I proposisjonens fremmes forslag til tilleggsbevilgning
under kap. 2541 Dagpenger, post 70 Dagpenger. Forslaget skal gjøre
det lettere å kombinere dagpenger med utdanning og bedre mulighetene
for å etablere egen næringsvirksomhet med dagpenger.
Forslaget om adgang til inntil ti dager med
studiesamlinger på dagtid medfører et økt bevilgningsbehov på om
lag 25 mill. kroner i 2016 og 40 mill. kroner i 2017 (helårseffekt).
Forslaget om utvidet adgang til å fortsette påbegynt utdanning gir
et økt bevilgningsbehov på om lag 8 mill. kroner i 2016 og 12 mill.
kroner i 2017 (helårseffekt). Det tas sikte på iverksettelse 1. mai
2016.
Forslaget om utvidet periode med dagpenger under
etablering av egen virksomhet gir et økt bevilgningsbehov på om
lag 10 mill. kroner i 2016 og 20 mill. kroner i 2017 (helårseffekt).
Arbeids- og sosialdepartementet vil fremme forslag til lovendring
så raskt som mulig, med sikte på iverksettelse 1. juli 2016.
Forslagene gir samlet sett et økt bevilgningsbehov
på 43 mill. kroner i 2016 og 72 mill. kroner i 2017 (samlet helårseffekt).
Det vises til proposisjonens kapittel 3 der
det gjøres detaljert greie for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda
Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra
Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti
Bergstø, viser til at arbeidsmarkedet er i endring og behovet
for å justere regelverket for dagpenger er til stede.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, er derfor fornøyd
med at regjeringen fremmer flere endringer som vil gjøre det lettere
for dem som mister jobben å få ny jobb eller å starte egen virksomhet.
Regjeringen foreslår å utvide adgangen til å delta på studiesamlinger
på dagtid til inntil ti dager per semester, samt utvidet adgang til
å fortsette påbegynt utdanning når man blir arbeidsledig, og utvider
perioden med dagpenger under etablering av egen virksomhet.
Flertallet er opptatt av at arbeidstakere
tar tilleggsutdanning, fullfører tidligere igangsatt utdanning og
starter utdanning også når man er en del av arbeidslivet. Den økte
arbeidsledigheten har medført at mange av dem som har mistet jobben,
var i gang med slik utdanning i kombinasjon med jobb som var godkjent
av arbeidsgiver. Flertallet er derfor svært fornøyd med
at regjeringen foreslår å gjøre det enklere å fortsette påbegynt
utdanning man hadde i arbeidsforholdet etter at man er blitt arbeidsledig.
Flertallet synes regjeringens
forslag godt balanserer prinsippene om livslang læring, arbeidslinjen
og at utdanning som hovedregel ikke skal finansieres av dagpenger.
Hovedregelen om at dagpenger og utdanning ikke kan kombineres, står
fast.
Flertallet støtter regjeringens
vurdering av at de begrensede unntakene for reglene om dagpenger
i kombinasjon med utdanning er lite fleksible, men også moden for
modernisering. Utdanning i dag forutsetter ikke at man må studere
på dagtid og heller ikke hver dag. En rekke studier gir mulighet
for noen få studiesamlinger på dagtid i løpet av et semester. Det
gjør, etter flertallets mening, det lettere for dem
som er arbeidsledige å fortsette påbegynt utdanning og i tillegg
være aktiv jobbsøker. Flertallet er enig i at å tillate
studiesamlinger på dagtid med inntil ti dager per semester i kombinasjon
med at studiet må ha minst 50 pst. redusert studieprogresjon, er
et godt virkemiddel for å gjøre regelverket enklere og bedre.
Flertallet er videre fornøyd
med at regjeringen gir et mer generelt unntak fra kravet om at undervisningen
ikke kan foregå på dagtid for dem som har startet utdanning før
ledighet, og ikke starter utdanning som en konsekvens av ledigheten. Flertallet støtter
også at det blir gitt unntak fra vilkåret om å følge undervisningen
for denne gruppen.
Flertallet er meget fornøyd med
at regjeringen foreslår å utvide adgangen til å motta dagpenger under
etablering av egen virksomhet, slik at man nå kan motta dagpenger
i 12 måneder for å starte egen virksomhet.
På denne bakgrunn støtter flertallet regjeringens
forslag om endringer i statsbudsjettet for 2016 under Arbeids- og
sosialdepartementet som følge av endringer i dagpengeregelverket.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til forslagene i proposisjonen
som gir mulighet for å sluttføre påbegynte studier i perioder hvor
det mottas dagpenger, og vil støtte de forslagene som er lagt frem
i denne proposisjonen. Det er svært lenge siden vi har hatt så høy ledighet
i Norge som dagens nivå på 4,8 pst. Flere av dem som nå blir ledige
har startet på utdanninger som vil gjøre dem bedre i stand til å
få seg nytt arbeid, og disse medlemmer mener det
er riktig at ledige som har påbegynt studier, kan sluttføre disse
innenfor de rammer som er foreslått i proposisjonen. Disse
medlemmer er kjent med at personer som for eksempel har jobbet
skift, har brukt friperioder til å ta utdanning. Det bør være en
fleksibilitet i systemet som gjør at disse kan avslutte påbegynt
utdanning.
Selv om disse medlemmer støtter
det fremlagte forslaget, mener disse medlemmer at forslaget
om endringer i dagpengeregelverket slik det er utformet, bare møter
en liten gruppe av dem som rammes av arbeidsledighet. Forslaget
definerer ingen tydelig målgruppe, men det henvises til studier
og studiepoeng. Dette tyder på at forslaget ikke er ment å møte
de grunnleggende utfordringene som er på arbeidsmarkedet. Disse
medlemmer er enig med arbeids- og sosialminister Anniken
Hauglie, som i Stortingets spørretime den 10. februar 2016 henviste til
et besøk i Rogaland der 40 pst. av unge ledige mellom 16 og 29 år
ikke hadde fullført utdanning på videregående skole, og sa at det
var fornuftig å bruke momentumet nå til å gi dem mulighet til å
fullføre videregående skole. Dette er, etter disse medlemmers mening,
det viktigste å finne løsninger på. Derfor er ikke de endringer som
foreslås i denne proposisjonen rettet inn mot dem som faktisk trenger
det mest. Forslaget legger ikke opp til at unge som ikke har fullført
videregående skole kan kombinere det med dagpenger.
Disse medlemmer peker på at regjeringen ikke
er tydelig på hvem og hvor mange er ment å nå gjennom proposisjonen.
Statsråden svarer i brev av 4. april 2016 at det ikke er mulig å
utarbeide et anslag over hvor mange som lar være å ta utdanning
i dag som følge av at de mottar dagpenger. Hvor mange som vil kunne
ta utdanning med nye regler, blir antydet gjennomsnittlig til 125
flere dagpengemottakere i 2016 og 200 flere dagpengemottakere i
2017, men det presiseres at det er knyttet «betydelig usikkerhet»
til tallene. Det kan heller ikke gjøres rede for hvor mange dagpengemottakere
som startet opp for henholdsvis 3 og 5 år siden som fortsatt driver
sin virksomhet i dag.
Unge arbeidsledige uten fullført videregående opplæring
er, etter disse medlemmers oppfatning, en viktig
målgruppe i kampen mot arbeidsledigheten, som ikke nevnes i proposisjonen. Statsråden
svarer i brevet at:
«… i den grad den videregående opplæringen er lagt
opp slik at den tilfredsstiller kravene som unntaksbestemmelsene
setter mht. undervisningsopplegg, redusert studieprogresjon mv.,
vil en søknad om å få beholde dagpengene kunne innvilges.»
Disse medlemmer vil ytterligere
styrke unge arbeidslediges rett til videregående opplæring mens
de mottar dagpenger.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen inkludere at unge med
dagpenger som ikke har fullført videregående skole tas med i målgruppen
for lemping av vilkårene for å motta dagpenger i kombinasjon med
utdanning.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil også øke
bedriftenes muligheter til å bruke bedriftsintern opplæring (BIO),
for å styrke kompetansen og opplæringsmulighetene til ansatte i
bedrifter som er rammet av nedgangskonjunkturen. Disse medlemmer går
inn for å endre regelverket slik regjeringen Stoltenberg gjorde
i 2009, slik at også bedrifter som blir rammet av markedssvikt på grunn
av konjunkturmessige forhold, kan bli innvilget støtte til BIO.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre forskriften
om Bedriftsintern opplæring (BIO) slik at ordningen også gjelder
bedrifter som opplever konjunktursvikt.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringens hovedsatsing
for å få Norge ut av den ledighetssituasjonen som rammer for mange,
er skattelette, uten at det er mulig å identifisere noen effekt
av dette på sysselsettingen. I tillegg legger regjeringen vekt på
gründerskap. Disse medlemmer vil støtte oppunder
gründere og viser til at i tiltakspakkene som ble lagt fram i forbindelse
med finanskrisen, ble etableringstilskuddet økt betydelig. Når det
nå foreslås å øke perioden en arbeidsledig kan kombinere gründerskap
og ledighetstrygd med fra 9 til 12 måneder, vil disse medlemmer støtte
dette. I dag praktiseres ordningen slik at dagpengemottakere som
vil etablere egen bedrift må gjennom en tidsbestemt utviklings-
og oppstartsfase. Perioden for utviklingsfase er på 6 måneder, noe
som gjør at det går lang tid før en idé kan testes ut i det faktiske
markedet. Det er etter disse medlemmers oppfatning
et tiltak med usikker sysselsettingseffekt uten at de øvrige virkemidlene som
rettes mot gründere, forsterkes. Disse medlemmer viser
for øvrig til at norske gründere har søkt om 490,8 mill. kroner
i etableringstilskudd fra Innovasjon Norge og Næringsdepartementet
i 2015. Det er en økning på 193 mill. kroner fra året før. Disse
medlemmer mener tallene representerer en udekket etterspørsel.
Regjeringens forslag om å utvide muligheten til å motta dagpenger
under etablering fra 9 til 12 måneder har til sammenligning en kostnadsramme
på 10 mill. kroner inneværende år. I de siste årene har det gjennomsnittlig
vært under 200 dagpengemottakere som benytter ordningen, og statsråden
opplyser i brev at ambisjonen er å øke med 50 i inneværende år. Disse medlemmer stiller
seg kritisk til om forslaget til utvidelse har et tilstrekkelig
omfang til å gi målbar effekt på arbeidsledigheten.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre praktiseringen av
ordningen slik at perioden dagpengemottakere som etablerer egen
bedrift må gjennomføre en utviklingsfase, reduseres til 3 måneder.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
forslagene i proposisjonen om å utvide adgangen til å delta på studiesamlinger
på dagtid til inntil ti dager per semester, om utvidet adgang til
å fortsette påbegynt utdanning når man blir arbeidsledig og utvidet
periode med dagpenger under etablering av egen virksomhet. Selv
om disse endringene bare vil hjelpe en avgrenset gruppe av dem som
blir arbeidsledige, mener dette medlem at forslagene
bør støttes.
Dette medlem mener det bør opprettholdes
et tydelig skille mellom å være under utdanning og å være arbeidsledig.
Kravet om at arbeidsledige maks kan ta tre måneders kurs på dagtid
i løpet av arbeidsledighetsperioden, og kravet om halv progresjon,
bidrar til å opprettholde denne grensen. Dette medlem mener
imidlertid at det i dagens regler ligger en diskriminering med
hensyn til hva slags kurs man kan ta uten å få trekk i dagpenger.
Kurs på dagtid som gir studiepoeng og som er del av en grad, er
eksplisitt nevnt som noe som ikke kan kombineres med dagpenger.
Dette er til forskjell fra andre kurs. Dette medlem mener
derfor regjeringen bør, innenfor øvrige gjeldende begrensninger
(maks tre måneders kurs, halv progresjon osv.), oppheve den kvalitative
diskrimineringen for poenggivende kurs som ligger i den nåværende
dagpengeforskriftens 4.3 b) annet ledd.
Dette medlem viser til at hovedårsaken
til den økte arbeidsledigheten i Norge er konsekvensene i det norske
arbeidsmarkedet som følge av oljeprisfallet, med tilhørende lavere
aktivitet i petroleumsrelatert næringsliv.
Dette medlem vil understreke
at Norges tilslutning til Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet
(EØS) har gitt en svært stor tilstrømming i det norske arbeidsmarkedet
av arbeidstakere fra EØS-området etter de store øst-utvidelsene
av Den europeiske union (EU) i 2004 og 2007. Fri bevegelse av arbeidskraft
innen EØS-området medvirker etter dette medlems syn
til en høyere arbeidsledighet i Norge nå, fordi svært mange EØS-borgere
som har bosatt seg i Norge etter 2004, vil bli boende her selv om
de blir arbeidsledige. Videre er fremdeles det norske arbeidsmarkedet
– selv med økende arbeidsledighet – attraktivt for svært mange EØS-borgere.
Uten regulering av tilstrømmingen av arbeidstakere fra EØS-området,
som utgjør en vesentlig del av tilbudssiden i det norske arbeidsmarkedet,
er ikke full sysselsetting i det norske arbeidsmarkedet oppnåelig.
Dette medlem vil poengtere at
Norges selvstendige valuta – den norske krona – motvirker de negative
virkningene av oljeprisfallet i norsk økonomi og det norske arbeidsmarkedet
og tilhørende lavere aktivitet i petroleumsrelaterte bedrifter. Dette
medlem vil understreke at arbeidsledigheten ville ha vært
langt høyere enn i dag dersom Norge var tilsluttet den felleseuropeiske
valutaen euro.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen endre forskriften
om Bedriftsintern opplæring (BIO) slik at ordningen også gjelder
bedrifter som opplever konjunktursvikt.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen inkludere at unge
med dagpenger som ikke har fullført videregående skole tas med i
målgruppen for lemping av vilkårene for å motta dagpenger i kombinasjon med
utdanning.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen endre praktiseringen av
ordningen slik at perioden dagpengemottakere som etablerer egen
bedrift må gjennomføre en utviklingsfase, reduseres til 3 måneder.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2016 blir det gjort
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
økes med | 43 000 000 |
| | fra kr 15 264 000 000 til kr 15 307 000 000 | |
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
26. april 2016
Arve Kambe |
leder og ordfører |