Bakgrunn

I denne innstillingen behandles Dokument 8:224 S (2017–2018) om å annullere anbud med selskapet Babcock før luftambulansetjenesten bryter sammen, forlenge avtalen med Lufttransport FW AS og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt.

I tillegg behandles Redegjørelse nr. 12 (2017–2018), Redegjørelse av helseministeren om ambulansefly i nord, som ble holdt i Stortinget 15. mai 2018. Det ble vedtatt å sende redegjørelsen til helse- og omsorgskomiteen.

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen sørge for at anbudet med Babcock Scandinavian Air Ambulance annulleres.

  2. Stortinget ber regjeringen sørge for at avtalen mellom Luftambulansetjenesten og Lufttransport FW videreføres.

  3. Stortinget ber regjeringen utrede og forberede offentlig drift av luftambulansetjenesten, slik at den blir en integrert del av helseforetakenes øvrige ambulansetjeneste og akuttmedisinske beredskap.»

Forslagsstilleren viser til at luftambulansetjenesten er en avgjørende del av samfunnsberedskapen i landet vårt, og at ambulanseflyene er som en luftbro mellom distriktene og spesialisthelsetjenesten. Det er avgjørende for befolkningens trygghet at ambulanseflyene er operative.

I forslaget vises det videre til at selskapet Lufttransport FW AS, som har drevet luftambulansetjenesten i over 20 år, i 2017 tapte anbudet til det utenlandske selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA), som skal overta opertatøransvaret fra 1. juli 2019. Forslagsstiller påpeker at BSAA vant anbudet fordi de tilbød en lavere pris enn Lufttransport FW AS, og at for å få ned prisen presser BSAA igjennom dårligere lønns- og arbeidsvilkår for pilotene.

Forslagsstilleren peker også på at i forhandlingene har pilotene gått med på å kutte i lønnen med opptil 25 prosent samt å få dårligere pensjon. Dette er ikke nok for BSAA, som etter flere måneder med forhandlinger trakk seg fra avtalen om en kollektiv overføring av piloter til selskapet. Forslagsstilleren viser til at resultatet er at mange piloter nå sier opp i frykt for å miste jobben neste år eller måtte fortsette under dårligere betingelser hos BSAA.

Videre viser forslagsstilleren til at konsekvensen av dette er at flere ambulansefly nå står på bakken, og at tjenesten for hver dag som går, tappes for høyspesialisert kompetanse. Denne beredskapssituasjonen er uholdbar. Den utgjør en akutt trussel mot liv og helse. Forslagsstilleren mener at Stortinget nå må ta ansvar for at luftambulansetjenesten ikke blir rasert.

I Nord-Norge er flytransport en avgjørende del av transportkjeden for å få pasienter fram til riktig hjelp når det haster. For å sikre dette må ambulanseflyene være i kontinuerlig beredskap med tilstrekkelig personell. Forslagsstilleren peker på at man nå ser hvor sårbar denne tjenesten blir som følge av at den er lagt ut på anbud.

I NOU 2015:17 «Først og fremst. Et helhetlig system for håndtering av akutte sykdommer og skader utenfor sykehus» ble det foreslått å

«(…) sikre at planlegging og utvikling av luftambulansetjenesten inngår som en integrert del av helseforetakenes øvrige ambulansetjeneste og akuttmedisinske beredskap».

Forslagsstilleren mener at regjeringen nå må følge opp NOU 2015:17.