Til Stortinget.
Fremskrittspartiet har i lengre tid arbeidet for en delprivatisering
og børsnotering av Statoil. Hovedårsaken til at
dette nå er en overmoden reform er at Statoil
ikke lenger er et instrument i utøvelsen av norsk oljepolitikk,
men et fullt integrert oljeselskap i konkurranse med andre.
Da er det naturlig og nødvendig for Statoil å få adgang
til å arbeide under de samme rammebetingelser som sine
konkurrenter bla. med et mer kompetent og entydig bedriftsøkonomisk
eierskap. I tillegg vil en børsnotering med det dette innebærer
av nye rammevilkår og innsyn og oppmerksomhet danne en
bedre bakgrunn for målingen eller vurderingen av selskapets
virksomhet vurdert opp imot konkurrentene. Samtidig vil alle forhold
mellom selskapet og det offentlige endre karakter og bygge på reelle
forhandlinger mellom to like parter og ikke mellom selskap og eier.
Disse synspunkter anser Fremskrittspartiet det som gledelig at også konsernsjef
Harald Norvik har gitt uttrykk for. Helt uavhengig av skifte av
styre og muligens konsernledelse er det viktig at selskapet gis den
nødvendige finansielle og markedsmessig handlefrihet som
konkurrenter, både i Norge og i utlandet, nyter godt av.
Når det nå er overveiende sannsynlig at Statoil
vil bli gjort til gjenstand for en gjennomgripende intern gjennomgang
og reorganisering som følge av at et nytt styre tiltrer
vil det være naturlig og fornuftig med en delprivatisering
og børsnotering samtidig slik at det nye styre også kan
basere sitt arbeid på børsens regelverk.
Den siste tids hendelser har således etter Fremskrittspartiets
syn ført til en ytterligere aktualisering av at man foretar
en delprivatisering og børsnotering av selskapet. Dette
bør imidlertid behandles som en egen separat sak og derfor
er det naturlig med en skikkelig gjennomgang av Statoil slik konsernet fremtrer
i dag. I det følgende er det derfor gitt en slik presentasjon
av selskapets organisering, virkemåte og økonomiske
situasjon med basis i selskapets siste årsberetning.
Statoilkonsernets driftsresultat for 1998 ble 7,0 mrd. kroner.
Dette er 10,0 mrd. kroner lavere enn året før.
Før skatt er resultatet 4,7 mrd. kroner mot 14,0 mrd. kroner
i 1997. Årsoverskuddet utgjør 0,3 mrd. kroner,
sammenlignet med 4,3 mrd. kroner i 1997. Avkastningen på sysselsatt
kapital var 1,8 pst., mot 8,6 pst. året før. Styret
i Statoil skriver i sin årsberetning at de ikke er tilfreds
med det svake resultatet som i særlig grad er påvirket
av
Den gjennomsnittlige prisen på Brent Blend olje har
falt fra 19,1 USD pr. fat for 1997 til 12,7 USD pr. fat for 1998.
For 1. kvartal i 1999 var oljeprisen på 11,32 USD pr. fat
olje. Ut fra den internasjonalisering som har skjedd innenfor oljevirksomheten
er det lite som pr. dags dato tyder på at oljeprisen vil
stige mot gamle høyder.
Statoils letekostnader i 1998 utgjør 3,3 mrd. kroner
mot 2,3 mrd. kroner året før. De økte
letekostnadene er særlig knyttet til den internasjonale
virksomheten.
Markedsutviklingen og lavere oljeprisforventninger har gjort
det nødvendig å foreta nedskrivninger og avsetninger
på i alt 4 mrd. kroner i 1998. Som grunnlag for de regnskapsmessige
vurderingene har Statoil lagt til grunn en oljepris på 12
USD pr. fat i de nærmeste 3-5 år.
Statoils samlede petroleumsproduksjon har økt fra 588
000 fat oljeekvivalenter pr. dag til 608 000 fat pr. dag i 1998,
til tross for redusert oljeproduksjon på norsk sokkel med
13 000 fat pr. dag.
Selskapets styre vurderer Statoils soliditet som akseptabel.
Mulighetene for vedvarende lave oljepriser har imidlertid gjort
det nødvendig å iverksette omfattende tiltak for å sikre
Statoils finansielle handlefrihet og styrke konsernets lønnsomhet.
Tiltakene omfatter
reduksjon av investeringer, letevirksomhet
og driftskostnader,
salg og eiermessig restrukturering av virksomhet,
organisasjonsmessige endringer og reduksjon av antall årsverk.
Driften av de av Statoil opererte produksjonsanleggene og transportsystemene
har vært preget av sikker drift og høy regularitet.
Statoils resultater innen helse, miljø og sikkerhet viser
en klar framgang på de fleste områder fra 1997
til 1998.
Et godt arbeidsmiljø og fokus på sikkerhet
er avgjørende for konsernets verdiskapning og posisjon. Styret
ser derfor alvorlig på brannen på Sleipner A-plattformen
i Nordsjøen i oktober. Ingen av de 139 personene ombord
kom til skade. Statoil har satt i verk tiltak for å unngå at
tilsvarende uhell skal skje i framtiden.
Statoilkonsernet hadde 18 133 ansatte ved utgangen av
1998, mot 16 777 ved forrige årsskifte. Av disse
er 7 312 ansatte ved konsernets virksomhet utenfor Norge. Økningen
i antall ansatte har sammenheng med flere forhold. Økt
aktivitet på norsk sokkel og internasjonalt, høy
grad av teknologiutvikling samt oppstart av nye driftsanlegg, har
skapt større personellbehov. Dette omfatter i hovedsak
fagarbeidere og teknologer innen kjernekompetanseområdene.
Detaljmarkedsvirksomheten har hatt en viss økning av ansatte
i internasjonalt område på grunn av oppkjøp
og bygging av bensinstasjoner. I Skandinavia er imidlertid bemanningen
blitt redusert med ca. 300 stillinger. Det var et stramt arbeidsmarked
i oljeindustrien i og utenfor Norge i 1998, men Statoil har lykkes
med å rekruttere og beholde høyt kvalifisert personell.
Som følge av det kraftige oljeprisfallet i løpet
av 1998 har situasjonen i bransjen endret seg dramatisk ved inngangen
til 1999. Omfattende restruktureringer og personelltilpasninger
vil prege bransjen i årene framover. Statoil har iverksatt
et omfattende arbeid med sikte på å tilpasse organisasjon
og personell til den nye situasjonen. Antall konsulenter og innleid personell
blir kraftig redusert. Statoil bearbeider ulike tiltak for styrte,
frivillige avgangsordninger i nær kontakt med de ansattes
organisasjoner. Oppsigelser av egne ansatte vil bli nødvendig
dersom øvrige tiltak ikke er tilstrekkelige for å dimensjonere
antall ansatte i forhold til det framtidige personellbehovet.
Konsernet har iverksatt en ny forretningsmodell og organisasjon
som skal ytterligere effektivisere resultatstyring og beslutningsprosesser.
Konsernets ledelse og stabene i konsernsenteret skal ha økt
fokus på konsernstrategiske oppgaver. Resultatområdene grupperes
i fem enheter ut fra forretningsmessige sammenhenger med sikte på økt
slagkraft. De fem enhetene er
leting og produksjon på norsk
sokkel,
internasjonal leting og produksjon,
europeisk gass,
nordisk energi og detaljmarkedsføring,
industri og handel.
Det er i tillegg opprettet en egen enhet for Statens direkte økonomiske
engasjement på norsk sokkel (SDØE). Denne enheten
skal tydeliggjøre Statoils rolle som ivaretaker av SDØE
og bidra til at verdiskapningen for SDØE styrkes på en
kostnadseffektiv måte. Det er også etablert en
egen sentral teknologienhet som skal ha ansvaret for viktige teknologiprosesser
på tvers av resultatenhetene og gjennom dette bidra til
at Statoils samlede kompetanse på teknologiområdet
utnyttes bedre.
Konsernets fellestjenester videreutvikles og tilpasses nye rammebetingelser.
Over tid vil disse tjenestene ytterligere konkurranseutsettes.
Statoil står i dag overfor store utfordringer på grunn
av lav oljepris og store omstruktureringer i olje- og gassindustrien
internasjonalt. Hele industrien arbeider nå aktivt med å kutte
kostnader, restrukturere eierandeler, utvikle nye samarbeidsformer
og få fram nye forretningsideer basert på den
kjernekompetansen selskapene har. For Statoil er bedriftskultur, ledelse
og kompetanse viktige konkurransefortrinn dersom disse egenskapene
utvikles og tilpasses den konkurransesituasjonen selskapet befinner
seg i.
For at ledere på alle nivåer skal ha best mulig
innsikt i hvordan Statoils medarbeidere vurderer selskapets styrker
og svakheter og sin egen arbeidssituasjon, gjennomføres
det årlige arbeidsmiljø- og organisasjonsundersøkelser.
Disse undersøkelsene gjennomføres i samarbeid
med fagorganisasjonene og brukes til å identifisere ulike
forbedringstiltak som kan bedre trivsel og konkurranseevne.
Arbeidsmiljø- og organisasjonsundersøkelsen
for 1998 viser framgang på mange områder og at
de ansatte mener at de forbedringstiltakene som er iverksatt på grunnlag
av tidligere undersøkelser har hatt en positiv effekt.
Målingen viser også at Statoils ansatte regner
med sterkere konkurranse i alle konsernets markeder framover og
ser et stort behov for ytterligere forbedringer. Undersøkelsen
viser også at det er en merkbar økning i bevisstheten
om forbedringsmuligheter og behov for økt kostnadseffektivitet.
Statoil har i dag en god forbedringskultur. Organisasjons- og
arbeidsmiljøundersøkelsen viser at medarbeiderne
har en sterk tilhørighet og lojalitet til selskapet. Tillitsforholdene
mellom medarbeidere og ledere er gode. I 1995 opplevde Statoil et
svakt tillitsforhold mellom ledelse og fagforeningene. Det er i ettertid
arbeidet aktivt for å bedre kommunikasjon og samarbeid
mellom ledelsen og fagforeningene, noe som har ført til
en betydelig forbedring av dette tillitsforholdet.
Mange enheter i Statoil har vært preget av sterk vekst
i arbeidsmengden og stort arbeidspress. Arbeidsmiljø- og
organisasjonsundersøkelsen viser at mange opplever at arbeidspress
og stor reiseaktivitet går ut over privatlivet. Det er
iverksatt tiltak for å bedre disse forholdene. Økt
bruk av videokonferanser og telefonmøter er tiltak som
både reduserer Statoils kostnader og som i tillegg fører
til at mange ansatte kan reise mindre enn tidligere.
Statoil ønsker å beskytte selskapets ansatte,
eiendommer og interesser mot ulovlige, fiendtlige og uønskede
handlinger, og har utarbeidet egne retningslinjer for hvordan dette
skal gjøres. Selskapets internasjonalisering og tilstedeværelse
i områder med ustabile sosiale og politiske strukturer, økonomisk
usikkerhet, korrupsjon og organisert kriminalitet er en viktig årsak
til at dette området har fått økt oppmerksomhet
i Statoil. I løpet av 1998 har Statoil vært utsatt
for ulovlige aksjoner fra Greenpeace, mistanker om økonomisk
kriminalitet ble etterforsket i flere land og en tidligere Statoil-ansatt
ble dømt for økonomisk utroskap i den såkalte
Idavoll-saken.
Statoil har ingen egen sikringsorganisasjon utover en liten enhet
ved konsernets hovedkontor. Det er selskapets ledere og ansatte
som selv har hovedansvaret for å opptre etisk og påse
at retningslinjene for konsernsikring blir fulgt i egen virksomhet.
Statoil leder for tiden Information Coordination Group (ICG) i London,
et samarbeid der flere oljeselskaper utveksler informasjon om korrupsjon
og andre ulovlige handlinger som truer virksomheten.
Å ta samfunnsansvar betyr for Statoil å bygge egen
virksomhet på strenge krav til miljø og menneskerettigheter.
Det betyr også at selskapet engasjerer seg i utviklingen
av lokalsamfunn som de opptrer i. Statoil støtter i dag
lokale utviklingsprosjekter i en rekke land, som f.eks. Aserbajdsjan
(tiltak for opptrening av barn som lider av krigstraumer), Angola (minerydding)
og Nigeria (vannforsyning, helse og utdanning).
De relativt begrensede midlene Statoil kan tilføre, skal
anspore lokale initiativer som fremmer sysselsetting, menneskerettigheter
og miljø. For Statoil er det viktig at prosjektene etter
en tid kan stå på egne ben. Ofte trengs det små ressurser
for at «hjelp til selvhjelp» skal skape positive
ringvirkninger.
Mange av prosjektene Statoil tar del i blir gjennomført
i nært samarbeid med ikke-statlige og internasjonale organisasjoner.
Disse har stor kunnskap om lokale forhold og bygger på lang
erfaring med utviklingsarbeid. Samarbeidet skal sikre at prosjektene Statoil
går inn i, hjelper noen av dem som trenger det mest.
1972 Den norske stats oljeselskap a.s. - Statoil - blir opprettet.
1974 Statfjord-feltet blir funnet i Nordsjøen.
1979 Statfjord-feltet settes i produksjon, med oljelasting fra
bøye.
1981 Statoil blir det første norske selskapet som får
operatøransvaret for et felt, på Gullfaks i Nordsjøen.
1985 Rørledningen Statpipe kommer i drift. Ledningen
fører i land gass fra feltene Statfjord, Heimdal og Gullfaks.
1985/86 Statoil overtar Essos stasjoner og annen virksomhet
i Sverige og Danmark.
1987 Statoil setter i drift Gullfaks-feltet, og overtar operatøransvaret
på Statfjord-feltet.
1988 Tommeliten-feltet i Nordsjøen settes i produksjon.
På Mongstad i Hordaland setter Statoil i drift Europas
nest største oljeterminal.
1989 Veslefrikk-feltet kommer i produksjon i Nordsjøen.
Raffineriet på Mongstad er ferdig modernisert og utvidet,
og settes i drift.
1990 Statoil og BP etablerer en allianse for internasjonal aktivitet.
1991 Norne-feltet blir funnet i Norskehavet.
1992 Statoil overtar BPs bensinstasjoner i Irland.
1993 Sleipner Øst-feltet i Nordsjøen kommer
i produksjon, og leveransene under Troll gassalgsavtalene starter.
1994 Statoil og Neste etablerer petrokjemiselskapet Borealis.
1995 Europipe kommer i drift. Statoil kjøper Aran Energy,
som har interesser i felt utenfor Irland og Storbritannia.
1996 Troll gass kommer i drift, med Statoil som operatør.
Konsernets samlede omsetning passerer 100 mrd. kroner.
1997 Statoil feirer 25-årsjubileum. Lufeng-feltet i Kina,
Azeri-Chirag-feltet i Aserbajdsjan og Norne-feltet i Norge settes
i produksjon. Shippingvirksomheten skilles ut, og rederiet Navion
opprettes sammen med Rasmussengruppen.
Tilbakeslaget i verdensøkonomien i 1998 var en påminnelse
om hvor sårbar oljeindustrien er for svingninger i den
samlede etterspørsel. Den økonomiske krisen i
Asia førte til betydelig svakere utvikling i forbruket
av olje i den delen av verden hvor økningen i etterspørselen
i de senere årene har vært størst. Virkningene
av Asiakrisen er derfor blitt særlig stor i oljeindustrien.
I 1998 var den gjennomsnittlige markedsprisen på referanseoljen
Brent Blend 96 kroner pr. fat mot 135 kroner i 1997. Dette innebærer
en reduksjon på nærmere 30 pst.
De internasjonale oppstrømsmarkedene har også vært
i sterk utvikling de senere årene. Stadig flere leteområder
er åpnet for internasjonal konkurranse og deltakelse. Som
en følge av økt tilgang på leteområder,
og rask teknologisk utvikling, har det vært en vesentlig økning
i den globale produksjonskapasiteten. Det er ingen tegn til ressursknapphet
på kort sikt.
Også innen raffinering, markedsføring og petrokjemi
er markedene preget av overkapasitet, lave priser og knappe marginer.
De europeiske gassmarkedene er i endring. EUs gassdirektiv, som
trådte i kraft i august 1998, innebærer at gassmarkedene
på det europeiske kontinentet blir åpnet for nye
former for konkurranse. Det er fremdeles usikkert hvor raskt og
i hvilket omfang endringene vil komme. Målsettingen med
EUs gassdirektiv er økt konkurranse og lavere priser til
forbrukerne.
Strengere miljøkrav, mer aktiv klimapolitikk og ikke
minst behovet for skatteinntekter i forbrukslandene, har ført
til en sterk vekst i skattleggingen av petroleumsprodukter, med
tilsvarende endring i fordelingen av inntekter mellom produsent-
og konsumentlandene. Virkningene av klimapolitikken som i stor grad
baserer seg på skatter og avgifter, bidrar således
til å skape usikkerhet om den fremtidige lønnsomheten
i petroleumsindustrien.
Petroleumsindustrien gjennomgår nå omfattende strukturendringer
og konsolideringer. Tiltakene tar sikte på økt
avkastning til eierne gjennom større markedsmessig tyngde,
mer effektiv drift, reduserte kostnader og større robusthet.
Strukturendringene i bransjen vil også styrke grunnlaget
for langsiktig vekst og utvikling. Det vil være viktig
for Statoil å posisjonere seg aktivt i dette bildet.
I videreutviklingen av Statoilkonsernet legger selskapets styre
til grunn
at det de nærmeste årene
vil være god tilgang på olje og gass i verden,
at oljeindustriens restrukturering og konsolidering vil
skjerpe konkurransen,
at det blir vedvarende press på priser og marginer i
alle konsernets virksomhetsområder.
Statoil er i dag det ledende selskap innenfor leting og produksjon
på den norske kontinentalsokkelen, og Norge vil fortsatt
være konsernets viktigste arena for oppstrømsvirksomhet.
Statoils internasjonale leting og produksjon er imidlertid sterkt økende,
og det er bygget opp en betydelig reservebase i felt utenfor Norge.
Lave oljepriser fører nå til en omfattende
restrukturering i hele oljeindustrien. Kravene til å sikre lønnsomhet
både på norsk sokkel og i de internasjonale operasjoner
er sterkt skjerpet. Gjennom kostnadseffektiv drift og teknologiutvikling
vil Statoil sikre sin posisjon som en betydelig og langsiktig aktør
i norsk og internasjonal olje- og gassvirksomhet.
Konsernets virksomhet på norsk kontinentalsokkel har
de senere år vært preget av et meget høyt
aktivitetsnivå. Nye teknologiske løsninger, redusert kostnadsnivå og
endrede samarbeidsformer, som var et resultat av NORSOK-prosessen,
har bidratt til denne utviklingen. Prisfallet på råolje
i 1998, samt til dels betydelige kostnadsøkninger i de
siste prosjektene, har imidlertid svekket inntjeningsgrunnlaget
på norsk sokkel. Som følge av endrede prisforventninger
er driftsresultatet for 1998 belastet med 1,5 mrd. kroner knyttet
til avsetninger for forventede tap vedrørende virksomheten
på norsk sokkel og nedskrivning av verdien på oljefeltene
Varg og Yme.
I likhet med andre oljeselskaper, står Statoil overfor
betydelige utfordringer med sikte på å skape tilfredsstillende
lønnsomhet. Konsernet går derfor inn for å utsette
flere prosjekter. Etter styrets oppfatning er det nødvendig å etablere
et kostnadsnivå som gir lønnsomhet for nye prosjekter
med et oljeprisnivå på USD 10-12 pr. fat. Dette
vil kreve fortsatt utvikling av nye teknologiske løsninger,
samt
sterkere fokus på håndtering
av risiko ved prosjektutvikling og utbyggingsbeslutninger,
økt kvalitet i prosjektgjennomføringen,
fortsatt restrukturering og fokusering av virksomheten,
forbedring av rammevilkårene på norsk
sokkel.
I 1998 var Statoils tilgang på egenolje fra norsk sokkel
408 000 fat pr. dag mot 421 000 fat pr. dag året
før. Årsaken er dels at produksjonen fra de store feltene
Statfjord, Gullfaks og Oseberg er fallende, dels at nye felt har
kommet senere i produksjon enn forventet. I løpet av 1998
startet produksjonen på de to første Gullfaks-satellittene.
I første halvdel av 1999 vil oljeproduksjonen starte på Åsgard,
mens gassproduksjonen nå er utsatt i 2 år med
bl.a. begrunnelse i de politiske rammebetingelser.
For å kartlegge hvorfor investeringene i en rekke prosjekter
på norsk sokkel har økt i forhold til den opprinnelige
planen, nedsatte Regjeringen et eget utvalg.
Dette investeringsutvalget har etter Statoils oppfatning lagt
fram en rapport som gir et godt grunnlag for videre forbedringsarbeid
knyttet til feltutbygginger på norsk sokkel. Statoils prosjekter
følger samme mønster som andre utbyggingsprosjekter.
På Åsgard-feltet er 40 pst. av kostnadsøkningen
knyttet til feltinstallasjoner og 60 pst. til boring og undervannsinstallasjoner.
Statoil har allerede satt igang en rekke tiltak for å unngå tilsvarende
kostnadsøkninger i framtiden. Blant disse er å sikre
kvalitet i tidligfasen og unngå endringer i prosjektgjennomføringen.
Statoils salg av egenprodusert gass fra norsk sokkel økte
fra et gjennomsnitt på 17,2 mill. kubikkmeter pr. dag i
1997 til 17,6 mill. pr. dag i 1998.
Konsernets innsats for å øke utvinningen fra
felt i produksjon viser fortsatt gode resultater. For flere felt
er anslagene for utvinnbare reserver økt også i 1998.
Det er derimot kun mindre tilvekst i reservene som følge
av nye funn og modning av prosjekter.
Statoil vil videreutvikle sine olje- og gassreserver på norsk
sokkel gjennom aktiv porteføljeoptimalisering med sikte
på å styrke virksomheten i utvalgte kjerneområder.
Dette vil skje i områder hvor selskapet har en ledende
rolle og i områder hvor selskapet ser muligheter for å finne
og utvikle nye forekomster. Effektiv utnyttelse av etablert infrastruktur
vil være en del av dette arbeidet.
Et annet viktig prosjekt for verdiskapningen i Statoils olje-
og gassvirksomhet er rørledningen som skal binde sammen
de tre mottaksanleggene for olje og gass i Hordaland. Prosjektet
har navnet Vestprosess, og vil etter driftstart høsten
1999 knytte sammen Mongstad, Kolsnes og Sture.
Statoil har fortsatt store ambisjoner på norsk sokkel.
Sikker drift med god regularitet har høyeste prioritet,
sammen med utvikling og utnyttelse av ny teknologi som kan sikre
Norsk kontinentalsokkel er imidlertid etterhvert blitt en moden
petroleumsprovins hvor fremtidige funn forventes å være
mindre og mer kompliserte enn de feltene som nå er i produksjon
og under utvikling. Det vil bli en stor utfordring å finne
og utvikle et tilstrekkelig antall nye lønnsomme felt på norsk sokkel
i årene fremover. Dette vil, etter styrets oppfatning, øke
behovet for strukturendringer og for tilpasninger i myndighetenes
rammevilkår.
Statoil deltar i en rekke utbyggingsprosjekter i og utenfor Norge,
både som operatør og som partner.
Statoils investeringer innenfor leting og produksjon var i 1998
på 13,5 mrd. kroner, fordelt med 8,8 mrd. kroner på norsk
sokkel og 4,7 mrd. utenfor Norge.
Den største utbyggingen på norsk sokkel skjer
i dag på Åsgardfeltet i Norskehavet. Utbyggingen skjer
i to faser. Oljeproduksjon fra Åsgard A starter våren
1999. Gassproduksjonen fra Åsgard B vil starte i oktober
2000. I plan for utbygging og drift i 1995 ble utbyggingskostnadene
for Åsgardfeltet anslått til 29,7 mrd. løpende
kroner. Anslaget er senere øket til 35,5 mrd. kroner. Kostnadene
er blitt oppjustert som følge av økt arbeidsomfang
og et langt mer komplisert boreprogram enn opprinnelig antatt.
Utbyggingen omfatter også bygging av rørledning
for transport av rikgass til Kårstø samt utbygging
av mottaks- og fraksjoneringsanlegg på Kårstø. Anleggene
på Kårstø vil som følge av utbyggingen på Åsgard
bli utvidet med et fraksjonerings- og ekstraksjonsanlegg. I tillegg
til dette vil det også bli igangsatt utbygging av etanfraksjoneringsanlegg
på Kårstø. Investeringsrammen på Kårstø er
8 mrd. kroner. Det opprinnelige anslag var 2,9 mrd. kroner.
Transportsystemet Europipe II skal frakte gass fra Åsgard
fra Kårstø til Dornum i Tyskland. Gassleveransene
starter 1. oktober 2000. For å øke fleksibiliteten
i transportsystemene til Kontinentet, planlegges det ferdigstillelse
innen 1. oktober 1999.
Statoil deltar med 1/3 andel i Naturkraft, sammen med
Hydro og Statkraft. Naturkraft planlegger bygging av ett gasskraftverk
på Kårstø og ett på Kolsnes. Statens
Forurensningstilsyn (SFT) har gitt utslippstillatelse
på betingelser som ikke gjør det lønnsomt å starte
bygging av gasskraftverkene, disse planene er derfor utsatt i 2 år.
Statoils leting og produksjon utenfor den norske kontinentalsokkelen
startet for alvor i 1990. I dette året inngikk Statoil
og BP en allianse om felles internasjonal oppstrømsatsing
utenfor Nordsjøområdet. Alliansen har hatt stor
betydning for begge selskapene. Etter at BP har inngått
avtale om fusjon med det amerikanske oljeselskapet Amoco, ble alliansen
mellom BP og Statoil formelt avviklet med virkning fra den 14. februar
1999. Samarbeidet med BP Amoco fortsetter imidlertid innenfor de
lisenser der begge selskaper er med.
Statoil driver i dag oppstrømsvirksomhet i 15 land.
Flere land har skilt seg ut som mulige kjerneområder med
et potensial til produksjon på minst 100 000 fat
oljeekvivalenter per dag. I første rekke gjelder det Aserbajdsjan,
Angola, Venezuela og Storbritannia/Irland.
Det pågår en fortløpende prosess for å konsentrere
Statoils internasjonale virksomhet for å sikre at ressursene
brukes på de prosjekter som har de største muligheter
for å skape vekst og verdiskaping.
I den østlige delen av USA opererer Statoil Energy omkring
7 000 gassbrønner og fem kraftverk. Luftforurensning
er et stort problem mange steder i USA og bruk av naturgass som
brensel i kraftverk bidrar til å redusere denne forurensningen.
I kraftverkene er det lagt stor vekt på beredskap mot ulykker og
utslipp. Gassbrønnene og over 6 000 km rørledninger
er spredt utover store områder i Pennsylvania, Ohio, West
Virginia og Kentucky.
Statoils internasjonale lete- og produksjonsvirksomhet er i en
oppbyggingsfase. De økonomiske resultatene fra denne virksomheten
er likevel vesentlig svakere enn forutsatt. Dette skyldes i hovedsak
de lave oljeprisene, som har ført til reduserte inntekter og
store nedskrivninger. Lufeng-feltet i Kina, Gryphon og Dunlin feltene,
samt deler av leteporteføljen i Storbritannia er skrevet
ned med til sammen 1,2 mrd. kroner.
Selskapets internasjonale oljereserver er økt med 90
pst. i 1998. Den internasjonale virksomhetens andel av konsernets
samlede oljereserver er vel 30 pst. Tungoljeprosjektet Sincor i
Venezuela har gitt hovedbidraget til veksten i selskapets internasjonale
reservebase. Det er også gjort flere store funn, særlig
i Angola, som ennå ikke er utviklet tilstrekkelig til å bli
tatt inn i reservebasen. Oljeproduksjonen internasjonalt var i 1998
i gjennomsnitt 52 000 fat pr. dag fra felt i Storbritannia,
Danmark, Kina og Aserbajdsjan. Gassproduksjonen økte fra
5,3 mill. kubikkmeter pr. dag i 1997 til 5,9 mill. pr. dag i 1998.
Statoils letekostnader internasjonalt har økt kraftig
de siste årene slik at de nå utgjør mer
enn halvparten av selskapets samlede letekostnader. Selskapets styre
legger vekt på at styrking av de kortsiktige resultatene
fra den internasjonale virksomheten har høyeste prioritet.
Som et ledd i denne strategien er andelen i Bongkot-feltet i Thailand
solgt. Statoil har også avviklet virksomheten i Namibia
og Australia og lagt ned kontoret i Brasil. I de nærmeste årene
vil aktivitetene i noen utvalgte land bli prioritert. Det vil bli
vurdert ytterligere salg av virksomhet som har et begrenset utviklingspotensial
for Statoil.
Statoil har til nå etablert betydelige posisjoner i fire
kjerneområder:
Aserbajdsjan,
Vest-Afrika,
Venezuela,
Storbritannia og Irland.
Disse områdene forventes å bidra med nærmere 90
pst. av den internasjonale produksjonsmålsettingen på 300 000
fat pr. dag i 2005. Arbeidet med å konsentrere virksomheten
er etter selskapets oppfatning en naturlig videreutvikling av konsernets
internasjonaliseringsstrategi. Statoil har i løpet av de
siste årene lagt et godt grunnlag for at de internasjonale aktivitetene
skal bidra til å sikre konsernets langsiktige vekst og
lønnsomhet.
Statoils andel av en samlet norsk gasseksport på 43,3
mrd. kubikkmeter i 1998 var på 5,7 mrd. kubikkmeter. I
tillegg hadde selskapet ansvaret for å markedsføre
24,1 mrd. kubikkmeter på vegne av Statens direkte økonomiske
engasjement. Eksport fra norsk sokkel utgjorde 42,8 mrd. kubikkmeter.
I tillegg er det solgt 0,7 mrd. kubikkmeter til metanolfabrikken
på Tjeldbergodden og til det lokale gasselskapet Gasnor
i Nord-Rogaland.
To nye transportrørledninger for gass ble åpnet for
drift i Europa i 1998. Fra 1. oktober ble det eksportert gass gjennom
NorFra-systemet fra norsk sokkel til Dunkerque i Frankrike. Rørledningen,
som har en kapasitet på 15 mrd. kubikkmeter årlig,
er med sine 840 km verdens lengste undersjøiske rørledning. Statoil
er operatør for transportsystemet.
Samtidig startet driften av Interconnector som forbinder Storbritannia
og Belgia. Denne gassrørledningen har en transportkapasitet
på 20 mrd. kubikkmeter årlig fra Storbritannia
til Belgia og 8,5 mrd. kubikkmeter for transport i motsatt retning.
Norske gasselgere var raskt ute med å utnytte muligheten
for eksport til Storbritannia gjennom Interconnector. I 1998 fremforhandlet
Statoil på vegne av Gassforhandlingsutvalget (GFU) en avtale
om leveranser av 1 milliard kubikkmeter gass fra Sleipner-området.
Avtalen har en vesentlig kortere tidsramme enn det som til nå har
vært det vanlige. Dette reflekterer en endring i det europeiske
gassmarkedet. Gassmarkedet i Storbritannia vurderes som meget interessant,
og vil kunne bli et av de viktigste satsningsområdene for
norsk gasseksport i årene fremover.
Statoils ambisjon er å videreutvikle det heleide datterselskapet
Alliance Gas (AGL) i Storbritannia til å bli en betydelig
aktør i det britiske energimarkedet. Alliance Gas ble rangert
som det nest beste gass markedsføringsselskapet i Storbritannia
i en stor, uavhengig kundeundersøkelse. AGL har oppnådd positive
marginer på salg til sluttbrukere i et meget konkurranseutsatt
marked, og AGL har hatt gode resultater fra tradingvirksomhet i
et spotmarked hvor selskapet er en av de største aktørene.
Alliance Gas har inngått en avtale med Chevron UK om markedsføring
av selskapets andel av gassen fra Britanniafeltet og fra den britiske
delen av Statfjordfeltet. AGL vil markedsføre rundt 0,9
mrd. kubikkmeter gass årlig i tre år på vegne
av Chevron.
Etter en rekordhøy vekst i det europeiske gassforbruket
i 1996 på 11 pst., stagnerte gassforbruket i 1997. Den
milde vinteren 1997/98 forårsaket et betydelig
fall i salg til husholdning og kommersiell sektor, til tross for økning
i antall kunder. Totalt gassforbruk i Europa i 1997 var på 430
mrd. kubikkmeter, fordelt med 364 mrd. på Vest-Europa og
66 mrd. på Sentral-Europa. Mens de fleste land i Europa
hadde nedgang i gassforbruket, viser tall fra Italia, Spania, UK
og Tyrkia fortsatt vekst. I Spania var økningen i gassforbruket
på over 32 pst.
Det europeiske gassmarkedet er i betydelig forandring og vekst,
med økt konkurranse i alle ledd av gasskjeden. Det europeiske
gassdirektivet vil etterhvert gi langt flere kvalifiserte gasskunder.
Dette vil øke konkurransen for Statoils eksisterende gasskunder,
samtidig som det vil kunne representere nye markedsmuligheter.
Statoil og de øvrige rettighetshavere på norsk sokkel
gjennomfører fortsatt betydelige investeringer for å møte
framtidige kontraktsforpliktelser. Det blir, slik styret ser det,
utviklet et effektivt og fleksibelt system som kan forsyne europeiske
gasskjøpere i lang tid.
Verdens lengste undersjøiske rørledning, den
840 km lange gassrørledningen fra Draupner plattformen i
Nordsjøen til Dunkerque i Frankrike, er i 1998 etablert
som et nytt og viktig brohode for norsk gass til kontinentet. Med
den nye Statoilopererte ledningen er det etablert tre sentrale landingspunkter
på kontinentet, som er hovedmarkedet for avsetning av norsk gass.
I løpet av høsten ble også den første
rørforbindelsen, Interconnector, mellom kontinentet og
Storbritannia etablert. Statoils britiske datterselskap, Alliance
Gas, leier transportkapasitet i denne rørledningen.
Konsernets rolle som framtidig energileverandør er under
utvikling. Selskapet legger vekt på at Statoil søker å posisjonere
seg for en rolle i et framtidige nordisk energimarked.
Statoil har en betydelig aktivitet innenfor energisegmentet i
USA gjennom datterselskapet Statoil Energy Inc. Selskapet opererer
i det østlige USA hvor det er en av de største
energimarkedsførere innenfor sine kundesegmenter. Tiltak
for å sikre lønnsom og effektiv drift av eksisterende
portefølje vil være en prioritert oppgave i Statoil
Energys videreutvikling.
Statoil har i 1998 kostnadsført investeringene knyttet
til Naturkraft AS. Selskapet har konsesjon til å bygge
to gasskraftverk på Vestlandet. De strenge utslippskravene
medfører imidlertid at prosjektene under dagens markedsforhold
og rammebetingelser ikke vil være lønnsomme.
Statoil omsetter daglig 2,1 mill. fat olje, hovedsakelig basert
på konsernets tilgang på egenolje og oljevolumer
fra Statens direkte økonomiske engasjement på norsk
sokkel (SDØE). Markedet for råolje har vært
vanskelig i 1998 med til dels betydelig prispress. De økonomiske
resultatene fra handel med råolje og produkter er vesentlig
svakere enn tidligere år, blant annet som følge
av verdireduksjon på lager av råolje.
Selskapet har i 1998 lagt stor vekt på å finne
nye markeder for selskapets råolje. Salget av olje til
Asia er økt betydelig og de første lastene med
Nordsjøolje er levert til Japan.
Raffineringsvirksomheten har et lavere resultat enn i 1997, hovedsakelig
som følge av reduserte marginer og planlagt revisjonsstans
på Mongstad. Statoil og Shell har inngått en intensjonsavtale
som innebærer bytte av en andel på ca. 22 pst.
i Statoils raffineri på Mongstad mot 10 pst. i Shells raffineri
Pernis i Nederland. Styret ser på dette samarbeidet med
Shell som et viktig ledd i arbeidet med å styrke raffineringsvirksomheten.
1998 ble et bedre år for Statoils detaljmarkedsføring
enn 1997 på grunn av høyere drivstoffmarginer. Styret
er opptatt av å styrke konkurransekraften til Statoils
detaljmarkedsføringsapparat i Skandinavia. Dette er bakgrunnen
for at Statoil har inngått en rammeavtale med ICA/Hakon-gruppen
om felles eierskap og drift av 1 500 bensinstasjoner i
Skandinavia. Det nye selskapet, Statoil Detaljhandel, kan trekke både
på ICA/Hakons kompetanse på dagligvaresiden og
Statoils kunnskaper om drivstoff og service i et marked hvor konkurransen
stadig blir hardere.
Resultatene for petrokjemivirksomheten er noe svakere enn for
1997. Petrokjemimarginene har gjennom året svekket seg
betydelig. Hoveddelen av konsernets petrokjemivirksomhet er organisert
i Borealis. Statoils eierandel i Borealis er 50 pst. De øvrige eiere
er det nasjonale investeringsselskapet IPIC fra Abu Dhabi og det østerrikske
petroleumsselskapet OMV som kjøpte Nestes andel i 1998.
De nye eierne har bragt flere strategiske posisjoner inn i Borealis. Ikke
minst har dette åpnet nye markedsmuligheter i det sentraleuropeiske
markedet og i Midt-Østen. I Abu Dhabi bygger Borealis og
det lokale statsoljeselskapet ADNOC en ny etanfabrikk og to nye
polyetenfabrikker.
Metanolanleggene på Tjeldbergodden eies gjennom et ansvarlig
selskap hvor Statoil har 82 pst. eierandel. Resultatene er forbedret
i forhold til 1997, som var preget av oppstartskostnader. Driftsresultatet
er imidlertid ikke tilfredsstillende på grunn av svært
lave priser.
Resultatutviklingen i Navion i 1998 har vært svak. Mindre
produksjon på norsk sokkel, lavere rater innenfor shipping,
samt utsettelser og overskridelser på nye prosjekter er
hovedårsaken til den negative utviklingen. Statoil eier
80 pst. av selskapet, mens Rasmussengruppen AS eier de resterende
20 pst. Styret legger vekt på å fortsette arbeidet
med å sikre en bredere eiersammensetning i Navion.
Kanselleringskostnader vedrørende boreskipet West Navion
II, og avsetning for forventet tap på T/C-kontrakt
belaster regnskapet med 0,3 mrd. kroner.
Statoil har i løpet av 1998 økt sin eierandel
i Saga Petroleum fra 8,75 pst. til 19,41 pst. I tillegg eier Statoils
Pensjonskasse 0,59 pst. Denne økningen er et resultat av
Statoils ønske om å ivareta de verdier som allerede
er investert i Saga og for ytterligere å styrke det operative
samarbeidet mellom de to selskapene. Statoil vil fortsette dialogen
med Saga om samarbeid for aktivt å kunne bidra til verdiøkning
i begge selskapene.
Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) ble
opprettet med virkning fra 1985. Siden har betalingsstrømmen
til de fleste av Statoils deltakerandeler på norsk sokkel
vært delt med en del til Statoil og en til staten (SDØE).
I tillegg til å ivareta Statoils egne økonomiske
andeler, ivaretar selskapet SDØEs økonomiske interesser
i den norske olje- og gassvirksomheten.
Statoil forestår blant annet salg av all petroleum for
SDØE. Det føres separat regnskap for SDØE,
slik at i Statoils regnskap inngår kun selskapets egne økonomiske
andeler.
En egen enhet i Statoil ivaretar oppgavene som forretningsfører
for SDØE i lisensene der selskapet ikke selv har økonomiske
andeler. Enheten heter Lisensområde SDØE. Den
ble opprettet etter at 15. konsesjonsrunde på norsk sokkel
resulterte i lisenser med SDØE-deltakelse uten at Statoil
ble deltaker med egen økonomisk andel, som i tidligere
konsesjonsrunder. Informasjonen som denne enheten får tilgang
til i disse lisensene, er ikke tilgjengelig for andre deler av Statoil.
Opprettelsen av SDØE skjedde etter at Mellbye-utvalget
den 21. februar 1983 la fram sin innstilling med vurderinger
om inntektsstrøm og organisering av oljevirksomheten. Utvalget
hadde vurdert flere løsninger som kunne redusere Statoils
rolle i petroleumsvirksomheten.
Den 27. april 1984 la regjeringen Kåre Willoch fram
oljemeldingen for Stortinget, som førte til opprettelsen
av SDØE.
Statens Direkte Økonomiske Engasjement (SDØE)
inngår direkte i statsbudsjettet og statsregnskapet. Statoils
ivaretagelse er nedfelt i selskapets vedtekter og innebærer
at selskapet representerer den samlede deltakerandelen i den enkelte
lisens og interessentskap.
I dette avsnittet vises utdrag av SDØEs regnskap satt
opp etter de samme regnskapsprinsipper som Statoil benytter (IAS).
SDØEs produksjon av olje og NGL var i 1998 tilsammen
på 444 mill. fat. Det er en reduksjon på 4 pst. fra
fjorårets produksjon. Hovedårsakene er synkende produksjon
på eldre felt som Gullfaks og Oseberg samt forsinket oppstart
av nye felt som Åsgard, Visund og Varg. SDØEs
andel av gassproduksjonen økte fra 15 mrd. standard kubikkmeter
i 1997 til 19 mrd. standard kubikkmeter i 1998. Høyere
avtak under eksisterende salgsavtaler og oppstart av rørledningen
Norfra er de viktigste årsakene.
I 1998 ble hele produksjonen av olje og NGL erstattet av nye
sikre og sannsynlige reserver. Det var økning i forventningene
til Grane og Heidrun som bidro mest til reservetilgangen for olje
og NGL. Gassreservene ble i 1998 redusert med vel 3 pst. Av denne reduksjonen
stod endring i forventning til reservene og årets produksjon
for omtrent halvparten hver. De største reduksjonene i
gassreserver var på Troll, Norne, Sleipner Vest, Kristin
og Visund.
Statoils reserver av olje og NGL økte i 1998 med 15
pst., og utgjør nå samlet 2 530 mill.
fat. Gassreservene var ved utgangen av 1998 på 340 mrd.
kubikkmeter, som er en nedgang på 6,5 pst. Dette skyldes salg
av gassfeltet Bongkot i Thailand og Viking-feltet i Mexicogulfen.
Tilveksten i Statoils oljereserver i områder utenfor
Norge var meget positiv. Reservene av olje og NGL i utlandet er
nå på 792 mill. fat. Dette tilsvarer 30 pst. av
Statoils samlede oljereserver. En vesentlig del av bidraget til
reserveøkningen er tungoljeprosjektet Sincor i Venezuela.
Det er også betydelig reserveøkning knyttet til
feltene Girassol i Angola, Schiehallion i Storbritannia og Azeri/Chirag
i Aserbajdsjan.
Statoils reserver av olje og NGL i Norge var ved utgangen av året
1 738 mill. fat. Dette er en reduksjon på omkring
3 pst.
Nedgangen som følge av årets produksjon er
delvis erstattet (70 pst.), i hovedsak som følge av oppjustering
av utvinnbare reserver for felt i drift. Mesteparten av reserveerstatningen
i 1998 er et resultat av økning i anslagene for utvinnbare
reserver i de Statoil-opererte feltene Heidrun, Kvitebjørn,
Norne, Statfjord Øst og Gullfaks Satellitter og for partneropererte
Grane, Varg og Oseberg.
Det er kun mindre tilvekst i reservene som følge av
nye funn og modning av prosjekter i 1998. Volumøkningen
er blant annet knyttet til Heidrun Nord, samt funn av tilleggsressurser
i Kristin, Gullveig og Veslefrikkområdet.
Den norske kontinentalsokkelen er en moden leteprovins. Leteresultatene
de siste ti årene har vært svake, og gir grunn
til bekymring. Det er derfor viktig å snu utviklingen slik
at virksomheten på norsk sokkel ikke kommer inn i en ren
høstningsfase. Potensialet for nye funn er fortsatt tilstede
både i Nordsjøen og nord for den 62. breddegrad.
Det var knyttet store forventninger til åpningen av Vøringområdet. Leteresultatene
så langt har ikke bekreftet forventningene, særlig
når det gjelder olje. I de dypvannsområdene i
Norskehavet der det er tildelt letekonsesjoner, er det derfor grunn
til en nedjustering av forventningsnivået. Det finnes imidlertid
fortsatt store dypvannsområder som ennå ikke er åpnet
for letevirksomhet. Disse områdene vurderes som interessante.
Statoils strategi for helse, miljø og sikkerhet slår fast
konsernets mål om null ulykker, skader og materielle tap.
Utviklingen er klart positiv, med en betydelig forbedring spesielt
i sikkerhetsresultatene i 1998. Det er flere enheter som i 1998
har oppnådd null fraværsskader over lengre tid.
Det har samtidig vært to dødsfall i trafikkulykker
og alvorlige enkelthendelser som brannen på Sleipner-plattformen.
Selskapet har i 1998 vedtatt å utvide nulltankegangen
til også å omfatte miljø og helse, slik
at Statoils nye mål på disse områdene
er «null utslipp som gir varig skade eller negativ påvirkning
på miljøet» og «null arbeidsrelaterte
sykdommer».
Risikoen for globale klimaendringer som følge av utslipp
av CO2 og andre klimagasser gjør det etter selskapets mening
nødvendig å gjennomføre tiltak for å redusere
disse utslippene. Statoil støtter Kyoto-protokollens mål
om globale utslippsreduksjoner og byrdefordeling mellom ulike land
basert på mest mulig kostnadseffektive tiltak. Bruk av
kvotehandel, klimatiltak i utviklingsland og felles gjennomføring av
klimatiltak på tvers av landegrenser må være
sentrale virkemidler.
Statoil arbeider dessuten med et omfattende program for utvikling
av teknologi som kan bidra til reduserte utslipp av klimagasser.
Kostnadene ved å gjennomføre slike tiltak i egenopererte
anlegg må vurderes opp mot mulighetene for å oppnå tilsvarende
globale utslippsreduksjoner til lavere kostnad ved bruk av de fleksible
mekanismene i Kyoto-avtalen.
Statoil har som mål å bidra til en bærekraftig
utvikling. I dette ligger det en målsetting om å arbeide for økonomisk
verdiskapning, ta ansvar for miljøet og samtidig ta ansvar
for problemstillingene rundt menneskerettigheter og effektene virksomheten
vår har på samfunnet rundt oss.
Konsernet har iverksatt de nødvendige tiltak for å møte år
2000 problematikken. Sentrale målsettinger er å hindre
skader på personell, miljø og anlegg. Statoil
samarbeider med lisenspartnerne og myndighetene for å unngå driftsforstyrrelser
ved produksjonsanleggene på norsk sokkel i forbindelse
med tusenårsskiftet.
Konsernets økonomiske situasjon vil stille store krav
til organisasjonen. Aktivitetsnivået knyttet til leting
og utbygging vil bli redusert. Effektivisering og aktivitetstilpasning
må skje i alle deler av konsernet. Det vil være
nødvendig med en betydelig reduksjon i antall årsverk
i konsernet for å tilpasse konsernet til den nye virkeligheten.
I første omgang vil dette bety redusert bruk av konsulenter
og innleid personell, men Statoils egen bemanning vil også bli
berørt. Samtidig er det nødvendig å foreta
endringer i konsernets organisasjonsstruktur for å gi økt
beslutningskraft og tydeliggjøring av resultatansvar og strategiske
utfordringer. I regnskapet for 1998 er det avsatt 0,7 mrd. kroner
for kostnader vedrørende omstillingstiltak.
Selskapet er opptatt av at nødvendige organisatoriske
og personellmessige endringer kan skje effektivt, samtidig som man
følger prinsippene om samarbeid og åpenhet i forhold
til de berørte og de ansattes organisasjoner.
Den gradvise innføringen av nye administrative arbeidsprosesser
og felles dataverktøy i konsernet (BRA-programmet), skal
kunne bidra til å gi mer ansvar til den enkelte medarbeider
og samtidig oppnå betydelige økonomiske gevinster.
BRA-programmet skal være innført i hele konsernet
i løpet av 2001.
Det er en overordnet oppgave å ta vare på og
videreutvikle kompetansen i konsernet. Statoil har et høyt
faglig nivå på kritiske områder. Kompetansebehovet
vil imidlertid endre seg i de kommende år. Dette skyldes økt
internasjonalisering, inntreden i nye markeder, fortsatt teknologiutvikling,
behov for nye arbeidsformer og sterkere konkurranse.
Samtidig som organisasjonen må tilpasse seg de forretningsmessige
krav som følge av markedsendringene, må organisasjonsutviklingen
bygge opp under konsernets langsiktige strategi. Det må derfor fortsatt
arbeides med:
Statoil hadde i 1998 samlede brutto driftsinntekter på 124 735
mill. kroner. Det ble oppnådd et driftsresultat på 7 015
mill. kroner, mot 17 042 mill. året før.
Resultatet før skatt var 4 705 mill. kroner. Årsoverskuddet
ble 271 mill. kroner mot 4 311 mill. kroner i 1997.
Driftsresultatet for undersøkelse og produksjon var
6 713 mill. kroner mot 15 427 mill. i 1997. Driftsresultatet
i 1998 fordeler seg med et overskudd på 9 162
mill. kroner fra norsk sokkel, og et underskudd på 2 449
mill. kroner fra undersøkelse og produksjon internasjonalt.
Raffinering og markedsføring hadde et driftsresultat på 240
mill. kroner, mot 1 301 mill. året før.
Driftsresultatet for Petrokjemi ble 371 mill. kroner mot 396 mill.
i 1997.
Basert på den lave oljeprisen er det foretatt en gjennomgang
av antatt verdi på konsernets eiendeler. Dette har resultert
i nedskrivninger av produserende felt med 1 520 mill. kroner.
Av tidligere års aktiverte undersøkelseskostnader
i USA og Storbritannia er 420 mill. kroner utgiftsført
i 1998. Kanselleringskostnader og andre kostnadsavsetninger er belastet driftsresultatet
med 1 290 mill. kroner. Det er videre gjort avsetninger for omstillingstiltak
med 680 mill. kroner i Statoil og Borealis. Store deler av avsetningene
på til sammen 3 920 mill. kroner knytter seg til virksomhet
hvor konsernet ikke er i skatteposisjon, og effekten etter skatt
utgjør derfor omlag 2 300 mill. kroner.
Statoils netto investeringer utgjorde 20 708 mill. kroner
mot 19 667 mill. kroner i 1997. Omlag 75 pst. av investeringene
er knyttet til virksomhet i Norge. Investeringene har delvis vært
finansiert av kontantstrøm fra driften, som utgjorde 10 074
mill. kroner i 1998, mot 10 656 mill. kroner i 1997. Konsernet
har tatt opp nye langsiktige lån på 14 014
mill. kroner og nedbetalt lån med 4 200 mill.
kroner. Den samlede rentebærende gjelden er hovedsakelig
i amerikanske dollar, og var ved årsskiftet 45 175
mill. kroner. Gjennomsnittlig gjenværende løpetid
på konsernets langsiktige lån er økt
fra 7 til 11 år. Den gjennomsnittlige rentekostnaden i
1998 var 5,3 pst. mot 5,4 pst. året før.
Statoil forvaltet ved årsskiftet 16 600 mill.
kroner i obligasjoner og aksjer. 53 pst. er plassert i det norske
markedet. Kapitalforvaltningen omfatter hovedsakelig midler fra
Statoil Forsikring a.s og Statoils Pensjonskasser (som ikke konsolideres
inn i Statoils regnskap). For 1998 utgjorde den gjennomsnittlige avkastningen
på kapitalforvaltningen 3,0 pst.
I tillegg til Statoils egne økonomiske andeler, ivaretar
selskapet Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE)
i den norske olje- og gassvirksomheten. Statoil fører separat
regnskap for SDØE. I Statoils regnskap inngår
kun selskapets egne økonomiske andeler.
Konsernets regnskap etter norske regnskapsstandarder (NGAAP)
viser et driftsresultat på 7 539 mill. kroner,
som er 8 900 mill. lavere enn i 1997.
For morselskapet, Den norske stats oljeselskap a.s, ble overskuddet
1 556 mill. kroner. På bakgrunn av konsernets
svake økonomiske resultat, anbefaler styret at det ikke
utbetales utbytte for 1998.
Konsernets resultater vil de nærmeste årene
fortsatt være avhengig av utviklingen i oljemarkedet og av
produksjonsutviklingen på norsk kontinentalsokkel. For å sikre
Statoils konkurranseevne og inntjening, er det derfor viktig å ha
sterkt fokus på kostnadseffektiv drift og utbygging. Lete-
og investeringsaktivitetene vil bli kraftig redusert i forhold til nivået
de senere år. Ytterligere fokusering av konsernets portefølje
og utvikling av nye forretningsmuligheter, nasjonalt og internasjonalt,
skal bidra til å styrke konsernets evne til å skape
gode resultater, også i perioder med lave oljepriser.
Konsernet vil prioritere arbeidet med å forbedre de
kortsiktige resultatene og avkastning på sysselsatt kapital.
Realisering av konsernets langsiktige ambisjoner er avhengig av
evnen til å levere bedre resultater på kort sikt.
Videre står det å lese i selskapets årsberetning
at styret vil legge betydelig vekt på å videreutvikle
konsernets virksomhet. Sterkere fokusering av aktivitetene, salg
av virksomheter og etablering av nye partnerskap vil være
elementer i dette arbeidet. Styret vil på kontinuerlig
basis arbeide for at konsernets organisasjon er tilpasset markedets
utvikling med økt vekt på en resultatfokusert
og prestasjonsorientert bedriftskultur.
De senere års betydelige investeringer og reserveoppbygging
gir grunnlag for forbedring i den framtidige inntjening. Dette gir,
sammen med Statoils teknologiske styrke og kompetanse, et godt grunnlag
for videreutviklingen av konsernets portefølje. En lønnsom
egenproduksjon på en million fat oljeekvivalenter fra norsk
og internasjonal virksomhet i 2005 ligger fast, men etter styrets
vurdering vil oppnåelse av dette krevende mål
også være avhengig av den framtidige utvikling
i markeder og rammevilkår.
Det er en overordnet oppgave for styret å sikre konsernets
langsiktige finansielle handlefrihet. Det legges opp til en balansert
og egenfinansiert vekst de nærmeste årene. Dersom
markedsutviklingen ikke gjør det mulig å realisere
målet om lønnsomhet og balansert vekst, vil ytterligere
tiltak måtte iverksettes.
På bakgrunn av de endrede markedsforhold, den skjerpede
konkurransesituasjon og strukturendringene i energimarkedene, har
styret tatt initiativ overfor Statoils eier med sikte på å drøfte
eierforholdene i Statoil. En slik drøftelse vil også måtte
omfatte Statens direkte økonomiske engasjement i Petroleumsvirksomheten
(SDØE). Formålet med dette initiativet er å styrke
grunnlaget for Statoils langsiktige verdiskapning.
Når norsk sokkel og norsk oljeindustri nå er
moden er behovet, nødvendigheten og ønskeligheten
av et statlig heleiet oljeselskap borte. Nå bør
det være hensynet til selskapet som bør settes
i høysetet idet det bør fritas for mulige samfunnspålagte
oppgaver som samfunnet ikke betaler for da det hindrer en reell mulighet
for å konkurrere. I tillegg kommer et sterkt behov for
en omlegging av betydelige og viktige deler av norsk oljepolitikk
som sådan og den kan lettere gjennomføres om man
i den sammenheng slipper å måtte ta hensyn til
et eget eiet oljeselskap. Både hensynet til selskapets
behov for frihet og myndighetenes behov for en selskapsnøytral
oljepolitikk taler for en delprivatisering og børsnotering
av Statoil.
Endringer i markeds- og konkurranseforholdene, samt ressursbildet
på norsk sokkel, gjør det også nødvendig
at man gjennomtenker statens virkemiddelbruk på nytt. Den
norsk stat spiller i dag tre, nokså forskjellige, roller
i olje- og gassvirksomheten:
For det første er staten
ressurseier, regulator og skattemyndighet med ansvar for de samlede
rammevilkårene på norsk sokkel,
dernest er staten eier av kommersielle selskaper,
og for det siste er staten også en direkte investor og
produsent av petroleum gjennom sitt økonomiske engasjement
(SDØE).
Hver av disse tre rollene er i seg selv krevende og omfattende,
i tillegg er det et viktig politisk spørsmål å avklare
hva som er den riktige balanse mellom disse rollene, samt hindre
en uønsket og kompliserende sammenblanding av rollene.
Statens hovedoppgave er å legge rammebetingelsene til
rette for en forsvarlig olje- og gassproduksjon, samt sikre samfunnet
den best mulige avkastning gjennom en skatte- og avgiftslegging
som medfører færrest mulige skadevirkninger for virksomheten
som sådan.
Fremskrittspartiet mener at leting, utvinning, transport, foredling
og distribusjon av olje og gass bør foretas av vanlige
selskaper, nå når den norske sokkel er moden for
dette. Konsesjon for leting etter, og utvinning av olje og gass
bør nå tildeles etter auksjonsprinsippet. Disse
forhold og andre vil imidlertid Fremskrittspartiet ta opp når
oljepolitikken blir behandlet basert på den varslede melding
som fremlegges samtidig med Revidert nasjonalbudsjett for 1999.
Statoil er blitt et modent oljeselskap, hvilket aktualiserer
spørsmål om eierskap. Det kan være gode grunner
til å beskytte en ung industri, blant annet ved statlig
deltagelse, men det er like gode grunner til å utsette
en moden industri for kapitalmarkedets krav til effektivitet. For
Norge var problemet i oljevirksomhetens barndom i 1960-årene
at internasjonal oljeindustri ikke var preget av åpen konkurranse.
Så sent som omkring 1970 foregikk størstedelen av
internasjonal oljehandel innenfor og mellom et lite antall integrerte
oljeselskap. Viktige deler av teknologien var lite eller ikke tilgjengelig
i markedet.
Samtidig var norsk privat kapital den gang ikke i stand til på kort
tid å finansiere utbyggingen av å utvikle teknologien.
Risikoen var at norsk oljevirksomhet ville bli styrt fra London,
Haag og New York. Alternativet til å bli dominert av utenlandske
interesser var derfor et omfattende statlig engasjement, ikke minst
for å bygge opp en sterk forhandlingsposisjon overfor internasjonal
oljeindustri.
Statlig engasjement eller statsdrift i oljevirksomheten og energisektoren
er intet særnorsk fenomen. Olje og andre former for energi
er ofte blitt vurdert som for viktig til å overlates til
markedskreftene og det private initiativ. På viktige punkter
har det statlige engasjement i oljesektoren vært en suksess,
som ved å sikre forsyninger og å utvikle teknologi.
Så vidt vites har imidlertid intet helstatlig oljeselskap
på lengre sikt vært noen forretningsmessig suksess.
Høye kostnader ved stor bemanning og valg av avanserte og
kostbare tekniske konsepter er et gjennomgående trekk,
samt stadig risikofylt ekspansjon. På denne bakgrunn framstår
statlige oljeselskap vanligvis først som en løsning,
deretter som et problem.
Årsaken er i korthet at staten ikke er en god nok eier
som evner å stille like harde krav til resultater som private
investorer, samtidig som statlige oljeselskap erfaringsmessig utvikler
særlige evner til å manipulere og utmanøvrere
sine eiere, det vil si byråkrater og politikere. Slik er
statlige oljeselskap gjennomgående mer effektive politisk
enn økonomisk. Ledelsens ønsker om makt blir viktigere
enn kravene til lønnsomhet.
Statoil representerer intet unntak fra denne hovedregel. Statoil
har for Norge hatt stor betydning i utviklingen av teknologi og
kompetanse og dermed en sterk forhandlingsposisjon overfor utenlandsk
oljeindustri. Samtidig er det grunn til å sette et kritisk lys
på viktige sider ved Statoils ledelse og flere av selskapets
forretningsmessige disposisjoner. Mongstad er den mest kjente fadesen,
men det er flere lik i lasten som eventuelt kan bli avslørt
ved langvarig lave oljepriser. Olje- og energidepartementet påpeker
i siste oljemelding at Statoils lønnsomhet ligger under
bransjens gjennomsnitt. Det er derfor på høy tid å tenke
nytt både i og om Statoil.
I utviklede land er tendensen å slippe til private for å gjøre
de tidligere statlige oljeselskapene ansvarlige overfor børsen
og dermed mer effektive. Privatiseringen av Total i Frankrike har
vist seg å være særdeles vellykket. I
Italia skal ENI privatiseres. Et generelt inntrykk er at det halvstatlige
Norsk Hydro har en mer effektiv og mer nøktern bedriftskultur
enn det helstatlige Statoil.
Statoils egne ambisjoner er å bli et internasjonalt oljeselskap.
Dette målet står ikke i konflikt med dagens opplegg
for norsk oljevirksomhet etter at EUs lisensdirektiv trådte
i kraft. Dette tillater ingen fortrinnsbehandling av norske oljeselskaper.
På den bakgrunn bør Statoil få utvikle
seg på den internasjonale arena, men under forutsetning
av deltakelse av private investorer.
Et helstatlig internasjonalt Statoil er ingen oppskrift på effektivitet.
Derimot kan et delprivatisert og børsnotert Statoil få viktige
korrektiver fra kapitalmarkedet, i likhet med bl.a. Norsk Hydro.
Dette reiser spørsmålet om organisering av
oljevirksomheten på norsk sokkel. Etter mer enn en generasjon
vellykket virksomhet er det ingen grunn til å bevare et
sterkt statlig engasjement. Modningen av ressursgrunnlaget innebærer
også at grunnlaget for usedvanlig høy fortjeneste
svinner hen. Det er ikke nødvendigvis i norsk interesse å pumpe
oljen og gassen ut så raskt som mulig, men det er klart
i norsk interesse å gjøre det mest mulig effektivt.
I den utstrekning statsdrift virker kostnadsdrivende, er det
ikke i landet interesse, heller ikke i oljevirksomheten. Dermed
er det i dagens situasjon vanskelig å se gode argumenter
for et helt statlig engasjement i norsk oljevirksomhet. Fortidens
argumenter framstår i dag som avleggs ideologi. Staten
kan sikre sin interesser ved konsesjonstildelinger, regelverk og skattesystem.
Statoilkonsernet har også selv erkjent det faktum at
Statoil i dag er et fullt ut konkurranseutsatt selskap som arbeider
i mange internasjonale oppstrømsmarkeder, der Statoil har
viktige nedstrømsposisjoner. Risikobildet er blitt mer
komplisert. Med andre ord er Statoil blitt et selskap som det er
mer krevende å eie og styre. Markedet og konkurransebildet
er blitt helt annerledes enn det det en gang var, ved at det stilles
strengere krav til eierkompetanse.
Videre har Konsernledelsen uttalt at:
«Samtidig er både begrunnelsen for
statens eierskap, og de formelle rammene omkring utøvelsen
av eierskap, forandret. I utgangspunktet skulle Statoil være
statens instrument. Det er ikke lenger verken mulig eller riktig å la
Statoil fylle en slik rolle. Staten har behov for å være
nøytral regulator og konsesjonsmyndighet. Dette må nødvendigvis
påvirke statens rolle som eier.
Over tid vil både innholdet og formen i Statoils eierstruktur
påvirke selskapets utvikling, fordi de begge påvirker
målene for virksomheten, de intenciver som legges til grunn,
hvilken frihet selskapet har til å treffe kommersielle
beslutninger og muligheter til å finansiere nye prosjekter.»
Å eie Statoil er i seg selv en forvaltningsoppgave. Spørsmålet
som Harald Norvik har stilt i den forbindelse, er om dagens eierstruktur
gir selskapet de intensivene og eiermessige virkemidlene som er
nødvendig for at Statoil skal ha mulighet til å tilpasse
seg det forretningsmessige temposkifte som har skjedd i oljeindustrien
de siste månedene.
Videre har Statoil-ledelsen fremhevet de fakta at en utvidelse
av selskapets eiergrunnlag vil kunne føre til at man oppnår
flere ting:
Selskapets mål og incentiver
blir tydeliggjort.
Overvåkningen av selskapet forsterkes, og virksomheten
utsettes for sterkere disiplinerende krefter fra markedet. Dette
vil også styrke den eiermessige styringen av bedriften.
Selskapets eierressurser kan økes, både
finansielt og kompetansemessig, samtidig som risikoen ved eierskapet
reduseres.
Selskapets troverdighet i markedet økes ved at mulighetene
for eiermessig rolleblanding begrenses.
Alt i alt vil en slik endring bidra til å styrke Statoils
konkurranseevne og dermed øke verdien av de betydelige
selskapsmessige ressursene som er bygget opp gjennom årene.
Harald Norvik har videre uttalt at han er overbevist om at det er
mulig å skape en eiermessig «vinn-vinn» løsning,
der statlige interesser kan kombineres med et privat medeierskap.
En slik løsning vil gi Statoil finansielt og markedsmessig handlefrihet
på linje med sine konkurrenter, både i Norge og
i utlandet.
Fremskrittspartiet mener at Statoil bør delprivatiseres
og børsnoteres før eventuell full privatisering gjennomføres
som en del to, slik at en først får noen erfaringer.
Første del bør gjennomføres ved at man
i første operasjon gjennomfører følgende:
20 pst. av selskapet selges,
10 pst. av selskapet overføres til Folketrygdfondet,
15 pst. gis vederlagsfritt til norske statsborgere over
18 år som en såkalt «folkeaksje».
De resterende 55 pst. forblir i statens eie, men forvaltningen
overføres til Næringsdepartementet.
Statoil børsnoteres.
Den planlagte del to vil være å overføre
de resterende statlige aksjer til Folketrygdfondet etter at dette
har etablert en forvaltning som er i stand til også å overta
håndteringen av SDØE-andelene og etter at Folketrygdfondet
er omorganisert til et reelt fond for Folketrygdens pensjonsforpliktelser.
Folketrygdfondet vil deretter få rett til å bytte
aksjene i Statoil og SDØE-andelene i andre finansielle
instrumenter hvis avkastning skal benyttes til pensjonsutbetalinger
dersom fondet anser det for fornuftig. Fondet skal altså drive
en formuesforvaltning basert på normale kriterier for et
pensjonsfonds formuesforvaltning. Dette er imidlertid en større
omorganisering som må ta noen år og baseres på en
grundig utredning, vurdering og bred politisk oppslutning. I tillegg
må det i fase to etableres en såkalt «gylden» aksje
i Statoil som forblir i statens eie og som gis vetorett i vedtektsammenheng
og i eventuelle andre helt avgjørende forhold vedrørende
beslutninger i Statoils generalforsamling.
Statoil hevder å ikke tjene penger på forvaltningen
av SDØE. Selv om utsagnet innbyr til tvil, bør Statoil
i dette spørsmål tas på ordet. Derfor
vil Fremskrittspartiet gå inn for en modell der forvaltningen av
Statens direkte økonomiske engasjement, SDØE, overføres
til Folketrygdfondet, men det bør gjennomføres
i en annen sammenheng og separat fra denne sak.
I denne sak fremmes derfor forslag om å gjennomføre
første fase i den omorganisering som er nevnt idet den
kan gjennomføres isolert og alene uavhengig av om del to
kommer til gjennomføring.
På den bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen delprivatisere og børsnotere
Statoil ved at:
20 pst. av aksjene i selskapet legges
ut for salg.
15 pst. av aksjene overføres til det norske folk
på den måte at hver enkelt innbygger får
invitasjon til å tegne seg for sin andel av aksjene. Alle
som tegner seg, får sin aksjepost kostnadsfritt for mottakeren.
Dette omfatter alle norske statsborgere over 18 år.
10 pst. av aksjene overføres til Folketrygdfondet.
Statoil børsnoteres.
De resterende 55 pst. av aksjene overføres til
Nærings- og handelsdepartementets ordinære forvaltning.
28. april 1999.