Til Stortinget
En fungerende offentlig forvaltning er avhengig av at en stor
mengde informasjon effektivt samles inn fra næringsliv
og privatpersoner. Ikke minst er dette nødvendig av hensyn
til de inn- og utbetalinger som foretas gjennom skatte- og avgiftssystemet
og sosialsystemet. En forenkling av skatte- og avgiftssystemet vil
i seg selv være til hjelp, men faller utenfor rammen for
det problem som her tas opp.
Statistisk informasjon er også nyttig av hensyn til overordnet
planlegging, og som underlag for beslutninger i de politiske organer.
På dette området er det likevel nødvendig
med en særlig kritisk holdning til fordelene med informasjonsinnhenting
- i forhold til kostnadene.
Det er åpenbart at denne omfattende innsamlingen av
informasjon også har betydelige kostnader. I det følgende
omhandles kostnadene knyttet til informasjonsinnhenting fra næringslivet.
Disse kostnadene kan deles i følgende:
Bedriftenes egen arbeidstid medgått
for å innhente de relevante opplysninger og føring
av skjemaer.
Kostnader ved å bearbeide opplysningene i de offentlige
etater som beslutter informasjonsinnhenting, som SSB, Arbeidsdirektoratet,
skattemyndighetene, Foretaksregistret osv.
Færre nyetableringer. Dersom skjemaveldet og byråkrati
generelt oppfattes som et problem for næringsdrivende,
vil dette virke demotiverende for folk som ønsker å starte
opp ny virksomhet.
Dårligere datagrunnlag. Dersom skjemaveldet oppfattes
som urimelig stort, er det stor fare for at kvaliteten på de
opplysninger som gis synker, særlig de som innrapportereren
anser som mindre viktige.
Et grunnleggende problem i denne informasjonsinnhentingen er
at bare en liten del av kostnadene ved dette bæres av det
organ som bestemmer omfanget av innhentingen og måten den
utføres på. Den største delen bæres
av næringslivet. Dette er bakgrunn for at næringslivet
bør ha større innflytelse på omfanget
av informasjonsinnhentingen. Det tilsier også større varsomhet
med å sette i gang informasjonsinnhenting. Fordelene med
den ekstra informasjon som man får tilgang til, må veies
mot kostnadene.
Ulike beregninger er gjort av hvor mye skjemaveldet koster norsk
næringsliv. En utredning utført av Sosialøkonomisk
Institutt i Oslo på oppdrag fra NHO for noen år
siden, anslo kostnadene til rundt 30 milliarder kroner årlig.
Norsk Bedriftsforbund har beregnet at kostnadene ligger rundt 36
milliarder kroner. De statlige skjemaene som oppgaveregisteret i
Brønnøysundregistrene har registrert, påførte
bedriftene 7 200 årsverk i fjor, antallet registrerte
skjemaer økte fra 628 til 649 (ifølge Næringslivets
Ukeavis fredag 11. februar 2000). At man har en slik utvikling
i en periode hvor landet hadde en regjering som arbeidet for begrensning
av skjemaveldet, viser at det må vies vesentlig mer oppmerksomhet
rundt denne problemstillingen.
De betydelige kostnadene som er vist til ovenfor, tyder også på at
innsparingspotensialet ved å forenkle og redusere skjemaveldet
er betydelig. Noe forenklingsarbeid utføres selvsagt kontinuerlig.
Like fullt er det et bestemt inntrykk hos dem som fyller ut skjemaene
at omfanget øker, noe som bekreftes både av næringslivets
egne organisasjoner og presseoppslag.
Det ser ut til å være en gryende tverrpolitisk
enighet om en generell aktsomhet med å innhente opplysninger
der kostnadene er store i forhold til nytten. Dette ser imidlertid
ikke ut til å være nok til å begrense
skjemaveldet. Andre tiltak må settes i verk.
Forslagsstillerne mener at politisk behandling er påkrevet
for å skape den nødvendige oppmerksomhet om de
negative følgene skjemaveldet får for verdiskapningen
i bedriftene. Skjemaveldet handler om holdninger i forvaltningen
og hvilken forståelse man har for bedriftenes behov.
Som tallene ovenfor viser, har ikke høyt politisk trykk
gitt de ønskede resultater. Det er derfor ønskelig
med en ordning der den enkelte fagstatsråd skal ansvarliggjøres
sterkere og mer direkte enn i dag. Dette kan gjøres ved å innføre
en ordning der den enkelte statsråd personlig, ved sitt
navnetrekk, skal godkjenne ethvert nytt skjema som departementet skal
begynne å bruke i forhold til bedriftene. Altså at det
på dette punkt i praksis blir et forbud mot å delegere
ansvaret til byråkratene i departementene.
En tilsvarende ordning kan tenkes innført i de enkelte
statsetatene. Ikke nødvendigvis ved at politikerne kobles
inn, men at den enkelte etats øveste leder personlig skal
godkjenne skjemaene ved sin signatur.
Forslagsstillerne vil også mene at det bør
foretas en grundigere økonomisk analyse/utredning
av skjemaenes økonomiske konsekvenser for næringslivet. Det
bør beregnes et eksakt kronebeløp for innføringen
av hvert skjema.
Dette kan i praksis gjøres ved at det beregnes hvor lang
tid det tar å finne frem opplysningene som skal inn i hvert
skjema og fylle ut skjemaet. Dette kan så ganges opp med
hvor mange bedrifter som skal pålegges å fylle
ut skjemaet, og så gange med den gjennomsnittlige timelønn
for funksjonærer i kontorstillinger i næringslivet.
På denne måten får man synliggjort
hvilke kostnader skjemaet samlet påfører næringslivet,
og man bedrer beslutningsgrunnlaget for statsråden. I denne situasjonen
vi det bli langt tøffere for saksbehandlere og statsråder å gå videre
med skjemaet. Det er rimelig å anta at de fleste skjemaer
vil få synliggjort en prislapp på minimum flere
titalls millioner kroner.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning der den
enkelte statsråd personlig, ved sitt navnetrekk, skal godkjenne
ethvert nytt skjema som departementet skal begynne å bruke
i forhold til næringslivet.
II
Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning der den øverste
leder i statsetatene personlig, ved sitt navnetrekk, skal godkjenne
ethvert nytt skjema som etaten skal begynne å bruke i forhold
til næringslivet.
III
Stortinget ber Regjeringen innføre et system med økonomisk
analyse/utredning av nye skjemas økonomiske konsekvenser
for næringslivet. Det bør beregnes et eksakt kronebeløp
for innføringen av hvert skjema.
16. juni 2000