Søk

Innhold

6. Fagskoleutdanning

6.1 Kap. 240 Fagskoleutdanning

Regjeringen foreslår en bevilgning på kr 687 024 000 under dette kapitlet.

Komiteen slutter seg til proposisjonen og viser for øvrig til behandlingen av Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden. Fagskoleutdanning.

Komiteen slutter opp om arbeidet med å gjøre fagskolene mer synlige og attraktive, med økt kvalitet og flere studenter. Fagskolene har en viktig plass i det norske utdanningssystemet og må anerkjennes som en viktig leverandør av norske fagarbeidere. Høsten 2016 var det 94 offentlige og private fagskoler i Norge med om lag 14 750 studenter.

Komiteen viser til at det i kapitlet er opprettet en ny post 60 Tilskudd til fagskoler. Den nye tilskuddsordningen ble vedtatt i forbindelse med stortingsmeldingen og skal bidra til økt kvalitet og gjennomføring. Målet er å få utdannet flere fagarbeidere som møter arbeidslivets behov. Tilskuddsordningen består av et grunntilskudd (80 pst.) – tilsvarende nivået på den utbetalingen fylkeskommunene fikk i 2017 – og et resultatbasert tilskudd (20 pst.). Komiteen ser det som positivt at tilskuddet er forutsigbart og gir insentiver for å levere på kvalitet og gjennomføring.

Komiteen merker seg at det opprettes en ny post 61, Utviklingsmidler til fagskoleutdanning. Midlene skal bidra til økt kvalitet og videreutvikling av utdanningstilbudene.

Komiteen understreker at fagskolene er et utdanningstilbud som er, og også i fortsettelsen må være, utviklet gjennom et tett samarbeid med partene i arbeidslivet. Det gjør utdanningen mer fleksibel og relevant. Komiteen viser til at fagskolene er viktige for å heve kompetansenivået i bransjer med mange ufaglærte og i bransjer i omstilling. Utdanningen er også et viktig tilbud for fagarbeidere som ønsker å spesialisere seg ytterligere gjennom videreutdanning.

Komiteen viser til behovet for fagarbeidere innenfor flere bransjer, og at dette vil forsterke seg i årene som kommer. Ut over personer med fagbrev er det også et sterkt behov for at langt flere enn i dag tar høyere yrkesfaglig utdanning ut over videregående nivå.

Komiteen vil vise til at etter- og videreutdanning i et livslangt perspektiv er mer aktuelt enn noen gang. Samfunns- og teknologiutvikling går raskere, arbeidslivet endrer seg fort, og levealderen øker. For å opprettholde og videreutvikle sosiale og økonomiske goder, levestandard og produktivitet er vi avhengige av å ha høy sysselsetting og en arbeidsstyrke med god kompetanse, og det må påregnes at flere ønsker eller må stå lenger i arbeidslivet. Komiteen mener nøkkelen for å lykkes med dette er at vi har et godt system for etter- og videreutdanning som legger til rette for at alle har tilgang til og mulighet for å oppdatere og videreutvikle sin kompetanse gjennom hele livet. Et omstillingsdyktig og innovativt arbeidsliv med kompetente medarbeidere er viktig for fortsatt utvikling og vekst og for framtidig teknologiutvikling og verdiskaping. Utnyttelse og anvendelse av eksisterende og ny kunnskap på nye måter med vekt på økt medarbeiderdrevet innovasjon vil være nødvendig for å øke kompetansens produktivitet og styrke konkurransekraften. For individet er kompetanse viktig for å bli værende i arbeidslivet, stå sterkere rustet i omstillingsprosesser, ha bedre muligheter ved permittering og oppsigelse, takle teknologiske endringer og opprettholde eller få nye utfordringer og personlig utvikling. I denne omstillingen, særlig knyttet til oljebransjen og det grønne skiftet, mener komiteen at fagskolene kan spille en sentral og avgjørende rolle. De kan tilby fleksible etter- og videreutdanningstilbud for fagarbeidere som møter krav om omstilling. Fagskolene har i større grad enn universiteter og høyskoler rettet sitt etter- og videreutdanningstilbud mot privat sektor og satset på skreddersøm av utdanningstilbudet til det lokale næringslivet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen foreslår at tilskuddet til de 14 frittstående fagskolene, som tidligere fikk tilskudd over kap. 276 post 72, overføres til fylkeskommunene. Flertallet mener at dette er midler som fylket skal overføre til de respektive skolene, og at det er skolens forretningsadresse som definerer fylket den enkelte skole tilhører.

Flertallet mener det er svært positivt at budsjettet legger opp til en fortsatt styrking av yrkesfag og fagskoleutdanning. Flertallet viser til at regjeringen har lagt frem Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden, som nå følges opp, og på en rekke områder løfter yrkesfaglig høyere utdanning.

Flertallet merker seg at det i budsjettet foreslås 22 mill. kroner til 638 nye studieplasser i 2018. I tillegg kommer midler til utdanningsstøtte gjennom Lånekassen, og totalt utgjør satsingen 31,6 mill. kroner. Flertallet mener den nye tilskuddsordningen og utviklingsmidlene for fagskolene er viktig for økt gjennomføring, bedre kvalitet og større samsvar mellom fagskoleutdanningene og arbeidslivets behov.

Flertallet understreker at det i fremtiden vil være et stort behov for flere fagfolk, og mener derfor det er bra at det er igangsatt et kraftfullt løft for fagskolene. Flertallet vil videre understreke at kjennskap til lokale og regionale forhold er viktig for at fagskolene skal kunne utdanne fagfolk innenfor de fagområdene som faktisk er etterspurt lokalt og regionalt. Det er derfor naturlig at ansvaret for fagskolene ligger hos det regionale folkevalgte nivået.

At fagskoleutdanningene er utviklet for å sikre oppdatert og spesialisert kompetanse, samtidig som de er korte og praktiske, gjør dem godt egnet til å bidra til omstilling. Flertallet viser til at fagskolesatsingen er en viktig del av regjeringen, Venstre og Kristelig Folkepartis satsing på livslang læring. Fagfolk skal kunne holde seg oppdatert og være forberedt på et arbeidsmarked i endring. Ingen skal gå ut på dato.

Flertallet viser til regjeringen, Venstre og Kristelig Folkepartis styrking av studentdemokratiene ved fagskolene og vil understreke at fremtidens fagskoletilbud må utvikles i tett samarbeid med studentene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener vi som samfunn har et stort behov for den kompetansen fagskolene tilbyr, og ønsker derfor flere fagskoleplasser. Disse medlemmer mener at det er viktig med en større opptrapping av fagskolesektoren og en videreutvikling av tilbudet, i større grad enn under dagens regjering fra Høyre og Fremskrittspartiet.

Disse medlemmer understreker også behovet for god pedagogisk kvalitet i fagskolene og mener dette bør sikres gjennom bedre etter- og videreutdanning av fagskolelærere. Dette er ikke bare viktig for den enkelte student ved fagskolene, men også for å nå målet om høy kvalitet i utdanningstilbudet og sikre et bedre samsvar mellom tilbud og den kompetansen arbeidslivet etterspør.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er helt nødvendig at antallet fagskoleplasser økes, slik at flere får mulighet til å ta fagskoleutdanning i årene framover og er opptatt av kvalitet, egenart og fagskolenes plass i utdanningssystemet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås en styrket bevilgning til i alt om lag 1 000 nye fagskoleplasser i 2018.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til finansinnstillingen og Senterpartiets alternative budsjettforslag med forslag om 1 000 nye fagskoleplasser ved å øke bevilgningen med 50 mill. kroner for 2018 ut over regjeringens budsjettforslag.

På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen kartlegge behovet for økt etter- og videreutdanning på bakgrunn av den omstillingen norsk arbeidsliv står overfor, og i den forbindelse tydeliggjøre fagskolenes rolle som tilbyder av etter- og videreutdanning for å kunne imøtekomme behovet.»

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en opptrappingsplan for å øke antallet studieplasser i fagskolene som er tilpasset det kompetansebehovet norsk arbeidsliv trenger i årene som kommer, på bakgrunn av behovet for omstilling og et høyt teknologinivå.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av fagskolemeldingen tidligere i år, der det åpnes for at universitet og høyskoler kan bli tilbydere av fagskoleutdanninger. Disse medlemmer er kritiske til dette og mener dette innebærer en fare for økt akademisering av fagskoleutdanningene, og viser til at regjeringen selv uttrykker bekymring for «akademisk drift i de yrkesrettede utdanningene». Disse medlemmer vil understreke at fagskolen fremstår som en tydelig utdanningsvei hvor fagskolens egenart består i dens yrkesorientering og arbeidslivsrelevans. En vekst og styrking av fagskoleutdanninger må etter disse medlemmers mening skje på fagskolenes egne premisser.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet understreker at det primært er fagskolesektoren som bør stå for utviklingen av fagskolene og for den solide opptrappingen og utbyggingen av fagskoletilbudet som regjeringen legger opp til. Disse medlemmer har samtidig tilkjennegitt at institusjoner i UH-sektoren som allerede har lang erfaring med drift og tilbud av fagskoleutdanninger, må gis anledning til å videreutvikle disse innenfor rammen av de endringer som skisseres i fagskolemeldingen, og er åpne for at det i fremtiden kan være grunnlag for å se på ytterligere tilpasninger.

6.2 Kap. 241 Felles tiltak for fagskolesektoren

Regjeringen foreslår en bevilgning på kr 32 462 000 under dette kapitlet.

Komiteen viser til omtalen av dette kapitlet i proposisjonen. Komiteen merker seg at ressursene prioriteres til tiltak for økt kunnskapsgrunnlag, bedre kvalitet og et enda mer synlig og tilgjengelig fagskoletilbud.