjenesten
og i allmennmedisin.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Mari Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Freddy de
Ruiter og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ingjerd Thon Hagaseth, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, er bekymret for den helsetrusselen antibiotikaresistens
representerer for verdenssamfunnet og for Norge. Komiteen har
merket seg at Verdens helseorganisasjon (WHO) i sin første globale
overvåkningsrapport om antibiotikaresistens konkluderer med at vi
er på vei inn i en postantibiotisk æra hvor vanlige infeksjoner
kan komme til å ta mange menneskeliv. Fremover vil resistens ikke
bare få konsekvenser for infeksjonssykdommer, men også ramme kirurgisk
behandling, premature og kreftbehandling, som ofte er helt avhengig
av virksomme antibiotika i behandlingen.
All antibiotikabruk fører til resistens. I Norge øker
resistensen fordi vi bruker for mye antibiotika, og vi importerer
resistente bakterier fra utlandet. Resistensen er proporsjonal med forbruket.
Resistens medfører store helseutgifter og lengre liggetid i sykehus.
Resistente bakterier kan smitte fra dyr til mennesker og omvendt.
Komiteen mener at en helhetlig
og tverrsektoriell tilnærming er nødvendig. I tillegg til i humanmedisin,
dyrehold og havbruk, må innsatsen også rettes inn mot miljøet i
vid forstand, som er viktig for spredning av resistente mikrober
og resistensgener. Omfanget av antibiotikabruk i europeisk matindustri
utenfor Norden er betydelig. Komiteen viser til Folkehelseinstituttet
og ekspertrapportens fokus på å integrere reservoartekningen og
miljøaspektene, både nasjonalt og globalt.
Komiteen registrerer at det er
store variasjoner i forbruk av antibiotika mellom sammenlignbare sykehus,
sykehjem og leger i Norge.
Komiteen har merket seg at det
er behov for et bedre kunnskapsgrunnlag, og at regjeringen har satt
av 4,6 mill. kroner til internasjonalt forskningssamarbeid og 2,6
mill. kroner ekstra til Folkehelseinstituttet i 2014 for å styrke
helsesidens arbeid med antibiotikaresistens.
Komiteen er bekymret for utviklingen
og for at vi i løpet av få år kan være uten virksomme antibiotika.
Fagmiljøet ved Oslo universitetssykehus mener at Norge må ta et
større ansvar for å utvikle nye antibiotika, og foreslår en oppgradering
av forskning i Norge med 30 mill. kroner over fem år. Legemiddelindustrien
mener også at Norge må understøtte nasjonale og europeiske forskningsprogrammer
som er rettet inn mot utvikling av diagnostisk verktøy, vaksiner
og nye antibiotika.
De to kompetansesentrene – Antibiotikasenteret for
primærmedisin (ASP) og Nasjonal kompetansetjeneste for antibiotikabruk
i spesialisthelsetjenesten (KAS) – har som mål å fremme rasjonell
antibiotikabruk. ASP ble opprettet i 2006, og komiteen har
merket seg at selv om problemstillingene og oppgaver knyttet til
antibiotikaresistens er stadig økende, har størrelsen på senterets
tildelte midler stått mer eller mindre stille siden oppstart.
Komiteen har merket seg innspillet
fra Folkehelseinstituttet og Legemiddelindustrien om at den nasjonale
handlingsplanen må ses i sammenheng med de globale tiltakene og
WHOs «Global action plan» for å gi maksimal effekt. Sistnevnte planlegges
vedtatt i mai 2015 og vil gi føringer for medlemslandene.
Komiteen mener at antibiotikaresistens
representerer en helsetrussel både globalt og i Norge. Problemet
kan ikke løses nasjonalt alene, men fordrer et internasjonalt samarbeid. Komiteen mener
overforbruk og feil bruk av antibiotika har bidratt til situasjonen.
Komiteen mener utfordringen med
økende antibiotikaresistens ikke kan løses i helsevesenet alene,
men må løses i samarbeid med andre sektorer som landbruk, havbruk
og næringsmiddelindustrien. Komiteen viser til rapporten «Antibiotikaresistens
– kunnskapshull, utfordringer og aktuelle tiltak» fra Nasjonalt
folkehelseinstitutt og ber om at denne blir fulgt opp. Komiteen viser
til at Helse- og omsorgsdepartementet allerede har satt av midler
til dette formål.
Komiteen mener vi trenger en
overordnet, tverrsektoriell strategi for å møte utfordringen med
antibiotikaresistens, og noterer at helse- og omsorgsministeren
i samarbeid med relevante departement har satt i gang et slikt arbeid.
Komiteen ber om at antibiotikaresistens
blir tema i legemiddelmeldingen, og at man i den sammenheng vurderer
innføring av diagnosekoder for alle resepter på antibiotika.
Komiteen viser til at hver enkelt
lege, i likhet med annet helsepersonell, har plikt til å holde seg
faglig oppdatert. Komiteen legger til grunn at det
å sette seg inn i de nasjonale faglige retningslinjene for antibiotikabruk,
som skal være normerende og retningsgivende, faller inn under denne
plikten. I komitéhøringen kom det imidlertid fra flere hold frem
at det ikke alltid er tilfelle at denne plikten blir overholdt.
Komiteen ber om at man ved utarbeidelse
av kvalitetsindikatorer i spesialisthelsetjenesten vurderer om antibiotikabruk
skal være en egen indikator.
Komiteen viser til at 85 prosent
av all antibiotika forskrives utenfor sykehus, og 60 prosent av dette
forskrives til luftveisinfeksjoner, herunder en stor andel til barn.
I høringen fremkom det at man har grunn til å tro at det forskrives
antibiotika dobbelt så ofte som nødvendig for enkle infeksjoner. Komiteen viser
videre til at sammenlignbart land som Sverige gjennom aktivt arbeid
har klart å redusere denne andelen. I arbeidet med redusert antibiotikabruk
må derfor primærhelsetjenesten gis nødvendig oppmerksomhet for å
sikre at unødvendig forskrivning i Norge går ned.
Komiteen viser til at bruken
av bredspektret antibiotika går opp uten at det er medisinske årsaker
til dette, og ber om at dette gis spesiell oppmerksomhet i den varslede
strategiplanen.
Komiteen mener helseforetakene
og sykehusene i større grad må stå til ansvar for egen antibiotikabruk,
og bør ha oversikt over egen bruk ved å sørge for at forbruksstatistikk
og oversikt over resistensforhold er tilgjengelig. En strategi for
riktig antibiotikabruk bør definere forbedringsmål og sørge for
at retningslinjen for antibiotikabruk blir implementert og etterlevd.
Komiteen mener at utvikling av
nye antibiotika og vaksiner er viktig for å sikre virksomme legemidler
i kampen mot infeksjoner i fremtiden. Norge bør bidra til forskning
og utvikling av slike midler, men dette er også en global utfordring
som krever at alle land gjør en innsats.
Komiteen mener at å hindre spredning
av infeksjoner og holde smittepresset nede kan redusere antibiotikabruken
og dermed forhindre utvikling av antibiotikaresistens. Det må derfor være
en prioritert oppgave å arbeide for høy vaksinedekning i befolkningen,
både nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen mener økt bevisstgjøring
rundt antibiotikaresistens i befolkningen, både hos pårørende, pasienter
og forskriver, vil hjelpe samfunnet i kampen mot resistente bakterier.
Komiteen mener at godt, forebyggende
hygienearbeid i helsetjenesten er et viktig forebyggende tiltak,
og at riktig administrasjon av antibiotika er viktig for å sikre
best mulig effekt. Dette understreker at god ledelse og en god kultur
for kvalitet i helsetjenesten er viktig for å hindre smittespredning
og sykehusinfeksjoner, samtidig som det sikrer best mulig effekt
av antibiotika som administreres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet , Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at mobilitet over
landegrensene er en utfordring med hensyn til spredning av antibiotikaresistens.
Særlig gjelder dette i forbindelse med sykehusbehandling og arbeid
på sykehus. Flertallet viser til at Helsedirektoratet,
Folkehelseinstituttet og Legeforeningen var blant høringsinstansene
som i høringsuttalelse til Prop. 135 S (2013–2014) Samtykke til
godkjennelse av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2011/24/EU om anvendelse av pasientrettigheter ved helsetjenester
over landegrensene, ga uttrykk for denne bekymringen. Flertallet mener
regjeringen har fått faglig gode begrunnelser fra fagmiljøene for
at økt utveksling av helsetjenester og helsearbeidere over landegrensene
må føre til økt overvåkenhet, og videre at det blant annet må innebære
at de helsemessige og økonomiske konsekvensene av økt mobilitet,
sett i lys av økt fare for spredning av antibiotikaresistens, må utredes.
Flertallet viser til merknad
i Innst. 99 S (2014–2015):
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til den betydelige trusselen økt antibiotikaresistens utgjør
for folkehelsa, nasjonalt senest dokumentert i rapport fra tverrsektoriell
ekspertgruppe på antibiotikaresistens, «Antibiotikaresistens kunnskapshull,
utfordringer og tiltak» (Nasjonalt folkehelseinstitutt 2014). Opphold
i sykehus utenfor Norden regnes som risikofaktor for å være bærer
av/infisert med multiresistente mikrober. Som en del av nye smitteverntiltak
(tiltak tre), anbefales det å utarbeide anbefaling for screening
av risikogrupper for bærerskap av utvalgte, mikrobielle resistensegenskaper
ved innleggelse i helseinstitusjon. Flertallet vil understreke at
slike tiltak kan bli mer omfattende dersom det blir en økning i
pasientmobiliteten, og at risikoen for å smittes i norske sykehus
kan bli økende. Folkehelseinstituttet skriver også i sitt høringssvar:
'Det
er sannsynlig at de reelle kostnadene til sykehusbehandling og -forpleining
vil være høyere for pasienter som nylig har blitt behandlet i utlandet,
enn for pasienter som kun har blitt behandlet i Norge.'
Flertallet
viser til at flere av høringsinstansene ser betydelige utfordringer
knyttet til myndighetenes mulighet til å bekjempe økt antibiotikaresistens
kombinert med økt pasientmobilitet. Helsedirektoratet skriver i
sitt høringssvar:
'Direktoratet har tidligere pekt
på at det kan utgjøre en betydelig risiko dersom resistente bakterier
blir hyppigere forekommende i Norge. Resistensforekomsten i Europa
utenfor Skandinavia er langt høyere enn i Norge, og en økt eksponering
for andre lands helsesystemer vil medføre en betydelig forhøyet
risiko for økning i resistensforekomsten i Norge. Dette er en særlig
aktuell utfordring knyttet til sykehusbehandling. Foruten å utgjøre
en betydelig økt risiko for den enkelte pasient som reiser ut med
formål om behandling på særlig resistensutsatte steder, vil resistensforekomsten
kunne øke betydelig i den offentlige norske helsetjenesten som følge av
at resistensutsatte pasienter videre eller ferdigbehandles her.'
Legeforeningen
skriver i sitt høringssvar:
'Legeforeningen er bekymret
for hvilke konsekvenser forslaget kan ha for utvikling av antibiotikaresistens
i Norge. Antibiotikaresistens er et stort problem i Europa, mens
Norge har det laveste nivået i Europa. Det er anslått at den årlige
kostnaden for antibiotikaresistens i EU er på 1,5 milliarder euro
og at 25.000 mennesker årlig mister livet på grunn av ikke virksom
antibiotika. Legeforeningen savner en vurdering av de helsemessige
og økonomiske konsekvensene forslaget kan ha på dette området, og
ber om at dette vurderes nærmere.'
Folkehelseinstituttet
skriver i sitt høringssvar at det er en betydelig forskjell i forekomst
av antibiotikaresistente bakterier i Norden sammenlignet med øvrige
europeiske land. Folkehelseinstituttet oppgir at:
'Rundt
én prosent av gule stafylokokker i Norden er resistente for meticillin
(MRSA), mens andelen i land utenfor Norden og Nederland er 20 til 50
prosent. Det blir kun påvist rundt 20 tilfeller årlig i Norge av
gram-negative bakterier resistente mot både betalaktamer og karbapenemer (ESBLCARBA-holdigebakterier,
som det i praksis finnes få eller ingen effektive antibiotika mot).
I enkelte land i Europa, og for enkelte bakterietyper, er andelen
karbapenemresistente bakterieisolater over 50 prosent.
Risiko
for å bli smittet med resistente bakterier er dermed høyere ved
opphold i sykehus i land utenfor Norden og Nederland, enn ved sykehusopphold
i Norge.'»
Komiteen viser til
at 85 prosent av all antibiotika forskrives utenfor sykehus, derav
60 prosent for behandling av luftveisinfeksjoner, og barn utgjør
en stor andel av mottakerne. Antibiotikasenteret for primærmedisin
(ASP) viser til at de fleste ukompliserte luftveisinfeksjoner går
over av seg selv fordi majoriteten skyldes virus, og at en del av
de mildere bakterielle infeksjonene som i øre, bihule og hals går
like fort over uten bruk av antibiotika. Norske undersøkelser viser at
det gis antibiotika i 50–75 prosent av tilfellene, noe som ifølge
ASP er dobbelt så ofte som nødvendig. I Sverige har man de siste
ti årene arbeidet systematisk med å redusere bruk av antibiotika
og har oppnådd spesielt gode resultater rettet mot barn. Nederland
har over mange år vært et av landene med lavest antibiotikaforbruk, med
et forbruk som er ca. 30 prosent lavere enn i Norge.
Ifølge ASP er det to forhold som har betydning for
resistensutviklig: det totale forbruk og andelen bredspekterantibiotika.
Bredspekterantibiotika påvirker alle typer bakterier, både de farlige
og de kroppen trenger, og de gir mer resistens. Penicillin er et
smalspektret-antibiotika, som gir mindre resistens, men smaker vondt
og blir ofte valgt bort for at barn skal fullføre behandlingen.
Komiteen har merket seg at ASP
tilrår å sette kortsiktige mål i tillegg til det langsiktige, og foreslår
20 prosent reduksjon i løpet av fem år. De viser også til at svært
mange av forslagene rettet inn mot primærhelsetjenesten og befolkningen
kan implementeres dersom det settes av midler.
Komiteen viser til Folkehelseinstituttets
anbefaling om å arbeide for å etablere nasjonale løsninger for å
samle inn og gjennomføre sanntidsanalyser av mikrobiologiske prøvesvar. Formålet
er å synliggjøre infeksjoner som hyppig leder til unødvendig antibiotikabruk,
og raskt sette inn smitteverntiltak for å begrense sesongepidemier
og utbrudd. Videre foreslår Folkehelseinstituttet at det gis mulighet
til å koble sanntidsinformasjon fra reseptregister med sanntidsinformasjon
om mikrobiologiske prøver. Det vil gi viktig informasjon til legene om
hvilke antibiotika det er rasjonelt å bruke.
Komiteen har merket seg at Legeforeningen mener
at det er behov for både enkelttiltak og en fornyet handlingsplan
som inkluderer spesialist- og primærhelsetjenesten, samt prioritering
av forskning. Legeforeningen viser til Senter for kvalitet i legekontor
(SKIL) som et velegnet tiltak i arbeidet med å bedre forskrivningspraksisen.
Legeforeningen mener videre at Norge og Norden har gode forutsetninger
til å innta en internasjonal lederrolle i tett samarbeid med WHO og
gjennom koordinert innsats med ledende land som USA, Kina og India.
Komiteen har merket seg Legeforeningens innspill
om å fornye «Nasjonal strategi for forebygging av infeksjoner i
helsetjenesten og antibiotikaresistens 2008–2012» i lys av ny kunnskap.
Komiteen viser til Legemiddelindustriens innsats
for å utvikle nye antibiotika og vaksiner, samt fiskevaksine som
har bidratt til minimal antibiotikabruk i oppdrettsnæringen. Det
forskes på alternative angrepsmetoder for å bekjempe infeksjoner
og utvikling av produktinformasjon til helsepersonell for å sikre
riktig bruk.
Komiteen støtter forslagene til
Legemiddelindustrien om at handlingsplanen må inneholde tiltak som
hindrer spredning av infeksjoner, og som holder smittepresset nede.
De fremhever tiltak som kontinuerlig evaluering av vaksinasjonsprogram,
oppfølging av revaksinasjon av eldre i henhold til Folkehelseinstituttets anbefalinger,
utarbeiding av et vaksinasjonsprogram for eldre og støtte til utvikling
av nye vaksiner.
Komiteen har merket seg Legemiddelindustriens
forslag om å utarbeide refusjonsordninger og retningslinjer som
stimulerer til riktig bruk av antibiotika og til høy vaksinasjonsdekning
i befolkningen. De foreslår videre at fastleger bør få en takst
for vaksinasjon, og videre at vaksinasjonstilbudet må være synlig
og tilgjengelig for målgruppen, samt at det bør utvikles diagnostisk verktøy
som gir raske svar og lav ressursbruk.
Komiteen støtter Legemiddelindustriens innspill
om at Norge fortsatt må støtte opp under det internasjonale samarbeidet
for å bekjempe falske legemidler og det pågående arbeidet for å sikre
bedre merking og sporing av legemidler og vaksiner.
Komiteen mener at sykepleiere
har en viktig rolle i arbeidet med infeksjonskontroll og smittevern
med for eksempel god diagnostisering gjennom forsvarlig prøvetaking
og håndtering av biologisk materiale, samt opplæring av pasienter og
pårørende. Komiteen støtter Norsk Sykepleierforbund
i at handlingsplanen i tillegg til sykehus også må omfatte sykehjem,
distriktsmedisinske sentre, kommunal legevakt, helsestasjoner mm.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til helse- og omsorgsministerens
svarbrev til helse- og omsorgskomiteen 24. november 2014 der helseministeren
skriver at «vi trenger en overordnet, tverrsektoriell nasjonal strategi
på området». Flertallet mener en slik overordnet,
tverrsektoriell nasjonal strategi er avgjørende om en skal lykkes
i å hindre utvikling av antibiotikaresistens. Flertallet viser også
til Dokument 8:5 S (2014–2015), Representantforslag om handlingsplan
mot antibiotikaresistente bakterier i mat og dyr. Dokument 8:2 S
(2014–2015) og Dokument 8:5 S (2014–2015) er forslag til praktisk
handling innenfor to av de mest berørte sektorene. Slike handlingsplaner
er nødvendige, skal Norge i praksis kunne følge opp ekspertrapportens
(«Antibiotikaresistens – kunnskapshull, utfordringer og aktuelle
tiltak») understrekning av at antibiotikaresistens må sees tverrsektorielt,
i et «one-health»-perspektiv. Flertallet vil derfor
understreke at det ikke er noen motsetning mellom en nasjonal overordnet
tverrsektoriell strategi og sektorspesifikke handlingsplaner, men
at disse forutsetter hverandre dersom Norge skal lykkes i å nå en
målsetting om 30 prosent redusert antibiotikabruk i befolkningen
innen 2020. Flertallet viser til at det var bred
støtte i høringen om behovet for en konkret handlingsplan for helsevesenet.
Både Folkehelseinstituttet, Norsk Sykepleierforbund, legemiddelindustrien,
Den norske legeforening, Antibiotikasenteret for primærmedisin (ASP)
og Nasjonalt kompetansesenter for antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten
(KAS) støtter forslaget om handlingsplan i helsevesenet mot utbredelse
av antibiotikaresistens. Det var også bred støtte til målet om en reduksjon
av antibiotikabruk i helsevesenet med 30 prosent innen 2020.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2015 fremme
en handlingsplan i helsevesenet mot utbredelse av antibiotikaresistente
bakterier, jamfør tiltaksområder under Helsedepartementets ansvarsområder
i ‘Rapport fra tverrsektoriell ekspertgruppe, Folkehelseinstituttet
2014’, med mål om å redusere antibiotikabruken i befolkningen med
30 prosent innen utløpet av 2020.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til statsrådens redegjørelse for
innholdet i Nasjonal strategi mot antibiotikaresistens i brev av 26. januar
2015. Disse medlemmer merker seg at det skal lages
minst ett overordnet, målbart mål for hver sektor, og at hensikten
med strategien er å gi en retning for det videre arbeidet med antibiotikaresistens.
Disse medlemmer mener at det
er positivt med ett eller flere overordnede mål for helsesektoren
i en overordnet antibiotikastrategi. Disse medlemmer mener
imidlertid at det i tillegg trengs konkrete mål for arbeidet, og
at en egen handlingsplan for helsevesenet derfor er helt nødvendig. Disse
medlemmer merker seg at statsråden i sitt brev nå åpner
opp for at det under den felles strategien eventuelt kan lages mer
detaljerte handlingsplaner, og imøteser dette. Disse medlemmer mener
det er viktig å sette et mål om å redusere bruken av antibiotika
i helsevesenet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til statsrådens redegjørelse
for innholdet i Nasjonal strategi mot antibiotikaresistens og regjeringens
vedtak av 15. januar 2015 om at det i løpet av første halvår 2015
skal lages en nasjonal tverrsektoriell strategi mot antibiotikaresistens.
De fire departementene – Helse- og omsorgsdepartementet, Landbruks-
og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Klima-
og miljødepartementet – sto bak forslaget til vedtak i regjeringen,
og det er de samme fire departementene som sammen skal utarbeide
den nye strategien.
Disse medlemmer legger til grunn
at målet for dette arbeidet er:
Styrke kunnskapsgrunnlaget
gjennom for eksempel å kartlegge miljøets betydning for spredning
av antibiotikaresistens og ved å finne ut hva de økonomiske konsekvensene
av antibiotikaresistens er for samfunnet.
Bidra til å øke kunnskapsnivå og kompetanse
om antibiotikaresistens blant relevante yrkesprofesjoner, og hos
den generelle befolkningen.
Drive bedre infeksjonskontroll gjennom
forebygging og vanlige infeksjonskontrolltiltak.
På en riktig måte behandle og sanere infeksjoner med
resistente bakterier.
I samarbeid med andre land bidra til utvikling
av nye antibiotika og diagnostiske hjelpemidler.
Optimalisere forskrivningspraksis gjennom
opplæring i ulike profesjonsutdanninger og gjennom videreutdanning.
Styrke internasjonalt samarbeid gjennom
forskning, påvirke holdninger, gjennom prosessene i EU.
Støtte reguleringer som kan bidra til mindre
antibiotikaresistens og arbeide gjennom WHO for en god global handlingsplan
som faktisk blir gjennomført.
Komiteen viser til
at forskriving av antibiotika utenfor sykehus har vært økende de
ti siste årene, og unødvendig forskrivning knyttet til luftveisinfeksjon
hos barn utgjør en av hovedårsakene. Komiteen konstaterer
at data fra Reseptregisteret per i dag ikke kan gi opplysninger
om antibiotika forskrives i tråd med retningslinjene. Ved å innføre
diagnosekoder på alle antibiotikaresepter vil vi få statistikk som
er nyttig for kvalitetssikring av antibiotikabruk, tilsyn, styring
og planlegging. Det vil også gi mulighet til å utvikle bedre informasjonskampanjer
og undervisningsverktøy rettet mot leger og befolkning.
Komiteen støtter innspillet fra
ASP og Folkehelseinstituttet om innsyn for den enkelte lege i egne
data sammenlignet med gjennomsnittforskrivning i allmennpraksis. Komiteen støtter også
forslaget til Folkehelseinstituttet om innsamling og rask analyse
av data om legemiddelbruk i institusjon og videreutvikling av dagens
reseptregister til et nasjonalt legemiddelregister, med tilgang
til egne data og gjennomsnittforskrivning i institusjon.
Komiteen merker seg at fagmiljøet
ved Oslo universitetssykehus foreslår obligatorisk rapportering
av antibiotikabruk i relasjon til diagnoser ved elektronisk beslutningsstøtte
ved forskrivning av antibiotika. De mener det kan bli et kostnadsbesparende
og effektivt styringsverktøy.
Innføring av diagnosekoder vil medføre at diagnoseinformasjon
vil bli tilgjengelig for flere, selv om det er underlagt helsepersonells
taushetsplikt. Komiteen har merket seg at Legeforeningen
mener det ikke er hensiktsmessig å innføre diagnosekoder på reseptene.
De viser til at det ikke foreligger dokumentasjon på effekt, og
har ikke tro på at det vil kunne redusere antibiotikabruken, og
videre at det vil svekke personvernet. Legeforeningen mener det
er viktigere med tett oppfølging av legers, tannlegers og veterinærers
forskrivning fremfor å knytte tiltak mot pasient og diagnose. Komiteen er
opptatt av at personvern blir drøftet ved gjennomgang av regelendringene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til helse- og omsorgsministerens svarbrev til helse- og omsorgskomiteen
24. november 2014, der han oppgir å ville vurdere mulige løsninger
for å innføre krav om diagnosekoder på alle typer antibiotikaresepter,
og vil omtale saken nærmere i meldingen om legemidler som planlegges
lagt fram for Stortinget våren 2015. Disse medlemmer vil
berømme helse- og omsorgsministeren for et slikt viktig initiativ
for å skaffe bedre oversikt over antibiotikabruken og best mulig
forskrivningspraksis. Disse medlemmer deler også
helse- og omsorgsministerens og enkelte av høringsinstansenes syn
på at personvernhensyn må ivaretas ved implementering av en slik
ny praksis. Disse medlemmer er av den oppfatning
at dette må kunne løses, og at diagnosekoder er et avgjørende viktig
tiltak å få på plass. Disse medlemmer viser også
til at det i dag allerede er krav om diagnosekoder dersom antibiotika
blir forskrevet på blå resept.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest innføre
krav om diagnosekoder ved forskrivning av antibiotika på alle typer
resepter, på en måte som ivaretar personvernet.»
Komiteen viser til
at infeksjoner er den hyppigste årsaken til fravær i skolen. Dårlig
hånd- og luftveishygiene bidrar til økt spredning. ASP tilrår hygienekampanjer
rettet mot skoler for å redusere forekomst av infeksjon og bruk
av antibiotika. Komiteen har merket seg ASP sin anbefaling
om å ta i bruk e-Bug, som er et internasjonalt utviklet undervisningsverktøy
for å redusere antibiotikaresistens. Materialet er oversatt og tilpasset
norske læreplaner og er klart for implementering fra februar 2015,
forutsatt midler til å ta det i bruk. Komiteen har
også merket seg at i de andre 28 landene i nettverket som har utviklet
og implementert e-Bug, har myndighetene representert ved undervisnings- og
helsedepartementet vært med på å kvalitetsstemple programmet. Det
er ASP og Folkehelseinstituttet som representerer Norge i nettverket,
og som har ansvaret for e-Bug. Nettverket ble etablert i 2006, og
Public Health England, avdeling for primærmedisin, koordinerer arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til helse- og omsorgsministerens
svarbrev til helse- og omsorgskomiteen 24. november 2014, der fleksibiliteten
i dagens læreplan hva angår å undervise barn og ungdom i norsk skole
om antibiotika og antibiotikabruk, fremgår. Disse medlemmer mener
statsrådens argumenter mot å presisere læreplanene og kompetansemålene
mht. antibiotikabruk ikke synes tungtveiende nok. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at barn og ungdom på alle alderstrinn gis undervisning
og informasjon som bidrar til redusert antibiotikabruk. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, under temaet ‘kropp
og helse’ i læreplanen for faget naturfag, tilføye kompetansemål
om bruk av antibiotika og antibiotikaresistens.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at alle skoler i Norge gis tilstrekkelig og god informasjon
om e-Bug-programmet med mål om at flere vil ta det i bruk.»
Komiteen har merket
seg at det i dag foreligger lite data fra deler av den kommunale
helse- og omsorgstjenesten, men at det nå er under etablering et
slikt register. Antibiotikaforskrivning bør vurderes som en aktuell
kvalitetsindikator, og systemet bør utformes slik at det er mulig
å sammenligne egen praksis med andres.
Komiteen viser til at Legeforeningen
etterlyser et løft for allmennmedisinsk forskning for blant annet
å gi ny og bedre kunnskap om hvordan en kan redusere variasjon i
forskrivningspraksis.
Komiteen registrerer at Norsk
Sykepleierforbund mener at det er ledere på kliniske avdelinger
som må ansvarliggjøres med hensyn til antibiotikabruk fremfor den
enkelte lege.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til helse- og omsorgsministerens
svarbrev til helse- og omsorgskomiteen 24. november 2014. Det er bra
at det arbeides med muligheten for å innføre kvalitetsindikatorer
utenfor sykehus, men behovet har vært kjent i mange år, og det haster med
å komme i mål med dette arbeidet. Disse medlemmer viser
til at noen høringsinstanser gir uttrykk for at ansvaret for hva
den enkelte lege forskriver ikke bør ligge hos denne, men hos en
overordnet. Disse medlemmer mener legenes arbeidshverdag
utenfor sykehusene i stor grad er preget av selvstendige avgjørelser, og
frykter en form for ansvarspulverisering dersom ansvaret for den
enkelte leges forskrivningspraksis ikke skal være den enkelte leges. Disse medlemmer er
for øvrig enig i at overordnede har ansvar for å utvikle en god
kultur for forskrivningspraksis ved virksomhetene de leder.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest innføre kvalitetsindikatorer
for antibiotikabruk utenfor sykehus og målrettede intervensjoner
mot leger med et for høyt forskrivningsnivå.»
Komiteen har merket
seg at ASP, i samarbeid med Norsk forening for medisinstudenter
i utlandet, i 2014 har undervist i «Nasjonale retningslinjer for
antibiotikabruk i primærhelsetjenesten» ved flere undervisningssteder
i Øst-Europa.
Komiteen viser til at Norsk Sykepleierforbund mener
at informasjon om forsvarlig antibiotikabruk må styrkes innen alle
helsefaglige utdanninger og overfor alt helsepersonell som tar nasjonale
prøver for autorisasjon i Norge. Videre mener Sykepleierforbundet
at det er nødvendig med utdanning av smittevernpersonell, inkludert hygienesykepleiere.
De gjør videre oppmerksom på at Nordic School of Public Health i
Gøteborg stenger den 31. desember 2014, selv om det er det viktigste
nordiske tilbudet om smittevernutdanning, som også er finansiert
av Nordisk ministerråd.
Komiteen mener det er viktig
at utdanningsinstitusjonene utdanner helsemedarbeidere som samsvarer
med tjenestenes behov og implementerer ny kunnskap. Det er viktig
å få fortgang i det tverrdepartementale arbeidet med å få på plass
et styringssystem som ivaretar dette.
Komiteen mener at i tillegg til
å vurdere godkjenningsordningen for helsearbeidere utdannet i andre
land, er det arbeidsgiver som har hovedansvaret for at helsearbeidere
har gode rutiner og følger de faglige retningslinjene for antibiotikabruk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det rapporteres om ulik praksis ved ulike læringsinstitusjoner
og helseinstitusjoner hva angår opplæring i antibiotikabruk og norske veiledere
for helsepersonell. Disse medlemmer viser også til
høringsinstansenes syn på at det er behov for å styrke opplæringen
innenfor alle helsefaglige utdanninger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
helse- og omsorgsministeren i sitt svarbrev til helse- og omsorgskomiteen
24. november 2014 skriver følgende:
«Før leger med utenlandsk utdanning kan få autorisasjon
eller lisens i Norge, må de godkjennes av Statens autorisasjonskontor
for helsepersonell (SAK). Godkjennings-prosedyren varierer ut i
fra utdanning og utdanningsland. Enkelte helsefaglige utdanninger
i EØS-området, herunder medisin, er harmoniserte, dvs., at de må
oppfylle visse minstekrav. Norske myndigheter er forpliktet av EØS-regelverket
til å godkjenne disse utdanningene, uten å se nærmere på hva de
faktisk inneholder. I disse tilfellene kan ikke norske myndigheter
stille ekstra faglige krav som obligatoriske kurs i antibiotikabruk,
før disse gruppene med helsepersonell kan utøve yrket sitt i Norge.
Leger med utdanning fra land utenfor EØS-området
blir godkjent basert på en helhetlig vurdering av om utdanningen
er jevngod med norsk medisinutdanning. En slik vurdering av utdanningene
vil imidlertid ikke avdekke forskjellige tilnærminger til antibiotikabruk
hos søkerne.»
Disse medlemmer mener det er
svært bekymringsfullt at harmoniseringen av utdanninger ikke også
innebærer en harmonisering av forskrivningspraksis når det gjelder
antibiotikabruk i EU/EØS-området. Disse medlemmer mener
også at det er alvorlig at norske myndigheter ikke ser ut til å
ha oversikt over hva praksis for undervisning om antibiotika er
i de utdanningene som godkjennes i Norge.
Statsråden viser til at kampen mot antibiotikaresistensutviklingen
bare kan vinnes ved internasjonalt samarbeid, og disse medlemmer vil påpeke
at regjeringen snarest må ta initiativ til en slik harmonisering
der nordisk forskrivningspraksis blir normen. Norden har i dag det laveste
forbruket av antibiotika i EU/EØS-området, og disse medlemmer understreker
at det er alvorlig at forskrivningspraksis varierer sterkt og er
høyt i flere av landene der Norge har mange utenlandsstudenter og
rekrutterer helsepersonell fra. Disse medlemmer mener
videre at en god kultur for opplæring ved helsepersonellenes arbeidsteder,
gjerne i samarbeid med utdanningsinstitusjonene, må igangsettes. Disse medlemmer mener
Norge ikke kan innta en defensiv holdning, og ser ingen hinder for
at god opplæring av personell som arbeider i Norge, kan innføres.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest styrke undervisningen
om faglig forsvarlig antibiotikabruk for leger utdannet i utlandet
og i norsk medisinerutdanning og i andre helseprofesjonsutdanninger.»
Komiteen viser til
at den nasjonale retningslinjen for bruk av antibiotikabruk i sykehus
ble gitt i juni 2013. Helse- og omsorgsministeren har i oppdragsbrevet
for 2014 satt som langsiktig mål at alle faglige retningslinjer
skal implementeres.
Nasjonal kompetansetjeneste for antibiotikabruk i
spesialisthelsetjenesten (KAS) viser til at styring av antibiotikabruk
er gjennomført i en rekke land med gode resultater. Det er omfattende vitenskapelig
dokumentasjon på at programmene er effektive og kostnadseffektive.
Komiteen har merket seg at KAS
viser til at det er dokumentert økt bruk av bredspektrede antibiotika
i norske sykehus uten at det er faglig begrunnet. Bredspektrede
antibiotika er en av de viktigste årsakene til spredning av antibiotikaresistente
bakterier i sykehus. Dette rammer spesielt de sykeste pasientene
og dem som har svekket immunforsvar. KAS viser til at det er mange
gode lokale initiativ til forbedring av antibiotikabruk, men etterlyser
tydelige forventninger til sykehusene. Komiteen ser
alvorlig på at i en kartlegging utført av KAS i oktober/november
2014, har mindre enn halvparten av helseforetakene / de private
somatiske sykehusene en antibiotikastrategi, og kun tre har forbedringsmål
for antibiotikabruk.
Komiteen har merket seg at KAS
mener at helseforetakene og sykehusene i større grad må ansvarliggjøres
for egen antibiotikabruk. De må skaffe seg oversikt over egen bruk
og sørge for at forbrukerstatistikk og oversikt over resistensforhold
gjøres kjent for de kliniske avdelingene. De må ha en strategi for
riktig antibiotikabruk, definere forbedringsmål og rutiner for å
etterprøve resultatene.
Komiteen har merket seg at fagmiljøet
ved Oslo universitetssykehus foreslår obligatorisk rapportering
av resistensprofil på de vanlige bakterier for alle sykehus, slik
det er gjennomført ved lov i Tyskland.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
praksis som beskrevet ovenfor viser at det er behov for større grad
av systematikk og konkret planarbeid ved norske sykehus når det
gjelder antibiotikabruk, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest sikre at
alle sykehus utarbeider planer for implementering av retningslinjer
og kompetanseheving om rasjonell antibiotikabruk.»
Komiteen merker seg
at alle sykehus skal delta i prevalensundersøkelser to ganger i
året og har dermed mulighet til å overvåke egen forskrivning. Private
rehabiliteringsinstitusjoner med avtale har siden 2010 blitt invitert
til å delta i prevalensundersøkelsene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at ikke alle må delta i prevalensundersøkelsen, herunder private
rehabiliteringsinstitusjoner. Disse medlemmer mener
alle sykehus må overvåke eget antibiotikabruk, og rapporteringen
til ledere og forskrivende leger bør foregå systematisk. Kvalitetsarbeidet
må forankres på det enkelte sykehus, og på denne bakgrunn fremmes
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest sikre at
alle sykehus overvåker eget antibiotikabruk, med systematisk rapportering
til ledere og forskrivende leger.»
«Stortinget ber regjeringen snarest sikre at
alle sykehus behandler eget antibiotikabruk regelmessig i antibiotikakomité,
kvalitetsutvalg eller lignende, med konkrete forbedringsmål.»
Forslag fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen snarest innføre krav om
diagnosekoder ved forskrivning av antibiotika på alle typer resepter,
på en måte som ivaretar personvernet.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen snarest sikre at
alle sykehus utarbeider planer for implementering av retningslinjer
og kompetanseheving om rasjonell antibiotikabruk.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen snarest sikre at
alle sykehus overvåker eget antibiotikabruk, med systematisk rapportering
til ledere og forskrivende leger.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen snarest sikre at
alle sykehus behandler eget antibiotikabruk regelmessig i antibiotikakomité,
kvalitetsutvalg eller lignende, med konkrete forbedringsmål.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at alle skoler i Norge gis tilstrekkelig og god informasjon om e-Bug-programmet
med mål om at flere vil ta det i bruk.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen snarest styrke undervisningen
om faglig forsvarlig antibiotikabruk for leger utdannet i utlandet
og i norsk medisinerutdanning og i andre helseprofesjonsutdanninger.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen snarest, under temaet «kropp
og helse» i læreplanen for faget naturfag, tilføye kompetansemål
om bruk av antibiotika og antibiotikaresistens.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen snarest innføre kvalitetsindikatorer
for antibiotikabruk utenfor sykehus og målrettede intervensjoner
mot leger med et for høyt forskrivningsnivå.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2015 fremme
en handlingsplan i helsevesenet mot utbredelse av antibiotikaresistente
bakterier, jamfør tiltaksområder under Helsedepartementets ansvarsområder
i «Rapport fra tverrsektoriell ekspertgruppe, Folkehelseinstituttet
2014», med mål om å redusere antibiotikabruken i befolkningen med
30 prosent innen utløpet av 2020.
II
Dokument 8:2 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe og Trygve Slagsvold Vedum
om en handlingsplan i helsevesenet mot utbredelse av antibiotikaresistente
bakterier – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 11. november 2014 der helse-
og omsorgskomiteen ber om en uttalelse til representantforslaget
– Dokument 8:2 S (2014–2015) fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe
og Trygve Slagsvold Vedum om en handlingsplan i helsevesenet mot
utbredelse av antibiotikaresistente bakterier. I dokumentet fremmes
følgende forslag:
1. Stortinget
ber regjeringen i løpet av våren 2015 fremme en handlingsplan i
helsevesenet mot utbredelse av antibiotikaresistente bakterier,
jamfør tiltaksområder under Helsedepartementets ansvarsområder i
”Rapport fra tverrsektoriell ekspertgruppe, Folkehelseinstituttet
2014” med mål om å redusere antibiotikabruken i befolkningen med
30 pst. innen utløpet av 2020.
2. Stortinget ber
regjeringen snarest innføre krav om diagnosekoder ved forskrivning
av antibiotika på alle typer resepter.
3. Stortinget ber
regjeringen snarest, under temaet ”kropp og helse” i lærerplanen
for faget naturfag, tilføye kompetansemål om bruk av antibiotika
og antibiotikaresistens.
4. Stortinget ber
regjeringen snarest innføre kvalitetsindikatorer for antibiotikabruk
utenfor sykehus og målrettede intervensjoner mot leger med for høyt
forskrivningsnivå.
5. Stortinget ber
regjeringen snarest styrke undervisningen om faglig, forsvarlig
antibiotikabruk for leger utdannet i utlandet og i norsk medisinerutdanning.
6. Stortinget ber
regjeringen snarest sikre at alle sykehus utarbeider planer for
implementering av retningslinjer og kompetanseheving om rasjonell
antibiotikabruk.
7. Stortinget ber
regjeringen sikre at alle sykehus overvåker eget antibiotikabruk,
med systematisk rapportering til ledere og forskrivende leger.
8. Stortinget ber
regjeringen snarest sikre at alle sykehus behandler eget antibiotikabruk
regelmessig i antibiotikakomite, kvalitetsutvalg eller lignende,
med konkrete forbedringsmål.
La meg innledningsvis si at jeg er helt enig
i forslagsstillernes bekymring for den helsetrusselen antibiotikaresistens
representerer for verdenssamfunnet og for Norge. Sjelden kan man med
større rett si at det som med en fellesbetegnelse kalles antimikrobiell
resistens (AMR) er en utfordring for hele verden som vi alle må
bidra til å løse. AMR er allerede en av de aller viktigste truslene
mot global helse og vil bli et økende problem i årene framover.
Både overforbruk og feil bruk av antibiotika har bidratt til denne
situasjonen.
I vår kom Verdens helseorganisasjon (WHO) med
den første globale overvåknings-rapporten om AMR. Konklusjonen fra
rapporten er klar: Vi er på vei inn i en postantibiotisk æra hvor
vanlige infeksjoner kan komme til å ta mange menneskeliv. Fremover
vil ikke resistens bare ramme behandlingen av infeksjonssykdommer,
som allerede er et alvorlig problem. Kirurgisk behandling som hofteleddsoperasjoner,
behandlingen av premature og kreftbehandling krever også at det
finnes virksomme antibiotika. Uten slike legemidler vil behandlingen
kunne bli vanskelig eller umulig.
Den 13. og 14. november arrangerte Norge sammen
med seks andre land og WHO en konferanse i Oslo for å drøfte framtidige
tiltak i kampen mot AMR. Nasjonalt folkehelseinstitutt var teknisk
arrangør for konferansen. I mitt åpningsinnlegg ga jeg støtte til
WHO som internasjonal leder i dette arbeidet gjennom utviklingen av
Global Action Plan mot AMR. Samtidig understreket jeg at det er
helt nødvendig at mange sektorer samarbeider for å løse problemet.
Ikke minst gjelder det human- og veterinærsiden gjennom det som
kalles ”one health approach”. Men også annen landbruksproduksjon
enn dyrehold og havbruk samt miljøet i vid forstand er viktige områder
for spredning av resistente mikrober og resistensgener. En helhetlig,
tverrsektoriell tilnærming er derfor helt nødvendig.
Det er behov for et bedre kunnskapsgrunnlag.
I den forbindelse er arbeidet i det internasjonale forskningsinitiativet
Joint Programme Initiative - Antimicrobial Resistance (JPI-AMR)
viktig. Her samarbeider Norge med 18 andre europeiske land og Canada
for å tette kunnskapshullet. Det er her laget en ambisiøs forskningsagenda
som også kan være til nytte i det arbeidet WHO nå gjør med å mobilisere
landene til en aktiv innsats mot AMR. Jeg har satt av 4,6 millioner
kroner til dette forskningssamarbeidet fra 2014.
Det finnes ikke én enkel løsning på problemet med
antimikrobiell resistens. Som forslagsstillerne skriver, ble det
den 18. august i år lagt fram en rapport fra en tverrsektoriell
ekspertgruppe på antibiotikaresistens som hadde fått i oppgave å adressere
kunnskapshull knyttet til norske forhold. Arbeidsgruppen framhever
åtte ulike tiltaksområder: 1) kartlegging av reservoar, 2) rensing
av reservoar, 3) økt smittevern, 4) vaksiner, 5) bedre diagnostikk,
6) bedre forskrivning/bruk av antibiotika og andre kjemiske stoffer,
7) flere konsekvensanalyser, 8) andre regulatoriske tiltak.
For å styrke helsesidens arbeid med disse spørsmålene
har jeg satt av 2,6 millioner kroner ekstra til Folkehelseinstituttet
i år, og 3 millioner kroner fra 2015. Sammen med midlene til forskning
gjennom det felleseuropeiske forskningsinitiativet utgjør dette
7,2 millioner kroner for inneværende år. Vi må være forberedt på
å bruke flere midler på dette arbeidet i årene som kommer.
Forslag 1. Stortinget ber
regjeringen i løpet av våren 2015 fremme en handlingsplan i helsevesenet
mot utbredelse av antibiotikaresistente bakterier, jamfør tiltaksområder
under Helsedepartementets ansvarsområder i ”Rapport fra tverrsektoriell
ekspertgruppe, Folkehelseinstituttet 2014” med mål om å redusere
antibiotikabruken i befolkningen med 30 pst. innen utløpet av 2020.
Jeg kan forsikre forslagsstillerne om at rapporten fra
arbeidsgruppen vil bli fulgt opp. Jeg mener vi trenger en overordnet,
tverrsektoriell nasjonal strategi på området og har allerede, sammen
med de tre andre departementene som sto bak denne rapporten (Landbruk-
og mat, Næring- og fiskeri og Klima- og miljø), satt i gang et arbeid
med å utarbeide en slik strategi.
Forslag 2. Stortinget ber
regjeringen snarest innføre krav om diagnosekoder ved forskrivning av
antibiotika på alle typer resepter.
Jeg mener i likhet med representantene at en
bedre oversikt over antibiotikabruken i Norge vil være et viktig
og nyttig virkemiddel til å fremme og sikre best mulig forskrivning
av antibiotika. Data fra Reseptregisteret kan per i dag ikke gi opplysninger
om antibiotika forskrives i tråd med anbefalinger i retningslinjene.
Manglende oversikt over hvilke typer antibiotika som brukes i behandlingen
av de ulike infeksjonssykdommene gjør det vanskelig å vurdere om
dagens forskrivningspraksis er optimal.
Ved å innføre krav om diagnosekoder på antibiotikaresepter
vil vi kunne få statistikk som er nyttig for kvalitetssikring av
antibiotikabruk, tilsyn, styring og planlegging. Legene vil kunne bruke
kunnskapen som grunnlag for internkontroll og kvalitetsforbedring
for å sikre god behandling.
Hva en resept skal inneholde er regulert i forskrift
om legemidler fra apotek. Et krav om diagnosekoder på alle antibiotikaresepter
vil kreve regelverksendringer. Ved å påføre diagnosekoder på resepter,
vil diagnoseinformasjon kunne gjøres tilgjengelig for flere enn
det som strengt tatt er nødvendig. Hva en resept skal inneholde av
informasjon må derfor vurderes grundig og knyttes til formålet med
bruk av resepter. Opplysninger om diagnose er omfattet av helsepersonells
taushetsplikt etter helsepersonelloven § 21. Jeg vil vurdere mulige
løsninger for å innføre krav om diagnosekoder på antibiotikaresepter,
og vil omtale saken nærmere i meldingen om legemidler som planlegges
lagt fram for Stortinget våren 2015.
Forslag 3. Stortinget ber
regjeringen snarest, under temaet ”kropp og helse” i lærerplanen
for faget naturfag, tilføye kompetansemål om bruk av antibiotika
og antibiotikaresistens.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet gir skolen og
lærerne stor frihet til å vurdere hvilket lærestoff, hvilke arbeidsmåter
og hvilke organiseringsmåter som egner seg best for at den enkelte elevgruppe
og slik at den enkelte elev skal nå kompetansemålene.
Læreplanenes kompetansemål er utformet på et overordnet
nivå og det er derfor ikke verken hensiktsmessig eller naturlig
å innlemme et tema som bruk av antibiotika og antibiotiaresistens
i læreplanen for naturfag.
Bruk av antibiotika og antibiotiaresistens kan knyttes
til flere kompetansemål i læreplanen i naturfag slik den er utformet.
Etter 10. trinn skal elevene blant annet ”forklare hvordan kroppen beskytter
seg mot sykdom” og ”beskrive hvordan man kan forebygge og behandle
infeksjonssykdommer”.
Forslag 4.Stortinget ber regjeringen snarest innføre kvalitetsindikatorer
for antibiotikabruk utenfor sykehus og målrettede intervensjoner mot
leger med for høyt forskrivningsnivå.
Gode data fra tjenestene er nødvendig for å
drive lokalt kvalitetsarbeid, forskning, tjenesteutviking og styring.
I dag foreligger lite data fra deler av den kommunale helse- og
omsorgstjenesten. Helse- og omsorgsdepartementet arbeider derfor for
å få etablert er kommunalt helse- og omsorgsregister. Det er foreslått
30 millioner kroner til utvikling av dette i statsbudsjettet for
2015. I påvente av et register vil Helse- og omsorgsdepartementet
vurdere hvordan eksisterende data kan benyttes til å utvikle kvalitetsindikatorer. Antibiotikaforskrivning
vil kunne være en aktuell indikator da man kan hente data fra reseptregisteret,
jf. også svar på spørsmål 2. Et viktig tiltak for å legge til rette
for en faglig riktig forskning vil være å tilgjengeliggjøre data
om egen forskrivning for legene, slik at de kan sammenlikne egen
praksis med andres.
Forslag 5. Stortinget ber
regjeringen snarest styrke undervisningen om faglig, forsvarlig
antibiotikabruk for leger utdannet i utlandet og i norsk medisinerutdanning.
Før leger med utenlandsk utdanning kan få autorisasjon
eller lisens i Norge, må de godkjennes av Statens autorisasjonskontor
for helsepersonell (SAK). Godkjennings-prosedyren varierer ut i
fra utdanning og utdanningsland. Enkelte helsefaglige utdanninger
i EØS-området, herunder medisin, er harmoniserte, dvs., at de må
oppfylle visse minstekrav. Norske myndigheter er forpliktet av EØS-regelverket
til å godkjenne disse utdanningene, uten å se nærmere på hva de
faktisk inneholder. I disse tilfellene kan ikke norske myndigheter
stille ekstra faglige krav som obligatoriske kurs i antibiotikabruk,
før disse gruppene med helsepersonell kan utøve yrket sitt i Norge.
Leger med utdanning fra land utenfor EØS-området
blir godkjent basert på en helhetlig vurdering av om utdanningen
er jevngod med norsk medisinutdanning. En slik vurdering av utdanningene
vil imidlertid ikke avdekke forskjellige tilnærminger til antibiotikabruk
hos søkerne.
Riktig bruk av antibiotika, virkningsmekanismer og
resistensproblemer forbundet med antibiotikabruk, er formulert som
konkrete læringsmål i de medisinske studieplaner ved de fire studiesteder.
Universitets- og høgskoleloven gir i utgangspunktet universiteter
og høyskoler stor faglig frihet i innholdet i utdanningen. Ingen
kan gi pålegg om læreinnholdet i undervisningen. Det ligger samtidig
føringer fra blant annet Stortingets behandling av Meld. St. 13
(2011-2012) Utdanning for velferd – Samspill i praksis om at de
helse- og sosialfaglige skal svare på tjenestenes behov. Kunnskapsdepartementet
har videre lovhjemmel for å fastsette rammeplaner for å styre innholdet
i utdanningen på et overordnet nivå.
Medisinutdanning har i dag ikke rammeplan. Et tiltak
i Meld. St. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd – Samspill i praksis,
er å sette i gang et tverrdepartementalt utviklingsarbeid for å
vurdere nærmere på hvilken måte kompetansekrav knyttet til den enkelte
utdanning skal utformes, fastsettes og formidles i framtiden. Målet
er å få på plass et styringssystem som i større grad enn i dag bidrar
til at utdanningsinstitusjonene utdanner kandidater med kompetanse
som er i tråd med tjenestenes behov. Oppfølgingen av dette tiltaket
pågår, og vil kunne bidra til at tjenestene får større innflytelse
på innholdet i utdanningene. Styrking av undervisningen om antibiotikabruk
er et eksempel på et tema som vil kunne bli ivaretatt i et slikt
system.
Det er arbeidsgivere som har hovedansvaret for at
legene de tilsetter har gode rutiner for bruk av antibiotika. Det
er også mulig for arbeidsgivere å arrangere egne kurs eller opplæring
om dette til de tilsatte, om de finner behov for dette. Helsedirektoratets
nasjonale faglige retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten bør være styrende for hvordan tjenestene
forholder seg til antibiotikabruk.
Forslag 6. Stortinget ber
regjeringen snarest sikre at alle sykehus utarbeider planer for
implementering av retningslinjer og kompetanseheving om rasjonell
antibiotikabruk.
Nasjonal retningslinje for bruk av antibiotika
i sykehus ble gitt ut i juni 2013. Arbeidet med retningslinjen involverte
de regionale helseforetakene, Legemiddelverket, Folkehelseinstituttet, Kompetansesenteret
for antibiotikabruk i sykehus, samt flere andre instanser. For de
ulike fagområdene var det arbeidsgrupper med til sammen over 80
klinikere og mikrobiologer fra ulike spesialiteter som sto for det
faglige innholdet.
Anbefalinger i faglige retningslinjer er normerende
og retningsgivende for praksis i sykehusene. Individuelle vurderinger
skal likevel alltid gjøres ved hvert handlingsvalg. Der helsepersonell
velger løsninger som i vesentlig grad avviker fra gitte anbefalinger,
bør dette dokumenteres. En bør også være forberedt på å begrunne
sine valg i eventuelle klagesaker eller ved tilsyn. Helsetjenestens
eiere og ledelse har ansvar for tilrettelegging av virksomheten
slik at anbefalinger gitt i nasjonale retningslinjer kan følges.
Helse- og omsorgsdepartementet har i oppdragsbrevet for 2014 til
de regionale helseforetakene satt som langsiktig mål at ”Helseforetakene
har implementert sentrale anbefalinger i relevante nasjonale faglige
retningslinjer”.
Forslag 7. Stortinget ber
regjeringen sikre at alle sykehus overvåker eget antibiotikabruk, med
systematisk rapportering til ledere og forskrivende leger.
Folkehelseinstituttet har siden 1999 fulgt forekomsten
av helsetjenesteassosierte infeksjoner i norske sykehus gjennom
prevalensundersøkelser. Forskrift om Norsk overvåkingssystem for
antibiotikabruk og helsetjenesteassosierte infeksjoner (NOIS-registerforskriften)
ble vedtatt i 2005 og endret i juli 2012. I henhold til denne forskriften
har Helsedirektoratet bestemt at alle sykehus skal delta i prevalensundersøkelse
to ganger årlig. Private rehabiliteringsinstitusjoner som har avtale
med regionale helseforetak har siden 2010 vært invitert til å delta
i prevalensundersøkelsene. I 2014 gjennomføres undersøkelsene i
mai og november. Ved å delta i prevalensundersøkelsene kan sykehusene
vurdere egen forskrivning av antibiotika.
Forslag 8. Stortinget ber
regjeringen snarest sikre at alle sykehus behandler eget antibiotikaforbruk
regelmessig i antibiotikakomite, kvalitetsutvalg eller lignende,
med konkrete forbedringsmål.
Som nevnt i svaret til forslag 6 over, er det
et ledelsesansvar å legge til rette for at anbefalinger gitt i nasjonale
retningslinjer kan følges. De enkelte sykehus og institusjoner må
selv etablere de administrative ordninger de finner hensiktsmessige
for bl.a. å kunne rapportere om antibiotikabruk slik NOIS-registerforskriften
krever.
Antibiotikaresistens er i dag et raskt voksende problem
i verden og utgjør en alvorlig trussel mot global helse. Verdens
helseorganisasjon slo i 2012 fast at dette er en av de tre største
helsetruslene verden står overfor. Fremveksten av antibiotikaresistens
kommer samtidig med en nedgang i utviklingen av nye antimikrobielle legemidler.
Vi står derfor overfor en risiko for en fremtid uten effektive antibiotika
der infeksjoner som i dag regnes som ufarlige igjen kan bli et alvorlig
helseproblem og en hyppig dødsårsak.
Regjeringen vedtok 15.01.15 at det i løpet av
første halvår 2015 skal lages en nasjonal, tverrsektoriell strategi
mot antibiotikaresistens. Denne strategien skal ha minst ett overordnet,
målbart mål for hver sektor. Strategien skal bygge på rapporten Antibiotikaresistens – kunnskapshull, utfordringer
og aktuelle tiltak som jeg mottok 18 augsut i fjor. Det vil
også være naturlig å se strategien i sammenheng med det arbeidet
som nå pågår i Verdens helseorganisasjon med å utarbeide en global
handlingsplan (Global Action Plan – GAP) mot antibiotikaresistens.
Det er de fire departementene HOD, LMD, NFD og
KLD som sto bak forslaget til vedtaket i regjeringen og det er de
samme fire departementene som sammen vil utarbeide den nye strategien.
Hensikten med å lage en slik strategi nå er å gi en retning for
det videre arbeidet mot antibiotikaresistens. Arbeidet har nettopp
startet og jeg skal ikke forskuttere det endelige resultatet. Men det
er for meg åpenbart at vi framover må:
Styrke kunnskapsgrunnlaget
gjennom for eksempel å kartlegge miljøets betydning for spredning
av antibiotikaresistens og ved å finne ut hva de økonomiske konsekvenser
av antibiotikaresistens er for samfunnet.
Bidra til å øke kunnskapsnivå og kompetanse
om antibiotikaresistens blant relevante yrkesprofesjoner og hos
den generelle befolkningen.
Drive bedre infeksjonskontroll gjennom
forebygging og vanlige infeksjonskontrolltiltak.
På en riktig måte behandle og sanere infeksjoner med
resistente bakterier.
I samarbeid med andre land bidra til utvikling
av nye antibiotika og diagnostiske hjelpemidler.
Optimalisere forskrivningspraksis gjennom
opplæring i ulike profesjonsutdanninger og gjennom videreutdanning.
Styrke internasjonalt samarbeid gjennom
forskning, påvirke holdninger, gjennom prosessene i EU støtte reguleringer
som kan bidra til mindre antibiotikaresistens og gjennom WHO arbeide for
en god global handlingsplan som faktisk blir gjennomført.
Under denne felles overordnede strategien kan det
eventuelt lages mer detaljerte handlingsplaner. Behovet for dette
må klargjøres i den videre prosessen.
La meg understreke at dette arbeidet ikke starter på
bar bakke. På humansiden er mye av infrastrukturen i kampen mot
antibiotikaresistens og sykehusinfeksjoner etter mitt syn allerede
på plass. Området er regulert gjennom lover, forskrifter og retningslinjer.
Vi har en god geografisk spredning og et godt
samarbeid mellom de ulike aktørene innefor feltet. Vi har overvåkning
av:
resistens gjennom
NORM i Tromsø
sykehusinfeksjoner gjennom NOIS i Oslo
antibiotikabruk gjennom Reseptregisteret
i Oslo
Vi har kompetansesenter for:
antibiotikabruk i primærhelsetjenesten
i Oslo
antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten
i Bergen
resistente mikrober i Tromsø
Referansefunksjonen for MRSA er i Trondheim, og
endelig har vi Antibiotikakomiteen og Arbeidsgruppen for antibiotikaspørsmål.
Rammeverket er på plass. Oppgaven i arbeidet med strategien er å
fylle rammeverket med et godt innhold, og med den nye kunnskapen
som nå foreligger å utvide perspektivet til å omfatte både mennesker
og dyr og miljøet i vid forstand.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den
5. februar 2015
Kari Kjønaas Kjos | Ruth Grung |
leder | ordfører |