Søk

Vedlegg - Brev fra Kulturdepartementet v/statsråd Linda Hofstad Helleland til familie- og kulturkomiteen, datert 9. mai 2017

Vedlegg
Dokument 8:102 S (2016-2017) om innføring av rett til full merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner

Jeg viser til dokument 8:102 S (2016-2017) om innføring av rett til full merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad, Anne Tingelstad Wøien og Kjersti Toppe hvor det fremmes følgende forslag:

  • 1. endre merverdiavgiftskompensasjonsordningene med sikte på rett til full merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner.

  • 2. utvide merverdiavgiftskompensasjonsordningene slik at alle organisasjoner, uavhengig av størrelse, inkluderes i ordningen.

  • 3. sikre rett til full kompensasjon for alle utgifter i forbindelse med nybygg, vedlikehold og rehabilitering for organisasjonseide bygg og anlegg.

Vurdering av forslag nummer 1: endre merverdiavgiftskompensasjonsordningene med sikte på rett til full merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner

For Regjeringen er det viktig å skape gode rammevilkår for frivillige organisasjoner. De to tilskuddsordningene merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner og merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg er sentrale virkemidler i Regjeringens frivillighetspolitikk. Kulturdepartementet vil fortsette arbeidet med å utvikle de to ordningene for å sikre at de fremmer frivillig aktivitet i tråd med ordningenes formål.

Merverdiavgiftskompensasjonsordningene er rammestyrte tilskuddsordninger. Kompensasjonsutbetalingene er dermed begrenset til den fastsatte rammen. På den måten har staten full kontroll på ordningens utgifter. Alternativt til merverdiavgiftskompensasjonsordningene, kan all omsetning som i dag er kompensasjonsberettiget istedenfor fritas merverdiavgift (nullsats). Dette ville kreve at alle virksomheter registrerte seg i merverdiavgiftssystemet og leverte mva-oppgaver med krav om fradrag. Dette er administrativt krevende for frivillig sektor, som i dag stor grad er unntatt og dermed ikke har noen administrative byrder i forhold til merverdiavgift. En nullsats for frivillig sektor vil for øvrig være en helt særnorsk måte å støtte frivillig sektor på gjennom merverdiavgiftssystemet, og vil bidra til å svekke merverdiavgiften som en bærebjelke for å finansiere offentlig forbruk og investeringer over statsbudsjettet. Et slikt særskilt regime vil også skape store smitteeffekter fordi andre sektorer eller gode formål vil ønske tilsvarende ordninger. Støtte gis mest effektivt og målrettet på budsjettets utgiftsside, slik man har gjort gjennom den etablerte rammestyrte tilskuddsordningen.

I Prop. 1 S (2015-2016) for Kulturdepartementet heter det om merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg:

"Regelstyrte ordninger på statsbudsjettet er for en stor del rettighetsbaserte stønadsordninger til privatpersoner, for eksempel under folketrygden, studiefinansieringsordningen mv. Dette er helt sentrale ordninger for velferdsstaten. Dagens ordning for merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg er ikke av en slik karakter.

Ordinære statlige tilskuddsordninger er gjennomgående rammestyrte. Det er ikke grunnlag for å behandle denne tilskuddsordningen annerledes enn tilskuddsordninger på andre områder. Det er derfor Regjeringens vurdering at kompensasjonsordningen bør opprettholdes som en rammestyrt ordning."

Den samme vurderingen gjelder for merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner.

Vurdering av forslag nummer 2: utvide merverdiavgiftskompensasjonsordningene slik at alle organisasjoner, uavhengig av størrelse, inkluderes i ordningen.

I 2013 nedjusterte departementet minstegrensen for å inkludere flere organisasjoner i merverdiavgiftskompensasjonsordningen. Mer enn 23 000 organisasjoner mottar midler over ordningen. Flertallet av mottakerne er små lag og foreninger. Minstegrensen på 14 000 kroner i søknadsberettiget beløp, ble satt for å sikre at ingen organisasjoner har kostnader knyttet til utarbeidelse av søknad som overskrider det organisasjonene eventuelt vil få i kompensasjon. Departementet vil allikevel vurdere å redusere minstegrensen ytterligere for å gi flere små organisasjoner mulighet til å delta i ordningen. Dette vil bli vurdert i forbindelse med planlagt gjennomgang av forskriften i 2017. Forslaget vil bli sendt på høring til frivillig sektor.

Vurdering av forslag nummer 3: sikre rett til full kompensasjon for alle utgifter i forbindelse med nybygg, vedlikehold og rehabilitering for organisasjonseide bygg og anlegg.

Det foreligger ingen fullstendig oversikt over bygg og anlegg som eies av frivillige organisasjoner. Mange organisasjoner eier sine egne lokaler, mens andre er avhengig av å leie. Det er ikke mulig uten en større utredning å angi hvilke konsekvenser det vil ha å gi merverdiavgiftskompensasjon for nybygg, rehabilitering og ombyggingskostnader til organisasjonseide bygg og hvilke kategorier organisasjoner som vil ha nytte av en slik ordning. Det vil videre være en diskusjon om hvilke organisasjoner som faller inn under definisjonen organisasjonseide kulturbygg og en forventning fra andre organisasjoner som har bygninger som base for frivillig aktivitet om at ordningen også skal gjelde for dem.

I dagens merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner gis det kompensasjon for drifts- og vedlikeholdskostnader for bygg og annen fast eiendom knyttet til den frivillige og ikke fortjenestebaserte delen av virksomheten.

Jeg legger til grunn at ordningen videreføres som en rammestyrt ordning. Dersom ordningen skal utvides til å gjelde alle kostnader knyttet til nybygg og påkostninger (i motsetning til vedlikehold som er omfattet av dagens ordning) vil en for stor del av bevilgningen gå til dette formål på bekostning av aktivitetsformål. Formålet med momskompensasjonsordningen til frivillige organisasjoner er å legge til rette for lokal aktivitet og deltakelse.

Videre vil et slikt forslag komme de store organisasjonene som enten allerede har en stor bygningsmasse, og eller har en omsetning som gjør dem i stand til å investere i nybygg til gode. Dette vil gå på bekostning av andelen til mellomstore og små organisasjoner og bidra til en skjevdeling av midler. Frivillighet Norge har bedt om at momskompensasjonsordningen gjennomgås for å sikre mer midler til små organisasjoner. Dette forslaget vil bidra til å øke forskjellen mellom store og små organisasjoner.