Regjeringen vil oppdatere målene for legemiddelpolitikken
slik at de blir mer i tråd med de generelle helsepolitiske målene,
samtidig som hovedintensjonen i de eksisterende målene videreføres,
og at regjeringens intensjoner formulert i regjeringsplattformen
ivaretas.
Regjeringen foreslår at den overordnede visjonen
for legemiddelpolitikken er at den skal bidra til bedre folkehelse.
I folkehelseloven er folkehelse definert som befolkningens helsetilstand
og hvordan helsen fordeler seg i befolkningen. Visjonen innebærer
at politikken får et befolkningsperspektiv.
Regjeringen foreslår følgende legemiddelpolitiske
målsettinger:
sikre god kvalitet
ved behandling med legemidler
legemidler skal ha lavest mulig pris
likeverdig og rask tilgang til effektive
legemidler
legge til rette for forskning og innovasjon
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Line Kysnes Vennesland, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, stiller seg bak visjonen
om at legemiddelpolitikken skal bidra til bedre folkehelse.
Komiteen gir tilslutning til
de fire målsettingene for legemiddelpolitikken: Den skal sikre god
kvalitet ved behandling med legemidler, legemidler skal ha lavest
mulig pris, det skal være en likeverdig og rask tilgang til legemidler og
det skal legges til rette for forskning og innovasjon.
Komiteen legger til grunn at
god kvalitet ved behandling med legemidler innebærer at pasientsikkerheten
er ivaretatt ved best mulig effekt, færrest mulig bivirkninger og
at pasienten mestrer livet med behandling på en god måte. Dette
målet forutsetter kvalitet i alle ledd; fra utvikling og produksjon
til utlevering og bruk.
Komiteen stiller seg bak målet
om at legemidler skal ha lavest mulig pris, men presiserer at dette
målet må ta hensyn til leveringssikkerhet og pasientenes tilgang
til nye legemidler. I tillegg til lavest mulig pris skal legemiddelpolitikken
legge til rette for rask tilgang til effektive legemidler, samt
forskning og innovasjon. Komiteen påpeker at de fire
målene må ses i sammenheng i utøvelsen av legemiddelpolitikken.
Komiteen merker seg at omfanget
av mangelsituasjoner er økende. Dette viser at forsyningen av legemidler
er sårbar. Legemiddelmangel er et internasjonalt problem og rammer
ofte flere land samtidig. Komiteen erkjenner at Norge
er i en utsatt posisjon som et lite marked, hvor vi i en internasjonal
sammenheng har lave priser og begrenset nasjonal legemiddelproduksjon.
Dette kan bidra til å forvanske tilgangen til kritisk viktige legemidler.
Spesielt vil dette gjelde i en mangelsituasjon der ikke alle land
har tilgang til de legemidlene de har behov for.
Likeverdig og rask tilgang til legemidler forutsetter
et effektivt og rettferdig refusjonssystem for legemidler. Bare
slik vil alle ha lik tilgang til legemidler uavhengig av økonomi.
Et godt utbygd apotekvesen og effektiv grossistvirksomhet er bærebjelkene
i legemiddeldistribusjonen. Legemiddelpolitikken må sikre at distribusjonen
fungerer også med endringer i kommunikasjon og handelsplattformer. Komiteen ser
behovet for å definere nærmere kriterier for fordeling av finansieringsansvar
for legemidler mellom folketrygd og helseforetak, samt for finansieringsordningen for
vaksiner.
Komiteen anerkjenner at Norge
må bidra for å utvikle nye legemidler. Samtidig har vi et stort potensial
for videreutvikling av norsk industri og forskning. Det legemiddelpolitiske
målet om å legge til rette for forskning og innovasjon vil bidra
til dette. Norske pasienter kan ha nytte av å delta i utprøvende
behandling.
Komiteen mener at Norge har komparative fortrinn
som utgår fra biobanker og helseregistre av svært god kvalitet.
Biobanker og helseregistre blir viktig for å utvikle morgendagens
persontilpassede medisin. Komiteen mener mulighetene
for å forløse mer forskning, innovasjon og industriutvikling basert
på biobanker og helseregistre må utforskes videre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til representantforslaget om et løft for norske biobanker;
Dokument 8:24 S (2015–2016).
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at rett legemiddelbruk burde vært blant de nevnte målsettingene
for legemiddelpolitikken. Riktig legemiddelbruk var blant hovedmålsettingene
i den forrige legemiddelmeldingen, og dette medlem mener
at denne målsettingen burde videreføres. Dette medlem viser
til at vi har god kunnskap om utfordringer ved for mye og feil legemiddelbruk.
Feil bruk og overforbruk av legemidler kan gi alvorlige konsekvenser.
Et eksempel er overforbruk av antibiotika, som bidrar til utvikling
av resistens. Et annet er overforbruk av smertestillende, som kan
føre til medikamentindusert hodepine, noe man antar at så mange
som 40 000 mennesker i Norge lider av. Ifølge meldingen rapporteres
det om uheldig forskrivning i 10–25 prosent av tilfellene. Bare 20–30
prosent av legemidlene tas som anbefalt. Det forekommer legemiddelrelaterte
problemer på alle nivåer i helsetjenesten. Særlig blant eldre mennesker
er det fare for å bruke unødvendig mange legemidler, for høye eller
for lave doser eller uheldig kombinasjon av legemidler. Dette medlem mener
at rett bruk av legemiddeler må være en svært viktig målsetting
for legemiddelpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at tittelen på legemiddelmeldingen
er «Riktig bruk – bedre helse», og at meldingen består av en rekke
tiltak for å oppnå nettopp dette. Disse medlemmer viser
videre til at målene om god kvalitet ved behandling med legemidler,
samt likeverdig og rask tilgang til effektive legemidler, nettopp bidrar
til å sikre riktig legemiddelbruk.