Søk

Sammendrag

Innledning

I proposisjonen ber regjeringen om Stortingets samtykke til ratifikasjon av konvensjon om Den internasjonale organisasjonen for maritime navigasjonsinnretninger og -tjenester (IALA). Konvensjonen ble vedtatt på en diplomatkonferanse i Kuala Lumpur, Malaysia, 28. februar 2020. Konvensjonen etablerer IALA som et eget folkerettssubjekt i form av en mellomstatlig organisasjon og gir nærmere bestemmelser om organisasjonen.

Dagens IALA, Den internasjonale sammenslutningen for fyr- og merkevesen (International Association of Lighthouse Authority, senere International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities), ble opprettet i 1957 som en stiftelse under fransk rett. Organisasjonen har i dag nasjonale kystmyndigheter og kystvakter som medlemmer. Kystverket er medlem fra norsk side. IALA er en ikke-statlig, teknisk, konsultativ organisasjon hvor myndigheter, utstyrsprodusenter og eksperter utarbeider anbefalinger, retningslinjer og standarder for maritime navigasjonsinnretninger og -tjenester.

IALAs generalforsamling besluttet i 2014 å arbeide for å endre organisasjonens status til en mellomstatlig organisasjon. Endring av IALAs status til en mellomstatlig organisasjon ble antatt å styrke organisasjonen, og dermed også IALAs viktige arbeid knyttet til å sikre gode maritime navigasjonsinnretninger og -tjenester. IALA arbeider tett med og utfyller arbeidet til Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) og Den internasjonale hydrografiske organisasjon (IHO).

Det opplyses i proposisjonen at Norge har deltatt i arbeidet med fremforhandling av konvensjonen. Fra norsk side har det vært viktig å arbeide for at IALA beholdes som en teknisk, konsultativ organisasjon, slik at det er IMO som gir bindende regler, mens IALA gir tekniske innspill til IMO og fastsetter ikke-bindende anbefalinger, retningslinjer og standarder. Videre har det vært viktig at statusendringen i minst mulig grad leder til økning i organisasjonens driftskostnader.

Det har vært avholdt tre pre-diplomatiske konferanser hvor utkast til konvensjonstekst har blitt diskutert, i Paris i 2017, i Marrakech i 2018 og i Istanbul i 2019. IALAs juridiske ekspertpanel og IALAs sekretariat har også deltatt i arbeidet.

Det opplyses at konvensjonen anses å være av særlig stor viktighet, slik at Stortingets samtykke til ratifikasjon er nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 andre ledd.

Konvensjonen ble åpnet for undertegning 27. januar 2021, og Norge undertegnet 22. mars 2021. Per mars 2021 har Singapore ratifisert konvensjonen, og i tillegg til Norge har Frankrike, Malaysia og Nederland undertegnet. Konvensjonen trer i kraft på den nittiende dag etter at tretti stater har sluttet seg til.

Det redegjøres i proposisjonen for at gjennomføring av konvensjonen vil ha begrensede økonomiske og administrative konsekvenser og vil kunne skje innen gjeldende budsjettrammer. Konvensjonen innebærer plikt til å betale årlig medlemsbidrag til organisasjonen. Norge betalte i 2020 16 660 euro i medlemskontingent til IALA, dekket over Kystverkets budsjett. Etableringen av IALA som en mellomstatlig organisasjon antas ikke å medføre større endring i medlemstatenes årlige bidrag. Det opplyses at den vedtatte konvensjonen ikke innebærer noen skatte- eller avgiftsprivilegier for organisasjonen eller dens ansatte i Norge.

Gjennomføring av konvensjonen krever ikke lov- eller forskriftsendring.

Det vises til proposisjonen for en nærmere omtale av bakgrunnen for og innholdet i konvensjonen.