Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Harald T. Nesvik, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes, fra Senterpartiet, Liv
Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, har merket seg at regjeringen i 2014
besluttet at flere lover som regulerer verneplikt og tjeneste i
Forsvaret skulle revideres. Komiteen har videre merket
seg at arbeidet også har omfattet en vurdering av om lovene burde
slås sammen. Dette for å forenkle og forbedre regelverket for verneplikt
og tjeneste i Forsvaret.
Komiteen tar til etterretning
at departementet i proposisjonen har slått sammen heimevernsloven,
vernepliktsloven, forsvarspersonelloven og militærnekterloven.
Departementet anfører i proposisjonen at man har
ønsket å videreføre gjeldende rett innenfor en felles lov.
Komiteen har merket seg at forslaget
også innebærer endringer for å oppdatere loven.
Komiteen registrerer at det enkelte
steder i tillegg er foretatt en forskyvning av ansvarsforholdet
mellom storting og regjering. Komiteen vil komme
tilbake til dette under de enkelte områdene og paragrafene.
Komiteen viser til
at dagens vernepliktslov har som formål å sikre Forsvaret tilgang
på egnet personell. Alle er utskrivingspliktige fra det året de
fyller 18 år, dette inkluderer plikt til å delta på sesjon. Komiteen viser
videre til at vernepliktig alder normalt er fra 19 til 44 år, 55
for befal. Tjenesteplikten for vernepliktige er inndelt i ordinær
og ekstra-ordinær tjeneste. Komiteen viser til at
Stortinget hvert år fastsetter den ordinære tjenesteplikten, som
bl.a. omfatter førstegangstjeneste og repetisjonstjeneste. Stortinget har
de siste årene besluttet at den samlede ordinære tjenesten kan være
inntil 19 måneder. Komiteen har merket seg at dette
også foreslås i proposisjonens lovutkast.
Komiteen viser til at førstegangstjenesten
av Stortinget er fastsatt til 12 måneder, med mulighet for differensiering
mellom 6 og 18 måneder.
Komiteen vil vise til at det
regjeringsoppnevnte Vernepliktsutvalget avga sin innstilling til
forsvarsministeren 27. oktober 2015. Komiteen vil
videre vise til at Vernepliktsutvalget har sagt følgende i sin konklusjon
om førstegangstjenesten:
«Utvalget anbefaler at førstegangstjenesten primært
bør nyttes for å bidra til Forsvarets stående operative evne og
beredskap.
Utdanning for administrative støttefunksjoner, reserven
og Heimevernet i løpet av førstegangstjenesten må ikke gå på bekostning
av denne og må så langt som mulig bygge på det personell og den
kompetanse som utvikles i førstegangstjenesten ved operative avdelinger.
Produksjonen
av personell og kompetanse i førstegangstjenesten må ikke overstige
Forsvarets behov, enten i de stående styrkene eller i reserven/Heimevernet.
Det må også være tilstrekkelig antall som gjennomfører førstegangstjeneste
til å sikre tilstrekkelig rekrutterings-grunnlag av kvalifisert
personell for verving og eventuell videre militær utdanning.
Antallet
vernepliktige som hvert år gjennomfører førstegangstjeneste må styres
av operative behov. Antallet vernepliktige i produksjonsstrukturen
må økes dersom det er et operativt behov for dette knyttet til løsningen
av Forsvarets oppgaver.»
Komiteen vil også vise til at
Vernepliktsutvalget har sagt følgende i sin konklusjon:
«12 måneders førstegangstjeneste bør i fremtiden
være det normale, men differensiert tjenestelengde med seks eller
18 måneders førstegangstjeneste bør også kunne benyttes i henhold
til Forsvarets behov. Utvalget mener at 18 måneders førstegangstjeneste
i tilfelle må være frivillig.»
Komiteen vil slutte seg til Vernepliktsutvalgets
konklusjon, som er i samsvar med gjeldende vedtak i Stortinget. Komiteen vil
understreke at det er Stortinget som til enhver tid fastsetter førstegangstjenestens
lengde.
Komiteen vil vise til at innføringen
av allmenn verneplikt innebærer en vesentlig endring i vernepliktsordningen,
noe som i løpet av få år vil føre til en gradvis økning av antallet
vernepliktige kvinner både i førstegangstjenesten og etter hvert
blant befal. Komiteen mener at det blir viktig å
tilrettelegge for kvinners tjeneste i Forsvaret. Det dreier seg
både om kultur og holdninger – og om fysiske fasiliteter og utstyr.
Komiteen har merket seg at det
i proposisjonen foreslås at den tidligere bestemmelsen om ordinerte
prester nå endres til å omfatte ordinerte prester i Den norske kirke
og prester og forstandere i registrerte tros- og livssynssamfunn.
Denne bestemmelsen inneholder to elementer: Det ene er at geistlige
er fritatt for verneplikt. Det andre er plikten til å gjøre tjeneste
som feltprest i Forsvaret. I proposisjonen foreslås det at plikten
til å gjøre tjeneste som feltprest skal tas inn i forskrift.
I § 7 tredje ledd i dagens vernepliktslov heter
det at Kongen med Stortingets samtykke kan beslutte at vernepliktige
kan brukes til å utføre sivilt samfunnsnyttig arbeid istedenfor
militærtjeneste. I andre punktum går det frem at de bl.a. kan overføres
til sivilforsvaret. Denne bestemmelsen videreføres i det foreliggende
lovutkastets § 15 andre ledd.
Komiteen vil vise til presiseringen
i proposisjonen om at Kongen i forskrift ikke kan fastsette hvor
mange som skal overføres. Det skal fastsettes av Stortinget.
Komiteen mener at forslaget om
verneplikt i ny forsvarslov i all hovedsak dekker innholdet i den
gamle vernepliktsloven, og gir sin tilslutning til proposisjonen.
Komiteen vil vise
til at militærnekterloven gir rett til fritak for tjeneste etter
verneplikt og heimevernsloven for vernepliktige som har en grunnfestet
pasifistisk overbevisning, bl.a. av religiøse årsaker. Loven gir
også rett til fritak for vernepliktige som ikke vil gjøre militærtjeneste på
grunn av masseødeleggelsesvåpen. I dag er det slik at vernepliktige
selv søker om fritak gjennom egenerklæring.
Komiteen viser også til at søknad
om fritak behandles av Forsvarets personell- og vernepliktssenter
med Justis- og beredskapsdepartementet som klageinstans. Komiteen har
merket seg at det nå er relativt få som ber om fritak av overbevisningsgrunner.
I 2015 kom det inn 204 søknader, mot 3008 i 1998. Komiteen antar
at retten til og bestemmelsen om fritak av overbevisningsgrunner,
er blitt mindre relevant så lenge en relativt liten andel av de
vernepliktige tas inn til førstegangstjeneste.
Komiteen har ingen merknader
til lovutkastet og slutter seg til proposisjonen.
Heimevernsloven av 17. juli 1953
dreier seg om verneplikt og tjeneste i Heimevernet. Komiteen vil
vise til at loven regulerer omfanget av tjenesteplikten for heimevernspliktige i
fred og i krig. Videre regulerer loven hvem som er heimevernspliktige,
forvaltningsregler og straffebestemmelser. I gjeldende HV-lov defineres
heimevernets primære oppgave til å delta i vernet av heimtrakten.
Komiteen vil videre vise til
at heimevernet bl.a. ble opprettet fordi man mente at det ville være
behov for et lokalforsvar som besto av folk som også i krig utførte
sitt daglige sivile arbeid og deltok i militære øvelser i fritiden,
men ble aktivert først når distriktet var truet.
Komiteen fikk under høringen
innspill fra Landsrådet for Heimevernet om at de var bekymret for
at heimevernsloven ble slått sammen med andre lover, dette på grunn
av Heimevernets egenart.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, mener det er fullt ut
mulig å verne om Heimevernets egenart innenfor en felles lov. Flertallet har
i den forbindelse to kommentarer og endringsforslag.
Komiteen vil vise til at det
i den opprinnelige heimevernsloven understrekes i § 2 at «Heimevernets
organisasjon og dets innpassing i Forsvaret, fastsettes av Kongen
med Stortingets samtykke». Og videre: «Med sikte på samvirke med
sivilbefolkningen kan Kongen med Stortingets samtykke opprette råd
og nemnder. Kongen gir regler for deres virksomhet».
Komiteen mener det er avgjørende
at Stortinget fortsatt bestemmer og legger føringer for organisasjon
og struktur i Heimevernet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, foreslår på denne bakgrunn
at gjeldende lovtekst videreføres gjennom en endring i lovens § 5:
«§ 5 første ledd annet punktum skal lyde:
Stortinget bestemmer Heimevernets organisasjon
og innpassing i Forsvaret.
§ 5 annet ledd tredje punktum skal lyde:
Kongen kan gi forskrift om virksomheten til rådene,
utvalgene og nemndene.»
Komiteen vil videre vise til
at det i heimevernsloven § 1 understrekes at Heimevernet fortrinnsvis
skal delta i vernet av heimtrakten. I nytt lovforslag er dette byttet
ut med lokalt territorielt ansvar og skal delta i territorielle
operasjoner. Komiteen mener at vi står overfor helt
andre sikkerhetspolitiske utfordringer enn da heimevernet ble etablert.
Komiteen mener at Heimevernet
i dag er en viktig del av en antiterrorberedskap.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, mener at Heimevernet må
ha lokalt territorielt ansvar.
Komiteen mener videre
at Heimevernet er en viktig bistandsressurs for politiet i beredskapssituasjoner.
Det er politiet som har ansvaret for både å forebygge og bekjempe
terror. Forsvaret vil kunne støtte politiet iht. bistandsinstruksen. HVs
oppgaver er å ha et landsdekkende ansvar med hovedoppgaver innenfor
vakthold og sikring av viktige militære og sivile objekter (jf. Prop.
73 S (2011–2012) kapittel 7.3 Heimevernet.
Komiteen mener at Heimevernet
må utvikles og organiseres i tråd med strukturen i Forsvaret for
øvrig. Komiteen vil samtidig gi uttrykk for at det
er viktig å verne om Heimevernets egenart.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, foreslår på denne bakgrunn
følgende endring i lovens § 5 annet ledd første punktum som da vil
lyde:
«Heimevernet skal delta i territorielle operasjoner
som en del av nasjonale fellesoperasjoner, og i vernet av heimtrakten.»
Komiteen er videre
opptatt av at Heimevernets innsatsstyrker trenes til å kunne være
en kraftfull antiterrorstyrke i tillegg til å sikre sentrale institusjoner
i hovedstaden og andre storbyer.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at Landsrådet for Heimevernet uttrykker uro for at å slå samen
heimevernslova med andre lover vil leggje press på Heimevernet sin
eigenart.
Denne medlemen viser til at sidan
opprettinga av Heimevernet etter andre verdskrig og etablering av
heimevernslova i 1953, er Heimevernet knytt til lokalsamfunnet og
forsvar av heimtraktene gjennom lov. I Heimevernslova § 5 vert det
understreka at Heimevernet først og fremst skal delta i vernet av
heimtrakta. I nytt lovforslag er dette bytta ut med «lokalt territorialt
ansvar» og «skal delta i territoriale operasjoner».
Denne medlemen deler vurderingane
til Landsrådet for Heimevernet og LO om at grunntanken med Heimevernet
må vidareførast. Det inkluderer lokale styrkar til forsvar av lokale område
og objekt. Denne medlemen vurderer ei svekka lokal
forankring av Heimevernet som lite ynskjeleg. Det er fare for at
svekka lokal forankring og svekka samspel med det sivile samfunnet
kan få negative konsekvensar for landsdekkande beredskap, både sivilt
og militært.
Denne medlemen viser til at den
noverande heimevernslova slår fast at «Heimevernets plassering og
lokalisering blir fastsett av Kongen med Stortingets samtykke».
Denne setninga er føreslått fjerna i dagens lovforslag. Denne medlemen viser
til at både Landsrådet for Heimevernet, LO og Norges Offiserforbund
åtvarar mot å fjerne denne formuleringa, fordi kompetansen då vert
skyvd frå Stortinget til regjeringa når det gjeld Heimevernet sin
organisatoriske struktur.
Denne medlemen meiner også det
er uheldig at kompetansen på Heimevernet si organisering og innretning
i Forsvaret samt innretninga på råd, utval og nemnder sine medlemer
og oppgåver vert flytta frå Stortinget til regjeringa. Fraksjonen
støttar tilrådinga frå LO og Landsrådet for Heimevernet.
På dette grunnlag fremjar denne medlemenfølgjande forslag:
«Noreg beheld gjeldande heimevernslov som eiga
lov.»
Komiteen viser til
at forsvarspersonelloven er en særlov til tjenestemannsloven. Forsvarspersonell
defineres i forsvarspersonelloven som «vernepliktige, militært tilsatte
og sivilt tilsatt personell i Forsvarsdepartementet og underliggende
etater».
Komiteen har merket seg at loven
regulerer tjenesteplikten til militært tilsatte og erstatningsregler
for tjenestegjøring i internasjonale operasjoner. I tillegg har
loven enkeltbestemmelser som gjelder for militært tilsatte og sivilt
tilsatt personell i Forsvarsdepartementet og underliggende etater
og for vernepliktige.
Komiteen viser til at forsvarspersonelloven
har vært regulert to ganger de senere år. Komiteen vil
i den forbindelse vise til Innst. 335 L (2014–2015), jf. Prop. 111
LS (2014–2015) og Innst. 383 L (2012–2013), jf. Prop. 57 L (2012–2013).
Komiteen har merket seg at teksten
til § 44 er endret i forhold til tilsvarende paragraf i Innst. 335
L (2014–2015), der det heter: «Militært tilsatte plikter å overholde
de regler om tilsetting, utdanning, disponering og avansement, mv. som
er fastsatt i den til enhver tid gjeldende ordningen for militært
tilsatte. Ordningen for militært tilsatte fastsettes av Kongen med Stortingets
samtykke».
Komiteen har merket seg at i
det foreliggende utkastet til § 44 er teksten endret til «Innenfor
de overordnede rammene Stortinget setter, bestemmer departementet
tilsetting, utdanning, disponering av og avansement for militært
tilsatte».
Komiteen mener at den nye lovteksten
forskyver avgjørelser fra Stortinget til departementet og vil foreslå
at den erstattes med gjeldende tekst i forsvarspersonelloven § 4.
Komiteen vil vise til at som
særlov til tjenestemannsloven skal forsvarspersonelloven avklare hvilke
avvik de militært tilsatte skal ha i forhold til tjenestemannsloven.
Dagens § 4 første og annet ledd slår fast at både sivilt og militært
tilsatte er ansatt med vilkårene i tjenestemannsloven, med det avvik
som følger i og i medhold av loven. Annet ledd gir et slikt unntak.
Femte ledd i samme paragraf gir avvik med hva angår kompetanse i
tilsettingssaker for militær tilsatte. Videre er militær ordning
i seg selv særegen på noen områder.
Komiteen mener at det ikke er
behov og grunnlag for å gi et generelt grunnlag for å kunne fravike
tjenestemannsloven, og at avvikene bør fremme/begrenses i loven
i seg selv, eller som en direkte konsekvens av loven eller ordningen.
Komiteen opplever at den foreslåtte
lovteksten gir departementet et generelt grunnlag for å fravike
tjenestemannsloven, uten begrensninger.
Av de elementer i tjenestemannsloven som det fremstår
saklig behov for å unnta militært tilsatte, ser komiteen at
det er grunnlag for å fravike fortrinnsrett, og å bruke midlertidige tilsetninger
i særlige tilfeller. Dette bør inntas i selve loven.
Komiteen foreslår på denne bakgrunn
at gjeldende lovtekst videreføres gjennom at forslag til ny §§ 44
og 45 erstattes med forsvarspersonelloven § 4, med noen tilføyelser.
Ny § 44 vil da lyde:
«Tilsettingsvilkår for
militært tilsatte:
Offiserer, befal, grenaderer og konstabler tilsettes
på de vilkår som er fastsatt i lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens
tjenestemenn m.m. (tjenestemannsloven) med de avvik som følger i
eller i medhold av denne lov. Militært tilsatte kan tilsettes på
vilkår som avviker fra reglene om verneplikt og tjeneste i kapittel
2 og 3.
Militært tilsatte er unntatt fra forbudet om
forskjellsbehandling på grunn av alder etter arbeidsmiljøloven § 13-1
første ledd.
Militært tilsatte skal ha norsk statsborgerskap.
Militært tilsatte plikter å overholde reglene
om tilsetting, utdanning, disponering og avansement mv. som er fastsatt
i den til enhver tid gjeldende ordningen for militært tilsatte.
Ordningen for militært tilsatte fastsettes av Kongen med Stortingets
samtykke.
Departementet har instruksjons- og organisasjonsmyndighet
og kan utforme nødvendige tilpasninger og regelverk innenfor de
overordnede rammene i ordningen for militært tilsatte.
Departementet kan gi forskrift om hvem som er tilsettingsmyndighet,
og om fremgangsmåten ved tilsetting. Forskriftene kan fravike tjenestemannsloven.
Departementet kan gi forskrift om unntak fra krav til
statsborgerskap.»
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til dagens
praksis med at Forsvaret kan nytte og fornye midlertidige tjenesteforhold
av ulik varighet i inntil 4 år samlet. Etter dette trår tjenestemannsloven
bestemmelser om sterkt stillingsvern inn, hvilket medfører at vedkommende må
tilbys fast ansettelsesforhold ved midlertidige ansettelse utover
4 år. Slik ansettelse er enten fast ansettelse til 35 år eller fast
ansettelse til 60 år. Flertallet legger til grunn
at denne praksisen skal videreføres.
Flertallet er videre kjent med
at for særlige oppdrag som internasjonale styrkebidrag mv. kan det
fastsettes regler som går utover dette.
Flertallet visere videre til
at ved innføring av ordning for militært ansatte var det en overordnet
målsetting å redusere antall midlertidig ansatte og øke andelen
med ansatte med fast tilsetning til 35 eller 60 år.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til dagens praksis med at forsvaret
kan nytte og fornye midlertidige tjenesteforhold, herunder åremålstilsette,
innenfor rammen av tjenestemannsloven og forsvarspersonelloven.
Hvis en tilsatt har mer enn fire års sammenhengende tjeneste i Forsvaret
og det ikke er grunnlag for lengre midlertidig tjeneste, vil tjenestemannslovens
bestemmelser om sterkt stillingsvern inntre, hvilket medfører at
vedkommende må tilbys fast ansettelse enten til 35 år eller fast
ansettelse til 60 år. Disse medlemmer legger til
grunn at denne praksisen skal videreføres.
Komiteen foreslår
at gjeldende lovtekst videreføres gjennom at forslag til ny § 46
erstattes i sin helhet med forsvarspersonelloven § 5.
Ny § 45 vil da lyde:
«Tilsettingsforholdets
lengde:
Offiserer, befal, grenaderer og konstabler kan tilsettes
midlertidig, eller de kan tilsettes fast til de fyller 35 år eller
fast til de fyller 60 år. De som er tilsatt midlertidig, skal fratre
stillingen sin uten oppsigelse. De som er fast tilsatt, skal fratre stillingen
ved første månedsskifte etter at de har fylt 35 eller 60 år.
Forsvaret kan ved behov forlenge tilsettingsperioden
med inntil 3 år for dem som er tilsatt til de fyller 35 år.
Når spesielle forhold gjør det nødvendig, kan
departementet forlenge tilsettingsperioden med inntil ett år om
gangen for militært tilsatte som har nådd aldersgrensen på 60 år.
Departementet kan gi forskrift om varigheten
av og om adgangen til å fornye det midlertidige tilsettingsforholdet.»
Komiteenviser
til forslaget til § 47 om frabeordning hvoretter militært tilsatte
kan beordres fra en stilling når det er påkrevd av helsemessige,
sikkerhetsmessige eller andre særskilte grunner.
Temaet ble sist behandlet i tilknytning til
Innst. 383 L (2012–2013), Lovvedtak 112 (2012–2013), jf. Prop. 57
L (2012–2013).
I innstillingen presiserte en enstemmig komité at:
«betegnelsen 'særskilte grunner' er ment som en snever
'sikkerhetsventil' for de tilfeller hvor situasjonen gjør det nødvendig
å foreta disponering fra stilling av hensyn til forsvarssektorens
behov. 'Sikkerhetsventilen' kan normalt kun benyttes hvor det inntreffer
kvalifikasjonsmangler under disponering. Komiteen vil videre understreke
at bestemmelsen ikke gir adgang til disponering fra stilling grunnet
arbeidsgivers misnøye med hvordan vedkommende løser oppgavene i
stillingen. Dersom arbeidsgiver er misfornøyd med hvordan oppgavene
utføres, må arbeidsgiver gjennomføre andre tiltak. Disponering fra
stilling er ikke et virkemiddel i denne sammenheng.»
Komiteen vil understreke at det
er slik begrepet «særskilte grunner» skal forstås.