Stortingsrepresentantene Jenny Klinge, Anne Tingelstad
Wøien og Janne Sjelmo Nordås fremmet 9. april 2015 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å endre domstolloven slik at alle tingretter skal ha en sorenskriver
som har ansvar for kun én embetskrets.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, vil vise til representantforslag fra
stortingsrepresentantene Jenny Klinge, Anne Tingelstad Wøien og
Janne Sjelmo Nordås om å endre domstolloven slik at alle tingretter
skal ha en sorenskriver som har ansvar for kun én embetskrets.
Komiteen vil vise til at alle
tingretter skal ledes av en sorenskriver, jf. domstolloven § 19
første ledd. Komiteen merker seg at Domstoladministrasjonen
(heretter omtalt som DA) har jobbet med en forskriftsendring, hvor
man kan åpne for at flere tingretter kan styres av en felles sorenskriver
og at dette er bakgrunnen for representantforslaget. Videre merker komiteen seg
at forslagsstillerne mener at forslaget fra DA innebærer at enkelte
domstoler vil miste sin daglige ledelse, og at dette reiser mange
praktiske og formelle problemstillinger.
Komiteen vil vise til at justis-
og beredskapsministeren i svarbrev til komiteen av 5. oktober 2015
skriver at på bakgrunn av høringssvarene som er kommet på forslaget
til forskriftsendring fra DA, har forskriften blitt justert. Statsråden
skriver at kun i «særlige tilfeller» vil det være aktuelt med felles
domstollleder. Videre merker komiteen seg at statsråden
skriver at praktiseringen av en slik forskrift langt på vei vil
være i tråd med departementets innspill i høringsrunden, hvor departementet
la til grunn at en slik hjemmel må benyttes med varsomhet etter
en konkret vurdering i det enkelte tilfelle. Komiteen vil
vise til at Justis- og beredskapsdepartementet har sendt sitt høringssvar
til justiskomiteen.
Komiteen merker seg at statsråden
ikke ønsker en slik lovregulering som er foreslått i representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er opptatt av DA sin uavhengige rolle
og deres fagansvar for videre utvikling av struktur og organisering
i domstolene.
Disse medlemmer påpeker at det
er viktig at den enkelte tingrett er organisert på en forsvarlig og
god måte, for å sikre god saksbehandling.
Disse medlemmer vil videre bemerke
nødvendigheten av prosessen fremover med felles lokal domstolleder.
Det betinger god involvering av både ordførere, politi og lokalt
ansatte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti påpeker at det er viktig at den
enkelte tingrett er organisert på en forsvarlig og god måte, for
å sikre god saksbehandling. Disse medlemmer viser
til flertallsmerknad om domstolstruktur i Innst. 6 S (2015–2016),
hvor viktigheten av lokal enighet knyttet til sammenslåing av domstoler
påpekes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til egen merknad i Innst. 6 S (2015–2016):
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at
sammenslåinger ikke skal gjennomføres nå med mindre det er lokal
enighet.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det siste året har det blitt innført felles ledelse for enkelte
tingretter. I praksis innebærer det at en tingrett blir styrt av
en domstolleder ved en annen tingrett. På de stedene der ordningen
er innført, har den stort sett kommet som en følge av vakant domstollederstilling.
Man har da, i stedet for å lyse ut sorenskriverembetet, valgt å konstituere
en som allerede innehar funksjonen ved en annen domstol.
Dette medlem vil peke på at det
er viktig at alle domstolene har egen stedlig ledelse. En domstolleder
har personalansvar for de ansatte, samt bidrar som dommer til saksavviklingen
i sitt daglige arbeid i domstolen. En ordning som åpner for at domstoler
kan styres fra andre embeter er uheldig både for saksavviklingen,
forutsigbarheten til de berørte domstolene og den daglige ledelsen. Dette
medlem mener ordningen i realiteten kan innebære at de berørte domstolene
kommer til å bli nedlagt på sikt. I tillegg er det en prinsipielt
uheldig konstruksjon. Modellen som DA har valgt fraviker således
fra prinsippet om selvstendige domstoler.
Dette medlem peker på at felles
ledelse gjør det vanskelig spesielt for dem som har arbeidsplassen
sin ved den domstolen der domstollederen ikke er lokalisert. Dersom
lederen ikke er fysisk til stede i kontorfellesskapet, kan dette
også gjøre samarbeidet mellom ledelse og medarbeidere vanskeligere.
Arbeidshverdagen kan oppleves mindre effektiv når leder ikke er
til stede. Avgjørelser og eventuelle problemstillinger som trenger
avklaring må settes på vent til domstolleder blir tilgjengelig.
Det er viktig at domstollederen er like oppmerksom på faglige, sosiale
og praktiske spørsmål vedrørende alle domstolene vedkommende er
leder for.
Dette medlem vil understreke
at prinsippet om selvstendige domstoler med egen sorenskriver aldri
har vært til hinder for konstruktivt samarbeid domstolene imellom.
Dette medlem merker seg at ordningen
ikke har vært ønsket ved domstolene som er berørt, og at det har
vært lokal motstand.
Dette medlem merker seg at DA
har vedtatt en forskrift som åpner for denne konstruksjonen. Dette
medlem mener derfor det er nødvendig at Stortinget presiserer
at dette ikke er en ønsket utvikling, gjennom å presisere i domstolloven
at alle domstoler skal ha en domstolleder.
Dette medlem merker seg for øvrig
at det i høringsrunden til DAs forskriftsendring fra enkelte instanser
ble stilt spørsmål ved hjemmelsgrunnlaget for å innføre felles domstolledelse. Etter dette
medlems oppfatning viser dette hvor viktig det er at temaet
blir avklart i domstolloven.
Dette medlem mener ordningen
langt på vei må regnes som en forskuttering av eventuelle endringer
i domstolstrukturen. En reform dette medlem mener
bør baseres på reelle høringer, involvering av partene og geografiske
hensyn. Snarveier gjennom tilpasninger i forskrifter kan ikke Stortinget
akseptere. En situasjon hvor enkelte domstoler ikke har stedlig
ledelse underveis i en strukturprosess, er dessuten svært uheldig.
Dette medlem merker seg innvendingene statsråden
nevner i sitt brev til justiskomiteen av 6. november 2015:
«Etter mitt syn vil en innvending til slik felles
ledelse kunne være arbeidsmiljøet internt i tingretten, og manglende
nærhet mellom leder og den som skal bli ledet i den aktuelle domstol.
En leder som bare er tilstede noe av tiden eller som hovedsakelig
er på en annen lokasjon, vil nødvendigvis være mindre involvert
i det som skjer i tingretten fra dag til dag. Man kan ikke utelukke
at dette kan få arbeidsmiljømessige konsekvenser.
Det
skal også legges til at fagmiljøet kan bli mindre i den aktuelle
domstol, men betydningen av dette vil være avhengig av domstolens
størrelse og også hvordan man innretter seg for å operere med slik
delt ledelse.»
Dette medlem mener dette er vektige
argumenter, som burde tilsi at ordningen ikke er ønskelig.
Dette medlem viser til flertallsmerknad
fra partiene Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vedrørende
domstolstruktur i Innst. 6 S (2015–2016):
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til Prop. 1 S (2015–2016) hvor det
foreslås sammenslåing av flere tingretter. Flertallet viser til
at det kan foreligge gode grunner for sammenslåing av enkelte tingretter,
som Nordhordland tingrett og Bergen tingrett som er lokalisert i samme
bygg, samt Eiker, Modum og Sigdal tingrett og Kongsberg tingrett
med videreføring av kontorsteder både i Hokksund og på Kongsberg. Disse
prosessene kan gjennomføres. De øvrige omtalte sammenslåingene i
proposisjonen gjennomføres ikke.
Flertallet viser
til at det er en del uro knyttet til noen av de andre foreslåtte
sammenslåingene som er omtalt i proposisjonen, samt de foreslåtte sammenslåingene
som Domstoladministrasjonen (DA) har varslet. Flertallet viser til
DA sin uavhengige rolle og dertil fagansvar for videre utvikling
av struktur i domstolene. Flertallet har likevel ingen intensjon
om å gjennomføre flere sammenslåinger nå, og peker blant annet på
at det kommer en påtalereform som vil kunne få betydning for domstolsstrukturen.»
Dette medlem finner det merkverdig
at partiene som skrev den refererte merknaden for bare få uker siden,
ikke stemmer for å stoppe denne formen for «sniknedlegging» av domstoler,
som i praksis skjer med dagens ordning hvor enkelte domstoler tappes
for ressurser når en sorenskriver ikke er til stede i den daglige
driften.
Dette medlem merker seg for øvrig
at ordningen med felles ledelse av flere tingretter er svært dårlig
mottatt blant ansatte i domstoler som har mistet sin stedlige ledelse.
Dette medlem fremmer derfor slikt
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å endre domstolloven slik at alle tingretter skal ha en sorenskriver
som har ansvar for kun én embetskrets.»
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å endre domstolloven slik at alle tingretter skal ha en sorenskriver
som har ansvar for kun én embetskrets.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:89 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jenny Klinge, Anne Tingelstad Wøien
og Janne Sjelmo Nordås om stedlig ledelse av tingrettene – vedlegges
protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 9. februar
2016
Hadia Tajik | Lene Vågslid |
leder | ordfører |