Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Sylvi Listhaug og Ingelinn Lossius-Skeie, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at lovforslaget har som formål å legge til rette for å kompensere
leverandører av lovpålagte spesialisthelsetjenester og statlige
barnevernstjenester for historiske pensjonskostnader, og slik styrke
rammevilkårene for ideelle tjenesteleverandører.
Komiteen har merket seg at
det i NOU 2016: 12 Ideell opprydding – Statlig dekning av ideelle
organisasjoners historiske pensjonskostnader anbefales at pensjonsrettighetene
overføres til Statens pensjonskasse (SPK), slik at kostnadene skal
kunne dekkes gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet, og
at det blir gjennomført en grundigere utredning av kompensasjonens innretning. Komiteen konstaterer
at regjeringen i proposisjonen foreslår at pensjonsrettighetene
blir værende i KLP, og komiteen slutter
seg til dette.
Komiteen har også merket seg
at utvalget ikke fant grunnlag for at det hadde vært en omforent
forståelse om behovet for offentlig tjenestepensjonsordning innenfor
andre helse- og sosialtjenester levert til stat eller fylkeskommune
enn spesialisthelsetjenester og barneverntjenester.
Komiteen viser til at det totalt
er kommet inn 25 høringsuttalelser til forslaget om lov og forskrift,
og har særlig merket seg at LO Kommune, LO Stat, Unio, YS kommune,
YS Stat og Akademikerne i en felles uttalelse har lagt vekt på at
det er et viktig og riktig prinsipp at den som har hatt finansieringsansvaret
for velferdstjenestene, også tar ansvaret for de langsiktige reguleringspremiene
som oppstår i offentlig tjenestepensjonsordning. Videre har disse
organisasjonene pekt på at en kompensasjon også i et mer overordnet
perspektiv vil være med å bevare og beholde de ideelle aktørene som
viktige og verdifulle aktører innenfor helse- og omsorgstjenestene. Komiteen er
enig i dette og mener det er viktig å gjennomføre de tiltak som
må til for å nå målet om vekst i andelen helse- og omsorgstjenester som
er organisert og drevet av ideell virksomhet.
Komiteen støtter at tilskuddsordningen
lovfestes for å gjøre administrasjonen av ordningen enklere, gi mottakerne
større forutsigbarhet for hvor mye staten dekker, gi trygghet for
at kostnadene dekkes så lenge disse påløper, og redusere risiko
for at de statsstøtterettslige vurderingene må gjøres på nytt hvert
år.
Komiteen har merket seg at
forslaget til avgrensing av virkeområdet for leveranser av tjenester
som er lovpålagt staten i dag, støttes av et stort flertall av høringsinstansene
og omfatter sykehustjenester, tverrfaglig spesialisert rusbehandling,
psykisk helsevern eller spesialisert rehabilitering basert på spesialisthelsetjenesteloven
§ 2-1a, etter avtale med fylkeskommune eller regionalt helseforetak.
Komiteen har samtidig merket
seg at Blå Kors, KS, Overføringsavtalens Sikringsordning, Pensjonskasseforeningen
og Virke mener at statlig ansvar for historiske pensjonskostnader
må utredes også for ideelle virksomheter som har levert tjenester
til kommunal sektor. Komiteen viser
til at det i proposisjonen påpekes at det potensielle omfanget av
historiske pensjonskostnader for leverandører i kommunal sektor
ikke er kjent, og at de bevilgningsmessige konsekvensene av en eventuell
utvidelse av tilskuddsordningen kan være betydelige. Komiteen mener
det er viktig at regjeringen gjennomfører en slik utredning etter
at denne proposisjonen er behandlet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til forliket om statsbudsjettet for 2019 og enigheten om å
styrke nytt kap. 737 post 70 med 18 mill. kroner i forhold til det
opprinnelige budsjettforslaget. Forliket innebærer enighet om å
utvide den søknadsbaserte tilskuddsordningen for ideelle organisasjoners
historiske pensjonskostnader til påløpte pensjonskostnader til og
med 1. januar 2019.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet støttet denne
delen av budsjettforliket om å utvide den søknadsbaserte tilskuddsordningen for
ideelle organisasjoners historiske pensjonskostnader, slik at man
setter knekkpunktet til 2019, tilsvarende 18 mill. kroner i økte
budsjettmidler i statsbudsjettet for 2019.
Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag til § 3:
«§ 3 Beregning
av tilskudd
Det skal ytes årlige
tilskudd beregnet på grunnlag av virksomhetens årlige pensjonspremie,
begrenset til premie for pensjonsrettigheter som medlemmer av pensjonsordningen
har opptjent før 1. januar 2019. Tilskuddet omfatter ikke premie
som er knyttet til annen virksomhet enn levering av tjenester som
nevnt i § 2.
I tilskuddet skal
det gjøres fradrag for
-
virksomhetens avkastning
på premiereserve og tilleggsavsetninger forvaltet av tjenestepensjonsleverandør
for den andel som tilskuddsordningen dekker, fratrukket administrative
kostnader
-
kompensasjon som
allerede er gitt eller er forutsatt dekket etter avtale.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen skriver
i proposisjonen at det er satt i verk en rekke tiltak for å nå målsettingen
om vekst i andelen av den samlede helse- og omsorgssektoren som
er organisert og drevet av ideell virksomhet. Disse medlemmer vil understreke at
regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak 126, vedtatt i
forbindelse med Stortingets behandling av Innst. 102 S (2016–2017),
jf. Dokument 8:85 S (2015–2016):
«Stortinget ber regjeringen
fastslå et mål om vekst i andelen av den samlede helse- og omsorgssektoren
som skal være organisert og drevet som ideell virksomhet, og på
egnet måte legge fram for Stortinget en plan med kortsiktige og
langsiktige tiltak for å oppnå dette.»
Disse medlemmer forutsetter
at et slikt mål om vekst i ideell sektor blir fastslått og lagt
fram for Stortinget snarest og i løpet av første halvår 2019, sammen
med en samlet plan med kortsiktige og langsiktige tiltak for å oppnå
dette målet.
Disse medlemmer mener det er
kritikkverdig at vedtaket ennå ikke er fulgt opp, at et mål om vekst ikke
er fastslått, og at regjeringen ikke har lagt fram en samlet tiltaksplan,
slik Stortinget tydelig har vedtatt.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil understreke at ideelle virksomheter
på velferdsfeltet representerer verdier og samfunnsnyttige formål,
noe som skiller dem fra offentlige og private kommersielle virksomheter.
Å få til en løsning for de historiske pensjonskostnadene for ideell
sektor er viktig for å få til en ønsket vekst i bidraget fra ideell
sektor. Men dette medlem vil
fremheve at med dagens regjering mangler det en tydelig politisk
avklaring på hva man vil med ideell sektor; hva målet er og hvor
stort bidraget fra ideell sektor skal være på omsorgsfeltet i fremtiden,
og ikke minst hvor stor privat kommersiell sektor skal få lov til å
bli på bekostning av ideell sektor. For regjeringen synes det som
om konkurranse mellom ulike tilbydere er et langt viktigere prinsipp
enn å få til gode, langvarige avtaler med ideell sektor basert på
kvalitet, der ideelle tilbydere blir oppfattet som en integrert
del av sektoren.
Dette medlem viser til at
Hippe-utvalget også slår fast følgende:
«Den foreslåtte
kompensasjonsordningen gjelder bare for virksomheter som har levert
tjenester til staten. Det følger av rammene for mandatet. Utvalget
vil likevel påpeke at tilsvarende problemstillinger gjelder for
virksomheter som leverer og har levert helse- og sosialtjenester
til kommuner. Det vil også være virksomheter som har leveranser
til stat og kommuner innenfor samme virksomhet og med samme pensjonsordning
i KLP.»
Dette medlem mener
det må finnes løsninger for ideelle aktører som har levert tjenester
til lavere forvaltningsnivå, og viser til at det er flere ideelle
aktører som leverer, eller har levert, tjenester til både stat og kommune. Dette medlem mener
at det burde blitt fremmet forslag for hele sektoren samlet, og
ikke avgrenset virkeområdet til kun å gjelde visse statlige sektorer.
Det vises også til at flere høringsuttalelser påpeker behovet for
en løsning for ideell sektor som har ytt/yter tjenester i kommunene,
og til høringsuttalelse fra Frelsesarmeen, ASVL og Virke om at de
ønsker at det også skal gis tilskudd til arbeidsmarkedstiltak fordi
disse har vært en del av offentlig tjenesteproduksjon.