2.2 Komiteens merknader
Komiteen merker
seg hvordan ny teknologi og nye energibærere har akselerert utviklingen
av nye typer ubemannede og bemannede luftfartøy. Mindre droner som
for noen få år tilbake ble ansett som leketøy, er nå videreutviklet
til fartøyer som kan løse kompliserte oppgaver. Dette gir muligheter
for mer effektiv og spesialisert drift og transporttilbud, samtidig
som det gir flysikkerhetsmessige utfordringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at en
godt gjennomført dronestrategi kan gi grunnlag for stor verdiskapning
i et land som Norge, der kunnskapsnivået er høyt, og der naturgitte
forhold gir grunnlag for god pilotering av ny teknologi og næringskonsepter.
Flertallet merker
seg at Sykehuset Innlandet har gjennomført forskningsprosjekter
knyttet til dronetransport av prøver og medisin, og at flere forvaltningsorganer
i Norge har utført tilsvarende prosjekter på sine felt. Flertallet imøteser den videre utviklingen
med stor teknologioptimisme, og håper stortingsmeldingen vil bidra
til å skape forutsigbarhet om at det i fremtidens Norge vil være
et marked for droner også i sivil sektor.
Flertallet understreker
at droner og ny luftmobilitet på mange samfunnsområder kan bidra
til mer effektiv oppgaveløsning og økt mobilitet for personer og gods. Flertallet vil understreke at nye mobilitetsløsninger
i luftfarten også byr på utfordringer. Det er viktig at befolkningen
opplever de nye transportformene som trygge.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, merker seg at utviklingen av nye luftfartøy skaper
nye muligheter og utfordringer med nye former for luftmobilitet.
Fremtidens luftfart vil ha store økonomiske og samfunnsmessige effekter,
samtidig som de vil bli et godt bidrag til det grønne skiftet. Ny luftmobilitet
vil utfordre den tradisjonelle luftfarten, blant annet gjennom regelverket.
Fremtidig luftfart vil sannsynligvis komme mye tettere på befolkningen
i form av økt flygning i lav høyde til og fra vertiporter (landingsplasser)
i tilknytning til blant annet kontorbygg og parkeringsplasser. Dette
vil skape sikkerhetsutfordringer i forhold til separasjon av luftfartøy, potensielle
ulykker og uhell. Ny luftmobilitet vil utfordre befolkningens aksept
for de nye formene for luftfart.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at dronebransjen etterlyser enklere
og mer effektive prosesser knyttet til søknads- og godkjenningsprosesser.
Det er videre slik at det offentlige virkemiddelapparatet kan fremstå
som så omfattende at det kan være vanskelig for enkeltaktører å
forholde seg til. Dette flertallet mener
regjeringen bør konsentrere oppmerksomheten om å forenkle søknads-
og godkjenningsprosesser, og gjøre virkemiddelapparatet mindre omfattende
og mer kundevennlig. Dette vil spare ressurser for både offentlig
og privat sektor.