Dagens lovgivning (Lov om barn og foreldre), har et sterkt skille
mellom rettighetene til foreldrene der hvor den ene av dem er tilkjent
foreldreretten. Loven opererer med et system der en av foreldrene defineres
som hovedomsorgsperson. Hovedomsorgsforelderen har barnet hos seg
hoveddelen av tiden, bestemmer hvor barnet skal bo, er bidragsberettiget
og treffer alle daglige beslutninger som gjelder barnet. Det er
også omsorgsforelderen alle offentlige myndigheter forholder
seg til.
Den andre forelderen - sekundærforelderen - har en minimal
innflytelse på barnets hverdag. Sekundærforelderen
har kun krav på et begrenset samvær med sine barn.
Dette er uheldig, tatt i betraktning at lovens utgangspunkt er «barnets
beste». Barna har selvfølgelig et sterkt behov
for å ha begge sine foreldre tilstede som omsorgspersoner,
og å ha disse som et korrektiv i hverdagen.
Utgangspunktet for foreldreansvaret er at det skal utøves
ut fra barnets interesser og behov, jf. barneloven § 30
første ledd.
Såkalt «vanlig samvær» gir
en liten grad av samvær mellom barnet og den ene av foreldrene.
Derfor er det uheldig at dagens lovgivning gir den ene av foreldrene
en fortrinnsrett over barnets hverdag i forhold til den andre forelderen.
Lovgivningen konstruerer en vinner og en taper; en primær
og en sekundær forelder. Sekundærforelderen blir
skjøvet ut over sidelinjen og får stort sett ingenting å si
over sitt eget barn. Primærforelderen er den som bestemmer
over barnet i det daglige og alle offentlige myndigheter vil henvende
seg til denne. Primærforelderen tilføres alle
ressurser som gjelder barnet. Dagens lovgivning fører til
en kamp mellom foreldrene om barnet, noe som gjør at barnet
blir presset mellom sine foreldre på en uheldig måte.
Begge foreldre må gis et lovmessig vern til en lik rett
til å ha innflytelse på sine barns hverdag. Forslagets § 34a
fjerde ledd styrker den enkelte forelders vern av sin posisjon som
forelder. I tillegg kommer at straffeloven § 216
ved lovendringen vil gi begge foreldre strafferettslig beskyttelse.
Man vil således oppnå en likestilling på familielivets
område noe som ble ansett som viktig ved vedtakelsen av
likestillingsloven (se Ot.prp. nr. 1 (1977-78), side 6, andre spalte).
Et av de grunnleggende problemene i norsk barnelovgivning er
den fri flytteretten - retten til å flytte vekk med barna.
Dette avskjærer i stor grad kontakt mellom barn og foreldre.
Erfaringen viser at høye reisekostnader ved samvær
kombinert med dårlig økonomi hos samværsforeldre
er en av de faktorer som i størst grad gjør at
samvær går ut. I denne sammenligningen er det
viktig å merke seg fra undersøkelser ved institutt
for økonomi ved Universitetet i Bergen som viser at foreldre
uten det daglige ansvaret for barn har 30 pst. mindre å rutte
med.
I tillegg er det graverende at den av foreldrene som har foreldreansvaret
fritt kan ta med seg barnet og flytte til utlandet. Dette er en
problemstilling som blir mer og mer aktuell fordi antallet flerkulturelle ekteskap øker.
Dette kan også føre til at barnet blir flyttet
til en kultur som er svært fremmed for det, og som det
har hatt liten eller ingen kontakt med tidligere.
Det kan også stilles spørsmål om dagens
lovgivning er i samsvar med internasjonale menneskerettigheter.
Det følger av Den Europeiske menneskerettighetskonvensjon
(EMK) artikkel 8 at barn og foreldres gjensidige samværsrett
har status som en menneskerett. En menneskerettighet særmerkes
ved at den automatisk eksisterer fra borgeren blir født.
Dette gjelder da også samværsretten. Det følger
av samme artikkel at det må foreligge helt ekstraordinære omstendigheter
dersom borgeren ikke skal få utøve sin samværsrett
fra han blir født. Rett til samvær med egne barn
skal altså heller ikke begrunnes særskilt.
Barnelovens § 44 tredje ledd slår
fast at der mor motsetter seg barnets rett til å være
sammen med sin far, må barnets rett slås fast
av en domstol før den kan utøves. Her står
helt klart barnelovens § 44 tredje ledd i et problematisk
forhold til menneskerettighetene. En stat plikter å treffe
konkrete tiltak slik at borgernes menneskerettigheter ikke kan bli
utsatt for krenkelser - også krenkelser som foretas av
andre enn staten selv, eksempelvis der en mor krenker barnets rett
til å være sammen med far. Professor dr. juris Torkel
Opsahl uttalte i et foredrag allerede i 1970 til dette spørsmålet
bl.a.:
«Det kan trolig hevdes at staten selv krenker Konvensjonen
hvis den lar borgeren stå hjelpeløs overfor krenkelser
av hans familiemessige rettigheter, eksempelvis der en av foreldrene
hindrer den andre foreldrens samvær med det felles barnet
og offentlige myndigheter så avstår å bistå den
krenkede slik at han kan utøve sin rettighet. (Torkel Opsahl:
Law and Equality, selected Articles on Human Rights side 62, oversatt
her). §48 i barneloven slår fast at samværsretten
som hovedregel ikke skal kunne tvangsfullbyrdes eller beskyttes
på annen måte. Dette standpunktet er helt klart
problematisk i forhold til menneskerettighetene.»
Konklusjonen på dette er at staten har en plikt til å legge
forholdene til rette slik at barn kan ha samvær med begge
sine foreldre også etter samlivsbrudd mellom foreldrene.
Eksempelvis sier FNs barnekonvensjon artikkel 9 nr. 3 om dette:
«Statene skal respektere den rett et barn som er atskilt
fra en eller begge foreldre, har til å opprettholde personlige
forbindelser og direkte kontakt med begge foreldre på et
regelmessig grunnlag, med mindre dette er i strid med barnets beste».
Et annet moment er at barn av ugifte foreldre blir vesentlig
dårligere stillet enn barn av gifte foreldre ved at barneloven
ikke sikrer de førstnevnte noen formell tilknytning til
sin far (barneloven § 34). Barnekonvensjonen artikkel
2 forbyr diskriminering av barn på grunnlag av sosial status.
Barnekonvensjonen artikkel 3 pålegger videre staten å ivareta
barnets menneskerettigheter, herunder også samværsretten.
FNs konvensjon om barnets rettigheter artikkel 9 slår
fast at barn har en ubetinget rett til å opprettholde en
personlig forbindelse og direkte kontakt med begge foreldrene på et
regelmessig grunnlag.