1. Sammendrag

1.1 Takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til et særskilt unntak fra ordinære retningslinjer for fastsettelse av takster for takst- og rabattsystemet for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland. Dette innebærer et endret forslag til takster sammenliknet med det som opprinnelig er lagt til grunn, jf. Prop. 109 S (2011–2012) og Innst. 363 S (2011–2012). Bakgrunnen for forslaget er et lokalt ønske om et lavere takstnivå enn det Statens vegvesen har anbefalt ved takstfastsettelse før oppstart av innkrevingen med utgangspunkt i Prop. 109 S (2011–2012).

I Prop. 109 S (2011–2012) er det lagt til grunn 20 års innkreving og gjennomsnittstakster på 210 kroner for Ryfylketunnelen og 27 kroner for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå). Det var da forutsatt at dagens ferjesamband skulle nedlegges. Imidlertid legges det nå opp til fortsatt ferjedrift på ett av de to ferjesambandene, hvilket gir økt usikkerhet om nødvendig trafikkmengde kan oppnås med dette takstnivået.

Med bakgrunn i dette og i tråd med rutinene for håndtering av usikkerhet i bompengeprosjekter har Statens vegvesen i forbindelse med fastsettelse av takstene før oppstart av innkrevingen gjennomgått økonomien i prosjektet. Statens vegvesen anbefaler takstnivå med gjennomsnittstakster på 156 kroner for Ryfylketunnelen og 21 kroner for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå). Dette kan imidlertid øke innkrevingsperioden til 24 år med mindre den faktiske trafikken blir høyere enn det de siste trafikkprognosene indikerer.

Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune ønsker enda lavere takster for Ryfylketunnelen ved oppstart av innkrevingen. De lokalpolitiske vedtakene innebærer en gjennomsnittstakst på 112 kroner for Ryfylketunnelen og 21 kroner for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå).

På bakgrunn av det lokale ønsket om lavere takster legger Samferdselsdepartementet til grunn vedtakene fra lokale myndigheter om takstnivå ved oppstart av innkrevingen for rv. 13 Ryfast.

Rogaland fylkeskommune fattet vedtak i fylkestinget 12. juni 2018 om at det skal gis konsesjon for ett løyve for kommersiell ferjedrift på strekningen Lauvvik–Oanes, og det ble ved årsskiftet 2018/2019 gjennomført konkurranse for tildeling av løyvet. Kontrakt er tildelt Boreal Sjø AS, som iht. anbudet legger opp til et døgnåpent ferjesamband. Det kommersielle ferjetilbudet startet opp ved årsskiftet 2019/2020.

1.2 Forlengelse av bompengeinnkrevingen i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1

Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1 ble vedtatt av Stortinget i 2009, jf. St.prp. nr. 98 (2008–2009) og Innst. nr. 82 S (2009–2010). Innkrevingsordningen ble utvidet med inntil tre måneder, til april/mai 2020, ved behandlingen av Prop. 110 S (2018–2019), jf. Innst. 416 S (2018–2019). Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune gikk høsten 2018 inn for å avgrense fase 2 av samferdselspakken til å videreføre nåværende bompengeopplegg for å delfinansiere prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen og noen programområdetiltak i Kristiansandsregionen. Arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen er i startfasen. En fremdrift der fase 2 av pakken kan avløse nåværende bompengeopplegg, vil ikke lenger være mulig. Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge frem en sak om fase 2 for Stortinget sommeren 2020. For at ikke innkrevingen må stanses i noen måneder for så å starte opp igjen, foreslår departementet av hensyn til kontinuitet i bompengeinnkrevingen at nåværende innkreving fortsetter til ut 2020. Midlene som blir innkrevd, skal gå til finansiering av fase 2 av pakken. Dersom fase 2 ikke blir vedtatt av Stortinget, skal midlene fra innkrevingen brukes til mindre tiltak i Kristiansandsregionen. Bompengeopplegget i en fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen vil avløse nåværende opplegg når det eventuelt blir vedtatt av Stortinget. En forutsetning for en eventuell videreføring av nåværende innkreving er at det blir fattet kommunalt og fylkeskommunalt vedtak om dette.