Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
Meld. St. 38 (2014–2015) Open og opplyst. Det er komiteens mening
at denne meldingen har stor viktighet og betydning, både med tanke
på at forrige brede gjennomgang av allmennkringkasting i Norge ble
gjort i St.meld. nr. 30 (2006–2007) Kringkasting i en digital framtid,
og i lys av den store omstillingen norske medier er midt oppe i.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti,
registrerer at meldingen følger opp Sundvolden-erklæringens hovedlinje
for regjeringens mediepolitikk, samtidig som tre av erklæringens
konkrete punkter berøres:
«Legge frem en stortingsmelding om NRK-lisens og
andre betalingsordninger, øke andelen eksterne produksjoner i NRK
og begrense NRKs mulighet til å bruke sin robuste økonomi til å svekke
frie institusjoners aktivitetsgrunnlag.»
Selv om meldingen berører ovenstående, registrerer flertallet at
det samtidig er iverksatt to ulike prosesser som går parallelt og
strekker seg lenger frem i tid enn denne meldingens tidshorisont.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at både Mediemangfoldsutvalget,
som skal utrede hvordan økonomiske virkemidler på medieområdet best
kan innrettes for å stimulere til mediemangfold, og ekspertgruppen
som skal utrede alternativer for offentlig finansiering av NRK,
er to prosesser som må ses i sammenheng med, og i forlengelsen av,
denne meldingen. Ekspertgruppen skal avgi sin anbefaling 1. juli
2016 og Mediemangfoldsutvalgets arbeid skal være avsluttet innen 1. mars
2017.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
mange av de vurderinger og forslag som ligger i meldingen. Samtidig
vil disse medlemmer påpeke at meldingen har vesentlige
mangler. Disse medlemmer viser til at regjeringen
parallelt med at Meld. St. 38 (2014–2015) ligger til behandling
i Stortinget har satt i gang to ulike prosesser som har stor relevans
for kringkastingsfeltet: både Mediemangfoldsutvalget og ekspertgruppen
som skal utrede finansieringen av NRK. Disse medlemmer hadde
ventet at disse spørsmålene ble avklart i meldingen, men konstaterer
at fristene for dette arbeidet er satt langt frem i tid og etter
at Stortinget har behandlet allmennkringkastingsmeldingen, noe som
er uheldig. Disse medlemmer frykter at regjeringen
med dette skyver problemstillingene foran seg, fremfor å ta tak
i de største utfordringene på kringkastingsfeltet fremover; finansiering
av NRK og fremtiden for kommersiell allmennkringkasting.
Det er komiteens oppfatning
at allmennkringkasting er et viktig virkemiddel for å legge til rette
for en åpen og opplyst offentlig samtale. Herunder er ett tiltak
å sørge for at det ved siden av NRK også eksisterer et kommersielt
allmennkringkastertilbud. Dette innebærer etter komiteens mening
at den kommersielle sektoren må sikres rammevilkår som legger til
rette for en slik eksistens. Balansen i en slik innretning er, slik komiteen ser
det, en viktig del av å legge til rette for uavhengige og frie medier
– som igjen er en grunnleggende forutsetning for folkestyret og
et ekte demokrati. Komiteen mener dette underbygger
Grunnloven § 100. I paragrafens sjette ledd vises det til at det
er en statlig oppgave å legge til rette for det åpne og opplyste
offentlige ordskiftet.
Komiteen viser til at Meld. St.
38 (2014–2015) Open og opplyst. Allmennkringkasting og mediemangfald
i stor utstrekning tar for seg NRK, men registrerer at meldingen
også er utvidet til å ta for seg den kommersielle allmennkringkastingen.
Det er nødvendig at disse ses i sammenheng, slik komiteen har
pekt på tidligere. Det er slik komiteen forstår det
også naturlig at de to kommersielle allmennkringkasterradioene, Radio
Norge og P4, samt lokalradio ikke drøftes i særlig grad i meldingen,
da digitaliseringen av radio gjennomføres i 2017 i henhold til planen. Det
innebærer at kravet om allmennkringkasting fra disse blir avskaffet
fra samme tidspunkt.
Komiteen viser til meldingens
oppbygging fra historien og oversikten over norske allmennkringkastere,
via tendenser i mediemarkedet til dagens situasjon, samt betydningen
av kommersiell allmennkringkasting. Det er trolig en av de mest
krevende omstillinger moderne medier har stått overfor, og med det
bakteppet er komiteen tilfreds med at meldingen går
grundig inn i både NRKs vilkår, forankring, forpliktelser og organisering.
I et marked som er i så hurtig endring, er det, slik komiteen ser
det, viktig å ha jevnlige og brede gjennomganger av den offentlig
finansierte allmennkringkastingen. Dette er både for å sikre at
oppdraget som gis er relevant og sikre at rammevilkårene, herunder
økonomi og organisering, er hensiktsmessige.
Meldingen tar for seg det ovenstående og berører videre
også NRKs distribusjon, universell utforming samt konkrete forslag
som kjøp av eksterne produksjoner, finansieringsmodell, avgrensinger
av oppdrag og NRKs kommersielle virksomhet. Komiteen viser
videre til at meldingen tar for seg NRKs rolle i beredskapsarbeidet
og behovet for myndighetenes tilgang til media i en beredskapssituasjon. Komiteen ønsker
å understreke behovet for allmennkringkasting, særlig i et relativt
lite språk- og kulturområde som Norge representerer. I en stadig
mer globalisert medieverden har sterke norske allmenkringkastere
en egenverdi og er, slik komiteen ser det, en vital
del av demokratiet og folkestyret vårt. Meldingens kapittel 3 går
dypere inn i mediesektorens raske endringer og utfordringer. Komiteen registrerer
og bifaller at det er bred oppslutning om behovet for allmennkringkasting
generelt, og NRK spesielt. Det er komiteens klare
mening at dette er forutsetninger for å sikre ytringsfrihet, mangfold
og røkt av norsk språk og kultur. Komiteen deler regjeringens
mål om at meldingen skal gi grunnlag for vurdering av hvordan allmennkringkastingen
bør innrettes for å oppfylle de overordnede mediepolitiske målsettingene.
Komiteen viser til Meld. St.
38 (2014–2015) Open og opplyst. Allmennkringkasting og mediemangfald.
Digitalisering fører til en ny hverdag i mediebransjen. Premissene
for publikums deltakelse, produktenes utforming og redaksjonenes
arbeidsform endres hurtig. Det må derfor stimuleres til nyskaping
og innovasjon, samtidig som den frie pressens tradisjoner må ivaretas.
Komiteen viser til Grunnloven
§ 100 sjette ledd som sier at «Det påligger statens myndigheter
å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale».
En åpen og opplyst samtale er en viktig grunnplanke i demokratiet
og demokratiutviklingen, og allmennkringkasting er ett av flere
virkemidler for å legge til rette for nettopp det.
Komiteen ser at med et mediemarked
i rask endring er det viktig med en allmennkringkaster som tilbyr
både det brede og det smale tilbudet. Sendinger og produksjoner
som favner bredt, som tilbyr felles opplevelser og binder Norge sammen,
samtidig som det også tilbys en stor mengde smalere tilbud som det
ikke er rom for i andre medier.
Komiteen viser til at Norge er
et relativt lite språk- og kulturområde. I en mediehverdag hvor konkurransen
om seerne og lytterne ikke lenger bare er nasjonal, men global,
har NRK en viktig rolle som bærer og formidler av norsk språk, identitet
og kultur.
Komiteen ser viktigheten av at
allmennkringkastere dekker det geografiske mangfoldet i Norge, både
gjennom distriktstilbud på radio, TV, nett og ved lokalt nærvær.
Komiteen understreker viktigheten
av en riksdekkende allmennkringkaster med særlige plikter under
beredskap og krig. Til tross for at konsumet av medieinnhold i dag
er mer fragmentert enn tidligere, fordi det blir distribuert i flere
nett og mottaket skjer via ulike typer terminaler, er kringkasting
fremdeles regnet som den beste metoden for å nå folk med informasjon
i en beredskapssituasjon.
Komiteen mener NRK har en viktig
oppgave med å sørge for at det legges større vekt på hensynet til
mennesker med nedsatt funksjonsevne, at innholdet er tilgjengelig
for funksjonshemmede og at tilbudet reflekterer medieutviklingen.
Komiteen ser at riksdekkende
kommersiell allmennkringkasting har en verdi som et supplement til
NRKs tilbud. Det vil være et tap for mediemangfoldet dersom NRK
skulle bli alene om å tilby allmennkringkastingsinnhold.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at NRK-plakaten
gir et uttømmende uttrykk for NRKs allmennkringkastingsoppdrag og
skal fungere som et politisk styringsdokument og et utgangspunkt
for diskusjoner på politisk nivå. Flertallet støtter
meldingens forslag om at NRK-plakaten oppheves og erstattes av en
ny og mer overordnet NRK-plakat som blir fastsatt av Stortinget.
Prinsippene som følger av NRK-plakaten blir tatt inn i NRKs vedtekter
og lagt til grunn for mer detaljerte forskrifter fastsatt av NRKs
generalforsamling.
Flertallet støtter også at departementet
i en kommende revisjon av kringkastingsloven skal vurdere om NRKs
overordnede allmennkringkastingsoppdrag bør lovfestes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, deler regjeringens oppfatning
av at eierstyringen i dag er organisert på en formålstjenlig måte,
og at dialogen med selskapet i det store og hele fungerer godt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at organiseringen av eierstyret av NRK kan anses som problematisk,
blant annet knyttet til habilitet, og mener det vil være hensiktsmessig
å se på en alternativ ordning hvor man vurderer å legge deler av
NRKs drift under Nærings- og fiskeridepartementet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til NRKs årlige rapportering
om kostnadseffektivitet. Rapporteringen har flere siktemål. For
det første skal rapporten gi et godt grunnlag for regjeringens arbeid
med å fastsette lisensnivået for det kommende året. For det andre
skal rapporten gi offentligheten innsyn i ressursbruken i selskapet
og således ivareta både demokrati- og kontrollhensyn. For det tredje
går det frem av eierskapspolitikken til regjeringen og Kulturdepartementets
retningslinjer for eierstyring at NRK skal drive mest mulig kostnadseffektivt.
Flertallet ser at en av hovedutfordringene
med en slik rapportering er at NRK ikke er et selskap med ordinære
profittmål. I hver måling av NRKs effektivitet må man ta høyde for
selskapets særstilling som et sektorpolitisk virkemiddel, og den
vil måtte bli preget av skjønn. En rent bedriftsøkonomisk tilnærming
til effektivitet vil ikke tjene formålet fullt ut.
Flertallet mener at det hører
til god og korrekt eierstyring å følge opp at NRK driver effektivt og
støtter meldingens konklusjon om at regjeringen vil følge opp ordningen
med at NRK utarbeider årlige offentlige rapporter om kostnadseffektivitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, ser at Kringkastingsrådets
videre eksistens har vært gjenstand for hyppig debatt. Flertallet støtter regjeringens
vurdering av Kringkastingsrådet, som konkluderer med at det fremdeles
bør være et kringkastingsråd. Rådet representerer seerne og lytterne,
og som lisensbetalere er det viktig at det finnes et bindeledd mellom
publikum og NRK. Flertallet mener at Kringkastingsrådet skal
være lytternes og seernes forlengede arm inn til lisenskringkasteren,
og at rådet skal ivareta publikums interesser.
Flertallet mener videre at i
sammenheng med revisjonen av kringkastingsloven er det ønskelig å
se på reglene for oppnevning av nye medlemmer, og flertallet ser
frem til at regjeringen ser på både mandat, oppnevning og sammensetning.
Flertallet mener det er viktig
at Kringkastingsrådet er et lavterskeltilbud for lisensbetalerne. Kringkastingsrådet
er et rådgivende organ som har til oppgave å drøfte og uttale seg
om hovedlinjene i NRKs programvirksomhet. Pressens Faglige Utvalg
(PFU) har som oppgave å komme med fellelser som skal offentliggjøres
av mediene, og det finnes en sterk norm om at de skal etterleves
i praksis. Det er derfor viktig at grenseoppgangen mot PFU er tydelig. Flertallet ønsker
også at det skal ses på om Kringkastingsrådet skal ha ansvar for
å videresende saker som er av generell faglig presseetisk karakter
til PFU.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener at siden NRK-arkivene
er finansierte med offentlige midler, bør arkivene gjøres tilgjengelig
for viderebruk, så langt det er praktisk, juridisk og presseetisk
forsvarlig. Flertallet mener at NRK bare skal kunne
ta betalt for de kostnadene selskapet har med å hente ut og klargjøre
klipp for viderebruk etter selvkostprinsipp.
Flertallet er klar over utfordringene
knyttet til opphavsrett, og viser til at slike rettigheter må ivaretas.
Komiteen mener NRK
har en viktig oppgave i å sørge for at det legges større vekt på
hensynet til mennesker med nedsatt funksjonsevne, at innholdet er
tilgjengelig og at tilbudet reflekterer medieutviklingen. Komiteen støtter
meldingens konklusjon om at det bør fastsettes et generelt prinsipp
og målsetting i NRK-plakaten om at NRKs samlede allmennkringkastingstilbud
skal være universelt utformet.
Komiteen ønsker å understreke
at de støtter regjeringens forslag til at NRKs distriktssendinger
snarest mulig skal gjøres tilgjengelig med teksting når slike program
blir lagt ut som audiovisuell bestillingstjeneste. Samt at kravene
til teksting av direktesendte riksdekkende TV-program utvides, slik
at kravet gjelder for hele døgnet med forbehold om at det er teknisk
og praktisk mulig.
Komiteen ser at allmennkringkasterne
bør reflektere medieutviklingen. Et godt og oppgradert tilbud med
tegnspråk, lydtekst og synstolkning må være en viktig oppgave for
allmennkringkasterne.
Komiteen viser til
Meld. St. 38 (2014–2015) som peker på at den norske musikkbransjen
står overfor flere utfordringer som potensielt kan påvirke eksponeringen
og konsumet av norsk musikk. NRK er en dominerende aktør på radio, og
NRKs radiokanaler har stor oppslutning blant lytterne. NRK har et
særskilt, kulturpolitisk grunngitt ansvar for å fremme norsk kultur. Komiteen støtter
dette og meldingens forslag om at plikten til å sende norsk musikk
i NRK P1, P2 og P3 blir økt fra 35 prosent. til 40 prosent.
Komiteen mener norskandelen også
bør prioriteres i andre av NRKs radiokanaler.
Komiteen viser til NRKs forpliktelse
til bruk av de norske språkene i det nordiske språkområdet og vil
understreke den viktige oppgaven NRK har med å styrke og utvikle
disse språkene.
Videre mener komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, at det har en
selvstendig verdi at barn får høre andre nordiske språk, og derfor
bør ikke produksjoner med dansk og svensk tale dubbes i sendinger
fra allmennkringkastere.
Flertallet viser til at i et
marked der brede publikumsinteresser ivaretas av private aktører,
bør NRK søke å tilføre sitt tilbud et element av økt samfunnsverdi.
Det er svært krevende å produsere audiovisuelt innhold i et lite
marked som det norske. Derfor har NRK en viktig rolle å spille når
det gjelder innhold av stor verdi for samfunnet; innhold som ellers
ikke ville blitt produsert på grunn av manglende økonomisk grunnlag.
NRKs store økonomiske ressurser må derfor sees i sammenheng med
den private, kommersielle delen av mediebransjen, slik at mediemangfoldet
ivaretas på best mulig måte.
Flertallet mener at allmennkringkastingens fremtidige
styrke ikke skal komme av at man blir stadig mer lik de kommersielle
konkurrentene. Den bør komme av at man tilbyr noe annet, noe som
er vesensforskjellig fra det man finner i markedet for øvrig. NRK
bør se det som sin oppgave å styrke norsk språk, kultur og identitet fremfor
å gå de kommersielle aktørene i næringen. NRK bør i større grad
fokusere på å ivareta smale publikumsinteresser som ikke får sine
behov dekket i et kommersielt marked. NRK bør også ha stort ansvar
for å bidra til en opplyst samfunnsdebatt sammen med de kommersielle aktørene
– særlig gjennom å bruke sine redaksjonelle ressurser til å dyrke
en kritisk og uavhengig journalistikk på radio og TV.
Flertallet viser til at NRK skal
ha de samme krav til tilbudet sitt som andre allmennkringkastere.
Det er særlig viktig med tilstrekkelig fleksibilitet og redaksjonell
frihet samtidig som kravene tilknyttet allmennkringkasteroppgaven overholdes.
Komiteen peker på
at NRKs posisjon har skapt en debatt der det hevdes at NRK kan fortrenge kommersielle
medietilbud. De kommersielle aktørene argumenterer for at NRKs nærvær
på nett kan utgjøre en fare for mediemangfoldet, fordi NRK svekker
det økonomiske grunnlaget for de kommersielle aktørene, spesielt
gjelder dette når NRK tilbyr gratis nyhetstjenester på nett.
Komiteen viser til Samfunns-
og næringslivsforskning ved Norges Handelshøyskole (SNF) som har
undersøkt samtrafikken mellom nrk.no og andre store nasjonale nyhetstjenester
på nett (vg.no, dagbladet.no og aftenposten.no). SNFs undersøkelser
konkluderte med at NRK.no ikke er den nærmeste konkurrenten til
hverken vg.no, dagbladet.no eller aftenposten.no, men at de nevnte
aktørene har sterkere konkurranse seg imellom enn med NRK.
Komiteen støtter meldingens konklusjon
om at NRKs nasjonale nyhetstjenester på nett, NRK.no, ikke bør avgrenses.
Internett er i dag den mest brukte medieplattformen, og en avgrensing
i NRKs nærvær fører til at man svekker NRKs evne til å nå folk der
de er. Komiteen ønsker å vektlegge at NRK, som andre
medier, løpende bør vurdere å ta i bruk de plattformer de ønsker
for å nå ut til publikum.
Komiteen støtter meldingens konklusjon
om at NRK kan opprettholde sitt eksisterende redaksjonelle tilbud.
Nye redaksjonelle tilbud som skiller seg vesentlig fra NRKs eksisterende
allmennkringkastingstilbud må forhåndsgodkjennes, jf. kringkastingsloven
§ 6.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, understreker at NRK skal
ha et selvstendig ansvar for å bidra til det norske mediemangfoldet. Flertallet mener
at videre bør det også vurderes å flytte kompetansen til å forhåndsgodkjenne
nye NRK-tjenester fra Kongen i statsråd til Medietilsynet. Dette
kan bidra til å gjøre vurderingene av nye NRK-tjenester mer faglig
funderte og mindre politiserte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, ser at ny teknologi gir
en skjevhet når det gjelder hvem som betaler for tilbudet til NRK
og at utviklingen innen medier gir nye utfordringer til hvordan man
skal finansiere NRK framover.
Flertallet legger til grunn at
kringkastingsavgiften vil gi relativt stabile og forutsigbare inntekter
for NRK i noen år til. Flertallet ser imidlertid
at medieutviklingen på sikt vil utfordre NRKs finansieringsmodell.
Flertallet ser frem mot at Ekspertutvalget
for fremtidig finansiering skal avgi sin anbefaling 1. juli 2016
og mener det er naturlig ikke å konkludere før utvalget har avlagt
sin rapport. Samtidig vil Mediemangfoldsutvalgets konklusjoner legge
føringer for rammevilkårene for media, herunder også NRK. Dette
arbeidet er forventet å være avsluttet 1. mars 2017. Både Mediemangfoldsutvalget,
som skal utrede hvordan økonomiske virkemidler på medieområdet best
kan innrettes for å stimulere til mediemangfold, og Ekspertgruppen
for fremtidig finansiering, er to prosesser som må ses i sammenheng
med, og i forlengelsen av denne meldingen. Flertallet ser
frem til at regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte.
Flertallet viser til ekspertutvalgets
gjennomgang av finansieringsløsninger for NRK og allmennkringkastere
for å møte den nye mediehverdagen på en hensiktsmessig og oppdatert
måte.
Flertallet vil ikke legge føringer
for finansiering av allmennkringkasterne da dette krever grundige
og ryddige prosesser som gir bedre og mer moderne løsninger. Flertallet viser
til at mange som i dag benytter seg av NRKs medietilbud, ikke betaler
lisens, da yngre mennesker ikke nødvendigvis eier et TV-apparat
i like stor grad som tidligere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til Meld. St. 38
(2014–2015) som konkluderer med at NRK har hatt stor vekst i inntekter
de siste ti årene. Veksten i inntekter har vært større enn tilsvarende
vekst i trykt presse og utenlandske mediehus, men ikke sterkere
enn de riksdekkende, kommersielle allmennkringkasterne. NRK har
i noen grad forsvart markedsposisjonen sin, og et stort flertall
i folket finner at lisensen gir god valuta for pengene.
Flertallet ser at utviklingen
i mediefeltet er preget av dramatiske endringer i medievaner og press
mot etablerte forretningsmodeller. Dette skaper utfordringer for
aktører som blir finansiert av markedet. Det innebærer at styresmaktene bør
være oppmerksomme på hvordan virksomheten til NRK påvirker forutsetningene
for driften til de kommersielle aktørene.
Flertallet støtter meldingens
konklusjon og ser viktigheten av å stille økt krav til effektivisering
av NRKs drift.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener at NRK inntil videre
bør finansieres med kringkastingsavgiften. Flertallet ser
viktigheten av å komme tilbake til finansieringsspørsmålet etter at
ekspertutvalget har lagt fram sin konklusjon. NRK har en særegen
posisjon i det norske mediemarkedet, og NRK har store og forutsigbare inntekter
fra kringkastingsavgiften. Hensynet til NRKs kommersielle konkurrenter
som er avhengig av markedsfinansiering tilsier at NRK bør avstå
fra kommersielle inntekter. Flertallet mener derfor
at NRK ikke skal ha inntekter fra reklame. NRK kan fortsatt ha en
viss begrenset adgang til å ha inntekter fra sponsing der det ikke er
mulig å avstå, for eksempel knyttet til samarbeid om kjøp av dyre
sportsrettigheter.
Flertallet mener at utvikling
av kommersielle tjenester som hovedregel ikke bør være en oppgave
for en statlig allmennkringkaster. NRK bør likevel kunne ha kommersielle
aktiviteter som har tilknytning til den redaksjonelle virksomheten.
Dette gjelder for eksempel utleie av ledige produksjonsressurser.
Både hensyn til kapasitetsutnytting og vedlikehold av kompetanse tilsier
at dette vil være hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
også at TV 2 vil miste en stor del av sin egenart om nyhetene blir
borte.
Disse medlemmer mener at avgrensningen av
den statlige allmennkringkastingen i et moderne, demokratisk samfunn
bør være både prinsipiell og fleksibel. Den bør være prinsipiell
hva angår allmennkringkastingens formål og grensene mot det kommersielle
mediemarkedet, men samtidig fleksibel nok til å kunne håndtere endringer
i et dynamisk mediemarked uten at man hele tiden må ty til nye detaljreguleringer.
Disse medlemmer mener atden
også bør være utformet på en måte som gir allmennkringkasteren redaksjonelt
rom til selv å vurdere hvordan oppdraget skal løses innenfor de
tydelige og prinsipielle rammer som er gitt.
Disse medlemmer mener at rammene
for den statlige allmennkringkastingen – og følgelig også NRKs virksomhet
– bør revideres etter følgende prinsipper:
Det er et viktig prinsipp at statlige midler
ikke skal brukes til å utkonkurrere private medier eller påvirke
konkurransen på et kommersielt marked. Gjennom lisensordningen har
NRK i dag en god og forutsigbar inntekt.
Disse medlemmer mener derfor
at det bør inntas i vedtektene en ny bestemmelse som gjør det til
en plikt for NRK å selv aktivt vurdere de konkurransemessige virkningene
av sitt tilbud, ikke bare ved eventuell etablering av nye tjenester,
men også innenfor kjernevirksomheten. Gjennom å stadfeste disse
prinsippene i NRKs vedtekter fjernes behovet for den ekstreme detaljreguleringen
av allmennkringkasteroppdraget som kommer til uttrykk i dagens NRK-plakat og
NRKs vedtekter.
Det er disse medlemmers klare
oppfatning at slike detaljerte reguleringer verken er fleksible nok
til å håndtere et marked i hurtig endring, uttømmende nok til å
dekke alle relevante tema eller tar tilstrekkelig hensyn til hva
som vil være et naturlig redaksjonelt handlingsrom for en allmennkringkaster
i et moderne demokrati.
Disse medlemmer vil peke på at
NRK ikke er en ordinær mediebedrift. NRK er et statlig verktøy,
riktignok fritt og uavhengig redigert, som ble opprettet for å gi
et tilbud ingen andre den gang kunne gi.
Disse medlemmer mener at NRK
skal ha et selvstendig ansvar for å vurdere egen virksomhets innvirkning
på mediemangfoldet. Og på denne bakgrunn må det utvikles en egnet
metodologi for slike vurderinger, og her kan trolig Konkurransetilsynet
bidra, da dette tilsynet har lang erfaring i å vurdere ulike markeder,
også mediemarkeder.
Disse medlemmer understreker
viktighetenav å gi publikum en valgfrihet og et
bredt og godt tilbud som møter dagens høye krav og standarder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at NRK, i kraft
av størrelsen på sitt programbudsjett, er en stor aktør i det norske
markedet. Flertallet mener at dersom NRK plasserer
en større del av programbudsjettet i eksterne produksjoner, vil
det gi en positiv stimulans til den uavhengige produksjonsbransjen
i hele Norge.
Flertallet viser til at NRK stiller
seg positiv til å sette ut mer av programproduksjonen. I 2014 brukte
NRK ca. 28 prosent av det frie programbudsjettet på eksterne produksjoner.
NRK har selv signalisert at denne delen vil øke. NRK har til departementet
foreslått at minst 35 prosent av det frie programbudsjettet for
TV for årene 2016 og 2017 kan settes ut til ekstern produksjon,
og en økning på minimum 40 prosent for 2018–2020. Flertallet foreslår
en ordning med en rullering i minimum treårsperioder. Det vil gi NRK
en fleksibilitet både for planlagte og uforutsette produksjoner
av ulik størrelse.
Flertallet ber Kulturdepartementet
definere hva som skal beregnes som NRKs frie programbudsjett. Eksternproduksjon
bør vurderes definert som en produksjon utenfor NRK der rettighetene
ligger hos produsenten og NRKs rettigheter begrenses til visningsretten
på NRKs plattformer.
Komiteen viser til
at omsetningen i den britiske TV-produksjonen er firedoblet og eksporten
har skutt fart etter innføringen av Communications Act med Codes
of Practice og Terms of Trade fra 2003. Kontraktsforhandlinger mellom
allmennkringkastere og uavhengige produsenter reguleres ved at kringkasterne inngår
en frivillig avtale med produsentforeninger under oppsyn fra myndighetene.
De primære rettighetene lisensieres i en begrenset periode til én
kanal, og produsenten beholder et minimum av inntekter fra sekundærutnyttelse
og også kringkasters on-line-utnyttelse.
Det britiske TV-markedet har utviklet ideer
og økt kvaliteten i takt med det økonomiske spillerommet de uavhengige
produsentene har skapt ved å tiltrekke seg risikovillig, privat
finansiering, en utvikling som norsk bransje også etter flertallets mening
bør strekke seg etter.
Komiteen mener det bør vurderes
å legges til rette for en liknende utvikling i Norge.
Komiteen ønsker å
understreke at NRK, som offentlig finansiert, riksdekkende allmennkringkaster,
har særlige plikter under beredskap og krig.
Komiteen støtter regjeringen
i å ville tydeliggjøre NRKs særskilte beredskapsansvar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at i tillegg
til NRK eksisterer det tre kommersielle allmennkringkastere, TV 2,
Radio Norge og P4. Disse tre har i dag konsesjon til å drive som
allmennkringkaster. Flertallet ser at for å utføre kringkastingsoppgavene
har de fått tildelt privilegier, som stort sett har bestått av distribusjonsmuligheter,
som tidligere var en knapp ressurs, og for å tjene penger er de
avhengig av høye seertall som gir reklame- og annonseinntekter. Derfor
må de være konkurransedyktige og tilby sendinger og tjenester som
publikum ønsker å betale for, i tillegg til å utføre allmennkringkastingsoppdraget.
Flertallet mener det vil være
et tap for mediemangfoldet dersom NRK skulle bli alene om å tilby
allmennkringkasterinnhold. En rapport konkluderer med at det er
vesentlige merkostnader knyttet til TV 2s allmennkringkastingsoppdrag,
og at kostnadene har økt over tid. Flertallet viser
til meldingens konklusjon om at kommersiell allmennkringkasting
er et viktig supplement til NRKs tilbud. Regjeringen vil derfor
kunngjøre en ny avtale om status som formidlingspliktig allmennkringkaster
før TV 2s avtale går ut 31. desember 2016.
Komiteen ser at kommersiell allmennkringkasting
er viktig for mediemangfoldet og er en redaksjonell motvekt til
NRK. Konkurransen skjerper innsatsen og vil være med og heve nivået
på begge allmennkringkastere.
Komiteen mener det er viktig
å sørge for å legge til rette for forutsigbare rammevilkår for en kommersiell
allmennkringkaster og ønsker å be regjeringen om å utlyse en midlertidig
avtale. Avtalen skal inneholde krav om hovedkontor i Bergen og daglige
nyhetssendinger.
Komiteen mener det er ønskelig
at det blir opprettholdt et kommersielt nyhetstilbud i fjernsyn ved
siden av NRK. I 1990 bestemte politikerne seg for å åpne for riksdekkende
TV-reklame i Norge. TV 2 vant konkurransen om konsesjonen for ti
år og startet opp sendingene 5. september 1992. Siden har TV 2 fått
fornyet konsesjonen og baserer seg nå på en avtale om kommersiell
allmennkringkasting. Komiteen viser til at TV 2 har
gjort det klart at det ikke er noen selvfølge at TV 2 fortsetter
som en nasjonal nyhetsformidler. Komiteen mener at
mediemangfoldet vil svekkes betraktelig dersom NRK blir alene om
å tilby riksdekkende nyheter på fjernsyn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at Mediemangfoldsutvalget
bl.a. har fått i oppdrag å vurdere behov, omfang og offentlig finansiering
av allmennkringkasting og nyhets- og aktualitetsmedier. Flertallet ser
frem til Mediemangfoldsutvalgets anbefalinger på dette området.
Komiteen peker på
at når FM-nettet blir slukket fra og med 2017, vil allmennkringkasteroppdraget
til Radio Norge og P4 opphøre. Komiteen vil vise
til at digitaliseringen skaper grunnlag for et økt radiotilbud. Komiteen ser det
som hensiktsmessig å avvente denne utviklingen før man vurderer
behovet for kommersiell allmennkringkasting på radio, men viser
til at det prinsipielt er ønskelig med et tilbud som styrker norsk
språk og kultur, og bidrar til den offentlige og opplyste samtalen,
også i radiomediet, på samme måte som på TV.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, støtter meldingen med det
utgangspunkt at Ekspertutvalget kommer med sin konklusjon på nye
finansieringsløsninger i juli 2016. Flertallet understreker
med dette at regjeringen har satt i gang to prosesser for å utbedre
kringkastingsfeltet, som har stor betydning for regjeringens videre
arbeid med utvikling av politikk hva angår finansiering av Norges
medier og tilbud. Det er satt ned et ekspertutvalg og et mediemangfoldsutvalg
som begge skal utrede finansieringen av allmennkringkastere.
Flertallet avventer å legge føringer
for hvordan NRK og andre allmennkringkastere skal finansieres, med
begrunnelse i at utvalgene ikke har avgitt sin vurdering før meldingen
vedtas i Stortinget.
Flertallet viser med dette til
at omleggingen av finansieringen av allmennkringkasterne er så viktig
for framtiden og medieutviklingen at flertallet vil
vise til ekspertutvalget og Mediemangfoldsutvalgets arbeid før videre
konklusjon. Flertallet understreker viktigheten av
å ha et bredt allmennkringkastertilbud i den nye mediehverdagen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer
i forståelse med Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne følgende merknader og forslag, men slutter
seg for øvrig til Meld. St. 38 (2014–2015) Open og opplyst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, ønsker
et sterkt og nyskapende NRK. Et NRK som tilbyr felles innsikt og
opplevelser, og som binder Norge sammen. Et NRK som samtidig tilbyr
et vell av spesialiserte tilbud som det ikke er rom for i andre
medier. Målet er å legge det politiske grunnlaget for at NRK kan
fortsette å være dette i en ny tid.
Flertallet ønsker en mer overordnet
og forenklet NRK-plakat vedtatt i Stortinget. Flertallet viser
til dagens NRK-plakat og ønsker følgende justeringer: Dagens adgang
til reklame på nett bør fjernes, og viktigheten av å ivareta allmennkringkasteroppdraget
på nett bør utdypes og presiseres. Et krav om tilstedeværelse i
alle fylker bør inkluderes, og et selvstendig ansvar for å bidra
til mediemangfold bør understrekes. Dessuten må NRKs beredskapsansvar
konkretiseres i plakaten.
Flertallet ber regjeringen sikre
at disse prinsippene blir ivaretatt i ny NRK-plakat, og melde tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om ny
NRK-plakat og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteen viser til
at NRKs sterke posisjon har skapt en debatt der det hevdes at NRK
har blitt så dominerende i det norske mediemarkedet at selskapet
fortrenger kommersielle medietilbud. De kommersielle aktørene argumenterer
for at NRKs sterke nærvær på nett utgjør en fare for mediemangfoldet,
fordi NRK svekker det økonomiske grunnlaget for de kommersielle
aktørene, spesielt gjelder dette når NRK tilbyr gratis nyhetstjeneste
på nett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at samtidig er NRK i dag mindre, ikke mer, dominerende i det
norske mediemarkedet enn de har vært historisk sett. Det ville være
en stor feilslutning å laste et sterkt NRK for den vanskelige situasjonen
særlig papiravisene er i. Tvert imot er det viktig med en mediepolitikk
som kan ivareta både sterke avisredaksjoner og et sterkt NRK, i
møte med tøff internasjonal konkurranse på fjernsyn, nett og i sosiale
medier.
Flertallet viser til at meldingens
konklusjon er at NRKs nasjonale nyhetstjenester på nett, nrk.no,
ikke bør avgrenses, og støtter dette. Internett er i dag den mest
brukte medieplattformen, og en avgrensing i NRKs nærvær fører til at
man svekker NRKs evne til å nå folk der de er. Flertallet vil
vektlegge at NRK – som andre medier – bør ha full frihet til løpende
å ta i bruk de plattformer de ønsker, for å nå ut til befolkningen.
Flertallet støtter meldingens
konklusjon om at NRK kan opprettholde sitt eksisterende redaksjonelle
tilbud. Nye redaksjonelle tilbud som skiller seg vesentlig fra NRKs
eksisterende allmennkringkastingstilbud må forhåndsgodkjennes, jf.
Kringkastingsloven § 6.
NRK skal ha et selvstendig ansvar for å bidra
til det norske mediemangfoldet. Når NRK har frihet og tillit til
å forvalte sitt innhold, så har de samtidig et vesentlig ansvar
for mediemangfoldet for øvrig. NRK skal og må balansere sitt konkurranseforhold
til andre medier. I forbindelse med utformingen av oppdragsbrev
bes regjeringen fortløpende vurdere hvordan NRK arbeider med å styrke
mediemangfoldet.
Flertallet viser til at regjeringen
i meldingen vurderer å flytte kompetansen til å forhåndsgodkjenne
nye NRK-tjenester fra Kongen i statsråd til Medietilsynet.
Flertallet viser til at meldingen
peker på at den norske musikkbransjen står overfor flere utfordringer
som potensielt kan påvirke eksponeringen og konsumet av norsk musikk.
NRK er en dominerende aktør på radio, og NRKs radiokanaler har stor
oppslutning blant lytterne. NRK har et særskilt, kulturpolitisk
grunngitt ansvar for å fremme norsk kultur. Flertallet støtter meldingens
forslag om at plikten til å sende norsk musikk i NRK P1, P2 og P3
blir økt fra 35 prosent til 40 prosent. Flertallet mener
det også bør vurderes om en andel av dette skal være norskspråklig
musikk.
Flertallet ønsker at NRK forpliktes
til å ta et større ansvar for å løfte frem nye talenter og lokale
artister, for eksempel i distriktssendingene.
Komiteen viser til
at meldingen nevner at NRK har lavere oppslutning i innvandrerbefolkningen
enn i befolkningen totalt sett. Siden meldingen ble lagt frem, har
situasjonen knyttet til flyktninger, mangfold og integrering blitt
aktualisert ytterligere. Det er mange som ikke behersker det norske
språket, og i enkelte tilfeller er det også en realitet at slik
språkmestring ikke kommer til å finne sted i resten av levetiden. Komiteen ønsker
at allmennkringkasterrollen kan benyttes til å gi informasjon om
norske tilstander og norsk offentlig debatt også til dem som ikke
mestrer norsk.
Komiteen vil fremheve jobben
NRK gjør overfor barn gjennom NRK Super. Den jevnt over høye kvaliteten
– også barnefaglig – på innhold rettet mot barn viser til fulle
at NRK tar sitt allmennkringkasteroppdrag på alvor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, ber
regjeringen utrede hvorvidt kulturministerens rolle som NRKs generalforsamling
skal delegeres til en stiftelse etter svensk modell, for å skape
større avstand mellom regjeringen og journalistikken og understreke NRKs
rolle som folkets felleseie.
Flertallet ønsker at lisensen
og NRKs oppdrag gis med større forutsigbarhet gjennom et styringssignal
for en fireårsperiode.
Flertallet fremmer følgende forslag
til vedtak:
«Stortinget ber regjeringen utrede en delegering av
NRKs generalforsamling til en stiftelse etter svensk modell.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at NRK
og lisensbetalerne gis økt forutsigbarhet gjennom et styringssignal
hvert fjerde år.»
Komiteen viser til
at meldingen stiller krav om effektivisering av NRKs drift.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
dette må gjøres samtidig som NRK har solid økonomi til å utvikle
seg. Sportsrettigheter, egenproduserte og innkjøpte kvalitetsproduksjoner
og andre store satsinger koster. Det koster også å ha et landsdekkende nett
av distriktskontor og å ligge i forkant av utviklingen. Flertallet mener
derfor NRK bør få gode og forutsigbare rammevilkår og legger til grunn
at NRK bør få kompensasjon for pris og lønnsvekst i årene som kommer.
Dette må komme til uttrykk i styringssignalet fra regjeringen. Flertallet legger
til grunn at kompensasjon for pris og lønnsvekst, samt fastsettelse
av lisensen over lengre perioder, vil gi NRK gode forutsetninger
for både effektivisering og nyutvikling.
Komiteen legger til
grunn at kringkastingsavgiften vil gi relativt stabile og forutsigbare inntekter
for NRK i noen år til, men at medieutviklingen på sikt vil utfordre
NRKs finansieringsmodell. Komiteen viser til at regjeringen
har nedsatt et ekspertutvalg for fremtidig finansiering av NRK,
som skal avgi sin anbefaling 1. juli 2016. Komiteen ber
regjeringen fremme forslag om fremtidig finansiering av NRK etter
at ekspertutvalget har levert sin anbefaling, og senest innen utgangen
av 2016.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at NRK fortsatt skal finansieres av fellesskapet. Ordningen som
foreslås må
ivareta NRKs uavhengighet
være langsiktig og fremtidsrettet
gi forutsigbarhet for både NRK og lisensbetalerne
være ubyråkratisk
ivareta en sosial profil i større grad
enn i dag
Flertallet fremmer følgende forslag
til vedtak:
«Stortinget ber regjeringen forsikre seg om
at det som en del av ekspertutvalgets arbeid med alternative finansieringsmodeller
for NRK blir utredet en ordning etter finsk modell.»
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fremtidig
finansiering av NRK etter at ekspertutvalget har levert sin anbefaling,
og innen utgangen av 2016.»
Komiteen mener det vil være et
betydelig tap for mediemangfoldet dersom NRK skulle bli alene om
å tilby allmennkringkastingsinnhold. Komiteen viser
til at en rapport konkluderer med at det er vesentlige merkostnader
knyttet til TV 2s allmennkringkastingsoppdrag, og at kostnadene har
økt over tid. Komiteen vil understreke behovet for
at staten sikrer videreføring av en avtale med en kommersiell allmennkringkaster
med hovedkontor og nyhetsredaksjon i Bergen, og ber regjeringen
snarest utlyse avtale som sikrer dette. Komiteen ber
videre regjeringen utrede en modell der deler av merkostnadene som
er forbundet med forpliktelsene en kommersiell allmennkringkaster
påtar seg, blir kompensert.
Komiteen fremmer følgende forslag
til vedtak:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
å sikre kommersiell allmennkringkasting med hovedkontor og nyhetsredaksjon
i Bergen innen utgangen av 2016.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
som del av Mediemangfoldsutvalgets arbeid blir utredet modeller
som også kan finansiere andre statlige bidrag til et vitalt demokrati
og en mangfoldig medieoffentlighet, slik som allmennkringkasteroppdrag
på radio, pressestøtte, tilskudd til lokalkringkasting, samiske
aviser, stipender og lignende.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at meldingen foreslår at minst 35 prosent av det frie programbudsjettet settes
ut for årene 2016–2017, med et mål om økning til 40 prosent for
2018–2020. Flertallet viser videre til at NRK allerede
setter ut over 30 prosent til tross for at NRK i dagens regelverk ikke
er pålagt å legge ut mer enn 10 prosent Flertallet er
opptatt av betydningen av å opprettholde et sterkt internt produksjonsmiljø
i NRK. Samtidig har utviklingen de senere årene bidratt til en svært
positiv utvikling for den uavhengige bransjen. Flertallet ønsker
at denne utviklingen skal fortsette, og mener at NRK skal medvirke
til mangfold i programproduksjonen gjennom både utlegginger, samarbeidsprosjekt
og innkjøp av program. Et eventuelt krav til andel eksterne produksjoner bør
rulleres minimum i treårsperioder. Det vil gi NRK en fleksibilitet
både for planlagte og utforutsatte produksjoner av ulik størrelse.
Flertallet mener regjeringen
bør ta initiativ til at norske allmennkringkastere skal investere
mer i nasjonal filmproduksjon og TV-serieproduksjon. Som del av
dette må det gjøres mer attraktivt å produsere i Norge.
Flertallet er enige i at standardkontrakter
mellom NRK og eksterne produsenter bør fastsettes i avtaler mellom
partene. NRK er en stor markedsaktør i produksjonsbransjen og har
derfor stor makt i forhandlinger, ikke minst overfor de mange freelancerne
i bransjen. Flertallet vil derfor understreke viktigheten
av at NRK setter en god bransjestandard for slike forhandlinger.
Alle tjener på ansvar og ryddighet overfor produsenter og rettighetshavere.
Komiteen viser til
at store idrettsarrangementer av nasjonal interesse gjennom tidene
har vært en viktig del av allmennkringkasternes tilbud og samlende
begivenheter for det norske folk. Det er sterk konkurranse om TV-rettighetene
til store internasjonale idrettsarrangementer, og det blir en større
utfordring å sikre at slike er tilgjengelige for hele det norske
publikum. Komiteen ser det som et mål at slike begivenheter
bør være tilgjengelig på en allmennkringkaster, eventuelt en annen
åpen kanal. Dette kan sikres gjennom samarbeid mellom norske og
nordiske kringkastingsaktører der det er naturlig. Det kan også kreve
andre virkemidler og være avhengig av økonomiske prioriteringer.
Komiteen fremmer følgende forslag
til vedtak:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om hvordan direktesending av store idrettsbegivenheter av nasjonal
betydning i framtiden kan være tilgjengelig for det norske folk
på en allmennkringkaster eller annen åpen kanal.»
Komiteen viser til
at det i meldingen foreslås å fastsette et generelt prinsipp og
en målsetting om universell utforming som omfatter det samlede tilbudet
til NRK, gjennom NRK-plakaten. Komiteen støtter dette.
Det må være høyt prioritert for en fellesskapsfinansiert allmennkringkaster
å gi et tilbud som alle innbyggere kan benytte seg av. Komiteen støtter
også en skjerping av kravene til å gjelde teksting av audiovisuelle bestillingstjenester
og teksting av riksdekkende direktesendte TV-programmer, slik regjeringen vurderer.
Komiteen peker på at teksting
også har en språkpolitisk side og ønsker at barn skal kunne fortsette
å høre andre nordiske språk enn norsk på NRK, ved at det gjøres
en grundig vurdering før man velger å dubbe dansk- og svenskspråklige
barneprogram.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at NRK Sápmi har en avgjørende rolle i å styrke samisk språk,
kultur og identitet. Det er svært viktig at NRK gir et godt medie-
og kulturtilbud til den samisktalende befolkningen, men også løfter
fram det samiske i det øvrige tilbudet som når hele den norske befolkningen.
Ny teknologi og nye publiseringsplattformer gir også bedre rammer
for å utvikle det samiske tilbudet.
Komiteen viser til
at meldingen konkluderer med at NRKs arkivmateriale skal gjøres
tilgjengelig for viderebruk, så langt det er praktisk og juridisk
presseetisk forsvarlig. Komiteen støtter denne konklusjonen.
Ordningen med at fellesskapet finansierer NRK, taler for at allmennheten
i størst mulig grad skal ha tilgang til det NRK produserer. På denne
måten ivaretar NRK sine forpliktelser for et mediemangfold. Komiteen mener
NRK i utgangspunktet bare bør kunne ta betalt for de kostnadene
selskapet har med å hente ut og klargjøre klipp for viderebruk.
Samtidig er det en forutsetning at opphavsrettigheter blir ivaretatt.
Komiteen fremmer følgende forslag
til vedtak:
«Stortinget ber regjeringen bidra til at NRKs arkiv
i større grad gjøres tilgjengelig for viderebruk, forutsatt at opphavsretten
blir ivaretatt.»
Komiteen viser til
at Kringkastingsrådet har vært gjenstand for hyppig debatt. Komiteen viser
til at regjeringen har vurdert Kringkastingsrådet og kommet til
at ordningen bør videreføres. Komiteen støtter dette,
men vil understreke at grensene mot pressens selvdømmeordning (PFU)
bør tydeliggjøres, og at Stortinget bør utnevne en større andel
av rådets medlemmer.
Komiteen mener likevel det bør
utredes alternative modeller som ivaretar publikums klageadgang
og kontakt med NRK, og som er i tråd med en endret medievirkelighet
og de behov NRK som landets største medieaktør har for tilbakemeldinger.
Komiteen fremmer følgende forslag
til vedtak:
«Stortinget ber regjeringen foreslå avgrensing
av Kringkastingsrådets mandat, samt endring i oppnevnelse av medlemmer
til Kringkastingsrådet.»
«Stortinget ber regjeringen utrede alternative modeller
for å ivareta publikums klageadgang og kontakt med NRK.»