Til Odelstinget
Stortinget vedtok i juni 2000 å innføre
en ny promillegrense på 0,2 promille for fører
av motorvogn. Denne lovendringen trådte i kraft 1. januar
2001. Det er allerede kommet sterke reaksjoner fra trafikkfaglige
hold, og særlig fra politiet. Politimestrene i Uttrøndelag,
Troms, Bergen, Lillehammer og Kristiansand har vært svært
kritiske til den nye lovbestemmelsen. Det samme er lederen for Politiets Fellesforbund
Arne Johannessen. De fremhever at det er usikkert om promille mellom
0,2 og 0,5 promille har innvirkning på kjøreferdighetene.
For eksempel uttaler politimesteren i Uttrøndelag politidistrikt
Kjell Waclawczyk til Nettavisen 26. februar 2001 at han
ikke selv gjennom 30 år i politiet har sett en eneste sak
der promille under 0,5 har vært årsak til en ulykke.
Videre blir det påpekt at politiet har mer enn nok oppgaver
de skal ta seg av fra før, og håndheving av den
nye promillebestemmelsen vil ta ressurser bort fra oppgaver som
burde ha vært prioritert.
I tillegg er det i dag køer både i rettsapparatet
og i fengselsvesenet, som vil bli ytterligere belastet med saker
fra personer som er dømt for forhold som det er høyst
tvilsomt er straffverdige.
Forslagsstillerne er enig i intensjonen med å begrense
ulykker som følge av bilkjøring under ruspåvirkning.
Derfor har det vært bred politisk støtte bak den
tidligere promilleloven med promillegrense på 0,5. Det
er klart dokumentert at kjøring med høy promille øker
ulykkesfrekvensen, og at dette særlig inntreffer når
promillen passerer 1,0.
Effekten på ulykkesstatistikken av å senke
promillegrensen fra 0,5 til 0,2 som ble vedtatt av Stortinget i
2000 er svært usikker. I Sverige har man fått
en noe forbedret ulykkesstatistikk etter innføring av promillegrense
på 0,2 i 1990, men det har samtidig vært en tilsvarende
og dels bedre utvikling med hensyn til promillekjøring
i andre nordiske land som ikke har hatt en tilsvarende endring i
nedre grense.
I EU ser det nå ut til at man er i ferd med å få en felles
promillegrense på 0,5, og dette kan bli en del av norsk
regelverk via Schengen/EU-tilpasning. Da kan det være
en fordel å ikke sette i gang omkalibrering av måleapparater
og innføre nye straffereaksjoner før man ser om
dette blir en realitet.
Politiet har mange viktige oppgaver i det norske samfunn. Det
er derfor viktig at deres ressurser blir prioritert til de mest
alvorlige typene kriminalitet og til kontakt med publikum. Dersom
politiet skal pålegges stadig nye oppgaver som kun har
en ren symboleffekt, undergraves både tilliten til rettsvesenet
og politiet. Forslagsstillerne mener at politiet har langt viktigere
oppgaver enn dette.
Forslagsstillerne mener at det er viktig å finne en promillegrense
som det kan dokumenteres er riktig og forstandig, slik at den strafferettslige
regulering som influerer på befolkningens alminnelige handlefrihet
og levevaner er fullgodt underbygget av solide og relevante argumenter.
Den tidligere promillegrensen på 0,5 var godt befestet
i folks bevissthet og det var allment akseptert at kjøring
i påvirket tilstand var en alvorlig kriminell handling.
Den nye regel kan dessverre undergrave folks respekt for promillelovgivningen
generelt.
Det er en fare for at den nye promillegrensen er så urimelig
lav at det vil kunne innebære at vi får et betydelig
antall promillekjørere som befolkningen ikke skjønner
hvorfor straffes, og at dette i så fall kan bidra til å ufarliggjøre
sosiale reaksjoner knyttet til straffeforfølgning for lavpromille.
Forslagsstillerne viser til at under behandlingen av Innst. O.
nr. 69 (1999-2000) fant høringsinstansene gjennomgående
at det ikke er dokumentert at forslaget vil gi trafikksikkerhetsmessig
effekt.
Riksadvokaten sa bl.a.:
«Strafferettslige reguleringer som influerer på befolkningens
alminnelige handlefrihet og levevaner må underbygges av
solide og relevante argumenter ...»
og
«Promillegrense på 0,2 kan bare underbygges
og forsvares dersom det er mulig å dokumentere at en slik
grense innebærer at risikoen for trafikkulykker reduseres.»
Etter Riksadvokatens oppfatning kan det vanskelig hevdes at det
er vitenskapelig eller empirisk belegg for at en alkoholpåvirkning
i området 0,2-0,4 influerer på evnen til å føre
motorvogn i slik grad at det representerer noen økt trafikksikkerhetsrisiko.
Riksadvokaten anførte videre:
«... innføres promillegrense på 0,2
uten at det dokumenteres at dette er riktig og forstandig, kan det
reises spørsmål om det vil redusere den avskrekkende virkning
av gjeldende promillelovgivning. Dersom lovendringen innebærer
at vi får et betydelig antall promillekjørere
som befolkningen ikke skjønner hvorfor straffes, kan dette
bidra til å ufarliggjøre sosiale relasjoner knyttet
til straffeforfølgning av det befolkningen oppfatter som
lavpromille - herunder den som befinner seg like over den gjeldende
0,5 grense. Leder senkningen av promillegrensen til slike holdningsendringer,
kan virkningen faktisk bli at trafikksikkerheten svekkes.»
Andre tunge høringsinstanser som Den Norske Advokatforening,
Politiets fellesorganisasjon, LO og Norges Automobilforbund var
kritiske.
Et annet viktig motargument er en uttalelse fra Statens Rettstoksikologiske
Institutt (SRI) knyttet til måleusikkerhet ved lavpromille,
samt forholdet til bilførere påvirket av andre
rusmidler enn alkohol:
«Målingen av luftalkoholkonsentrasjonen ved
eksempelvis 0,4 promille vil avhengig av tilfeldigheter gi et måleresultat
som kan lede til straffrihet, bot eller betinget fengsel og bot»
og
«Bruk av luftprøve som eneste bevismiddel
gir en betydelig risiko for at en stor andel av bilførere
påvirket av andre rusmidler enn alkohol ikke blir oppdaget.»
Forslagsstillerne ønsker derfor på denne bakgrunn å fremme
forslag om å gjeninnføre en promillegrense for
føring av motorvogn på 0,5 promille.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk
I
I vegtrafikklov 18. juni 1965 nr. 4 gjøres
følgende endringer:
§ 22 første ledd skal
lyde:
Ingen må føre eller forsøke å føre
motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke
edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har
han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,5 promille eller en alkoholmengde i
kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon
i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften
enn 0,25 milligram per liter luft, regnes
han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru)
i forhold til bestemmelsene i denne lov. Villfarelse med hensyn
til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.
§ 31 annet ledd skal lyde:
Den
som overtrer § 22 første ledd, straffes
som regel
a) med bot og betinget fengsel ved alkoholkonsentrasjon
i blodet under1,0 promille
eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften under 0,5 milligram per liter luft,
b) med bot og betinget eller ubetinget fengsel ved alkoholkonsentrasjon
i blodet fra 1,0 til 1,5 promille eller
alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften fra
0,5 til 0,75 milligram per liter luft,
c) med bot og ubetinget fengsel
ved alkoholkonsentrasjon i blodet over 1,5 promille
eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,75 milligram per liter luft. I stedet for bot og ubetinget fengsel kan det
idømmes bot og betinget fengsel med vilkår som
nevnt i straffeloven § 53 nr. 3 bokstav e.
§ 31 tredje ledd annet, tredje
og fjerde punktum skal lyde:
Gjentatt overtredelse
av § 22 første ledd straffes med bot
eller ubetinget fengsel. I stedet for bot og ubetinget fengsel kan
det idømmes bot og betinget fengsel med vilkår
som nevnt i straffeloven § 53 nr. 3 bokstav e.
§ 33
nr. 2 annet punktum oppheves
§ 33 nr. 4 første ledd
skal lyde:
Dersom innehaveren tidligere i de siste
5 år er ilagt straff eller domfelt for overtredelse av
bestemmelsene i § 22, eller dersom hans førerkort
har vært inndratt etter nr. 3 foran, skal førerkortet
inndras for alltid
a) dersom
innehaveren i dette tidsrommet overtrer bestemmelsene i § 22,
og han seinere blir ilagt straff eller domfelt for dette forholdet,
eller
b) dersom innehaveren nekter å medvirke til at
det blir tatt utåndingsprøve, blodprøve
eller foretatt klinisk legeundersøkelse som nevnt i § 22
a tredje ledd.
Annet ledd oppheves.
§ 39 tredje ledd skal lyde:
Politimesteren
eller den vedkommende gir myndighet kan i tilfelle som nevnt nedsette inndragningstiden under
den minstetid som er bestemt så fremt inndragning for så lang
tid vil virke urimelig hardt og det foreligger særdeles
formildende omstendigheter ved det forhold som ga grunnlag for siste
inndragningsvedtak. Politimesteren eller den vedkommende gir myndighet
kan for øvrig sette inndragningstiden under minstetiden
når helt spesielle grunner taler for nedsettelse.
§ 39 fjerde ledd skal lyde:
I
tilfelle som nevnt i § 33 nr.
4 kan politimesteren eller den vedkommende gir myndighet fastsette
at inndragningen bare skal gjelde for bestemt tid. Inndragningstiden
kan dog ikke settes kortere enn 5 år, med mindre vilkårene
i tredje ledd er oppfylt.
II
I lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogner
gjer (Bilansvarslova) gjøres følgende endringer:
§ 7 tredje ledd bokstav b skal
lyde:
§ 12 første ledd bokstav
c skal lyde:
c) sjølv
hadde valda at han var påverka av alkohol eller andre rusande
eller døyvande råder medan han
køyrde vogna og gjorde skade, eller medverka til at vogna
vart brukt endå han visste eller måtte vita at
vognføraren var påverka. Dette kravet fell bort
i den mon ein må leggja til grunn at skaden ville ha skjedd
jamvel om vognføraren ikkje hadde vore påverka
som nemnd.
III
I lov 16. juni 1989 nr. 69 om forsikringsavtaler gjøres
følgende endring:
§ 4-9 fjerde ledd skal lyde:
I motorvognforsikring kan selskapet uten hinder av bestemmelsene
i første, annet og tredje ledd ta forbehold om ansvarsfrihet
for forsikringstilfelle som sikrede har voldt mens han eller hun
kjørte vognen under selvforskyldt påvirkning av
alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel. Det samme gjelder for forsikringstilfelle
som er voldt av en annen mens denne kjørte vognen i slik
tilstand, dersom sikrede har medvirket til vognens bruk enda han
eller hun visste eller måtte forstå at føreren
var påvirket. Forbehold om ansvarsfrihet som nevnt i dette
leddet kan likevel settes helt eller delvis til side dersom det må antas
at forsikringstilfellet ville ha inntruffet selv om vognføreren
ikke hadde vært påvirket, eller dersom det ellers
ville virke urimelig om selskapet skulle være fri for ansvar.
IV
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
15. mars 2001