Det bør etableres en sterkere sammenheng mellom tildelingspolitikken
og utvinningsgrad. Både overfor bransjen som helhet og
som et vurderingselement av enkeltselskap. Myndighetene bør
derfor gjennomgå sin tildelingspraksis og gi incentiver
slik at letearealer selekteres og de mest tidskritiske prosjektene
kommer først. Videre må det utredes om krav til økt
utvinningsgrad kan kobles direkte til tildelingskriterier for nye
lisenser (kvalifisering og tidspunkt). Evne og vilje til å oppnå høyest
mulig utvinningsgrad må vurderes gjennom statlige revisjoner
hvor man har lisensspesifikke virkemidler til rådighet
hvis selskapene ikke har utredet eller investert tilstrekkelig i
forhold til tilgjengelig teknologi eller hentet ut mulige synergieffekter
med andre lisenser og selskaper. Aktuelle virkemidler i så måte
kan være pålegg om investeringer, krav om salg
av lisensen eller bøter. I lisenskravene bør det
stilles klare krav til innhold i utvinningsstrategier. Dagens praksis
med boreforpliktelser bør gjennomgås med hensyn
på å innskjerpe for områder som er tidskritiske.
Regjeringen må, i tråd med petroleumslovens
intensjon, også utrede om det er samfunnsøkonomisk formålstjenlig å innføre
en ordning med letemoratorium for nye områder inntil gitte
resultater er oppnådd for utvinningsgraden i Nordsjøen
og Norskehavet. Dette for å oppnå at ressursene
totalt sett best "forvaltes i et langsiktig perspektiv slik at de
kommer hele det norske samfunn til gode" (petroleumsloven).