Til Stortinget
Alle eldre i landet skal være trygge for at de får tilstrekkelig
pleie og omsorg, dersom de blir pleietrengende. Eldreomsorgen er
personellintensiv. Skal omsorgen for de eldre og pleietrengende
bli god nok, trengs det nok pleiere med riktig og tilstrekkelig kompetanse
som kan gi dem den hjelpen de trenger.
Pasientene i sykehjem og hjemmesykepleie er i stor grad eldre
med et komplisert sykdomsbilde. I Stiftelsen for Industriell og
Teknisk Forskning (SINTEF)-rapporten "Kommunehelsetjenestens gamle
og nye utfordringer" fra januar 2003 fremkommer det at gjennomsnittsalderen
på pasientene i sykehjem er 84 år, og de har i
snitt nærmere fire aktive diagnoser hver. Behov for kompetent
oppfølging og behandling av sykdom og helsesvikt er stort.
En del kommuner har klart å bygge opp eldreomsorgen
med tilstrekkelig kapasitet og kvalitet, i andre kommuner er det
stor svikt i tilbudet til de eldre pleietrengende. Ressurssenteret
for omstilling i kommunene har foretatt en kartlegging i 30-40 kommuner, og
funnet at årsverk med brukerrettet innsats pr. heldøgnsplass
ved sykehjem varierer fra noe over 0,5 pleieårsverk pr.
bruker (dvs. 10 beboere pr. pleier), til 1,0 årsverk (dvs.
4,7 beboere pr. pleier).
Også andre undersøkelser og rapporter viser
meget store variasjoner i bemanningen, uten at ulikhetene kan forklares
med ulik pleietyngde eller andre kjennetegn ved beboerne. I SINTEF-rapporten
"Kommunehelsetjenesten - gamle og nye utfordringer" fra januar 2003,
beskrives variasjoner i sykepleierdekningen ved sykehjem. Mens det
ved ett sykehjem er 1 sykepleier pr. 14 pasienter på kveldstid,
kan det ved et annet sykehjem i verste fall være 180 pasienter
pr. sykepleier.
Det er altså ulike prioriteringer i hver kommune som
er utslagsgivende for hvor mye pleie og omsorg den enkelte pleietrengende
mottar. Beboerne på de best bemannede sykehjemmene har
dobbelt så mange pleiere tilgjengelig som beboerne på de
dårligst bemannede sykehjemmene.
Helsepersonelloven stiller krav til helsepersonell om å yte
faglig forsvarlig helsehjelp. Hvis helsepersonellet skal kunne gi
forsvarlig pleie og omsorg til de pleietrengende eldre, må sykehjemmene
ha en viss pleiebemanning. Skoler og barnehager har grenser for
antall barn pr. ansatt. Eldre, pleietrengende sykehjemsbeboere må også sikres
en forsvarlig bemanning!
Statistisk sentralbyrås (SSB) statistikk viser at personellveksten
i løpet av handlingsplanperioden økte fra 43 årsverk
(1997) til 46 årsverk (2001) pr. 100 innbyggere over 80 år.
Resultatet i 2002 viser en nedgang til 45 årsverk.
Underbemanning i sykehjemstjenesten har alvorlige følger
for beboerne. SINTEF har dokumentert at 8 av 10 sykepleiere mener
pleie- og omsorgstjenesten tidvis er faglig uforsvarlig. De viktigste årsakene
til at det svikter beskrives som tidspress, lav grunnbemanning generelt
og sykepleierbemanning spesielt, og for høy andel ufaglærte.
For de ansatte fører underbemanning til sykemeldinger
og utstøting fra arbeidet, og det forsterker rekrutteringssvikten
til pleieyrkene generelt og eldreomsorgen spesielt. I dag står
det ca. 3 000 ledige hjelpepleierstillinger i landet ifølge
Norsk Sykepleierforbund. I en medlemsundersøkelse foretatt
av TNS-Gallup på vegne av Norsk Sykepleierforbund i juni
2003, svarer 7 av 10 sykehjemsansatte sykepleiere at det er ubesatte
sykepleierstillinger der de jobber. Hele 3 av 4 sykepleiere mener
det er for lav grunnbemanning ved sykehjemmet hvor de er ansatt.
Samtidig målte TNS-Gallup i juni 2003 at kun 1 av 6
avgangsstudenter fra sykepleierutdanningen kan tenke seg å arbeide
i kommunehelsetjenesten. Studentene selv forklarer dette med at
det er få sykepleiere i kommunehelsetjenesten, og at de
som nyutdannede ofte får aleneansvar for svært
mange svært syke pasienter. For å sikre et fagmiljø som
både kan sikre den faglige forsvarligheten og virke rekrutterende, må grunnbemanningen
av sykepleiere og leger, og i storbyene også hjelpepleiere, økes.
Rokkansenteret la også nylig frem en dokumentasjonsrapport
om arbeidssituasjonen til ansatte i pleie- og omsorgstjenesten.
Den viste at det i 2002 var færre ansatte som rapporterte
at de hadde tilstrekkelig tid til hver mottaker sammenlignet med
1996. De rapporterer at de yter hjelp til flere brukere på hver
vakt, spesielt i hjemmetjenesten, og flere steder har hver mottaker
fått mindre direkte hjelp. Undersøkelsen viste
også at mange blir sykmeldte på grunn av tidspresset,
og andelen som vurderer å slutte i arbeidet er fordoblet
de siste årene. Det er særlig bekymringsfullt
at det er de unge helsefagutdannete som vurderer å slutte.
Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring
(NOVA) gjennomførte nylig en nasjonal kartlegging av pleie-
og omsorgstjenestene på oppdrag av Statens helsetilsyn.
Situasjonen på landsbasis viste at ufaglærte ble
benyttet i stor utstrekning, og særlig utbredt var dette
i sykehjemmene der det var 114 pst. flere ufaglærte på dagvakt
enn planlagt. Kommunene hadde allerede i utgangspunktet planlagt
med en stor andel ufaglærte i turnusplanene sine, særlig
i hjemmesykepleien.
Sykehjemsbeboerne er gjennomgående sterkt pleie- og
omsorgstrengende, og de fleste har et stort og sammensatt sykdomsbilde.
Ca. 70 pst. av dem har lidelser relatert til aldersdemens. SINTEF
beskriver at nesten 80 pst. har en aktiv og diagnostisert hjerte-/karlidelse,
nesten 60 pst. en nevrologisk lidelse og over halvparten har ernæringsproblemer.
Det er dokumentert at hele 30 pst. av pasientene på sykehjem og
28 pst. av pasientene i hjemmesykepleien er underernært
(Sørby, Vibe 2003).
Tall fra SSB viser at antall innbyggere over 80 år økte
med ca. 20 500 i handlingsplanperioden, og at en forventer
en ytterligere økning på 14 500 fra 2002 til
2007. Videre viser tall fra SSB at antall innbyggere over 90 år økte
med ca. 3 600 i handlingsplanperioden, og at en forventer
en ytterligere økning på 5 000 fram til
2007. Vi står altså fortsatt i en situasjon der det
er behov for en utbygging av sykehjemskapasiteten.
Handlingsplanen for eldreomsorgen har i hovedsak vært
en plan for utbygging av et stort antall omsorgsboliger og noen
sykehjemsplasser og er dessverre blitt en boligreform. Tallene ovenfor
viser, slik forslagsstillerne lenge har påpekt, at det
fortsatt vil være behov for å bygge nye sykehjemsplasser
i mange kommuner i årene framover. Det er imidlertid også helt
nødvendig å sette i verk tiltak som sikrer kvaliteten
på sykehjemstjenestene.
Rokkansenterts evaluering av Handlingsplan for eldreomsorgen
viser at de skrøpelige eldre har fått det verre.
Tendensen bekreftes med økende antall meldinger fra Helsetilsynet
i fylkene om at kommunene er i ferd med å redusere tjenestetilbudet
etter handlingsplanens avslutning og at aktivitetskravene er opphørt.
Dette er alvorlig med tanke på at pasientene har komplekse
og sammensatte lidelser som krever oppfølging og behandling
døgnet rundt. Helsetilsynets vurdering av resultatene av
den nasjonale kartleggingen av pleie- og omsorgstjenestene, viser
en særlig bekymring for om kommunene har tjenester av tilstrekkelig
omfang, og om tjenestene har tilstrekkelig faglig kompetanse til å møte
utfordringene.
Sykehusenes utskrivningspraksis fører til økende omfang
av spesialiserte oppgaver. Dette stiller store krav til at kommunene
har fagpersoner med nødvendig helsefaglig kompetanse for å sikre
pasientene den medisinske og behandlingsmessige oppfølgingen
de har behov for. God ledelse og organisering av tjenestene er viktig,
men personellsammensetningen, både i antall og når
det gjelder kompetanse, er avgjørende for at brukerne skal
få et forsvarlig tjenestetilbud når det gjelder
omfang, innhold og kvalitet.
Spørsmålet om bemanningsnormer knyttet til
forskjellige organisasjonsmodeller i sykehjem og den øvrige
pleie- og omsorgstjenesten er ikke konsekvensutredet og beskrevet
i stortingsmeldingen om kvalitet i eldreomsorgen slik Stortinget
ba om ved behandling av Dokument nr. 8:114 (2001-2002).
Til tross for at omfattende dokumentasjon fra bl.a. SINTEF, NOVA/Helsetilsynet
og Rokkansenteret viser at det er mangel både på tid
og fagkompetanse i tjenestene, mener Regjeringen at sammenhengen mellom
bemanning og kvalitet ikke er godt nok dokumentert til at det er
mulig å fastsette nasjonale normer for bemanning og kompetansesammensetning.
Legeforeningen, Sykepleierforbundet og Fagforbundet melder også om
at manglende kompetanse og personell i eldreomsorgen går
ut over kvaliteten. Fagorganisasjonene mener at en normering av
bemanning og kompetansesammensetning vil være et viktig
bidrag for å sikre kvalitet og gi helsepersonellet mulighet
til å ivareta sine lovpålagte plikter til å yte
forsvarlig helsehjelp til de syke og eldre pleietrengende.
Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens har også sett
behov for å gi en anbefaling av bemanningsbehovet i skjermete
enheter basert på alvorlighetsgrad av demens og adferd/aktivitetsnivå.
Sykehjemsbeboernes grunnleggende behov må ivaretas,
uavhengig av hvor de bor i landet. Til dette trengs det et visst
antall pleiere, uansett om sykehjemmet drives i en bydel, i en liten
landkommune eller i et industrisamfunn. Etter handlingsplanens utløp
vil mye av finansieringen av eldreomsorgen komme fra kommunenes
frie inntekter. Den kommunale økonomien og de lokale politiske
prioriteringene vil i enda større grad avgjøre
nivået og kvaliteten i eldreomsorgen.
Helsedirektoratet hadde fram til 1. januar 1980 ansvaret for
den faglige godkjenningen av bemanningsplanene ved landets sykehjem.
Direktoratet bør nå tillegges denne funksjonen
igjen. Organiseringen og brukerbehovene i kommunene er i dag mer
differensiert. Bemanningsplaner, som veiledende nasjonale minstestandarder,
må baseres på krav til tjenesteytingen overfor
ulike pasientgruppers behov i lys av ulike organisasjonsmodeller.
Dette vil være et virkemiddel for å sikre en viss
kvalitet i sykehjemstilbudet for alle landets sykehjemsbeboere og
pleie- og omsorgstrengende i den hjemmebaserte omsorgen, og et viktig
hjelpemiddel i kommunenes lovpålagte internkontrollarbeid
og for tilsynsmyndighetene. En slik godkjenningsfunksjon vil også kunne
gi direktoratet en bedre oversikt over tjenestene, og styrke deres
veilederkompetanse og -funksjon i forhold til andre spørsmål
som kompetanseutvikling, rekruttering, organisering mv.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen tillegge Helsedirektoratet godkjenningsmyndighet
for bemanningsplanene ved sykehjem og i hjemmesykepleien, slik at
behandlings- og pleietrengende syke eldre sikres et faglig forsvarlig
nivå på bemanningen, uavhengig av bosted.
10. februar 2004