Det er viktig å sikre fri konkurranse om arbeidskraften
og mobilitet i arbeidsmarkedet. En virksomhet kan imidlertid ha
et legitimt behov for å beskytte seg mot at tidligere ansatte gjør bruk
av blant annet bedriftshemmeligheter som er utviklet i virksomheten.
Forslaget til regulering av konkurranseklausuler gir arbeidsgiver
og arbeidstaker adgang til å avtale slike klausuler, men innenfor
gitte rammer. Det foreslås at en konkurranseklausul skal avtales
skriftlig, at arbeidsgiver må ha et særlig behov for vern mot konkurranse
når konkurranseklausulen skal gjøres gjeldende, at arbeidstaker
har krav på kompensasjon, at klausulene maksimalt kan vare i ett
år og at arbeidstaker skal ha en redegjørelse fra arbeidsgiver om
klausulen vil bli gjort gjeldende. Forslaget innebærer en innstramming sammenlignet
med gjeldende rett.
Avtaleloven § 38 første ledd foreslås videreført for
å sikre fortsatt regulering av avtalte konkurranseklausuler utenfor
arbeidsforhold. Også mer regulære konkurranseklausuler som inngås
etter at et arbeidsforhold er formelt avsluttet, vil kunne omfattes
av avtaleloven § 38.
Avtaleloven § 38 andre og tredje ledd vil bli overflødige
ved siden av reguleringen som foreslås i arbeidsmiljøloven, og foreslås
opphevet.
Når avtaleloven § 38 andre og tredje ledd foreslås
opphevet, er det naturlig å foreta en språklig modernisering av
gjenværende del av avtaleloven § 38.
Det foreslås at arbeidsgivers særlige behov
for vern mot konkurranse skal være grunnvilkåret i bestemmelsen,
slik at en konkurranseklausul bare kan gjøres gjeldende i den grad
arbeidsgiver har et slikt behov. Det vil fortsatt bero på en skjønnsmessig
vurdering å avgjøre om et slikt behov foreligger, men det foreslås
ikke at vurderingskriteriene skal inngå i lovteksten.
For å avgjøre om arbeidsgiver har et særlig
behov for vern mot konkurranse, må den enkelte konkurranseklausul
vurderes konkret.
Det vises til proposisjonens kapittel 6.3.3
der det foretas en gjennomgang av de sentrale momentene ved vurderingen
av om arbeidsgiver har et særlig behov for vern mot konkurranse, herunder:
Det foreslås at arbeidsgivers særlige behov
for vern mot konkurranse må foreligge på det tidspunktet konkurranseklausulen
skal gjøres gjeldende overfor arbeidstaker.
I dag er det ingen lovbestemt grense for hvor lang
varighet en konkurranseklausul kan ha. Rettspraksis har akseptert
klausuler med varighet i opptil to år. Det foreslås at det skulle være
en tidsbegrensning på inntil ett år regnet fra arbeidsforholdets
opphør. Noe som i de aller fleste tilfeller skulle være tilstrekkelig
for å oppnå nødvendig beskyttelse for arbeidsgiver.
Tidsperioden på ett år bør løpe fra arbeidsforholdets
opphør. Det er ikke hensiktsmessig å inkludere eventuell oppsigelsestid.
I proposisjonen redegjøres det for at det kan
opereres med flere ulike oppsigelsesfrister, både etter arbeidsmiljølovens
regler og etter avtale.
Det foreslås at det innføres en plikt for arbeidsgiver
til i alle tilfeller å redegjøre skriftlig for om og i hvilken grad
en konkurranseklausul vil bli gjort gjeldende.
Det foreslås at redegjørelsen skal være bindende for
arbeidsgiver i tre måneder. Hvis arbeidstaker eller arbeidsgiver
sier opp arbeidsforholdet, skal redegjørelsen være bindende ut oppsigelsestiden.
Det foreslås at det også ved avskjed skal gis
redegjørelse samtidig med avskjeden.
Det er et sentralt hensyn bak forslaget om regulering
av konkurranseklausuler at bruken skal begrenses. Det er arbeidsgivers
behov for beskyttelse som begrunner bruken av konkurranseklausuler.
Det foreslås derfor at arbeidsgiver bør gis rett til å si opp en konkurranseklausul
så lenge arbeidsforholdet består.
Det foreslås at arbeidsgiver må betale arbeidstakeren
kompensasjon for den ulempe anvendelse av en konkurranseklausul
medfører. Når det gjelder størrelsen på kompensasjonen, er det i
proposisjonen redegjort for flere av de hensyn som gjør seg gjeldende.
Det foreslås at det som utgangspunkt bør gjelde et
krav om 100 pst. kompensasjon for at en konkurranseklausul gyldig
skal kunne gjøres gjeldende. I noen tilfeller kan dette føre til
at arbeidsgiver blir påført en for stor økonomiske byrde, og det
foreslås derfor at det settes et tak for hvor stor kompensasjon
arbeidsgiver må betale på 18 ganger folketrygdens grunnbeløp. Forslaget
stenger ikke for partenes adgang til å avtale en høyere kompensasjon.
Det foreslås at alt arbeidsvederlag som er opptjent
de siste tolv månedene, skal inngå i beregningsgrunnlaget for kompensasjonen.
Hvis det årlige arbeidsvederlaget overstiger 18 ganger folketrygdens
grunnbeløp, behøver imidlertid ikke arbeidsgiver ta hensyn til det
overskytende ved fastsettelsen av beregningsgrunnlaget for kompensasjonen.
Det er hensiktsmessig å avgrense begrepet arbeidsvederlag
langs de samme linjene som i ferieloven § 10 nr. 1 første ledd.
Det foreslås en fradragsregel som åpner for
at arbeidsgiver kan gjøre fradrag i kompensasjonen når arbeidstakeren
opptjener arbeidsvederlag eller mottar andre arbeidsinntekter i
perioden konkurranseklausulen varer. Adgangen til å gjøre fradrag
foreslås imidlertid begrenset til inntil halvparten av kompensasjonen.
Det presiserer at fradragsregelen ikke medfører noen tapsbegrensningsplikt
for arbeidstaker.
Det foreslås videre at arbeidsgiver skal kunne kreve
at arbeidstaker opplyser om eventuelle andre arbeidsinntekter i
perioden konkurranseklausulen varer, slik at arbeidsgiver kan foreta fradrag
og at arbeidsgiver kan holde tilbake kompensasjonen hvis ikke arbeidstaker
gir slike opplysninger.
Forslaget regulerer ikke nærmere når kompensasjonen
faller til betaling. Dette er et forhold som avtalepartene bør stå
fritt til å avtale seg imellom. Dersom spørsmålet ikke avklares
mellom partene, vil det måtte løses etter alminnelige pengekravsrettslige
regler.
Etter å ha vurdert høringsinnspillene, foreslås det
allikevel ikke en regel om at arbeidstakers krav på kompensasjon
skal bortfalle ved avskjed.
Kompensasjonen erstatter inntekt og skal skattlegges
som arbeidsinntekt, jf. skatteloven § 5-1, jf. § 5-10. Arbeidsgiver
plikter å gjennomføre forskuddstrekk for ytelser som er skattepliktige etter
skatteloven § 5-10, jf. skattebetalingsloven § 5-4, jf. § 5-6. Arbeidsgiver
skal betale arbeidsgiveravgift av kompensasjonen, jf. folketrygdloven
§ 23-2 første ledd.
Det foreslås at det gis en sensuradgang når
det gjelder vilkåret om at arbeidsgiver må ha et «særlig behov for
vern mot konkurranse». Domstolene skal derfor fortsatt ha mulighet
til å sette konkurranseklausulen helt eller delvis til side, slik
de kan etter gjeldende rett.
Krav om at en avtale om konkurranseklausul skal
inngås skriftlig, skal etter forslaget være et absolutt gyldighetsvilkår.
Likeledes foreslås det at en konkurranseklausul skal falle bort
dersom kravet om å gi en skriftlig redegjørelse for bruk av klausulen
ikke oppfylles.
Det foreslås at en oppsigelse som er begrunnet
i virksomhetens forhold, vil medføre at arbeidsgiver ikke kan gjøre
en konkurranseklausul gjeldende overfor den berørte arbeidstakeren.
Er derimot oppsigelsen begrunnet i arbeidstakers forhold, vil en
konkurranseklausul fortsatt kunne gjøres gjeldende, forutsatt at
oppsigelsen er saklig begrunnet etter arbeidsmiljøloven.
Det foreslås videre en regel om at en konkurranseklausul
ikke skal kunne gjøres gjeldende om arbeidstakeren selv avslutter
arbeidsforholdet som følge av at arbeidsgiveren har misligholdt
sine forpliktelser.
Komiteen støttar framlegget
frå regjeringa om at arbeidsgjevar sitt særlege behov for vern mot konkurranse
skal vere grunnvilkåret i lovføresegna, og at dette skal vere ei
konkret vurdering i kvart tilfelle, basert på skjøn, utan ei uttømmande
liste med vurderingskriterier i lovteksta. Slik vert lovføresegna
meir fleksibel. Bedriftsløyndomar og såkalla knowhow, som er utvikla i
verksemda, er det konkurranseklausular er meint å skulle beskytte. Komiteen peikar
på at mellom anna arbeidstakar si stilling og lengda på tilsettingstilhøvet
vil vere viktige moment i ei vurdering av kor vidt ein arbeidstakar
har kunnskap om dette.
Komiteen viser vidare til at
det forhold at ein arbeidstakar har fått innsikt i kundekrets og
forretningsløyndomar vil vere eit moment som talar for å oppretthalde
ein konkurranseklausul. Utan ein slik klausul vil arbeidsgjevaren
berre ha føresegnene om bedriftsløyndomar i marknadsføringslova
§ 28 og straffelova § 207 å vende seg til, og i praksis viser det
seg svært vanskeleg å prove at ein bedriftsløyndom er røpa.
Komiteen er positiv til framlegget
om at arbeidstakar skal ha rett til ei skriftleg vurdering frå arbeidsgjevar
for kva særlege grunnar som grunngjev at arbeidsgjevar gjer konkurranseklausulen
gjeldande. Dette vil truleg redusere både konfliktar og bruken av
unødvendige klausular. Komiteen er oppteken av å
avgrense bruken av standardavtalar som inneheld konkurranseklausular
utan at behovet for desse vert konkret vurdert. Ei plikt for arbeidsgjevar
til å gjere greie for om og i kva grad ein konkurranseklausul vil
bli gjort gjeldande, vil kunne vere godt verkemiddel for å redusere bruken
av dette.
Komiteen vil bemerke at forslaget
i proposisjonen ikke er til hinder for at arbeidsgiver og arbeidstaker
etter arbeidsforholdets opphør blir enige om å inngå avtale om at
konkurranseklausulen ikke lenger skal gjelde. En slik avtale vil
kunne være til fordel for begge parter, og bidra til at arbeidstakeren
raskere vil kunne returnere til sitt tidligere yrke. På dette tidspunktet vil
også partene i større grad være jevnbyrdige og kunne inngå en avtale
som er til begges fordel. Komiteen mener en ubetinget
oppsigelsesadgang vil kunne innebære at arbeidsgivere oftere tar
i bruk konkurranseklausuler, for å se an arbeidstakers valg av ny
arbeidsgiver, for deretter å si opp konkurranseklausuler som ikke lenger
er nødvendig. De samme kan gjør seg gjeldende i den perioden det
gjelder en bindende redegjørelse.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
forslag om å tilføye et nytt siste punktum i § 14-A femte ledd i
lovforslaget:
Ǥ 14 A-1 femte ledd tredje punktum skal lyde:
Etter arbeidsforholdets opphør kan arbeidsgiver og
arbeidstaker inngå skriftlig avtale om at en konkurranseklausul
ikke lenger skal gjelde.»
Komiteen mener det er en uklarhet
i lovforslaget med henhold til redegjørelsesfristen ved avskjed
og oppsigelse fra arbeidsgiver, og når det gjelder hvilken frist
som skal gjelde for arbeidsgiver.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
Ǥ 14 A-2 annet og tredje ledd skal lyde:
(2) Dersom arbeidstakeren sier opp, og det ikke allerede
foreligger en bindende redegjørelse, skal oppsigelsen ha samme virkning
som en skriftlig forespørsel etter første ledd.
(3) Dersom arbeidsgiveren sier opp arbeidstakeren,
og det ikke allerede foreligger en bindende redegjørelse, skal det
gis redegjørelse samtidig med oppsigelsen.»
Komiteen ser at det i de tilfeller
hvor avskjed blir brukt av arbeidsgiver, kan tidskravet om samtidig
redegjørelse ved konkurranseklausul i avskjedigelsen bli for knapp.
I slike situasjoner er det ofte ikke tid til å utarbeide begrunnede klausuler
da fokus vil være på selve avskjedigelsen og ivareta de utfordringer
slike prosesser gir. Samtidig vil det samme behovet for avklaring
melde seg. På denne bakgrunn mener komiteen at det
ved avskjedigelse er tilstrekkelig med redegjørelse innen en uke
etter avskjeden.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag til tillegg i proposisjonens lovforslag:
Ǥ 14 A-2 fjerde ledd skal lyde:
(4) Dersom arbeidsgiveren avskjediger arbeidstakeren,
og det ikke allerede foreligger en bindende redegjørelse, skal det
gis redegjørelse innen en uke etter avskjeden.»
Proposisjonens lovforslag § 14 A-2 fjerde ledd blir
femte ledd.
Når proposisjonens lovforslag § 14 A-2 får et nytt
femte ledd, må også § 14 A-4 tredje ledd siste punktum, som regulerer
redegjørelse ved kundeklausuler, endres.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
Ǥ 14 A-4 tredje ledd siste punktum skal lyde:
§ 14 A-2 andre til femte ledd gjelder tilsvarende.»
Komiteen viser til at også proposisjonens
lovforslag § 14 A-1 femte ledd siste punktum, om at arbeidsgiver
ikke kan si opp en konkurranseklausul når han er bundet av en redegjørelse,
må endres.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
Ǥ 14 A-1 femte ledd andre punktum skal lyde:
Oppsigelse kan likevel ikke skje i den perioden arbeidsgiver
er bundet av redegjørelse etter § 14 A-2 femte ledd.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at regjeringen foreslår 12
måneders maksimumslengde på karentenetiden med full lønn i hele
perioden. Full lønn defineres fra regjeringen som inntil 18 G. 12 måneder
vil i praksis gjelde de fleste innen dagens ordning, fordi de fleste
som har klausuler i dag har en varighet mellom 6–12 måneder. Flertallet er
opptatt av å finne det rette balansepunktet som skal bidra til vern
mot at arbeidstaker bruker sin særlige innsikt i tidligere arbeidsgivers
virksomhet i arbeid for en konkurrerende bedrift mot på den annen
side at arbeidstakers generelle kompetanse på fagfeltet ikke forvitrer
i karanteneperioden. Dersom klausulene blir for lange, vil dette
kunne svekke arbeidstakers mulighet til å kunne gjeninntre i lignende
arbeid. Flertallet er opptatt av å ta vare på kompetanse
og sikre næringslivet tilgang til høyt kvalifisert arbeidskraft.
Flertallet viser til at 18 G
i 2015 utgjør 1 621 224 kroner. Flertallet mener
dette er en for høy grense og vil være utfordrende for svært mange
små og mellomstore bedrifter.
Flertalletviser
videre til at taket for dagpenger er satt til 6 G. Dette
flertallet foreslår på denne bakgrunn en mer moderat høyeste
sats på 12 G, noe som utgjør 1 080 816 kroner. Flertallet viser
til at begrensningen ikke stenger for partenes adgang til å avtale
en høyere kompensasjon. Flertallet understreker at
kompensasjon skal bidra til å gi arbeidstakeren inntektssikring
samtidig som det skal være et virkemiddel for å redusere bruken
av konkurranseklausuler.
Flertallet viser til at kompensasjonen
kan begrenses til 12 ganger folketrygdens grunnbeløp. Flertallet foreslår
at begrensningen på 12 G skal gjelde kompensasjon som sådan.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«§ 14 A-3 første ledd skal lyde:
(1) Dersom en konkurranseklausul gjøres gjeldende,
skal arbeidsgiver betale arbeidstakeren kompensasjon tilsvarende
100 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag opp til 8 G, og deretter
minst 70 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag over 8 G. Kompensasjonen
beregnes på grunnlag av opptjent arbeidsvederlag de siste 12 månedene
før oppsigelses- eller avskjedstidspunktet. Kompensasjonen kan begrenses
til 12 ganger folketrygdens grunnbeløp.»
Komiteen påpeker at regjeringens
forslag innebærer at det er arbeidsgiver som har mulighet til å
avgjøre om man skal ha konkurranseklausul eller ikke, og for hvilke
bransjer og bedrifter de eventuelt skal gjelde for. Dette gir nåværende
arbeidsgivere en svært stor styring av fremtidige yrkesvalg for
ansatte og kan begrense muligheten til å starte egen virksomhet,
bytte jobb, flytte og få lønn basert på utdanning, erfaring og innsats
i karantenetiden. Komiteen mener derfor at det blir
feil at disse skal finansieres av dagpenger hos Nav i denne perioden,
når de både kan og vil arbeide samt ha tilbud om jobb. Dette strider
mot arbeidslinjen og reduserer mobiliteten i arbeidsmarkedet.
Komiteen viser til
at maksimal dagpengesats for arbeidsledige eller permitterte er
begrenset til omtrent 62,4 pst. av inntekten før skatt. Inntekt over
6 G regnes ikke med i grunnlaget for dagpenger.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet,
er av den oppfatningen at kompensasjonen ikke skal bidra til unødig
økt konfliktnivå og heller ikke at kompensasjonen bidrar til at
ansatte søker seg til jobber for å få karantene, og dermed et friår
med relativt god lønn. Flertallet viser også til
at det er viktig at arbeidstakeren også har et insentiv til aktivt
å søke etter ny jobb ved at bare halvparten av lønnen i en eventuell
ny jobb går til fradrag i kompensasjonen for en konkurranseklausul.
Flertallet viser til liknende
ordning i Sverige der arbeidstaker med konkurranseklausul vil ha rett
til kompensasjon begrenset oppad til 60 pst. av tidligere lønn. Flertallet er
opptatt av å finne et best mulig balansepunkt for også å sikre et
reelt økonomisk insentiv for arbeidstakeren til å finne seg en jobb
i karantenetiden.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er,
når det gjeld lovregulering av lengd på konkurranseklausular, oppteken
av å finna det rette balansepunktet i avveginga mellom omsynet til
verksemda til tidlegare arbeidsgjevar på den eine sida, og omsynet
til arbeidstakar når ein konkurranseklausul vert gjort gjeldande
for vedkomande på den andre sida. Denne medlemen vil
visa til at dersom konkurranseklausulane blir for lange, vil dette kunne
svekkje høvet arbeidstakar har til å gå tilbake i liknande arbeid. Denne
medlemen er oppteken av å ta vare på kompetanse og sikra næringslivet
tilgjenge til høgt kvalifisert arbeidskraft.
Denne medlemen vil understreka
at det bør vera lik maksimal lengd på konkurranseklausular for arbeidstakarar
og maksimal karantenetid for personar som vert pålagt karantene
etter lov om informasjonsplikt, karantene og saksforbud for politikarar,
embetsmenn og tenestemenn (karanteneloven).
Denne medlemen viser til at det
i lovproposisjonen vert føreslått ei maksimal lengd på konkurranseklausular
tilsvarande 12 månader, jf. § 14 A-1 andre ledd, medan maksimal
lengd på karantene etter karanteneloven er seks månader.
Denne medlemen fremjar på denne
bakgrunn følgjande framlegg:
Ǥ 14 A-1 andre ledd skal lyda:
(2) En konkurranseklausul kan bare gjøres gjeldende
så langt det er nødvendig for å ivareta arbeidsgivers særlige behov
for vern mot konkurranse. Klausulen kan ikke i noe tilfelle gjøres
gjeldende lenger enn seks måneder år fra opphør av arbeidsforholdet.»
Denne medlemen viser til at i
den perioden ein konkurranseklausul vert gjort gjeldande, bør arbeidstakar
få kompensasjon lik opptent arbeidsvederlag dei siste 12 månadane
før oppseiings- og avskilstidspunktet, jf. framlegget i proposisjonen. Denne
medlemen vil vidare visa til at personar som vert pålagt
karantenetid etter karanteneloven får godtgjersle i karantenetida
tilsvarande løna vedkomande hadde ved avgang, med tillegg av feriepengar.
Personar som vert pålagt karantenetid etter karanteneloven får redusert
godtgjersla i karantenetida tilsvarande løn eller vederlag for anna
arbeid, verv eller oppdrag som vedkomande måtte oppgje eller tena
opp i karantenetida.
Denne medlemen meiner tilsvarande
bør gjelda for reduksjon av kompensasjon til arbeidstakar når ein
konkurranseklausul er gjort gjeldande. Dette vil seia at all kompensasjon
for arbeidsvederlag eller arbeidsinntekt som arbeidstakar tek imot
eller tener opp i perioden konkurranseklausulen har verknad, skal
koma til frådrag i kompensasjonen som arbeidstakar får i den perioden
ein konkurranseklausul varer.
Denne medlemen viser til at når
det gjeld kompensasjon til arbeidstakar når ein konkurranseklausul
vert gjort gjeldande, er denne føreslått avgrensa til 18 G, jf.
§ 14 A-3 fyrste ledd. Denne medlemen viser til at
18 G med verknad frå 1. mai 2015 utgjer 1 621 224 kroner. Med verknad
frå 1. mai 2015 utgjer godtgjersle til medlemer av regjeringa 1 264 040 kroner
per år, tilsvarande 14 G. Denne medlemen kan ikkje
sjå at øvre grense for kompensasjon til arbeidstakar når ein konkurranseklausul vert
gjort gjeldande skal vera høgare enn godtgjersla til tidlegare medlemer
av regjeringa, når desse blir pålagt karantene etter karanteneloven. Etter denne
medlemen si meining er ei maksimal pålagt godtgjersle tilsvarande
godtgjersla til medlemer av regjeringa tilstrekkeleg. Denne medlemen meiner
difor kompensasjon til arbeidstakar når ein konkurranseklausul blir
gjort gjeldande, bør avgrensast til 14 G.
Denne medlemen fremjar på denne
bakgrunn følgjande framlegg:
Ǥ 14 A-3 fyrste og andre ledd skal lyda:
(1) Dersom en konkurranseklausul gjøres gjeldende,
skal arbeidsgiver betale arbeidstakeren kompensasjon tilsvarende
arbeidstakerens arbeidsvederlag. Kompensasjonen beregnes på grunnlag
av opptjent arbeidsvederlag de siste 12 månedene før oppsigelses-
eller avskjedstidspunktet. Hvis arbeidsvederlaget overstiger 14 ganger
folketrygdens grunnbeløp behøver det overskytende beløpet ikke inngå
i beregningen.
(2) Kompensasjon for arbeidsvederlag eller arbeidsinntekt
som arbeidstaker mottar eller opptjener i perioden konkurranseklausulen
har virkning, går til fradrag i godtgjørelsen etter første ledd.»