Til Stortinget
Stortingets flertall vedtok gjennom behandlingen av Ot.prp. nr.
66 (2000-2001) om lov om helseforetak m.m., Innst. O. nr. 118 (2000-2001),
at staten skulle overta ansvaret for det meste av spesialisthelsetjenesten,
deriblant de fylkeskommunale sykehusene. Dette vil skje fra 1. januar
2002, slik det går fram av forslag til statsbudsjett for
2002.
Gjennom henvendelser til Stortinget synes det klart at svært
mange fylkeskommuner nå sitter med et akkumulert underskudd
som bl.a. skyldes drifta av sykehusene og andre spesialisthelsetjenester
som staten skal overta eieransvaret for.
Det vil være uheldig for de gjenværende fylkeskommunale
oppgavene dersom tidligere driftsunderskudd for sykehusdrifta skal
trekkes med inn i fylkeskommunenes driftsbudsjetter etter 1. januar
2002.
Det vises til at kommunalkomiteen i innstillingen til kommuneøkonomiproposisjonen
for 2002, Innst. S. nr. 326 (2000-2001), bl.a. uttalte følgende:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet sier seg enig i at faktiske regnskapstall
er det eneste reelle alternativ som grunnlag for beregning av uttrekk
fra fylkeskommunenes inntektsrammer.
Flertallet vil her understreke at staten bes om å vise romslighet
i de kommende forhandlinger med fylkeskommunene om overdragelse
av eiendom, slik at en unngår fremtidig tvistemål
i rettsapparatet.
Flertallet viser til at en del fylkeskommuner sliter med akkumulerte
underskudd og ubalanse på driften. Regjeringen har foretatt
flere grep for at fylkeskommunene skal kunne videreføre
gjenværende oppgaver på en tilfredsstillende måte.
Dette omfatter bl.a. 800 mill. kroner i lavere uttrekk av driftsutgiftene
enn det utgiftsnivået isolert sett skulle tilsi, overføring
av 2,3 mrd. kroner i feriepenger til fylkeskommunene, og realvekst
i frie inntekter i 2002 på 3-400 mill. kroner. Som et ytterligere
bidrag til å rette opp ubalansen i den fylkeskommunale økonomien,
foreslår flertallet at det avsettes en pott på 200
mill. kroner som fordeles etter skjønn til fylkeskommunene.»
I kommuneøkonomiproposisjonen har den daværende
regjering Stoltenberg gjort greie for at det i budsjettet for 2002
ville bli foreslått en ekstra bevilgning på 2,3
mrd. kroner. Bakgrunnen for dette er at regnskapsforskriftene i
1992 ble endret slik at fylkeskommunene fikk økte feriepengekrav
uten at dette ble kompensert fra statens side. Regjeringen sa at
det var rimelig at staten kompenserer fylkeskommunene for den delen
av feriepengekravet som gjelder spesialisthelsetjenesten når
denne overføres til staten. Basert på regnskapsmateriale
for fylkeskommunene, framskrevet med pengemarkedsrenten, vil den
forrentede verdien ved utgangen av 2001 anslås til om lag
2,3 mrd. kroner.
Det er viktig både av hensyn til de forutsetninger for
oppgjøret som regjering og Storting har lagt til grunn
tidligere og til den framtidige driftsøkonomien for fylkeskommunene,
at oppgjøret mellom staten og fylkeskommunene blir mest
mulig ryddig og korrekt. En ser klart at eventuelle underskudd fra
sykehusdrift som skal dekkes av fylkeskommunene etter at staten har
overtatt ansvaret, vil kunne få store følger for drifta
i andre sektorer som for eksempel skole, kultur, samferdsel m.m.
Det er derfor nødvendig at det på bakgrunn
av drøftinger foretas et endelig sluttoppgjør
mellom staten og den enkelte fylkeskommune når regnskapstallene
er klare. En skal der ta hensyn til hvilke totale utgifter fylkeskommunen
har hatt til drifta av den delen av spesialisthelsetjenesten som
staten nå tar over.
På denne bakgrunn blir det fremmet følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen, snarest og senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2002, legge fram forslag for Stortinget
til et sluttoppgjør mellom fylkeskommunene og staten knyttet
til fylkeskommunenes drift av spesialisthelsetjenestene.
22. november 2001