Det er utfordringer når det gjelder kostbare legemidler
for terapiområder der det ikke finnes annen sammenliknbar behandling.
Dette er behandling som i referanselandene ofte finansieres av sykehusene.
Listeprisen på disse legemidlene, som danner grunnlaget for fastsettelse
av maksimalpris i Norge, er sannsynligvis ikke den reelle prisen
som blir betalt i referanselandene. I Norge bør derfor mulighetene
for rabatter håndteres gjennom anbud og prisforhandlinger eller
gjennom refusjonskontrakter.
Det er et behov for å styrke muligheten til
å forhandle fram rabatter på legemidler som finansieres av folketrygden.
Erfaring viser at legemiddelindustrien ikke er villig til å senke maksimalprisen,
men at de i mange tilfeller er villig til å inngå avtaler om rabatter.
Forutsetningen fra firma vil ofte være at rabattene ikke gir utslag
i reduserte maksimalpriser eller listepriser, blant annet for å
unngå parallelleksport og for å hindre at lave priser i Norge eksporteres
til andre land gjennom referanseprissystemer.
Høsten 2014 ble det lagt fram en utredning om det
fremtidige nordiske samarbeidet på legemiddelområdet. Et nordisk
samarbeid om forhandlinger og innkjøp av legemidler vil kunne gi landene
en forhandlingsmakt som de vanskelig kan oppnå alene. Samtidig viser
erfaringer fra tidligere sonderinger mellom de nordiske land at det
er komplisert å inngå et forpliktende samarbeid, bl.a. fordi helsetjenesten
er ulikt organisert og finansiert i landene. På Ministerrådsmøtet høsten
2014 ble det ikke fattet beslutning om å følge opp dette. Helse-
og omsorgsdepartementet vil vurdere mulighetene for å følge opp forslaget
fra utredningen om fremtidig nordisk samarbeid på legemiddelområdet.
Flere prisundersøkelser har vist at Norge i
en vesteuropeisk sammenheng har lave priser på legemidler som ikke
er utsatt for generisk konkurranse. For legemidler med generisk konkurranse
viser flere undersøkelser at prisene i Sverige og Danmark er lavere
enn i Norge.
Det er hensiktsmessig at apotekkjedene har en høyere
fortjeneste ved salg av byttbare legemidler, slik at de beholder
et insitament for å gjennomføre bytte i apotek, og får kompensert
for ekstra arbeid med informasjon og veiledning av pasienten.
Helse- og omsorgsdepartementet vil foreta en gjennomgang
og vurdering av trinnprisordningen og apotekenes avanse i løpet
av 2016.
Regjeringen vil, for å oppnå lavest mulig pris
på legemidler:
Utrede hvilke endringer
i regelverket, herunder opphevelse av forbudet mot etterskuddsvise
rabatter, som er nødvendig for å legge til rette for prisrabatter
for legemidler som finansieres av folketrygden.
Foreta en gjennomgang og vurdering av trinnprisordningen
og apotekenes avanse, i løpet av 2016.
Komiteen viser til
den pågående debatten om tilgang på svært kostbare legemidler, og
mener dagens system for refusjonskontrakter og rabatter har utfordringer
knyttet til kostbare legemidler. Komiteen mener det
er behov for å styrke muligheten for å forhandle fram rabatter på legemidler
som finansieres av folketrygden. Komiteen mener det
er riktig å presisere forbudet mot å gi rabatter som ikke er fastlagt
på tidspunktet for salget av et legemiddel og endre hjemmelsgrunnlaget
for å inngå refusjonskontrakter. Komiteen viser til
at Nordisk ministerråd høsten 2015 vedtok å følge opp forslaget
om nordisk samarbeid på legemiddelområdet. Embedsmannskomiteen vedtok
i høst å sette ned en arbeidsgruppe, som ledes av Danmark, for å kartlegge
landenes virksomhet på området, med sikte på et eventuelt økt framtidig
samarbeid. Komiteen støtter at Norge deltar i dette
arbeidet.
Komiteen mener det i løpet av
2016 er behov for å foreta en gjennomgang og vurdering av trinnprisordningen
og apotekenes avanse. Det er viktig å sikre at pris- og avansemodellene
henger sammen med de øvrige legemiddelpolitiske målene, og samtidig
sørge for at apotekene har rammebetingelser som sikrer at de er
i stand til å bidra med god legemiddelinformasjon til pasienter
og helsepersonell.
Komiteen viser til statsbudsjettet
for 2016 der det innføres en egen takst for inhalasjonsveiledning
i apotek. Dette er et godt eksempel på nye tjenester i apotek som
bidrar til å utnytte apotekene som lavterskel helsetilbud for legemiddelinformasjon.
Komiteen ber regjeringen vurdere
dagens prispolitikk opp mot hensynet til å sikre Norge tilgang på
viktige legemidler, jf. her også den legemiddelpolitiske målsettingen
om at pasientene skal ha likeverdig og rask tilgang til effektive
legemidler.
I forbindelse med den varslede gjennomgangen av
apotekavansen mener komiteen at også legemiddelomsetningsavgiften
bør vurderes.