Norsk sokkel er fortsatt attraktiv for internasjonale olje- og
gasselskaper, selv om det er et såkalt modent område.
Ressursgrunnlaget er fortsatt godt, kompetansen er høy
både på teknologi, sikkerhet og miljøkrav.
Dette koblet med en etablert tradisjon for godt samarbeid med myndighetene,
gjør norsk sokkel interessant for nye aktører
som har haleproduksjon som forretningsidé. Imidlertid er
regimet på norsk sokkel ikke optimalt for å tiltrekke
seg denne typen selskap. Lisensmarkedet kjennetegnes ved få og
dominerende aktører som har erklært at de vil
satse på haleproduksjon, men som ikke nødvendigvis verken
prioriterer slike prosjekter høyt nok, faglig, tidsmessig
eller finansielt. Budskapet fra oljeselskapene er at dette for det
enkelte selskap dreier seg om relativt små verdier, særlig
fordi eierskapet til de enkelte lisensene er spredt på mange
aktører og der den norske stat har en betydelig direkte
andel. Internt i det enkelte oljeselskap er det kamp om både
investeringsmidlene og kompetanseressursene. Selv om avkastningen
på investeringer i økt haleproduksjon kan være
høy nok, blir summene det er snakk om for små relativt
sett.
Lav omsetning i lisensmarkedet med få eierskifter av
lisenser av høy kvalitet, dårlig tilgang på operatørskap
og små muligheter til å kjøpe seg inn
i produserende felt utgjør strukturelle mangler for å rette
innsatsen i oljenæringa mot økt utvinningsgrad.
Bedre tilgang på operatørskap og muligheter til å kjøpe
seg inn i produserende felt er kritisk for nye selskaper på norsk
sokkel, idet inntekter fra felt gir muligheter til skattefradrag
for utgifter. Nye selskaper med spesialkompetanse og fokus på haleproduksjon
kan være bedre egnet til å øke utvinningsgraden
enn de få store selskapene som eier og opererer store deler
av produserende felt på norsk sokkel.
Regjeringen må derfor vurdere hvordan lisensmarkedet
kan utvikles og hvordan myndighetene kan tilrettelegge for at Statoil,
Petoro og Norsk Hydro (og andre større selskap) kan gi
spesialistselskaper eierandeler og operatøransvar for felt
med haleproduksjon.
Regjeringen må videre stille strengere og mer dynamiske
krav til aktiv lisensforvaltning. Lisenser må løpende
vurderes med hensyn på utvikling og ressursutnyttelse og
kunne inndras eller tvangsselges til andre aktører som
har høyere ambisjoner for utvinningsgraden. En strategisk
gjennomgang av Petoros eierandeler må vurdere om et virkemiddel
kan være å selge andeler i små felt med
haleproduksjon for å stimulere til å utvikle små felt
med store samlede potensialer for økt produksjon.
Gode argumenter for spredt eierskap i tidlig fase og høyproduksjonsfasen
av felt er mindre tungtveiende i haleproduksjonsfasen. I de tilfeller
dette er til hinder for fornuftig feltutvikling, bør staten
gå aktivt inn for å løse flokene. Tilsvarende
er argumentene for stor statlig eierandel også mindre tungtveiende
i forhold til haleproduksjon, dette bør reflekteres i strategiske
grep og statlige disposisjoner på norsk sokkel.
Regjeringen må derfor vurdere salg av Petoro/SDØE-andeler
i felt som er kommet til haleproduksjon. Den samme strategiske gjennomgangen
av Petoros eierandeler må også vurdere om det
kan være et virkemiddel for Petoro å kjøpe
andeler i felt med potensial for CO2-injeksjon for så å bruke
lisensmakten til å gjennomføre slike prosjekter.