1. Innledning

Fremskrittspartiet har i lengre tid arbeidet for en delprivatisering og børsnotering av Statoil. Hovedårsaken til at dette nå er en overmoden reform er at Stat­oil ikke lenger er et instrument i utøvelsen av norsk oljepolitikk, men et fullt integrert oljeselskap i konkurranse med andre.

Da er det naturlig og nødvendig for Statoil å få adgang til å arbeide under de samme rammebetingelser som sine konkurrenter bla. med et mer kompetent og entydig bedriftsøkonomisk eierskap. I tillegg vil en børsnotering med det dette innebærer av nye rammevilkår og innsyn og oppmerksomhet danne en bedre bakgrunn for målingen eller vurderingen av selskapets virksomhet vurdert opp imot konkurrentene. Samtidig vil alle forhold mellom selskapet og det offentlige endre karakter og bygge på reelle forhandlinger mellom to like parter og ikke mellom selskap og eier. Disse synspunkter anser Fremskrittspartiet det som gledelig at også konsernsjef Harald Norvik har gitt uttrykk for. Helt uavhengig av skifte av styre og muligens konsernledelse er det viktig at selskapet gis den nødvendige finansielle og markedsmessig handlefrihet som konkurrenter, både i Norge og i utlandet, nyter godt av. Når det nå er overveiende sannsynlig at Statoil vil bli gjort til gjenstand for en gjennomgripende intern gjennomgang og reorganisering som følge av at et nytt styre tiltrer vil det være naturlig og fornuftig med en delprivatisering og børsnotering samtidig slik at det nye styre også kan basere sitt arbeid på børsens regelverk.

Den siste tids hendelser har således etter Fremskrittspartiets syn ført til en ytterligere aktualisering av at man foretar en delprivatisering og børsnotering av selskapet. Dette bør imidlertid behandles som en egen separat sak og derfor er det naturlig med en skikkelig gjennomgang av Statoil slik konsernet fremtrer i dag. I det følgende er det derfor gitt en slik presentasjon av selskapets organisering, virkemåte og økonomiske situasjon med basis i selskapets siste årsberetning.