Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, vil understreke
at asylinstituttet er et meget viktig verktøy for å gi beskyttelse
til mennesker som er reelt truet og må ikke misbrukes i noen form.
Komiteen påpeker at Norge skal
oppfylle sine forpliktelser og hjelpe flyktninger.
Komiteen er tydelig på at asylstatus
skal innvilges etter individuell behandling og grundig vurdering
av søknaden.
Komiteen vil gi uttrykk for at
Norge som nasjon har og tar ansvar for å ivareta Forsvarets personell
før, under og etter oppdrag. Dette innebærer også å gi beskyttelse
til veteraner som ikke er nordmenn, men som har gjort tjeneste for det
norske forsvaret.
Komiteen påpeker at Norge har
ved sitt engasjement i Afghanistan rekruttert blant annet lokale
kamptolker. Disse har ved sitt arbeid vært nødvendige for det norske
forsvarets eget personell i utførelsen av sitt viktige og primære
arbeid.
Komiteen understreker også at
det er avgjørende viktig at Norge raskt håndterer slike søknader
om beskyttelse og eventuelt asyl på en korrekt og individuell måte.
I det ligger at behandlingsform og forløp kan påvirke mulighetene
til å rekruttere slikt personell i fremtiden.
Komiteen har merket seg at regjeringen
har videreført spesialordningen for lokalt ansatt personell som
har jobbet for norske styrker og norsk politi i Afghanistan.
Spesialordningen ble iverksatt i 2012 av den
forrige regjeringen og innebærer at dette personellet kan søke om
beskyttelse i Norge mens de fortsatt oppholder seg i Afghanistan.
Representantforslaget fremmer forslag om at
de kamptolkene som har jobbet for Norge fra 2006–2014, må få komme
til Norge, og det samme er også tilsvarende hevdet fra Veteranforeningen SIOPS,
Befalets Fellesorganisasjon, Norges Offisersforbund og Reserveoffisersforbundet
i deres uttalelser.
Fordi lokalt ansatt personell som har jobbet
for norske styrker i Afghanistan, kan ha en økt risiko for forfølgelse,
understreker komiteen, slik regjeringen også gjør,
nødvendigheten av at det legges til rette for at de skal få prøvd
sitt beskyttelsesbehov.
Komiteen merker seg at både denne
og den forrige regjeringen har lagt til rette for at personer som
har arbeidet for norske styrker i Afghanistan, kan søke om opphold
i Norge når deres ansettelsesforhold opphører.
Så langt er det behandlet om lag 125 saker, omtrent
likt fordelt mellom tolker og «house staff». 23 tolker har så langt
fått innvilget oppholdstillatelse i Norge. Sammen med medfølgende
familiemedlemmer utgjør dette om lag 70 personer. Dette er tall
og søknader fra det som omtales som «runde 1» – i forbindelse med
tilbaketrekkingen fra Faryab.
Intervjuene skjedde i 2012, og saksbehandlingen i
2012–2013. Avslagene er fattet i februar 2013 av regjeringen Stoltenberg
II. Det ble gitt avslag til 35 tolker.
Fra det som omtales som «runde 2 – knyttet til Mazar
e-Sharif», er det totalt 20 saker med tolker og «house staff» som
nå er til behandling.
Komiteen mener at en må styrke
hensynet til tolkenes egen rettssikkerhet og grunnleggende nasjonale
interesser ved behandlingen av slike saker. Hensikten med en slik
endring vil være å senke terskelen for opphold for disse tolkene.
Komiteen viser til at det under
høringen i saken kom fram at sikkerhetssituasjonen til tolker som
har arbeidet for de norske styrkene, kan ha blitt vesentlig forverret. Komiteen slutter
seg derfor til forslaget om at det utarbeides nye retningslinjer
for at kamptolkene Forsvaret brukte i Afghanistan fra 2006 til november
2014, får arbeids- og oppholdstillatelse i Norge.
Komiteen forutsetter at regjeringen
finner en løsning slik at disse kamptolkene uavhengig av oppholdssted
kan søke om oppholds- og arbeidstillatelse etter denne ordningen.
Komiteen viser til at justisministeren
i sitt brev av 8. januar 2015 varsler en vurdering av gjeldende
regelverk knyttet til fremtidig håndtering av lokalt ansatt personell
i internasjonale operasjoner. Komiteen deler oppfatningen
av dette behovet.
Komiteen mener at det er viktig
at Norge for framtidige operasjoner får på plass nødvendige retningslinjer
som kan ivareta lokalt ansatte, tolker og øvrig personell som kan
trenge beskyttelse etter oppdrag og ber regjeringen snarest mulig
lage slike retningslinjer.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utforme retningslinjer,
i form av en egen ordning, som innebærer at kamptolker Forsvaret
brukte i Afghanistan fra 2006 fram til november 2014, kan få arbeids-
og oppholdstillatelse i Norge.
Stortinget ber regjeringen sikre at det fortsatt
er en konkret individuell vurdering av den enkelte søker og dens
situasjon som ligger til grunn for vurdering av innvilgelse av oppholds-
og arbeidstillatelse. Stortinget ber om at retningslinjene gir en
lav terskel for å innvilge oppholds- og arbeidstillatelse for denne
gruppen, og at eventuelle avslag skal bygge på særlige og tungtveiende
grunner.
Stortinget ber regjeringen sikre at saker hvor
det tidligere er gitt avslag, skal realitetsbehandles på nytt dersom
ny søknad fremsettes.»
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig lage retningslinjer
for hvordan lokalt ansatte tolker/personell skal ivaretas i forbindelse
med utenlandsoperasjoner.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til brev fra justis- og beredskapsministeren
datert 8. januar 2015 hvor det opplyses om at regjeringen så langt
har videreført arbeidet med spesialordningen for lokalt ansatt personell
som har hatt et direkte ansettelsesforhold fra 1. januar 2011 eller
senere med norske styrker og norsk politi i Afghanistan.
I det samme brev opplyses komiteen om at det
er ferdigbehandlet om lag 125 saker i forbindelse med første runde
(Faryab 2012), omtrent likt fordelt mellom tolker og «house staff».
23 tolker har fått innvilget oppholdstillatelse
i Norge, 35 tolker fikk avslag. Sammen med medfølgende familiemedlemmer
utgjør dette om lag 70 personer.
De første vedtakene ble fattet før jul 2012,
mens hovedandelen av vedtakene ble fattet i februar/mars 2013.
Dette gjaldt både innvilgelser og avslag. Disse sakene
ble altså behandlet av regjeringen Stoltenberg II.
Disse medlemmer ser i det samme
brev at i tillegg har utlendingsmyndighetene nå i underkant av 20
saker til behandling i forbindelse med andre runde (Mazar-e-Sharif
2014), som ikke er avgjort.
Seks av disse er saker om tolker. Høyre- og Fremskrittspartiet-regjeringen
har fattet vedtak i to saker om tolker som har blitt særlig eksponert på
bakgrunn av sitt arbeid for Forsvaret eller andre norske myndigheter
– i forslaget omtalt som «kamptolker». Begge har fått oppholdstillatelse.
Disse medlemmer understreker
i likhet med regjeringen at vi mener det er viktig å ivareta tolker
som har blitt særlig eksponert på bakgrunn av sitt arbeid for Forsvaret
eller andre norske myndigheter – i forslaget omtalt som «kamptolker»
– og det er derfor hensiktsmessig å endre retningslinjene som den
forrige regjeringen vedtok.
Disse medlemmer vil påpeke at
bakgrunnen for dette er at disse medlemmers partier
i Stortinget og dagens regjering mener en må styrke hensynet til
tolkenes egen sikkerhet og grunnleggende nasjonale interesser ved
behandlingen av slike saker. Hensikten med en slik endring vil være
å senke terskelen for opphold for disse tolkene.
Disse medlemmers partier på Stortinget
og i regjeringen legger til grunn at det fortsatt bør være individuell
saksbehandling for å avklare et eventuelt beskyttelsesbehov for
den enkelte søker.
De nye retningslinjene vil legge til rette for
at alle saker som gjelder tolker som har blitt særlig eksponert
på bakgrunn av sitt arbeid for Forsvaret eller andre norske myndigheter
– i forslaget omtalt som «kamptolker» – skal realitetsbehandles
dersom det søkes om dette. Disse medlemmer understreker
at dette også gjelder saker der det tidligere er gitt avslag (ref.
regjeringen Stoltenberg II).
I brevet fra regjeringen/justisministeren understrekes
det, og disse medlemmer finner også grunn til å påpeke,
at i arbeidet med nye retningslinjer er det nødvendig å finne løsninger
på praktiske utfordringer med en ny ordning. Dette kan ha økonomiske,
administrative, sikkerhets- og regelverksmessige konsekvenser som
på nåværende tidspunkt ikke er klarlagt. Dette har regjeringen/justis-
og beredskapsministeren uttrykt at det må kommes tilbake til.
Disse medlemmer mener i likhet
med regjeringen/justis- og beredskapsministeren at forslaget som
fremmes i Dokument 8:37 (2014–2015), er i overensstemmelse med ovenstående, forutsatt
at det er lagt til grunn at det fortsatt skal skje en konkret individuell
behandling av hver enkelt søker.
Disse medlemmer har også merket
seg at det i ovennevnte brev uttrykkes:
«Jeg viser for øvrig til at Justis- og beredskapsdepartementet,
i samarbeid med blant annet Forsvarsdepartementet, nå skal gjøre
en vurdering av gjeldende regelverk knyttet til fremtidig håndtering
av lokalt ansatt personell i internasjonale operasjoner. Jeg viser
også til at Justis- og beredskapsdepartementet 1. juli 2014 instruerte underliggende
etater om at personer som har jobbet for norske styrker i Afghanistan
og som søker om asyl i Norge skal få sin søknad realitetsbehandlet
her, uavhengig av om vedkommende har oppholdt seg i et annet land
omfattet av Dublinforordningen og uavhengig av ansettelsestidspunkt.
I
tillegg har Forsvarsdepartementet utarbeidet retningslinjer for
bruken av lokalt ansatt personell for fremtidige internasjonale
operasjoner som vil være gjeldende fra 1. januar 2015.»
Disse medlemmer forutsetter at
det i behandling av søknader fra kamptolker om arbeids- og oppholdstillatelse
i Norge, skjer en individuell behandling og at både behovet for
beskyttelse og/eller grunnleggende nasjonale interesser vurderes.
Dette er personell som i en krevende situasjon er truet, forfulgt
og trenger beskyttelse, men er også personell som har opplysninger
om norske styrkeforhold som gjør at det av grunnleggende hensyn
til nasjonal interesse tilsier at det skal gis arbeids- og oppholdstillatelse.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti påpeker
at Norge har ansvar for å ivareta sikkerheten til de kamptolkene
som arbeidet for norske styrker i Afghanistan når oppdraget er fullført.
Det er helt på det rene at det ikke kan ivaretas i Afghanistan i overskuelig
framtid.
Disse medlemmer viser til at
det er dokumentert at kamptolkene til tider har båret norsk uniform,
vært bevæpnet og har vært eksponert som deltakere i skarpe operasjoner
på ISAFs side. Med dette er de i praksis å anse som del av det personellet
Forsvaret og Norge har brukt, og som må sikres etter fullført oppdrag
og ikke etterlates etter at oppdraget er over. De er lett identifiserbare,
og de er utsatt for direkte trusler.
Disse medlemmer viser til fellesuttalelse
fra Befalets Fellesorganisasjon, Norsk Veteranforbund SIOPS, Norges
Offisersforbund og Reserveoffiserforbundet med tittel: «De som har
stilt opp for oss, må vi ta vare på», og til brev av 5. september
2014 til forsvarsministeren, justisministeren og Forsvaret fra SIOPS
som bekrefter denne realiteten.
Disse medlemmer vil foreslå at
regjeringen snarest oppretter en egen ordning og retningslinjer
som innebærer at kamptolkene Forsvaret brukte i Afghanistan fra
2006 til 2014, kan få arbeids- og oppholdstillatelse i Norge. Det
skal være en lav terskel for å få beskyttelse i Norge etter tjeneste
som kamptolk for Norge. Ordningen må bygge på en konkret individuell
vurdering av den enkeltes situasjon. Eventuelle avslag skal bygge
på at myndighetene har særlig tungtveiende nasjonale sikkerhetsgrunner
for å avslå.