4.1 Komiteens merknader
Komiteen støtter
at regjeringen arbeider med å få på plass et regelverk som er oppdatert
og harmonisert med Europa for finanssektoren, med det formål at
finansbransjen skal ha konkurransedyktige vilkår sammenlignet med
andre europeiske finansvirksomheter. Dette er blant annet viktig
for å hindre utflagging av norske virksomheter, som fond, inkassoselskaper
og nisjebanker.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, mener at målet med en næringspolitikk for
finansnæringen bør være å videreutvikle en konkurransedyktig, solid
og sterk finansnæring i Norge, for derigjennom å bidra til økt verdiskaping,
vekst og et moderne tjenestetilbud i Norge.
Flertallet viser
videre til at Norge samtidig har en unik posisjon ved å være hjemland
for ett av verdens største investeringsfond. Norges Bank Investment
Management (NBIM) og den kompetansen rundt kapitalforvaltning de
representerer, er et svært godt utgangspunkt for å skape et vekstkraftig
kapitalforvaltningsmiljø som kan tiltrekke seg forvaltningsoppdrag
fra utlandet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til at de norske finansmarkedene
er dypt integrert med markedene i nordiske EU-land. Norsk finansmarkedsregulering
er i stor grad basert på EØS-regler, som igjen ofte bygger på internasjonale
anbefalinger. Noe av det viktigste myndighetene gjør for å gi norske
aktører gode og forutsigbare rammevilkår, er å sikre at norske foretak
og markeder kan fortsette å ha en velfungerende tilknytning til
det internasjonale og europeiske markedet.
Dette flertallet viser
til at Norge gjennom EØS-avtalen er en del av det indre markedet.
Dermed er det viktig at Norge er delaktig i det arbeid som nå pågår
i EU for å fjerne hinder mot praktisk integrasjon av markedene i
det indre marked som finnes.
Dette flertallet viser
til at som følge av de formelle prosessene for regelverksutviklingen
i EU og EØS/EFTA-landene vil det oppstå en viss forsinkelse i implementering
av EU-regler i norsk rett. Dette flertallet understreker
at lange perioder der norske aktører må forholde seg til regler
som ikke er oppdatert, vil kunne ha negative konsekvenser for norske
markeder.
Dette flertallet viser
til at det ved slutten av mars 2025 var 93 EØS-relevante finansmarkedsrettsakter
som var vedtatt og i kraft i EU, men som ennå ikke var tatt inn
i EØS-avtalen. Dette er i hovedsak nye rettsakter, og antall utestående
rettsakter gjenspeiler derfor takten i EUs regelverksutforming.
Dette flertallet viser
til Draghi-rapporten, som peker på tiltak for å øke produktiviteten
i Europa slik at innovasjonsgapet til USA og Kina kan tettes. Rapporten foreslår
blant annet å intensivere arbeidet med en kapitalmarkedsunion, og
peker på behovet for å øke banksektorens evne til å finansiere investeringer
gjennom en bankunion. EU-kommisjonen lanserte 19. mars 2025 sin
strategi for en spare- og investeringsunion i EU med mål om å bidra
til at sparing mer effektivt kan kanaliseres til lønnsomme investeringer.
Dette flertallet vil
understreke viktigheten av norsk deltagelse i pågående diskusjoner
i EU om utvikling av næringens rammevilkår og funksjon i det indre markedet. Dette flertallet ser det som viktig at
denne utviklingen hensyntas i arbeidet med en offensiv næringspolitikk
for finansnæringen.
Som ledd i arbeidet med å styrke konkurransekraften
i Europa, er det igangsatt et forenklingsarbeid i EU med mål om
å redusere rapporterings- og tilsynsbyrder for foretakene. Forenklingsarbeidet
er ikke bare knyttet til bærekraftsrapportering, men også til generelt
forenklingsarbeid. Finansdepartementet har i tildelingsbrevet til
Finanstilsynet gitt tilsvarende oppdrag til det norske finanstilsynet. Dette flertallet mener det er viktig
at departementet har gitt et slikt oppdrag til Finanstilsynet, og
understreker viktigheten av at arbeidet munner ut i reelle forenklinger
for foretakenes rapporterings- og tilsynsbyrder. Dette
flertallet ber departementet følge opp dette, også i EU.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, vil understreke at Norge har en velfungerende
finansnæring som bidrar til økonomisk vekst, verdiskapning, produktivitetsvekst
og omstilling og at Norge skal være et attraktivt land å drive virksomhet
i. Dette flertallet vil innrette reguleringene
slik at de støtter opp under lønnsomhet og omstillingsevne i næringen,
samtidig som finansforetakene skal være solide og motstandsdyktige
og at de har evne til å opprettholde tjenestetilbudet i dårlige
tider.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med Finansmarkedsmeldingen for 2026 foreta en helhetlig gjennomgang
av rammevilkårene for finansnæringen i Norge og skissere eventuelle
behov for å justere disse. Regjeringen skal innhente innspill fra
og ha dialog med relevante aktører i næringa om hvilke områder det
er hensiktsmessig å prioritere i en slik gjennomgang.»
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at man i Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen jobbet
aktivt med å bedre rammevilkårene for finansnæringen. Dette flertallet viser til at det høsten
2024 var Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen som satte i gang
et raskt arbeid for å sikre blant andre fondsforvaltningsbransjen
betydelige forbedrede vilkår, herunder forslag til endringer i skattereglene
for verdipapirfond og adgang til valutasikring av andelsklasser.
Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen sørget også for bedre vilkår
for små og mellomstore banker, inkludert såkalte nisjebanker. Dette
gjelder blant annet innføring av ny og forbedret standardmetode,
lettelser i kapitaldekningskrav til visse typer lån og en bedre
og mer transparent prosess for såkalte pilar 2-krav.
Dette flertallet viser
videre til at finansmarkedene internasjonalt er under stadig utvikling,
med stor vekt på forenkling og innovasjon samtidig som hensynet
til finansiell stabilitet ivaretas. Dette
flertallet er opptatt av at Norge er tett koblet på innovasjons-
og utviklingsarbeidet som gjøres internasjonalt og i næringen for
øvrig. Etter disse medlemmers syn er det viktig med en rask og fleksibel
utvikling av regelverk. Dette flertallet er
opptatt av at norske banker og finansinstitusjoner skal ha gode
konkurransevilkår, ikke minst sett opp imot andre land. Betingelsene
for norske aktører må utvikles i tråd med nasjonale behov og utviklingen
internasjonalt, og det er viktig at utviklingen skjer raskt når
det er nødvendig.
Dette flertallet viser
til at den årlige finansmarkedsmeldingen i betydelig grad omhandler
utviklingen i og rammevilkårene for finansnæringen, og at den i 2025
også inneholder et eget kapittel om nettopp rammene for næringen. Dette flertallet mener at en årlig melding
er en god anledning for både å se hele næringa under ett og for
å få status for utvikling i bransjen og for rammevilkårene for næringa.
Samtidig er meldinga en god mulighet for Stortinget til å diskutere
og vurdere om det er behov for ytterligere arbeid på området.
Dette flertallet understreker
viktigheten av at regjeringen kontinuerlig holder høyt trykk på
arbeidet med finansmarkedsregulering og rammebetingelser og at finansmarkedsreguleringen
fremmer finansiell stabilitet og velfungerende markeder.
Dette flertallet har
også merket seg at det fra enkelte er blitt tatt opp at valutasikring
av andelsklasser ikke er fullt ut dekkende for bransjens behov. Dette flertallet viser til at forskriftsendringene
fra november 2024 gjelder adgangen til å valutasikre andelseiernes
(kundenes) investeringer i fond som har andelsklasser med ulik utstedelsesvaluta. Dette flertallet viser til at det bør
vurderes om de gjennomførte forskriftsendringene burde gå lenger.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen følge
opp forskriftsendringene rundt valutasikring av andelsklasser og
vurdere eventuelle endringer og rapportere tilbake til Stortinget om
dette seinest i forbindelse med neste års finansmarkedsmelding.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at finansnæringen
representerer 2 pst. av sysselsettingen og 6 pst. av verdiskapningen
i Norge. Samtidig er finanssektoren den fastlandsnæringen som betaler
mest skatt både forholdsmessig og nominelt. Ifølge SSB var utliknet
skatt til finansnæringen 36,7 mrd. kroner i 2023.
Disse medlemmer viser
videre til at finansnæringen har en viktig rolle som bidragsyter
inn mot andre næringer, og sikrer vekstkraft gjennom tilgang på
kreditt, og sikring av risiko. Norsk finansnæring finansierer en
større andel av næringslivets lån enn i de fleste andre land, og
er dermed avgjørende for å sikre norsk næringsliv kapitaltilgang.
Disse medlemmer påpeker
at det er viktig å ha en finansnæring som er underlagt balansert
norsk regulering, og som kan bidra til finansiering og utvikling
av norsk næringsliv på en stabil og forutsigbar måte. Dette er viktig
ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, men øker også Norges finansielle
motstandskraft i krisetider.
Disse medlemmer mener
en kompetent og innovativ finansnæring har bidratt til at Norge
har en av verdens mest moderne og robuste finansielle infrastruktur.
Dermed ligger forholdene godt til rette for å skape vekst og økt
verdiskaping i den delen av finanssektoren i Norge.
Disse medlemmer vil
med bakgrunn i dette ta til orde for at det bør igangsettes et arbeid
for å styrke finansnæringen i Norge, ved at det utvikles en offensiv næringspolitikk
for finansnæringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at finansnæringen i sin natur
er en internasjonal næring. Utvikling av produkter, fordeling av risiko
og tilgang på markeder er grensekryssende. Disse
medlemmer mener at det er av stor betydning å sikre at norsk
regelverk følger utviklingen i internasjonale regelverk tett.
Disse medlemmer viser
til at arbeidet med finansmarkedsreguleringer og rammebetingelsene
for bransjen er et område i kontinuerlig utvikling. Reguleringstakten
er høy, særlig som følge av at norsk finansmarkedsregulering i stor
grad er basert på EØS-regler, og det norske markedet er dypt integrert
med markedene i resten av Europa, særlig i Norden.
Disse medlemmer støtter
regjeringens mål om at norske aktører så langt det er mulig, skal
stå overfor de samme regler som aktører i Europa, og at regjeringen har
fulgt opp dette ved å legge til rette for norsk gjennomføring av
sentrale deler av EUs regler. Disse medlemmer viser
videre blant annet til at det i 2025 så langt er lagt frem forslag
til gjennomføring av EUs regler om verdipapirisering, kryptoeiendeler,
krav til IKT-sikkerhet/operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren,
i tillegg til at Finansdepartementet har gjennomført viktige endringer
i bankenes kapitalkrav. Disse medlemmer viser
videre til fondsområdet, hvor flere reguleringer nylig har kommet
eller er i ferd med å komme på plass, noe som samlet vil bidra til
å gi mer konkurransedyktige rammevilkår for norsk fondsnæring.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt er opptatt
av at norske banker og finansinstitusjoner skal ha gode konkurransevilkår,
ikke minst sett opp imot andre land. Betingelsene for norske aktører
må utvikles i tråd med nasjonale behov og utviklingen internasjonalt,
og det er viktig at utviklingen skjer raskt når det er nødvendig. Disse medlemmer er også opptatt av at
norsk suverenitet må ivaretas, og at det sikres tilstrekkelig folkevalgt
kontroll over regelverket som gjelder finanssektoren, en sektor
som spiller en svært viktig rolle for folks liv og velferd i stort.
Regjeringen bør i sitt arbeid med reguleringer i finanssektoren
påse at muligheten for folkevalgt styring og kontroll ikke uthules,
og at denne viktige sektoren reguleres i tråd med interessene til
folk og næringsliv i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at en rekke norske fonds-
og kapitalforvaltningsmiljøer det siste året har varslet eller gjennomført
utflytting av virksomhet til Sverige og andre land som følge av
dårligere regulatoriske og skattemessige rammebetingelser i Norge,
og det er derfor avgjørende at rammevilkårene for norske banker og
finansforetak likestilles med de kravene EU opererer med. Disse medlemmer mener det er dypt bekymringsfullt
at en kompetanseintensiv, verdiskapende og lønnsom næring som fondsforvaltning
finner det mer attraktivt å operere under andre lands regelverk.
En av de største utfordringene ifølge bankene
selv er kapitalkravene som stilles til norske banker. Norske kapitalkrav
er betydelig høyere enn kapitalkravene som stilles i EU. Dette fører
til at norske banker må belaste kundene med høyere utlånsrente for
å oppnå samme egenkapitalavkastning som en svensk bank i Norge. Dette
medfører at norske banker taper konkurranse, og ser seg tvunget
til å flytte virksomheten til et annet land. Disse
medlemmer mener dette svekker den norske økonomien, det norske
kapitalmarkedet og ikke minst den finansielle beredskapen.
Disse medlemmer fremhever
viktigheten av å sikre norsk økonomi og næringsliv i krisetider.
Det norske kapitalmarkedet har de siste årene blitt mer avhengig
av utenlandsk kapital, dette blant annet fordi de mest kapitalsterke
i Norge har flyttet ut grunnet regjeringens uforutsigbare skattepolitikk. Disse medlemmer vil understreke at det
er nærliggende å tro at utenlandske investorer og finansforetak
vil prioritere investeringene i sine hjemmeområder i krisetider.
Det er derfor svært viktig at næringslivet i Norge har tilgang på norsk
kapital.
Disse medlemmer mener
at rammevilkårene for norsk fondsforvaltning må være minst like
gode som i våre naboland, og viser til at dette ikke bare handler om
skatt, men også fleksibilitet i distribusjonsreglene, adgang til
forhandlede avtaler og implementeringstempo for nytt EU-regelverk. Disse medlemmer mener det bør utformes
en helhetlig strategi med mål om å styrke Norge som etableringsland
for fondsforvaltning, og forhindre ytterligere kapital- og kompetanseflukt.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at systemrisikobufferkravet fullt ut likebehandler norske og utenlandske
bankers eksponeringer i Norge ved at vesentlighetsterskelen (beregningsgrunnlag
på NOK 5 mrd.) også gis anvendelse for norske banker.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener økt åpenhet er
avgjørende for å bekjempe økonomisk kriminalitet og hvitvasking,
og vil videre understreke at sanksjonene mot russiske oligarker
ville vært betydelig mer treffsikre både for Norge og andre land
dersom man hadde nasjonale og internasjonale eierskapsregistre.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å sette i gang arbeidet med et internasjonalt eierskapsregister.»
Komiteens medlem
fra Rødt mener det er et sterkt behov for et bedre juridisk
rammeverk rundt kryptovaluta og desentralisert finans, ettersom
det for øyeblikket er en rekke juridiske uklarheter.
Dette medlem viser
til at stadig flere nordmenn investerer i kryptovaluta, hvor Skatteetaten
viser til at hele 17,3 mrd. kroner var rapportert av kryptoeiendeler i
2023, og at antall eiere som rapporterte inn eiendeler var 54 000
personer, noe som er en økning på 12 pst. fra året før.
Dette medlem viser
til at den største utstederen av e-pengetokens er Tether Limited
som står bak Tether (USDT). USDT er en e-pengetoken som skal stabilt
representere verdien av en dollar. Verdien sikres av utstederen
ved reserver i bl.a. kontanter, verdipapirer og andre aktiva. Dette medlem vil påpeke at Tether i 2024
var en større kjøper av amerikanske statsobligasjoner enn flere
nasjoner som eksempelvis Canada, med en økning i 33,1 mrd. dollar
i sine beholdninger.
Dette medlem viser
til den stadig fremtredende teknologien «tokenisering». Tokenisering
innebærer å omgjøre tradisjonelle investeringer slik som obligasjoner, aksjer,
mm. om til token-baserte objekter på blokkjeden. Eksempelvis kunne
en boligblokk blitt tokenisert slik at eierskapet i den fysiske
boligblokken kan omsettes verden over. En enkeltstående oppdrettsmerd
kunne blitt tokenisert slik at eierskapet og tilhørende kontantstrømmer
tilfaller de ulike eierne av disse.
Dette medlem viser
til et annet eksempel ved at digitale sentralbankpenger for oppgjør
er tokeniserte sentralbankreserver.
Dette medlem mener
at uavhengig av om man er for eller imot denne utviklingen, er det
ingen tvil om at markedet og utbredelsen av teknologien fortsetter
å øke. En av de aller største aktørene innenfor finans og kapitalforvaltning,
BlackRock, lanserte i mars 2024 et tokenisert fond, og selskapet
spår en stor fremgang i denne teknologien i årene som kommer.
Dette medlem mener
at det sentrale spørsmålet med denne teknologien er hvordan det
berører eierskap. Dette medlem frykter
at resultatet kan bli at eierskapet av norske kapitalverdier i økende
grad kan skjules og videre fragmenteres på digitale lommebøker.
Dette medlem mener
at regjeringen burde følge nøye med på denne utviklingen og være
proaktiv i hvordan Norge skal forholde seg til denne utviklingen.
Teknologi utvikler seg gjerne mye raskere enn politiske og juridiske
prosesser.
Derfor mener dette medlem at
vi må være forberedt på den store forandringen av pengesystemet,
finans, og økonomien for øvrig som pågår, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
ned et utvalg for å vurdere nødvendige lovendringer og reguleringer
i møte med store teknologiske utviklinger innenfor finans.»