Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre,
Pål Farstad, viser til at dette er en årlig melding fra
Nærings- og fiskeridepartementet som legges frem for Stortinget
og som gir nyttig informasjon om fiskeripolitikken.
Komiteen viser til at fiskeriavtalene
bygger på et langsiktig forvaltningssamarbeid som gir grunnlag for
at vi i dag kan høste fra sterke fiskebestander og drive lønnsom
næringsaktivitet i havområdene våre. 90 pst. av norsk fanget fisk kommer
fra bestander som vi deler med andre nasjoner. Komiteen ser
på internasjonalt samarbeid som avgjørende for en vellykket og bærekraftig
fiskeriforvaltning, og for nedkjemping av fiskerikriminalitet og
uregulert fiske. Komiteen peker også på at Norges
gode renommé som forvaltere av store fiskebestander gir oss et fortrinn
i andre møter og forhandlinger med nasjoner vi samarbeider med. Komiteen viser
til at det er viktig med en god ressurskontroll og en kompetent
forvaltning. Komiteen viser videre til at det er
viktig med omforente avtaler på bestander vi deler med andre land,
men at man også må ivareta norske interesser, og legger til grunn at
det arbeides for å oppnå best mulige avtaler for Norge.
Komiteen ønsker å trekke frem
det internasjonale kontrollsamarbeidet. Dette er viktig i det videre
arbeidet mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske (UUU-fiske)
og fiskerikriminalitet.
Komiteen ønsker også å trekke
frem det vitenskapelige grunnlaget for avtalene. Her vises særlig
til Havforskningsinstituttets deltakelse med store ressurser i det
internasjonale råd for havforskning (ICES) sitt arbeid med bestandsvurdering
og rådgivning. Her viser Norge sine betydelige vitenskapelige fortrinn
og kompetanse, noe som bidrar til en bedre utnyttelse av ressursene
til fordel for både Norge og til fordel for de land Norge samarbeider
med gjennom ulike typer fiskeriavtaler.
Komiteen viser også til at det
for mange av bestandene står bra til, og at det blant annet skyldes samarbeid
med andre land. Særlig gjelder dette for forvaltningen av torskebestanden
med Russland. Komiteen har registrert at det for
2015 i den tosidige avtalen mellom Norge og Russland er åpnet for
kvotefleksibilitet mellom fisket etter torsk og hyse, hvilket i
praksis betyr at partene kan overføre inntil 10 pst. av kvoten til
neste år, eller fiske inntil 10 pst. av egen kvote på forskudd.
Komiteen har merket seg at den
tosidige avtalen mellom Norge og Russland ble inngått 10. oktober
2014, den tosidige avtalen mellom Norge og EU ble inngått 4. desember
2014 og den tosidige avtalen mellom Norge og Færøyane ble inngått
12. desember 2014. Komiteen mener det er en klar
forbedring i forhold til tidligere år at Norges tosidige avtaler
kom på plass før 2015, og at det har ført til en bedre forutsigbarhet
for den norske fiskeflåten. Komiteen viser til at
det er skjedd forbedringer i forhold til året 2014, slik at Norges
tosidige fiskeriavtaler for 2015 er tilstrebet å være klare ved
start og at det derfor sikres en mest mulig forutsigbar og rasjonell
høsting av fiskeressursene vi deler med våre naboland. Komiteen forutsetter
fremdeles at norske posisjoner blir kommunisert tydelig til forhandlingsmotpartene
i de forskjellige forhandlingene om kyststatavtaler og bilaterale
avtaler.
Komiteen viser til at det i 2015,
for første gang, ble oppnådd enighet med Russland om felles totalkvote
og fordeling av snabeluer i Barentshavet, der Norges andel av totalkvoten
er 72 pst.
Komiteen understreker at Norge
må videreføre samarbeidet med EU med sikte på best mulig forvaltning
av fellesbestandene.
Komiteen viser også til Norges
arbeid i regionale fiskeriorganisasjoner og i FN som viktig, fordi
beslutninger her får betydning for våre nasjonale fiskeri. Komiteen viser
til at Norge gjennom samarbeid tillater flere andre land å fiske
ulike arter i norsk økonomisk sone (NØS) basert på felleskvoter
med gjensidig adgang. Dette gir også rom for bytting av kvoter som
viser at norske fiskere totalt sett har et betydelig fiske i andre
lands soner, noe som igjen skaper verdier for fartøy og fiskere,
i tillegg til mottaksanlegg langs kysten.
Komiteen viser til at det fortsatt
er nødvendig og viktig med en høyt prioritert bestandsforskning.
Ved en slik økt prioritering vil Norge kunne få et mer presist grunnlag
for å fastsette kvoter, og bedre ressursutnyttelse. Økt bestandsforskning
vil også i fremtiden kunne skape økt vekst og verdiskaping for næringen. Komiteen viser
til at det i statsbudsjettet for 2015 til Havforskningsinstituttet
ble satt av ekstra ti mill. kroner for å styrke bestandsforskningen.
Hvis man ser på den nåværende og potensielle totale verdiskaping
i næringen, og den målrettede prioritering for å styrke bestandsforskningen,
mener komiteen at det fremdeles må skje en høyere
prioritering til bestandsforskningen.