Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
fung. leder Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad, Helge
Orten og Marvin Wiseth, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen,
Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, ser behovet for å oppdatere og modernisere
postloven fra 1996 til dagens situasjon, og harmonisere den med
lovverk i andre land. Komiteen har registrert en utvikling
i retning av stadig større grad av digitalisering i samfunnet, der
e-post og andre digitale løsninger har blitt en stor konkurrent
til tradisjonell brevpost. Samtidig er det en utvikling i retning
av at kommunikasjon, nyhetsformidling og underholdning i stadig
større grad skjer på digitale flater. Dette er en ønsket utvikling
som gir innbyggerne stadig nye muligheter og tilbud, og komiteen er
opptatt av å legge best mulig til rette for at flest mulig skal kunne
ta del i denne utviklingen.
Komiteen har registrert at digitaliseringen
av samfunnet har ført til at volumet av adressert brevpost ved utgangen
av 2015 vil ha blitt redusert med 50 pst. siden år 2000. Det er
forventet at denne utviklingen vil fortsette, og at tilsvarende
tall er 70 pst. i år 2022.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har videre registrert at volumet på lørdag er ca. ¼ av volumet på
en vanlig virkedag, og at behovet for å levere post på lørdager
er kraftig redusert, og at dette utløser et behov for å vurdere
omfanget av leveringsplikten.
Flertallet har merket seg at
lovforslaget implementerer EUs tredje postdirektiv, noe som medfører
full liberalisering av postmarkedet. Tidligere har EUs første og
andre postdirektiv blitt implementert, slik at det kun er markedet
for brev under 50 gram som i dag ikke er åpnet for konkurranse.
Det betyr at alle aktørene med en ny postlov kan tilby sine produkter
i hele markedet. Flertallet er samtidig fornøyd med
at prinsippet om leveringsplikt og enhetsporto for enkeltsendinger
opprettholdes for å sikre et likeverdig posttilbud for folk flest
i hele landet.
Flertallet er opptatt av å tilpasse
postloven, og regler og forskrifter i tilknytning til den, til dagens
virkelighet. Digitaliseringen av samfunnet setter helt nye krav,
og lovgivingen må tilpasses deretter. En moderne postlov vil gjøre
det mulig for aktørene i dette markedet å tilby sine tjenester i
hele markedet og bidra til en utvikling av produkter og tjenester
til innbyggere og bedrifter som er i tråd med dagens forventninger.
Digitaliseringen av samfunnet må ses som en mulighet og ikke som
en trussel. Når stadig flere bruker e-post, digital postkasse eller
andre elektroniske kommunikasjonsmidler, er det fordi det er en
ønsket produktutvikling og gir et bedre tilbud til brukerne. Det
er altså ikke et problem, men krever at man gjør tilpasninger i
de tradisjonelle posttjenestene.
Flertallet har merket seg at
opposisjonen ser konkurranse som et problem. Det er i den sammenheng
verdt å merke seg at store deler av postmarkedet allerede i dag
er åpnet for konkurranse, og at det har skjedd på en positiv måte.
Når også markedet for sendinger under 50 gram åpnes for konkurranse,
vil bedriftene ha flere tilbydere å forholde seg til og det er rimelig å
tro at det over tid vil gi lavere priser for næringslivet og et
bedre tilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil vise til at årsaken til at volumene
er lave på lørdager, er at det allerede er gjennomført servicereduksjoner denne
dagen, slik at det bare er prioritert post som nå omdeles.
Disse medlemmer vil videre vise
til at det er kun de stedene det blir reell konkurranse om post at
næringslivet vil kunne nyte godt av billigere posttjenester, noe
som vil føre til en konkurransevridning til fordel for næringslivet
i Oslo-området og som en ulempe for næringsliv utenfor Oslo-området.
Disse medlemmer vil peke på at
alle aktørene kan tilby i hele markedet, men de vil velge de tjenestene,
de kundene og de geografiske områdene der det er mulig å skape profitt.
Dermed overlates det til leveringspliktig tilbyder, statseide Posten,
det vil si til fellesskapet, å håndtere den ulønnsomme delen av
markedet. Disse medlemmer mener derfor at det legges
til rette for at private aktører kan skumme fløten og la fellesskapet
sitte igjen med regningen.
Disse medlemmer vil peke på at
dersom man beholder enhetsporto for enkeltsendinger, betyr det i
realiteten at det også blir en makspris for massesendinger og at
konsekvensen er at de som ikke nyter godt av konkurransen, enten
ved å være geografisk utenfor det området som får konkurranse eller
ved at man er for liten til å være interessant, vil måtte betale
makspris. De som derimot er storkunder og i tillegg innenfor den
geografiske delen av markedet det blir konkurranse i, vil få lavere
priser. Det vil føre til at kostnadsnivået blir ulikt for de bedriftene
som nyter godt av konkurransen og de som ikke gjør det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har merket seg at markedsutviklingen og endringer i postsektoren siden
forrige revisjon av postregelverket har medført et behov for å oppdatere
gjeldende postregelverk. Gjeldende postlov gjenspeiler et marked
som i stor grad var preget av monopol, mens dagens situasjon er
et postmarked med flere tilbydere og sterk konkurranse fra digitale kommunikasjonsløsninger. Flertallet ser
et behov for å tilpasse den nasjonale lovgivningen til disse endringene
og til kravene som følger av implementeringen av EUs tredje postdirektiv. Postloven
legger til rette for konkurranse i hele postmarkedet.
Flertallet har videre merket
seg at det er behov for å styrke forbrukerinteressene gjennom en uavhengig
brukerklagenemnd for posttjenester.
Flertallet har registrert at
Posten Norges konsesjon opphører med ny postlov, men at kravet til leveringsplikt
i stor grad videreføres. Prinsippet om at leveringspliktig tilbyder
skal kunne kompenseres for ulønnsomme posttjenester, videreføres,
men behovet for støttekjøp reduseres betydelig ved at det ikke settes
krav til postombringing på lørdager. Flertallet er
fornøyd med at det viktige samfunnsansvaret som følger av dagens
konsesjon, blir videreført gjennom lov, forskrift eller i avtale
med leveringspliktig tilbyder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at regjeringens forslag er basert
på gamle utredninger og har overhodet ikke tatt hensyn til utviklingen
i Norge eller EU de siste årene. Rapportene og utredningene som
regjeringen bygger sin beslutning på, er foretatt i tidsrommet 2009–2010,
og baserer seg på tallmateriale før dette. Regjeringen har ikke
innhentet erfaringer fra de landene som har liberalisert etter at
EUs tredje postdirektiv ble innført. Det er heller ikke gjennomført
beregninger over hva dette vil komme til å koste for kundene, heller
ikke for staten.
Komiteen har merket
seg at første og andre postdirektiv allerede er innført i Norge.
Det betyr at det kun er brev under 50 gram som ikke er åpnet for
konkurranse. Med innføringen av det tredje postdirektiv blir hele
postmarkedet åpnet for konkurranse.
Komiteen viser til at konkurranse
i markedet over 50 gram har ført til at det er flere selskaper som
tilbyr distribusjon av brev og pakker. Ved å åpne hele markedet
for konkurranse opphører Posten Norges monopol på brev under 50
gram, og flere aktører kan tilby sine tjenester i hele markedet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har forventninger til at konkurranse i hele markedet vil gi lavere
kostnader for bedrifter med behov for masseutsendelser.
Flertallet har registrert aktørenes
tilbakemelding om at dette vil føre til en mer differensiert prising
av masseutsendelser som i større grad reflekterer kostnadene ved
forsendelsen. Flertallet har videre registrert at
en begrenset grad av prisdifferensiering eksisterer allerede i dag
i markedet over 50 gram, og at dette synes å være akseptert.
Flertallet er likevel opptatt
av at prisdifferensieringen for post under 50 gram ikke gir et vesentlig
annet prisbilde enn det man har sett i postmarkedet for øvrig, og
vil be departementet følge utviklingen nøye.
Flertallet er fornøyd med at
enhetsportoen for enkeltsendinger opprettholdes slik at folk flest vil
ha et likeverdig tilbud uavhengig av hvor de bor.
Flertallet er positiv til at
hele markedet for posttjenester åpnes for konkurranse. At flere
aktører kan tilby sine produkter i hele markedet vil etter all sannsynlighet
bety lavere kostnader for næringslivet. Særlig gjelder dette masseutsendelser.
Konkurranse har også den funksjonen at det utfordrer aktørene og
bidrar til økt innovasjon og produktutvikling.
Flertallet viser til de analysene
som er gjort av å innføre EUs tredje postdirektiv. Det er konkludert
med at konkurranse i hele postmarkedet vil gi en positiv samfunnsøkonomisk
gevinst i form av lavere priser og økt innovasjon. Flertallet har
også merket seg at det ikke blir vurdert å være en risiko for sosial
dumping ved å innføre det tredje postdirektiv i Norge, fordi lønnsnivået
i dette markedet i dag er i tråd med lønnsnivået for tilsvarende
arbeidskraft ellers i privat sektor. Flertallet viser
også til at Norge har et godt organisert arbeidsmarked.
Flertallet viser til at det i
mange sammenhenger blir vist til utviklingen i EU. Som redegjort
for i Prop. 109 L (2014–2015) er det valgt forskjellige løsninger
i EU-landene, og det kan derfor være vanskelig å sammenligne med
EU som helhet, eller EU-land som har valgt andre løsninger ved implementeringen
av EUs tredje postdirektiv.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil vise til at i 2011, da den rød-grønne
regjeringen meldte at Norge ville benytte reservasjonsrettet i EØS-avtalen
for aller første gang, hevdet Høyres og Fremskrittspartiets representanter
at dette var uansvarlig politikk og at det ville medføre økonomiske
katastrofer gjennom sanksjoner fra EU og at regjeringspartiene satte
hele EØS-avtalen i fare. Disse medlemmer vil peke
på at det ble ikke slik, og nå – fire år etter implementering i
de fleste medlemslandenes postlover – erkjenner EU selv at direktivet
ikke leverer som lovet.
Disse medlemmer viser til at
etter at arbeidet med å liberalisere de nasjonale postmarkedene
i Europa ble igangsatt, fikk analysebyrået Wik-Consult i oppdrag
av EU-kommisjonen å evaluere effekten av det tredje postdirektivet. Disse medlemmer vil
peke på at høsten 2013 leverte Wik en svært omfattende dokumentasjon
som konkluderer med at postdirektivet ikke leverer som lovet, og
at med unntak av de største kundene har Europas innbyggere og næringsdrivende
ikke fått billigere og bedre posttjenester – de har i stor grad
fått det motsatte.
Disse medlemmer vil også trekke
fram at østerrikske FORBA omtrent samtidig leverte en rapport om
den nye postpolitikkens virkning på postarbeidernes vilkår og rettigheter.
Konklusjonen er nedslående: I mange av de landene som liberalisert
postmarkedet i 2011 har arbeidstakernes lønns- og arbeidsbetingelser
blitt satt under kraftig press, og i flere land har sosial dumping
blitt en alvorlig trussel.
Disse medlemmer mener derfor
at i dette perspektivet blir det merkverdig at man innfører en politikk
som ikke virker etter hensikten i EU, og det i et Norge som har
helt spesielle geografiske utfordringer.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprettholde den norske
reservasjonen mot at EUs tredje postdirektiv inntas i EØS-avtalen.
Stortinget går imot implementering av EUs tredje postdirektiv i
norsk rett.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener at det er viktig
med et likeverdig posttilbud over hele landet også når det gjelder masseutsendelser. Disse
medlemmer mener det vil være viktig for både offentlig og
privat virksomhet at det ikke er ulik pris på masseutsendelser forskjellige
steder i landet. En prisdifferanse for masseutsendelser vil etter disse
medlemmers syn være konkurransevridende til fordel for byer
og sentrale strøk, der det vil være størst marked for konkurranse. Disse
medlemmer er opptatt av å sikre at næringsaktører i distriktskommuner,
og andre som har behov for masseutsendelser til og fra distriktskommuner,
kommer like godt ut som resten av landet. Disse medlemmer ber
regjeringen vurdere tiltak som kan iverksettes dersom det oppstår
prismessige geografiske forskjeller som må utjevnes. Disse
medlemmer vil peke på at en tilskuddsordning kan være et
egnet virkemiddel for å sikre et likeverdig tilbud over hele landet
også for masseutsendelser.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
er glad for at flertallet i komiteen ber departementet følge utviklingen
nøye på dette området.
Komiteen har registrert
at prinsippet om leveringsplikt blir videreført i den nye postloven. Komiteen er
enig med departementet i at det er fornuftig å lovfeste leveringsplikten
slik at det ikke hefter noen tvil om hva den inneholder, og at eventuelle
endringer i leveringsplikten må forankres i Stortinget.
Komiteen er opptatt av å sikre
lørdagsombæring av aviser. Selv om mange aviser kan distribueres
digitalt, er lørdagsavisen fremdeles viktig særlig for de mange
lokalavisene.
Komiteen er fornøyd med at det
legges opp til en hjemmel i loven for å forskriftsregulere krav til
leveringsplikt på lørdager i områder der det ikke eksisterer noe
alternativt avisdistribusjonsnett. Komiteen vil be
departementet følge opp intensjonen i loven og sørge for at det
kommer på plass en god løsning som sikrer tilgang til papiraviser
på lørdag i hele landet.
Komiteen har merket seg at det
i lovforslaget ikke foreslås bestemmelser om distribusjon på lørdager
verken av medisiner, biologiske preparater eller av forhåndsstemmer
ved stortings- og lokalvalg. Komiteen forutsetter
at disse hensyn blir ivaretatt i avtalen mellom staten og leveringspliktig
tilbyder, dersom behovet tilsier det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil peke på at med et stadig fallende postvolum er det nødvendig
å tilpasse antall ombæringsdager til behovet. Postvolumet på lørdager
utgjør ca. ¼ av volumet på en vanlig virkedag. Flertallet slutter
seg derfor til regjeringens forslag om å redusere antall ombæringsdager
fra seks til fem ved å avvikle lørdagsombæringen av post.
Flertallet viser til at en stor
del av avisvolumet allerede i dag blir distribuert av andre enn
Posten Norge, både nasjonalt og lokalt. Flertallet er opptatt
av at alle skal få aviser på lørdag, og at departementet gjør de
nødvendige avtaler for at det skal skje også i de områdene der Posten Norge
er eneste distributør. Flertallet er av den oppfatning
at departementet gjennom forskrift og avtaler må søke å finne løsninger
som er egnet for bransjen og som kan gjennomføres på en kostnadseffektiv
måte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det i regjeringens forslag
foreslås at lørdagsdistribusjon av aviser skal sikres gjennom forskrift,
men at det ikke er klarlagt hvordan dette skal løses og hva kostnaden
vil bli. Disse medlemmer vil understreke at en ordning
hvor ikke det sørges for at staten også sikrer fremsending helt
fra trykkeri til abonnent, vil være en kraftig forringelse av dagens
praksis, og at det i så fall vil bety at lokalaviser som har abonnenter
utenfor eget distrikt, må sørge for at et nødvendig antall aviser
kommer frem til et titalls lokale distribusjonsenheter i hele landet
uten Postens hjelp.
Disse medlemmer mener det er
sterkt uheldig at Stortinget ikke skal få ta del i beslutningen
om hvordan distribusjonen av lørdagsaviser skal sikres. Dersom Stortinget
mener at Posten skal ha et ansvar for distribusjon fra trykkeri
til abonnement, og prisen på denne tjenesten blir høyere enn antatt,
burde jo Stortinget få ta stilling til dette.
Disse medlemmer vil vise til
at Posten Norge allerede har varslet at ytterligere reduksjon i
omdelingsdager og/eller lengre framsendingstid er aktuelt for å
møte nedgangen i postvolumene, og volumene vil falle raskere med
konkurranse enn uten konkurranse. Ved at det ikke stilles noen krav
til konkurrentene som kommer inn på markedet, vil presset på leveringspliktig
tilbyder om kutt i antall dager eller framsendingstid øke.
Disse medlemmer peker på at i
forslaget til lov er det kun antallet distribusjonsdager Stortinget
skal ta stilling til, mens framsendingstid skal ligge i forskrift
og/eller konsesjon.
Komiteen har merket
seg at postloven legger opp til en lett tilgangsregulering for å
legge til rette for reell konkurranse. Dette gir leveringspliktige
tilbydere rettigheter og plikter som balanserer privat eiendomsrett
opp mot hensynet til konkurranse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil vise til at konkurransevridningen selvfølgelig
kan dempes ved å holde maksprisen nede, men da vil man sannsynligvis
få et press på service og kvalitet og/eller at staten må bruke stadig
mer penger på statlige kjøp av posttjenester for å kompensere.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke
på at om det skulle bli bortfall av ordinær postomdeling på lørdager,
er det viktig å ivareta statens verdier i Posten Norge AS og legge
til rette for gode omstillingsprosesser for dem som må miste jobbene
sine. Iverksettelsen av dette bør derfor først skje 1. juli 2016.
Videre må man få implementert omleggingen av lørdagen før man åpner
for full liberalisering av postmarkedet, som derfor ikke bør skje
før 1. januar 2017. Dette medlem vil understreke
at å åpne hele postmarkedet for konkurranse før denne omstillingen
er på plass er å gi Posten Norge en kraftig ulempe i et konkurranseutsatt
marked.
Komiteen har merket
seg at den nye postloven gjeninnfører en plikt for postmottakere
til å ha en postkasse, og at regulering av utleveringspostkasse
flyttes fra konsesjon til lov- og forskriftsnivå. Det gis hjemmel
til å gi regler om plassering av utleveringspostkasse i forskrift. Komiteen har
videre merket seg at leveringspliktig tilbyder kan anmode eier av
postkasse om å flytte denne til et sted som er egnet for utlevering
av post.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til at det i proposisjonen blir foreslått å sette et tak på 3 500
unntak fra leveringsplikten ut fra de generelle avstandskravene
til postkasseplassering som er fastslått inntil 100 meter og 250 meter
fra bosted/næringseiendom i henholdsvis tettbygde og spredtbygde
strøk. Dette medlem vil understreke betydningen av
at posten skal komme nært fram til alle i hele Norge, og at antall
unntak fra leveringsplikten bør begrenses mest mulig. Dette
medlem mener at de nærmere kriterier for unntak må behandles
politisk av Stortinget, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med dette i egnet form.
Komiteen er fornøyd
med at det stilles krav til registrering av tilbydere i postmarkedet,
og hvordan postsendinger skal behandles og sikkerheten i postnettet
ivaretas. Det stilles krav til åpenhet om leveringsvilkårene. Komiteen har også
merket seg at loven inneholder en ny bestemmelse om utstedelse av
politiattest til bruk for vandelskontroll og vurdering av egnethet
i forbindelse med ansettelse hos posttilbyder.
Komiteen har merket
seg at det foreslås innført en ny hjemmel for å ilegge overtredelsesgebyr for
brudd på utvalgte bestemmelser. For øvrig videreføres bestemmelser
om tvangsmulkt og øvrige straffebestemmelser.
Komiteen er fornøyd
med at det blir opprettet en brukerklagenemnd. Nemnda skal behandle klager
på tilbyder fra forbrukere og små bedrifter i saker som gjelder
forbrukerforhold. Klager som ikke gjelder forbrukerforhold behandles
av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Komiteen har merket
seg at et fallende postvolum vil øke behovet for kjøp av ulønnsomme posttjenester.
En reduksjon av antall ombæringsdager fra seks til fem forventes
å redusere behovet for kjøp av ulønnsomme posttjenester med 400
mill. kroner per år. Komiteen slutter seg til endringen
som betyr at det blir frigjort betydelige ressurser til andre viktige
samfunnsformål.
Komiteen er opptatt av å videreføre
lørdagsombæring av aviser der det ikke eksisterer et alternativt
avisbudnett, og forventer at det blir etablert en løsning som sikrer
papiraviser på lørdager i hele landet. Komiteen har
merket seg at en slik løsning er kostnadsregnet til mellom 50 og
120 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har registrert at det foreligger flere rapporter som beskriver effekten av
å åpne hele postmarkedet for konkurranse. Flertallet er
av den oppfatning at den mest sannsynlige utviklingen i det norske
markedet er at eksisterende aktører vil tilby sine produkter i hele
markedet med de fordeler det vil ha for næringslivet og kundene,
og at det er lite sannsynlig at nye aktører vil etablere seg. Det
er også erfaringene fra våre naboland. Flertallet vurderer
det slik at nytten for samfunnet som helhet av å åpne for konkurranse
i hele postmarkedet og fjerne lørdagsombæringen av post er positiv,
og vil redusere statens utgifter samlet sett.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil vise til at i den ene utredningen som
er gjort på postområdet i Norge det siste året, konkluderer Oslo
Economics med at prisforskjellene vil øke ved en liberalisering
av postmarkedet.
Disse medlemmer peker på at de
konkluderer videre med at behovet for statlig kjøp av posttjenester
vil øke mer med konkurranse enn dersom eneretten opprettholdes,
og at Oslo Economics har beregnet at behovet for statlig kjøp kan
bli opptil 1 mrd. kroner per år allerede i 2020, kun som følge av
liberaliseringen, og at kostnaden totalt sett vil være cirka 3 mrd.
kroner årlig.
Disse medlemmer tror neppe det
er politisk vilje hos dagens regjering til statlig kjøp av ulønnsomme
posttjenester på opptil 3 mrd. norske kroner i året, og at dermed
er sjansene store for at man finansierer dette ved å heve enhetsportoen
utover prisstigning og/eller reduserer tjenestetilbudet ytterligere.
Disse medlemmer vil derfor understreke
at dersom kundene skal betale, må maksimumsprisen økes dramatisk. Disse
medlemmer kan vise til at i Danmark økte portoen for A-post med
40 pst. over natten da markedet ble liberalisert i 2011. I Storbritannia
økte portoen for first class og second class letters mellom 20 og
40 pst. fra 2011 til 2012.