Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, imøteser
at det legges frem forslag til lovendringer for å forenkle gjennomføringen
av utvisningsvedtak som gjelder utlendinger som er dømt til tvungen
omsorg eller tvungent psykisk helsevern. I dag synes gjennomføringen
av et utvisningsvedtak mot en utlending som er idømt en strafferettslig
særreaksjon, å være meget komplisert. Resultatet er at flere blir
sittende lenger i en institusjon enn nødvendig.
Komiteen understreker at det
er en forutsetning at utvisning skjer under tilbørlig hensyn til utlendingen,
det norske samfunnet, samt det samfunnet vedkommende skal tilbakeføres
til.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har merket seg at departementet har sett nærmere på om og eventuelt hvilke
regelendringer som kan tilskynde at utsendelsen gjennomføres raskt
og på en totalt sett god måte.
Flertallet er tilfreds med at
det foreslås endringer i utlendingsloven som gir en nærmere anvisning
på behandlingen av saker om utvisning av utlendinger som er idømt
en strafferettslig særreaksjon.
Komiteen har videre
merket seg at det foreslås en endring i straffeloven som omhandler
midlertidig opphør av den strafferettslige særreaksjonen som følge
av utvisningen.
Komiteen er innforstått med at
overføring til fortsatt utholdelse av særreaksjonen i en annen stat
i praksis er meget vanskelig å få til.
Komiteen har også merket seg
at det foreslås en særskilt hjemmel i helsepersonelloven som åpner
for overføring av helseopplysninger til utlendingsmyndighetene i
forbindelse med behandlingen av utvisningssaken, samt til helse-
og omsorgstjenesten i den staten utlendingen skal utvises til.
Komiteen er enig i at dette kan
være avgjørende for gjennomføringen av utvisningsvedtaket og dessuten
også muliggjøre tilretteleggelse for best mulig oppfølging av domfelte
der.
Komiteen finner grunn til å understreke
at et vedtak om utvisning er en forvaltningsmessig reaksjon som
innebærer en plikt til å forlate landet. Samtidig gis det et varig
eller tidsbegrenset forbud mot senere innreise til Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, har gjort seg kjent med de ulike høringsuttalelser.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
har merket seg at departementet mener det kan bidra positivt til samfunnsinkluderingen
av det store flertallet lovlydige innvandrere at det finnes utlendingsrettslige
reaksjonsmuligheter overfor de relativt få som bryter forutsetningene
for opphold i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er enig i at adgang til utvisning også kan
ha en allmennpreventiv effekt. Trusselen om utvisning kan i seg
selv forebygge uorden og kriminalitet.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti er enig i at trusselen om utvisning
kan ha forebyggende effekt overfor potensielle lovovertredere med
normal skyldevne. Disse medlemmer mener ikke at allmennpreventive
og individualpreventive hensyn har noen vekt i saker der gjerningspersonen har
vært uten skyldevne.
Komiteen har videre
merket seg at departementet mener begrunnelsen for utvisningsinstituttet
er hensynet til at samfunnet kan beskyttes mot personer som antas
å utgjøre en samfunnsfare.
Komiteen er kjent med at utvisning
ikke er en straffereaksjon, og at hensynene bak utvisning ikke er
de samme som de som gjør seg gjeldende i vurderingen av straffbarhetsspørsmålet.
Komiteen har merket seg departementets
vurdering når det gjelder at tvungent psykisk helsevern og tvungen
omsorg opphører enten ved dom eller ved beslutning fra påtalemyndigheten. I
motsetning til sivilrettslig tvungent psykisk helsevern har helsetjenesten
ikke myndighet til å vedta opphør av det tvungne vernet som er etablert
ved dom.
Komiteen har videre merket seg
at utgangspunktet i internasjonal strafferett er at straff skal fullbyrdes
i den staten hvor dommen er avsagt. Det innebærer at en straff som
er idømt i Norge skal sones her. Dersom domfelte er en utlending som
er endelig utvist, skal vedkommende normalt forlate landet etter
endt soning. Rehabiliteringshensyn og sosiale forhold gjør det hensiktsmessig
å overføre domfelte til fortsatt straffegjennomføring i vedkommendes
hjemland eller en annen stat vedkommende har tilknytning til.
Komiteen understreker at slik
overføring som hovedregel forutsetter at både den domfelte og den
aktuelle staten samtykker, og at reglene gjelder hovedsakelig innenfor
land i Europa. Ved overføring til Norge skal fortsatt fullbyrdelse
av dommen skje etter norsk rett, dvs. i henhold til straffegjennomføringsloven
for så vidt gjelder gjennomføring av fengselsstraff.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser ellers til de vurderinger
som er gjort i proposisjonen.
Komiteen påpeker at
utvisning av særreaksjonsdømte utlendinger bare vil kunne skje innenfor
rammene av våre internasjonale forpliktelser.
Komiteen har merket seg at særreaksjonen utholdes
fordi det anses nødvendig for å verne samfunnet mot fare for at
domfelte på ny skal begå en alvorlig straffbar handling.
Reaksjonen er idømt i Norge og etter norsk rett, og
en naturlig forståelse av lovens ordlyd tilsier at det først og
fremst er trusselen mot det norske samfunnet som er avgjørende.
Komiteen har vært opptatt av
og understreker at ved utvisning skal imidlertid også sikkerheten i
det samfunnet vedkommende skal utvises til, hensyntas. Slike saker
kompliseres ytterligere av at dem dette gjelder, er personer som
trenger et psykiatrisk helsetilbud og som nå mottar dette i Norge.
Komiteen understreker at å avbryte
behandlingen for å sendes ut av landet kan forverre situasjonen.
Hensynet til den domfeltes helse samt til det samfunnet som domfelte
skal utvises til, vil i en del tilfeller bety at en viss behandlingstid
i Norge er påkrevd.
Komiteen finner grunn til å minne
om at internasjonale forpliktelser knesetter minimumskrav til forholdene
i den staten det er aktuelt å utvise vedkommende til.
Komiteen forutsetter at Norge
følger sine internasjonale forpliktelser om forsvarlige forhold i
landet vedkommende utvises til, og at norske myndigheter er forpliktet
til å innhente og forholde seg til troverdig informasjon fra mottakerlandet,
både når det gjelder helsemessige forhold og utsikter til adekvat
oppfølging, og hva angår rettssikkerheten for personen det gjelder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har merket seg departementets
vurdering og at departementets utgangspunkt er at saker om utvisning
av personer som gjennomfører en strafferettslig særreaksjon, følger
de alminnelige reglene i utlendingsregelverket. Videre at det innebærer bl.a.
at det i nødvendig utstrekning skal innhentes informasjon om forholdene
i det landet utlendingen skal utvises til.
Komiteen mener at
regjeringen må følge nøye med på utviklingen i etterkant av lovendringen, med
sikte på rask korreksjon av regelverket dersom det skulle vise seg
å få urimelige konsekvenser.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti legger til grunn at menneskene
som lovforslaget vil gjelde, ofte vil være ressurssvake og i en
vanskelig livssituasjon. Disse medlemmer peker på
at avbrytelse av særreaksjon og utvisning vil utgjøre et betydelig
inngrep i den enkeltes liv og velferd. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at den som
står i fare for å få avbrutt en særreaksjon med sikte på utvisning,
får fri juridisk bistand.»