Til Stortinget
Både ved framleggelse av helseforetaksloven, Ot.prp.
nr. 66 (2000-2001) og i forbindelse med behandlingen av denne, ble
det understreket at helsereformen skulle forankres i følgende
verdigrunnlag som skal være forpliktende både
for de regionale helseforetakene og helseforetakene:
Velferdsstatens grunnleggende verdier
om likeverd, rettferdighet og solidaritet.
Offentlig ansvar for å gi hele befolkningen gode helsetjenester.
Respekt for det som er oppnådd i norsk helsevesen.
Privat kjøpekraft skal ikke styre helsetilbudet.
Politisk styring og innflytelse for å sikre velferdspolitiske
mål.
Nasjonale helsepolitiske mål skal lojalt følges opp.
Forståelse og respekt for enkeltindividet og at
pasienter gis informasjon og rett til medvirkning slik det er fastsatt
i pasientrettighetsloven.
Et samlet Storting, både de som gikk inn for helseforetaksloven
og mindretallet som gikk mot, sluttet seg til dette verdigrunnlaget.
En samlet komité uttalte også at
"ved at staten samler ansvaret for sykehusene på én
hånd, påtar staten seg samtidig ansvaret for at
sykehusene yter kvalitativt gode helsetjenester til pasientene."
Det ble framholdt at en viktig premiss for reformarbeidet i helsesektoren
er å sikre tilgangen til helsetjenester uavhengig av bosted
og økonomi. Videre at reformen skal ivareta det nasjonale
helsevesenet som trygghetsskapende element i samfunnet og at et
velfungerende helsevesen er basert på forståelse
og respekt for enkeltindividet.
Det ble videre framholdt at en gjennomgående problemstilling
er å finne balansen mellom lokal frihet i det enkelte foretak
og nødvendig overordnet statlig styring, og at reformens
suksess vil avhenge av at denne balansen oppnås.
Departementet la vekt på at det i det videre arbeidet
skulle skje en avklaring mellom myndighetstiltak og eiertiltak,
og at det etableres systemer som sikrer rollemessige avklaringer
mellom de to oppgavetypene. Som et av mange prioriterte tiltak innenfor
reformen ble det vist til behovet for bedre samordning av beredskapsplaner,
håndtering av større ulykker og krisesituasjoner.
Statsråd Tønne påpekte i debatten
den 6. juni 2001 at:
"den mest umiddelbare virkningen av denne saken er at dette
ansvaret samles på statens hånd, representert
ved helseministeren, og blir underlagt Stortingets demokratiske
kontroll."
Også fra flertallet i Stortinget som gikk inn for reformen,
ble det framholdt i debatten 6. juni 2001 at det var viktig å plassere
ansvaret hos storting og regjering, og også at man endelig
får et redskap der en har mulighet for å unngå et
svarteperspill.
Meldingene om hva som nå skjer, kan tyde på en motsatt
utvikling. Forslag om store endringer med bl.a. nedleggelser og
sterk økning i privatisering av helsevesenet må være
det motsatte av intensjonen om et sterkt og velfungerende offentlig
helsevesen for å møte både nåværende
og framtidige pasientbehov.
Det som nå foregår, med forslag om innskrenkninger
og nedleggelser av lokalsykehus, akuttmedisinsk beredskap, fødselstilbud,
psykiatri og ambulansetjeneste, skaper usikkerhet bl.a. i forhold
til om dette er i tråd med de vedtak og målsettinger
som er gjort av Stortinget. Det er i den sammenheng også grunn
til å minne om de intensjoner og vedtak som framkom i Stortinget
ved behandlingen av St.meld. nr. 43 (1999-2000) om akuttmedisinsk
beredskap, og som er nedfelt i Innst. S. nr. 30 (2000-2001).
Det er viktig at det øverste folkevalgte organ med ansvar
for spesialisthelsetjenestene i landet faktisk foretar beslutninger
om de overordnede spørsmål vedrørende
større endringer i struktur, lokalisering og kapasitetsnivå når
det gjelder spesialisthelsetjenestene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om at større endringer i
struktur, lokalisering og kapasitetsnivå når det
gjelder spesialisthelsetjenestene, og som berører pasientene
bl.a. i forhold til den akuttmedisinske beredskapen, psykiatrien,
fødselsomsorgen og ambulansetjenesten, blir forelagt Stortinget
til behandling for å ivareta et helhetlig helsetilbud til
hele befolkningen ut fra velferdsstatens og helsevesenets grunnleggende
verdier.
17. mars 2003