Til Stortinget
Stortinget har ved en rekke anledninger, bl.a. i Innst. S. nr.
119 (2000-2001), gitt uttrykk for en målsetting om å legge
til rette for å kunne føre mer gods sjøveien.
Det vil være et ressurs- og miljøvennlig alternativ
til vegtransport. Forholdet er også omhandlet i en rekke
storsmeldinger herunder St. meld. nr. 46 (1999-2000) «Nasjonal transportplan». Forholdene for
sjøtransport har av ulike årsaker fått
en uheldig utvikling over en årrekke. En årsak
er konkurranseforholdet til vegtransport. Dette omtales for øvrig
i EUs «White paper – Transport».
Tilrettelegging for å føre mer transport sjøvegs
i Norge krever investeringer i infrastruktur, herunder farleier
og havneanlegg. Staten bidrar i dag på tre felt med investeringer
innen sjøtransport. Det er utbygging av fiskerihavner,
havner i distriktene og merking av farleier. Utviklingen av sjøen
som alternativ transportvei er avhengig av større volum/kapasitetsutnytting
og retningsbalanse i forhold til transport på veg. Sjøtransport
forutsetter at det gis muligheter til å samle transportstrømmene
i knutepunkt langs kysten. Dette er for øvrig pekt på i
en rekke offentlige og private publikasjoner de senere år.
Sjøtransport er svært viktig for næringslivet
i Norge. Sjøen som transportvei er helt avgjørende
for viktige deler av norsk næringsliv, bl.a. industri og
havbruk.
Et viktig hinder for å kunne foreta investeringer i og
drift av havner som kan danne knutepunkter langs kysten er at offentlig
infrastruktur i havner er mva-pliktige, mens offentlig veg og jernbane
i hovedsak er fritatt for mva gjennom egne forskrifter. Dette er
i vesentlig grad med på å forverre konkurranseforholdet.
Havnene er, med unntak av de nevnte midler, selvfinansierende
gjennom betaling fra brukerne. Utover et fåtall havner
på landsbasis med et særlig gunstig trafikkbilde,
gir ikke inntektene grunnlag for utvikling av infrastruktur for
sjøtransport. Mange havner har lite tidsmessig standard.
Kaier og annen infrastruktur er ofte plassert i sentrum av bebyggelse. Det
gir urasjonell drift og begrenser mulighetene for å utvikle
tidsmessig godstransport med moderne fartøy. Dagens godstransport
med enhetslaster og rullende materiell krever egnede kaier, arealer
og god tilknytning til øvrig transportnett.
Havner og sjøtransport har dårligere konkurranseforhold
i forhold til vegsektoren i Norge. Sjøtransport
er utpekt som et nasjonalt satsningsområde i en rekke offentlige
publikasjoner de senere år. Det er nå på tide å ta
det første reelle skritt i å legge til rette for en
slik utvikling. Dette kan ivaretas ved å likestille investeringen
i og drift av offentlig infrastruktur i havner og farleier med tilsvarende
fritaksordninger innenfor vegsektoren og jernbanesektoren, jf. forskrift
nr. 55 om avgiftsfritak for visse tjenester som gjelder offentlig
veg.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Investeringer i og drift av offentlig infrastruktur i havner
og farleier likestilles med tilsvarende fritaksordning innenfor
vegsektoren gitt i medhold av merverdiavgiftsloven.
29. januar 2002