Skatteendringer er et effektivt virkemiddel for å stimulere
oljeselskapene. Men dagens 50 pst. særskatt på oljeselskapenes
overskudd i tillegg til den ordinære selskapsskatten på 28
pst., reflekterer grunnrenteuttaket som skal tilfalle den norske
stat. Oljeselskapene får med andre ord 22 pst. av nettoverdiene, og
har betydelige fradragsmuligheter som reduserer deres risiko. Enhver
reduksjon i særskatten øker oljeselskapenes overskudd
etter skatt direkte og reduserer statens inntekter. Samtidig er
lønnsomheten på norsk sokkel meget god og det
er ingen grunn til å øke overskuddene til oljeselskapene.
I deres kamp om investeringsmidlene i det enkelte selskap teller dette åpenbart
i positiv retning, men det kan også bidra til at grunnrenten
tas ut i lavere oljepriser eller økte avgifter på petroleum
i sluttbrukerlandene. Det må derfor være en premiss å kun
vurdere skatteendringer som eksplisitt fremmer økt utvinningsgrad som
er samfunnsøkonomisk lønnsom uten at det gis generelle
skatteletter og slik at den totale grunnrentebeskatningen blir opprettholdt.
Det er videre en utfordring å konstruere en skattelette
som utelukkende treffer felt der utvinningsgraden kan økes,
slik at samfunnsøkonomien blir optimert, uten at selskapene
på sikt tilpasser driften av øvrige felt slik
at mest mulig av overskuddet kan tas ut med redusert skatt.
Et virkemiddel som har vært fremmet er såkalte volumfradrag
for meroljeproduksjon. Skal slike virkemidler vurderes brukt, må de
knyttes opp til feltspesifikke vurderinger, faktiske merinvesteringer
og kun gjelde når oljeprisen er under et gitt nivå.
Dette vil redusere nedsiden i nye teknologiinvesteringer og således
utløse flere prosjekter uten at man gir skattelette til
prosjekter som er meget lønnsomme ved høye oljepriser.
I KON-KRAFTs rapport "Forslag til skattemessige endringer for økt
verdiskapning og aktivitet", lanseres volumfradrag på skatten
for all økt utvinning utover dagens vedtatte planer. Fradraget
er tenkt gitt i kroner per volumenhet.
Dette forslaget er et alternativ til hovedanbefalingen - redusert
skatt for nye felt - da kontantstrømmer fra disse ressursene
i mange tilfeller kan være kompliserte å avgrense
fra dagens vedtatte prosjekter. Dette er en relevant innvending
og selskapene ønsker i utgangspunktet skattelettelser for
enhver type aktivitet, herunder alle mulige metoder for utvinning. Samfunnsøkonomien
i dette er imidlertid ikke optimal, da dette er lite presist med
hensyn på å kun gi skatteletter til prosjekter
som ellers ikke ville ha blitt gjennomført.
Imidlertid vil et volumfradrag for meroljeproduksjon utelukkende
knyttet til CO2-injeksjon ikke gi slike avgrensningsproblemer, siden
dette ikke er gjort tidligere på norsk sokkel og man helt
klart og fysisk kan skille mellom eksisterende og økt ny
aktivitet/innsats. Det at man må gjøre
betydelige nye tilleggsinvesteringer - både for å få forsynt
CO2 til feltet og på feltet - medfører også at
slike prosjekter er transparente, sammenlignet med andre aktiviteter
på eksisterende innretninger. Et volumfradrag for merutvinning,
som oppnås ved hjelp av CO2-injeksjon, kan reflektere at
samfunnet er villig til å betale mer for CO2-injeksjon
enn det vi kan vente at selskapene er villige til. Også andre
virkemidler kan reflektere dette og må vurderes. For eksempel
kan et høyere fradrag for kostnadene være et alternativ;
altså høyere enn avskrivninger og friinntekt.
Alternativt kan fradrag gis proporsjonalt med injisert mengde CO2.
Regjeringen må derfor vurdere skatteendringer som eksplisitt
fremmer samfunnsøkonomisk lønnsom økt
utvinningsgrad og CO2-injeksjon uten at det gis generelle skatteletter
og slik at den totale grunnrentebeskatningen blir opprettholdt.