Til Stortinget
Kvinner har krav på et liv i frihet, uten å bli
utsatt for seksuelle overgrep, og uten å måtte
frykte for slike overgrep. Voldtekt er en alvorlig krenkelse av kvinners
frihet, og innebærer brudd på grunnleggende menneskerettigheter.
En voldtekt kan for mange bety en livslang krenkelse, fordi de psykiske
skadevirkningene fra en voldtekt kan følge en livet ut.
Slik seksualisert vold mot kvinner er et alvorlig samfunnsproblem
og et offentlig ansvar, ut over det ansvar den enkelte gjerningsperson
må bære.
Mindre enn hver tiende voldtektsanmeldelse ender i fellende dom.
Det ble anmeldt 681 voldtekter i 2002, og 724 i 2003. I 2002 førte
kun 52 saker til domfellelse. Saksbehandlingstiden i politi- og
rettsapparatet er lang. Behandlingstiden er over ett år
i saker som føres for domstolen, noe som er svært
belastende for dem det gjelder. Henleggelse av saker eller manglende
domfellelse føles ofte som et nytt overgrep. Den lave andelen
domfellelser bidrar også til at færre tar belastningen
med å anmelde voldtekt. Mørketallene er store.
Det anslås at bare én av 12 kvinner anmelder voldtekten.
I arbeidet med å forebygge og bekjempe seksualisert
vold mot kvinner, må en sette i verk en rekke tiltak. En
del er allerede gjort, men fortsatt gjenstår mye for å sikre
kvinner et liv i frihet fra seksuelle overgrep, og for å styrke
rettssikkerheten til kvinner som er utsatt for voldtekt og andre
seksuelle overgrep. Dette er et samfunnsansvar. Dersom flere voldtekter
fører til domfellelse, er det god grunn til å anta at
det også vil virke forebyggende. Det vil vise kvinner at
det nytter å ta belastningen med å gå til
en anmeldelse, og det vil vise gjerningspersoner at dette er en
alvorlig forbrytelse en ikke går fri fra.
Det følger av straffeprosessloven at kvinner som utsettes
for voldtekt, har rett til advokat. Retten oppstår som
regel fra forholdet blir anmeldt. Blant annet fordi så få anmelder
voldtektssaker, må denne retten utvides til å gjelde
uavhengig av om saken anmeldes eller ikke. Kvinner bør
opplyses om retten til bistandsadvokat i møte med det offentlige,
enten det er politi, helsevesen eller annen instans som først
møter kvinnen. Bistandsadvokaten skal ivareta fornærmedes
interesser i forbindelse med etterforskning og hovedforhandling.
Bistandsadvokaten bør også ha som oppgave å ivareta
fornærmedes interesser i forhold til hjelpe- og behandlingsapparatet.
Det er i de fleste fylker opprettet voldtektsmottak tilknyttet
legevakttjenesten. Slike mottak må være tilgjengelig
over hele landet, knyttet til det etablerte helsevesenet i hver
helseregion, med en forutsigbar finansiering. Legevakt/akuttmottak
må ha kompetanse til å ta imot volds- og voldtektsofre,
og til å sikre bevis. Det er behov for en kvalitetsheving
av prøvetaking og dokumentasjon ved voldtekt. Opplæring
i hvordan DNA-spor sikres kan blant annet bidra til å styrke
etterforskning og øke oppklaringsprosenten. Mottakene må også ha
utstyr til å dokumentere overgrep utover medisinsk utstyr,
for eksempel fotoapparat.
I dag er det et problem at politiet ikke foretar DNA-testing,
fordi de ikke har økonomiske ressurser til dette. Det må derfor
utredes en alternativ sentral finansiering av DNA-tester. Når
det gjelder fingeravtrykk, har politiet adgang til å ta
dette av personer som er mistenkt eller dømt for straffbare
handlinger som kan medføre frihetsstraff, jf. straffeprosessloven § 160.
Det bør vurderes å utvide DNA-registeret, slik at
DNA-registrering utføres på linje med fingeravtrykk.
Videre må etterforskningskompetansen i politiet på dette
området styrkes, og det må etableres egne voldtektsetterforskere
i alle politidistrikt.
De fleste voldtekter skjer i nære relasjoner. Likevel
er det her det er færrest anmeldelser. Heller ikke dette
er et privat anliggende for den enkelte familie, men et offentlig
ansvar. Et viktig virkemiddel er å sørge for at
det blir heltidsstillinger som familievoldskoordinator i alle politidistrikt.
En viktig del av arbeidet med å forebygge voldtekt og
vold mot kvinner, er å få på plass et
landsdekkende hjelpe- og behandlingstilbud til menn som utøver
vold. Dette må prioriteres.
Den lave andelen domfellelser i voldtektssaker gjør
at diskusjonen om å øke straffenivået
for denne typen kriminalitet kan virke mindre relevant. Den forventede
straff kan likevel ha betydning, både for potensielle gjerningspersoner
og for kvinners vurdering av om en voldtekt skal anmeldes. Den straff
som faktisk utmåles, har også betydning for allmennhetens
rettsoppfatning. Det bør derfor foretas en gjennomgang
av straffutmålingen i voldtektssaker. Når det
gjelder behandlingstiden hos politi og domstoler, har Arbeiderpartiet
tidligere fremmet forslag om tiltak for å redusere behandlingstiden
for straffesaker, jf. Dokument nr. 8:63 (2003-2004) og Innst. S.
nr. 218 (2003-2004).
Som ledd i en styrket innsats for voldsutsatte kvinner, oppnevnte
regjeringen Stoltenberg i 2001 Kvinnevoldsutvalget. Utvalget har
levert sin innstilling, jf. NOU 2003:31. Utvalget har foreslått
lovendringer og tiltak for å styrke stillingen til kvinner
utsatt for vold og overgrep av nåværende eller
tidligere samlivspartner. Innstillingen forventes å bli
fulgt opp av Regjeringen.
Det er også behov for et grundig arbeid for å styrke
rettssikkerheten til kvinner som utsettes for voldtekt, og derigjennom
også å styrke det forebyggende arbeid. Det bør
derfor nedsettes et bredt sammensatt offentlig utvalg for å utrede
stillingen for kvinner som har vært utsatt for voldtekt
og annen seksualisert vold. Et slikt utvalg bør arbeide
videre med de problemstillinger som er skissert ovenfor, samt foreslå andre
konkrete tiltak til styrking av voldtektsofres rettsstilling. Videre
bør utvalget vurdere kunnskapen og kompetansen innen politi-
og rettsvesen, helsevesenet og annet hjelpe- og behandlingsapparat,
og samarbeidet mellom de ulike instanser. Hovedmålet med
arbeidet må være å få kvinner
til å anmelde voldtekter og å øke antallet
domfellelser. Utvalgets arbeid må følges opp av
Regjeringen ved at Stortinget får seg forelagt forslag
til lovendringer og tiltak for å bedre voldtektsofres rettssikkerhet.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen oppnevne
et bredt sammensatt offentlig utvalg for å utrede stillingen
for kvinner som har vært utsatt for voldtekt og annen seksualisert
vold, og gjennom dette styrke voldtektsofrenes rettssikkerhet.
2. Stortinget ber Regjeringen sikre voldtatte kvinner rett
til bistandsadvokat uavhengig av om saken anmeldes.
3. Stortinget ber Regjeringen sørge for tilgjengelig voldtekts-
og voldsmottak over hele landet knyttet til helseforetakene, og
at legevakt/akuttmottak har kompetanse og utstyr til å sikre
bevis.
4. Stortinget ber Regjeringen vurdere en alternativ sentral
finansiering av DNA-registrering, samt vurdere en utvidelse av DNA-registeret.
5. Stortinget ber Regjeringen sørge for å iverksette et
landsdekkende hjelpe- og behandlingstilbud til menn som utøver
vold.
Oslo, 18. juni 2004