Til Stortinget
Eldre arbeidstakere besitter nyttig erfaring og kunnskap som
samfunnet i høy grad har bruk for. I dagens situasjon hvor
det generelt er mangel på arbeidskraft viser det seg likevel
at stadig flere av eldre arbeidstakere går ut av arbeidslivet
før den formelle pensjonsalderen. Årsakene til å gå ut
av arbeidslivet før ordinær pensjonsalder er sammensatte.
For enkelte kan tidligpensjonering være frivillig, f.eks.
fordi de vil ha mer fritid, og framvoksteren av ulike førtidspensjontilbud
har gitt flere alternativ for de som ikke vil arbeide lenger. For
mange er tidligpensjonering en ufrivillig løsning utløst
av at arbeidsplassen legges ned, at helsa svikter, at de mangler
den kompetansen som arbeidsmarkedet etterspør, eller fordi kravene
til innsats og effektivitet blir for stor. Forslagsstilleren mener
det trengs økonomisk incitament for at flere arbeidsgivere
skal «gjenoppdage» denne gruppe av arbeidstakere.
Dagens situasjon med mangel på arbeidskraft krever at
det settes i verk tiltak for å utnytte den kompetanse og
kunnskap som eldre arbeidstakere har. I tillegg til lang livserfaring
og verdifull kompetanse, representerer denne aldersgruppen ofte
stor stabilitet. Det finnes således en stor arbeidskraftreserve
i denne gruppen. Ifølge beregninger fra Senter for økonomisk
analyse (ECON) kunne det vært 72 000 færre pensjonister
i 2000 dersom uføreraten for de som er 60 år og
eldre hadde vært den samme som i 1980, og dersom det ikke
hadde vært annen førtidspensjonering (ECON-Notat
25/01). Ifølge ECONs analyser ville disse personene
kunne utført ca. 50 000 årsverk pr. år
i 2000. Dette utgjør et stort verdiskapningspotensial.
ECONs analyser viser at det ligger et gjennomsnittlig anslag for økt
verdiskapning på 13 mrd. kroner i denne gruppen eldre arbeidstakere.
I henhold til en avtale mellom regjeringen og partene i arbeidslivet
vil arbeidsgiveravgiften for arbeidstakere over 62 år reduseres
med 4 prosentpoeng fra 1. juli 2002. Dette er et positivt
stimuleringstiltak for å holde på og rekruttere
disse årsklasser. Et slikt tiltak bør imidlertid
utvides. Allerede fra 50-årsalderen synker yrkesdeltakelse
betydelig. Forslagstilleren mener derfor at det bør vurderes
om arbeidsgiveravgiften skal reduseres eller fjernes helt for alle
arbeidstakere over 55 år. Dette vil utgjøre en økonomisk
stimulans til arbeidsgivere i de områder der mangelen på arbeidskraft
er størst.
Med en befolkningsutvikling der vi blir flere eldre og færre
yngre, er det et mål å legge godt til rette for
at eldre skal kunne jobbe lenger. I neste tiårsperiode
vil antall personer i aldersgruppen 25-34 år reduseres
med 108 000 personer, en nedgang på 16 pst. I samme
periode øker antallet personer i aldersgruppen 55-66 med
196 000 personer eller 41 pst. SSB Statistisk årbok
1999 (NOS C 536)). Mangel på arbeidskraft kan få store
konsekvenser både for den private verdiskapningen og ikke
minst for den offentlige velferdsproduksjonen. Fra kommunesektoren
har det vært presentert tall som tilsier at denne sektoren
vil trenge rekruttering fra 4/5 av hele veksten i arbeidsstyrken
i de nærmeste årene.
At de som ønsker å arbeide videre får
anledning til det, vil gi reduserte utgifter til sykemelding, arbeidsledighet,
attføring, uføretrygding og andre store utgiftsposter
på offentlige budsjetter. Det vil redusere presset på et
stramt arbeidsmarked og bidra til lavere pris- og lønnsstigning
og trolig også lavere rente. Forslagsstilleren antar at
dette sammen med effekten av en økt verdiskaping vil bety
en betydelig nettogevinst for statskassen selv om redusert inntekt
fra arbeidsgiveravgiften til statskassen, vil bli betydelig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge frem en handlingsplan for å stimulere
til ansettelse av eldre arbeidstakere, herunder redusert eller fjerning
av arbeidsgiveravgift for alle over 55 år.
31. oktober 2001